Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Boeing

#150
verder met aanpassingen specifiek aan het B5244T5 blok

draadbos wegvijlen zodat je het carterventilatiepotje (1271988) van het oude blok kan gebruiken:



Daarna even de verwarmde carterventilatiebuis van het N blok uit elkaar gehaald:



Deze carterventilatie leiding ga ik hergebruiken (binnenkant goed schoongemaakt met remmen reiniger, al was deze goed open).



Met de bijhorende lange slang kan je zelfs de verbinding maken naar het thermostaat huis (X70 >'99)

Bocht komt net niet uit maar kan wel zonder al te veel spanning aangesloten worden:



Alleen dien ik dan nog die kleine aftakking voor de vacuum leiding boven het oliepotje af te dichten (of aansluiten op het 850 inlaatspruitstuk?? al lijkt deze bij de 850 setup net ff anders aangesloten te zitten op de turbo aanzuigbuis...)

Voor de N rijders onder ons:

je zou maar op zoek zijn naar een vacuüm lekkage in je N ... venijnig plekje daar onder die isolatie... (al weet ik niet of het al was of gebeurd is tijdens de demontage... plastiek vacuüm leiding is keihard en heel broos)

Als je de B5244T5 monteert met de accessoire beugel van een 850 dan komt je multiriem spanner dus net tegen de distributiekap aan:



deels weghalen dus



razorx

Je hebt er een lekker klusje aan lees ik zo. Moedig hoor!

Miyel

Een paar van deze mods zelf ook zojuist gedaan;
Temperatuur sensor van 850 heeft andere draad, daarom heb ik het x70 thermostaathuis niet kunnen gebruiken. Bovendien heeft de bovenhelft geen tule bovenop voor de ontluchting naar kvs tankje.

Van de distrikap moet je dat plastic opstaande randje ook wat weg halen, anders kan je 850 spanner niet naar achter.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

de Boeing

oei, temp sensor nog niet overgezet, maar was zowiezo van zins om er een nieuwe in te zetten, dan desnoods dus maar een X70 sensor. Bovenhelft zet ik gewoon over van 850 huisje, lijkt wel gewoon te passen en dan kan ik de verbinding naar koelvloeistoftankje wel gewoon maken

de Boeing

en mss even vraag aan de mods van dit forum: is het eigenlijk mogelijk om verschillende topics samen te voegen en/of dit draadje te verplaatsen naar het werkdagboek BLOG ?

(want ik het door de jaren heen wel wat dingen gepost maar het zou mss handiger zijn om dat even samen te voegen in 1 draadje, en dan schrijf ik er zelfs een mooie inleiding bij :) )

Miyel

Klopt, bovenstuk past gewoon..

Temp sensor x70 heeft wel een andere stekker. Als het bereik van beide sensoren hetzelfde is kun je proberen de stekker (van de kabelboom?) om te zetten.

Ik ben gewoon weer terug gegaan naar de originele 850 carterventilatie, op de kop na is alles nog '850' dus..
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

de Boeing

#156
inderdaad, verschillende draad:


links de 850 tempsensor met draadjes, rechts de N stekker met dikkere schroefdraad en een rechtstreekse stekker (deze past wel in X70 '99 huis maar de stekker, van een N, kan er dan niet meer in want koelslang zit dan in de weg)

Even de 2 temp sensors doorgemeten maar ze geven een verschillende waarde bij 20C (al is de 850 sensor wel al flink op leeftijd)... denk eigenlijk dat ze wellicht hetzelfde meetbereik hebben, moet ik nog even uitzoeken...

Mooiste zou zijn om een draadbus te hebben die verloopt van 10mm (N sensor) naar 8mm (850 sensor) al zal dat wellicht geen courante maat zijn, gezien ook het verschil in spoed...


