De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taranis

#330
Tijd voor een update. De tijd om te forummen schiet er nogal eens bij in, dus laatste tijd weinig updates geplaatst.

De V70 nadert de 317.000 km. Bij 315.290 de olie even tussendoor gewisseld, de volgende beurt is bij 330.000 km. Dat wordt dan helaas meteen een grote met achterremmen en een distributieriem. Die laatste is volgens de sticker bij 156.000 km gewisseld en mogelijk ook bij de kopwissel bij 170.000 km maar het ligt nergens vast dus ik ga de gok niet nemen en vervang het ding gewoon.

Daarnaast vorige week de airco laten servicen. Sbv heeft nooit iets aan de airco gedaan en ik ook nog niet maar toch zat er nog 525 gram in het systeem. Geen slechte score. Afgevuld op 700 gram en het wordt weer net iets kouder in de auto. De stank uit de roosters is ondanks een ozonbehandeling nog niet helemaal verdwenen helaas.

Verder zijn de schokdempers al langere tijd aan vervanging toe. Dat stel ik al een tijdje uit maar omdat ik met deze schokdempers niet nog een keer naar Noorwegen wil rijden (combinatie van hoge snelheid en belading) en het volgende tripje alweer gepland wordt, heb ik inmiddels 4 nieuwe Four-C dempers besteld. Van de dealer kreeg ik een prijs van 478 euro per stuk, 2 avondjes internetten en voor iets meer dan 500 euro inclusief verzendkosten heb ik 4 nieuwe. Dan duurt het maar wat langer voor ze binnen zijn :)
Helaas kost de rest van het onderstel aan veerpootlagers, lagercups, veren en dergelijke ook nog 1100 euro dus inclusief uitlijnen is het nog steeds een grap van 1700 euro. De auto is het waard dus we voeren het maar gewoon uit en genieten er nog een paar jaar van.

Andere ergernis betreft de stuurwieleenheid, die is redelijk naar de maan dus ik zit 3 van de 4 keer tegen een anti-skid service melding aan te kijken. Dat wil ik voor de winter wel opgelost hebben voordat vriendinlief weer eens een actie uithaalt op glad wegdek en DSTC niet werkt :-X

Het leren interieur heb ik bij Ewout op de oprit al eens ontdaan van een paar lagen vuil maar daarna nooit meer iets aan gedaan. Mezelf een paar weken terug eens 5 uurtjes kwaad gemaakt om alles te cleanen en opnieuw 2x in het leervet te zetten en het ziet er weer een stuk frisser uit.

Ook de C30 liet van zich horen de afgelopen maanden. Het ding ging hard linksaf bij remmen. Na onderzoek (dank aan de whatsapp-groep voor de hulp) bleek er linksvoor een draagarmrubber gescheurd te zijn. Dat samen met plotseling stevige onbalans in de wielen en een loszittende voorruit deden mij vermoeden dat de auto een keer een klappertje gemaakt heeft maar het schijnt van niet ;)
Niet moeilijk gedaan, 2 nieuwe draagarmen gemonteerd, 2 nieuwe banden (voorbanden waren scheef afgesleten omdat er te lang met kapot draagarmrubber was doorgereden) en de voorruit laten vervangen. Helaas kwam er na de vervanging van de voorruit wat roestvorming aan de dakrand tevoorschijn dus dat mag ik binnenkort nog even herstellen. Kan ik meteen de roestvorming onder de achterbumper van de C30 en die aan de deur linksachter van de V70 verhelpen. Ooit had Volvo zijn corrosiepreventie beter op orde heb ik het idee.

Vier dagen na het uitlijnen van de C30 na de montage van de nieuwe draagarmen begon dat ellende-ding plotseling te kraken bij het sturen dus vermoedelijk is het veerpootlager linksvoor nu kaduuk. De voorkant mag dus nog een keer uit elkaar en nog een keer uitlijnen.

Eerst binnenkort nog een retourtje St. Aygulf voor een weekje vakantie (met de V70) en dan mag het klussen beginnen :) (en dan ook weer foto's)

Ewout Schalkwijk

Werkt goed he, die 'negeermodus'. Scheelt best veel geld. Dat je nu even aan de beurt bent mag natuurlijk bij zo'n kilometerstand. Dit soort bedragen besteedde je bij de Crossmeeuw bijna wekelijks. ;D

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Het werkt wel goed die negeermodus maar je merkt wel dat het onderhoud zich nu langzamerhand begint op te stapelen. Nu dus maar even doorbijten en de auto op orde maken voor de volgende 100.000-150.000 kilometer. Daarna is het voor de volgende eigenaar. Alles wat ik na de 400.000 km haal is meegenomen maar ik ga er maar even van uit dat het net als met de XC na de 400.000 km snel gedaan is. Wie weet valt het dit keer mee :)

De rekeningen van de Crossmeeuw mis ik inderdaad nog steeds niet. En eerlijk gezegd heb ik nu ook wel iets minder vrije tijd om aan de auto te besteden dan ik toen had.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 24-06-2015 11:30:54
En eerlijk gezegd heb ik nu ook wel iets minder vrije tijd om aan de auto te besteden dan ik toen had.

