Auteur Topic: Software Tracks 302/280 verschillend?  (gelezen 7594 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peultje

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 415
  • Geslacht: Man
Re: Software Tracks 302/280 verschillend?
« Reactie #90 Gepost op: 30-10-2019 08:41:46 »
Volgens mij is het simpeler. De statische wrijving is bijna altijd, zo niet altijd, groter dan de dynamische wrijving bij een gelijke druk van de banden op het wegoppervlak.

Het is dus zaak, als je maximaal wilt remmen, niet te slippen. Slippen is gemakkelijk te detecteren door het ABS systeem. Om maximaal te remmen wil je dus tegen de grens van slippen aan gaan zitten, dus met zo'n kracht remmen dat de banden net niet gaan slippen. Dat is echter moeilijker te detecteren. Daar hebben ze echter wat op gevonden. Om dat punt te bepalen remmen ze zo hard dat de auto net gaat slippen en halen dan een beetje van de remkracht af zodat de auto net niet meer slipt en dus maximaal remt (en bovendien bestuurbaar blijft). Dat doet ons ABS systeem. Omdat de omstandigheden, toestand wegdek, de natheid daarvan en vast ook nog wel andere zaken continu wisselen wordt daarna de remkracht weer wat opgevoerd tot er slip optreedt om daarna de remkracht weer iets af te laten nemen enzovoort, enzovoort.

Dit verklaart de stelling dat bij 10-15% slip de remkracht maximaal is. In feite is dat onjuist want de remkracht is maximaal bij nog net nul procent slip maar we kunnen niet beter. Wat slip aangaat is het net als bij zwanger zijn, een beetje slip is gewoon slip en dat remt minder. Dus 10% slip remt minder dan geen slip.

De aangehaalde kortere remweg op zand of sneeuw of in een dikke laag water bij slippende wielen blijkt op een ander mechanisme te berusten. Door het slippende wiel wordt het losse materiaal opgestuwd en vormt zodoende een wig tussen de band en de weg. Dit verkort zo de remweg maar dit betekent dus niet dat in zo'n geval de dynamische wrijving groter is dan de statische. Bij een auto met ABS heb je dit opstuweffect omdat het wiel niet blokkeert minder en heb je dus onder de aangegeven condities een langere remweg dan zonder ABS.
« Laatst bewerkt op: 30-10-2019 16:40:20 door Peultje »
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

rob850/480

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: Software Tracks 302/280 verschillend?
« Reactie #91 Gepost op: 30-10-2019 19:50:40 »
Hoop gelul, stellingen, wiskunde maar waar gaat het om;
Ik ging van 280 naar 302 en stond eerder stil.

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10439
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Software Tracks 302/280 verschillend?
« Reactie #92 Gepost op: 30-10-2019 22:12:48 »
Je verhaal is juist te ingewikkeld peultje.
Als ik thuis ben zal ik de slipgrafiek opzoeken die laat zien dat bij zo’n 10% slip de wrijvingscoëfficiënt maximaal is. Zonder slip bestaat er namelijk ook geen wrijving. Zou wellicht ideaal zijn want dan zouden de banden ook niet meer slijten. De natuurkunde wil echter anders.

Peultje

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 415
  • Geslacht: Man
Re: Software Tracks 302/280 verschillend?
« Reactie #93 Gepost op: 30-10-2019 22:29:35 »
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Wouter96

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Software Tracks 302/280 verschillend?
« Reactie #94 Gepost op: 31-10-2019 09:27:58 »
https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/49006/ptv6i1p11.pdf;jsessionid=8B2A025BBE050A9BC87B436401B5381E?sequence

Kornelis, is figuur 2 in de tekst in de bovenstaande link wat je bedoelt?

Dat maakt een hoop duidelijk, er staat: ''During normal braking of a vehicle, most of the tyres are slipping to some extent, of the order of 5 % or less. In fact, a braking force cannot be generated without such slip.'' Dus eigenlijk wat Kornelis al zei.

NinaPaul

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4429
Re: Software Tracks 302/280 verschillend?
« Reactie #95 Gepost op: 31-10-2019 09:52:43 »
Bij remmen heb je eerst rollende wrijving, dan de overgang naar slepende wrijving, de rolweerstandcoëfficiënt/wrijvingscoëfficiënt die erbij horen zijn niet zomaar op te zoeken, dat moet experimenteel worden vastgesteld.
Grote verschillen in tabellen van verschillende handboeken kunnen voorkomen, doordat de wrijvingscoëfficiënt tussen twee materialen afhankelijk kan zijn van de vlaktedruk, ruwheid van het relatief hardere glijvlak, de temperatuur, de glijsnelheid, het type smeermiddel, verontreiniging, meetnauwkeurigheid, etc. etc. (vergeet niet dat elke band ook anders is/kan zijn)

Zonder slip is er natuurlijk wel wrijving, namelijk rollende wrijving (ook wel rolweerstand genoemd), vandaar dat banden gewoon slijten.

Dan is er nog de issue van de statistiek (hoe representatief is de steekproef).


Over het algemeen wordt er aangenomen dat:
-ABS niet de minimale remweg verkort, maar enkel de auto bestuurbaar houdt.
Of een mens die minimale remweg wel zou kunnen halen met of zonder hulpsystemen is maar de vraag.

Hoop gelul, stellingen, wiskunde maar waar gaat het om;
Ik ging van 280 naar 302 en stond eerder stil.

Zolang je er zelf in geloofd, is het goed!

Dat gelul allemaal met feiten, onderbouwingen, bewijzen, etc. nergens voor nodig, geloof is alles!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10439
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Software Tracks 302/280 verschillend?
« Reactie #96 Gepost op: 31-10-2019 09:53:54 »
Ja inderdaad Peultje. Er bestaan grafieken die nog meer wegcondities weergeven.