Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Boeing

nog een interessante write-up:

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/171818-diy-850-dashboard-repair/

enkel die "metal strip fix" is dus ook niet de heilige koe, maar lijkt idd wel logisch dat je het geheel moet versterken.

de Boeing

#511
tsss, die half vergane schuim isolatie is echt een ellende om te verwijderen:




Flink wat doek en remmenreiniger verder (en nog steeds niet 100% schoon)

Eerst met tape de grootste plakboel wegnemen lijkt al iets beter te gaan:



maar nog steeds niet echt handig...

En hoe meer ik in/achter mijn dashboard duik hoe meer er aan lijkt te mankeren  :( Het bovendek blijkt ook overal gebarsten te zijn...






Miyel

Ja, dat is klote.. heb ik ook, en dan ga je op zoek naar beter materiaal en kom je er achter  dat de rest vaak nog slechter is . Blijkt toch uit dat onze auto's wel oud te worden.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

de Boeing

Valt me ook op dat er hier nog maar weinig zijn die met hun dashboard (mounts) aan de slag zijn gegaan. Gaat de komende jaren wellicht bij meerdere een issue worden  :-\ ...

Weet niet of je dicht bij autosloop zit maar je zou eens kunnen kijken in N (P26 platform) slopers, in het dashboard en kofferruimte van mijn V70 uit 2005 zit ook nog een hoop van dat plakschuim wat nog heel mooi stug is en prima losgaat zonder het helemaal kapot te trekken (prima te hergebruiken dus).

de Boeing

Ff weinig op forum rondgehangen, kerstvakantie, wintersport (toch best wel leuk, ondanks de kou), werk,...

Maar dat betekend niet dat het gezeik met de volvo gewoon doorgaat  ;D ::)

Mijn dashboard zit er ondertussen terug in (als ik nog even tijd vind nog wel eens een verslagje maken, van het lijmen enzo)

Daarna onmiddellijk naar de keuring (wat is dat toch ieder jaar weer een feest). Nu ineens zijn mijn banden niet meer goed (vorig jaar wel gewoon mee goedgekeurd?!), staat 1 lamp niet goed afgesteld (ondanks dat ik net van garage kwam waar ze lampen hadden afgesteld) en is mijn sticker nummerplaat (jaja, juiste afmetingen, montage, 3M reflecterend,...) vooraan ineens niet meer ok (voorgaande jaren geen probleem). En dit alles kon pas nadat ik mijn gastank opnieuw heb moeten laten keuren, wegens 10j, op tank staat inbouwdatum (waarop ik me altijd heb gebaseerd) maar men kijkt dus naar productiedatum...

Ook gaat mijn centrale vergrendeling weer niet (ga dus maar eens lading van die microswitches bestellen) en blijft mijn motorkaphak vaak hangen bij het opendoen (kan echt niet zien wat daar het probleem is)...

zucht...

Maar dan stap je in voor een lange rit, na 9u zitten/hangen in een pruttel lease skoda (wintersport) en besef je weer hoe lekker die volvo stoelen toch zitten (serieus hoe moeilijk kan het zijn om een fatsoenlijke stoel te maken)...

V70R^2

Je moest het even kwijt ;D ?

Ze houden je wel bezig, is de APK bij dezelfde garage gedaan als vorige keer waar die punten niet tot afkeer leidde?

arjenT5R

apk is een staatsaangelegenheid in belgie
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

I feel your pain...

Wat is het probleem met de banden?

de Boeing

Citaat van: V70R^2 op 10-02-2019 14:35:56
Je moest het even kwijt ;D ?


ff zeuren  ;D en dan weer door...

Maar in belgie is het inderdaad een overheidsinstelling, waar je jaarlijks mag gaan aanschuiven (je kan tegenwoordig ook een tijdslot op voorhand boeken maar dan sta ik alsnog lang te wachten dus nu maar op de bonnefooi er heen). Iedere keer is het weer een verassing waarover er opmerkingen komen (beetje afhankelijk welke vriendelijke ambtenaar je daar treft in hoe die in zijn vel zit).

Probleem met banden (na 10 min in computer zoeken) is dat ik 2 verschillende breedte maten heb liggen: 205 voor en 215 achter
Beide maten mogen maar niet door elkaar. Vorig jaar wel gewoon mee goedgekeurd  ???(heb speciaal voor keuring canopus velgen  8) maar door verkeerde ET waarde had ik dus wat smallere banden erom laten leggen van voor).


Miyel

En een compleet ander blok maakt niet uit, of zien ze gewoon 5 cilinders en een turbo en denken 'check'?
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Timo

Lijkt me sterk dat ze een auto met een 'andere dan originele 5cyl' afkeuren. Mocht er een v8 in liggen zouden ze het misschien wel opmerken  :eusa_think: :eusa_think:

Belgische keuring is een beetje een kansspel.
Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

de Boeing

Allez, er waren 3 zittingen nodig maar de boeing is eindelijk door de keuring  :eusa_dance:

niet dat alles daarmee goed is want:

- motorkaphaak blijft etteren (kan je die afstellen?! nu tyrep door grill om hem los te krijgen... hij is verder gangbaar en gesmeerd)
- mijn ruitensproeier (voorkant) is er ook ineens mee gestopt

En, hmmm, lijkt erop dat mijn oude internet provider, na 1.5 jaar er achter is gekomen dat mijn "ftp webspace" daar gewoon nog werkte...  (gaat boel werk worden om alle fotolinks te herstellen  :'( )

de Boeing

-begin gemaakt met overzetten van foto's, gaat nog wel ff duren vooraleer ik alle links heb aangepast... -


Maar ik zou dus nog even stukje wijden aan het fixen van mijn dashboard.