Ondertussen ook nog  bezig geweest met mijn spruitstuk, maar niet voordat ik nog even een lang uitgesteld werkje had verricht
 
Van:


Naar:


30 min later... NOT... maar soit blij dat het eindelijk gebeurd is en finally plek om lekker te werken!!

waar was ik ook weer, owja, spruitstuk


(rechts achter het N inlaat spruit stuk)

portmatching, want een N kop heeft grotere inlaatpoorten dan een 850 kop, in realiteit is het verschil helemaal zo groot niet en komt het erop neer dan enkel het lipje weg moet:



en, als we dan toch bezig zijn, maar gelijk de gasklep opening opruimen naar de eventuele latere toepassing van een 3 inch 960 gasklep, want in de 850 setup is dit gat wat kleiner:



even met handige passer 7mm aftekenen om naar een binnendiameter van 70mm te gaan (even groot als opening in N spuitstuk, ik ga er even van uit dat een 960 gasklep ook ongeveer die binnen opening heeft)



wat er weg moet:



reminder to self: be carefull (want zo een stift-frees is super handig, maar ook super scherp!!)





Miyel

#157
Wow, wat een zooi stond er in die werkplaats en wat heerlijk moet dat voelen dat opgeruimd te hebben!

De 3" gasklep is diameter 66mm dus met 70 red je het ruim..

Misschien kun je een verloop vinden van de juiste buitendraad en kun je binnenin opboren en tappen? Wanneer de binnendraad NPT 1/8 moet zijn; dat tapsetje heb ik wel.. Ooit voor een tempsensor gekocht voor f*cking €50 en vervolgens zowaar niet nodig gehad..

Edit; wassen van het spruitstuk moet je eens proberen door het alu op te warmen met heet water en vervolgens Dasty er op te spuiten..
Voor natstralen kan ik je sodablast aanbevelen, een zzp-er die bij mij gelijk tijd had en niet duur.. Spruitstuk is wel de blikvanger he ;)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Taranis

Een genot om weer een update te lezen :eusa_clap:

De draadbus van de koeltempsensor moet dan toch wel redelijk kort zijn anders zit je toch ook tegen de koelslang?

Johann

Let bij de gasklep aansluiting wel even op of er genoeg materiaal achter de flens zit. Zou jammer zijn als je een mooie grote ronde opening in de flens hebt maar een gat in de vernauwing achter de flens. Kun je aan de buitenkant wel zien waar het spruitstuk ver naar binnen gaat achter de flens.
Gat op 65+ is groot genoeg trouwens.

de Boeing

Werkbank heeft 20j lang zooi + stof lopen verzamelen, long story...

Materiaal achter flens zou goed moeten komen, had dit ook al even bekeken maar zeker nu ik maar tot 66mm ga verwacht ik geen probleem.

Maar goed dat ik dit even post, was gisteren al goed begonnen met veilen maar dat stopte toen ik besloot om een stukje van mij eigen vel mee te nemen :eusa_wall:... Ik meet het gat nog even na maar denk dat ik al wel ongeveer op 65+ mm zit (gaat eigenlijk relatief vlot).


En misschien nog even een software vraagje:

Zou het mogelijk zijn om met de originele oranje 850r injectoren in combinatie met de B5244T5 + k24 turbo te rijden op de originele M4.3 software? (2.3 t5+ rica?tune). M.a.w. krijgt de ECU het verschil in 2.3-2.4 bijgeregeld? (wellicht wastegate ook nog wat slapper zetten, al is planken niet prioritair in het begin)

Uiteindelijk wil ik naar M4.4 + blauwe N injectoren + wideband/lmm/lpi mod (Maarten&Piet) en dus eventueel naar een 3" gasklep ... Ik kan nu al wel al alles gaan aanpassen maar het lijkt me verstandiger om eerst een draaiende motor te hebben voordat ik dit allemaal ga aanpakken...

stuuraandeverkeerdekant

Ik loop in alles echt een beetje achter hier, dus blader door veel blogs van mensen en zie dan wat ze allemaal gedaan hebben. Echt super dat je gewoon een auto uit Engeland hebt gehaald om t blok eruit te halen zeg! Maar goed, een berichtje in de categorie beter laat dan nooit dus... Ik lees ondertussen rustig verder :) Groeten!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

ijstheepak

Hoe staat dit project momenteel? heb zojuist alles doorgelezen en ben benieuwd naar het vervolg!

Mvg Jordi.

rappendaf

Ja raf schiet eens in actie man lol grts Raf
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

de Boeing

ik vrees dat ik een slechte social media(ster)/blogger ben...

maar er zijn nog vorderingen (en blunders) gemaakt, als werk het toelaat zal ik deze week nog even een paar updates toevoegen