Ondanks, en tegen beter weten in (ma menneke toch, da gaat nooit houden) was de kerstvakantie er 1 van:



wegen, mengen, lamineren
Repeat

Dus met trage 2k epoxy en een rolletje carbon proberen zo goed als mogelijk mijn dashboardsteunen te repareren en verstevigen:



Eerst binnenin laagje leggen (na goed opruwen en ontvetten):



Daarna eromheen, wat best lastig is omdat het allemaal gekromde oppervlaktes zijn (jaja, onder de vacuümtafel zou dat eitje zijn, maar die heb ik helaas niet). Dus beetje creatief zijn om het tegen alle oppervlaktes aan te drukken:





Wat ook nog werkt was strakke schilderstape erover spannen en die na het uitdrogen weer voorzichtig lostrekken:




Hier van de stuurkap waarvan ook vanalles stuk was.

Maar de bevestigingspunten kwamen er dan zo uit te zien:


(ook op letten dan je het gat terug boort op (ongeveer) dezelfde plek)



It ain't pretty but if it works...  :eusa_whistle:

En heb ik na 10 jaar (eindelijk) carbon in mijn interieur, mijn GTI petje is officieel verdiend, ofnie?  ;D

En de meest kansloze van ze allemaal:



Het tapje van het bovendek (al afgebroken toen ik auto kocht) wat moet zorgen voor een strak aangetrokken bovendek naast de ventilatieroosters.

Het bovendek was ook op ontelbare plaatsen gescheurd, vooral rond de (zware) passagiers airbag. Door die airbag was het voor mij ook zowat onmogelijk om dit tapje in de uitsparing ervoor te krijgen tijdens het terugplaatsen van het bovendek op het dashboard in de auto. Toen het na 25min wringen, drukken en duwen eindelijke zat en ik achteruit leunde om ernaar te kijken: PATS, gv#%D >:( ...
Achja ik heb toch de volle 28 seconde kunnen genieten van een strak ingetrokken bovendek (iets waar zowat iedere passagier na een minuut of 3 in mijn R met een aanwijzend wijsvingertje tegenaan drukt; ALSOF ik dat nog niet gezien had...)

Anyways verder met het verhaal:

Voor montage ook terug wat frictiemateriaal erop voordat de klemmetjes erover schuiven (zit origineel ook zo):



Daarna de lange bouten even door mijn (el-cheapo) draadkussen getrokken:



geen overbodige luxe want de draad is net daar beschadigd waar deze aangrijpt in de klemmetjes (die dan mee gaan draaien waardoor je dus ook uiteindelijk je steun mee kan stuk draaien).

Tijdens het terug monteren van deze schroeven (door schutbord via parafaan) bleek 1 schroef niet (voorzichtig) vast te draaien. Omdat het een heel gemanoeuvreer was om dashboard er weer in te krijgen heb ik het maar zo gelaten. Dashboard zat op dat punt wel onbeweegbaar vast van de binnenkant uit. (Achteraf gezien had ik ook gewoon beter 4 nieuwe klemmetjes bij dealer gehaald, maja... :eusa_wall:)

Verder nog wat zitten nadenken over heel die constructie: er komt best wel wat gewicht (complete dashboard, klokken, radio, dashboardkastje en inhoud, passagiersairbag, bovendek) te staan op die 4 bevestigingspunten. Aan de bestuurderszijde zweeft dit geheel net boven de vaste stuurkolom:


Je kijkt hier schuin over het stuur heen onder de flap van het dashboard, het grijze metaal is van de stuurkolom (chasis) en het zwarte metaal erboven is het 'geraamte' van het dashboard.

Top-tip (moest je hier ondertussen nog niet in slaap gesukkeld zijn):

met een tyrep (en wat extra frictiemateriaal ertussen) heb ik dus op dit punt het 'zwevende' dashboard verbonden met het vaste deel van de stuurkolom zodat er een extra fixatiepunt is:



Deze versteviging kan je dus (preventief) aanbrengen zonder je dashboard eruit te halen (wel bovendek en en dashklok verwijderen).

Het zit ook niet in de weg als je dash klok terug plaatst:



Als extra ook nog een houten blokje gemaakt dat het metalen frame van het dashboard iets verder naar links ook nog laat steunen op de stuurkolom beugel:


(hier van boven af gefotografeerd)

Aan de andere zijde (passagierskant) waar schroef niet echt vast kon heb ik een alu steun gemaakt:



en deze onderaan met 2 schroeven bevestigd aan een metalen beugel die daar uit het chassis bij deur komt (en waar alleen 2 stekkers op vastgeklikt zitten):



Deze bovenaan verbonden met het metalen frame van het dash door er een gat in te boren:

(daar waar ik het vinyl heb beschadigd  :eusa_wall:

(na terugplaatsen van bovendek zie je er gelukkig niets meer van)




Ondertussen 3000km verder, so far so good.

En ook fijn om, bij het nemen van een drempel, geen Mexican wave door mijn dashboard te zien gaan van links naar rechts... Dash rammelt nu ook niet meer, gelukkig, kan ik de rammels die van achter uit het interieur komen eindelijk weer eens appreciëren ;D   

En waarom geen ander dashboard erin meubelen hoor ik u denken, omdat ik nogal gehecht ben geraakt aan mijn licht berken hout setje  ;D

Dat overigens wel loslaat bij het bakje onder de asbak:



Keurig terug vastgelijmd maar bij het uitdrogen is het hout dus gebarsten  :eusa_wall: >:( . Gelukkig helemaal bovenaan en is het niet zichtbaar wanneer gemonteerd.



Vulk

Knap werk hoor. Ik ga ook maar eens nadenken over die verstevigingen.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!