Kaan Daantje dan net als ik geen steeksleutel vasthouden? :eusa_angel:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

V70geRwin

Je kan er wat van vinden maar het zijn allemaal slijtage onderdelen.
Maar er Is niets dankbaarder dan werken aan het onderstel.
Succes vast!

Claudia

Slurpt tijd op he...vrouwen! ;D

Wees blij dat je dat eeuwige gesleutel af bent, om over de nota's nog maar niet te typen.
De C30 nu ookal last van Zeeuwse kruiproest? :P
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 24-06-2015 11:50:50
Kaan Daantje dan net als ik geen steeksleutel vasthouden? :eusa_angel:

Dat valt mee maar ze is vooral te voorzichtig, dus als ik dan draagarmen moet vervangen die niet uit het fusee willen en na een minuut of wat kloten de hulp van de Heer inroep, ben ik blij dat ze even niet in de buurt is :angel:

Citaat van: V70geRwin op 24-06-2015 11:54:06
Je kan er wat van vinden maar het zijn allemaal slijtage onderdelen.
Maar er Is niets dankbaarder dan werken aan het onderstel.
Succes vast!

Tnx :)
Het is inderdaad dankbaar werk, na het vervangen van schokdempers lijk je haast een nieuwe auto te hebben. Van de V70 kan ik het hebben ook al is het dan al de 3e set achterdempers die eronder gaan, van de C30 vind ik er wel wat van. Net 5 jaar oud en 129.000 kilometer op de klok is wat vroeg voor draagarmen en veerpootlagers als je 't mij vraagt, om over roestvorming maar niet te spreken.

Citaat van: Claudia op 24-06-2015 12:46:34
Slurpt tijd op he...vrouwen! ;D

;D
Vooral dat klussen wat dan schijnbaar op zaterdag moet gebeuren  :eusa_shhh:

Citaat van: Claudia op 24-06-2015 12:46:34
De C30 nu ookal last van Zeeuwse kruiproest? :P

:-*

Nog 3 jaar garantie te gaan dus wie weet.

KIM

Citaat van: Taranis op 24-06-2015 13:19:36
Citaat van: Claudia op 24-06-2015 12:46:34
Slurpt tijd op he...vrouwen! ;D

;D
Vooral dat klussen wat dan schijnbaar op zaterdag moet gebeuren  :eusa_shhh:


Hehe, dan weet je het ook...  :P

)()()sT

Citaat van: Claudia op 24-06-2015 12:46:34
Slurpt tijd op he...vrouwen! ;D

Ze is het wel waard! :D
Leuk jullie vorige week gezien te hebben.

Taranis

Citaat van: )()()sT op 24-06-2015 16:12:30
Ze is het wel waard! :D
Leuk jullie vorige week gezien te hebben.

Tnx, vonden wij ook :D

Taranis

Inmiddels liggen er 4 mooie nieuwe Four-C dempers te wachten op montage:



Aangezien onze vaste onderdelenleverancier blijkbaar ook recht heeft op verlof :P , moet ik nog even drie weekjes wachten met het bestellen van de rest van het onderstel. Met wat geluk eind volgende maand dus knutselen.

Niettemin had ik vandaag Volvo Assistance Sbv op de oprit:


(nee bloemetjes water geven is inderdaad niet mijn specialiteit  :eusa_shhh: )

Op de heenreis naar St. Aygulf waar we een heerlijke (maar te korte) vakantie gehad hebben, was de ruitensproeiervloeistof op. Voor een mega bedrag naast de péage 4 liter ruitensproeiervloeistof gekocht en gaan maar weer. Toen ik twee dagen later voor het eerst weer eens wilde sproeien, kwam er amper wat uit de sproeikoppen en kreeg ik de melding dat ik bij moest vullen. Ik dacht eerst dat er een leiding af lag maar de tank was inderdaad leeg  :eusa_eh:
De rest van de vakantie elke morgen maar een paar liter leidingwater in het tankje gekieperd maar het moest natuurlijk wel een keertje opgelost worden. Omdat de voorbumper er in je eentje af halen geen heel groot succes is en Sander hier nog wat onderdelen had liggen, vanmorgen even met z'n tweeën de bumper eraf gehaald. De boosdoener was snel gevonden:



En nee ik was niet de boosdoener, maar dit wel:



Zodra we tank opgevuld hadden, begon het te druppen aan de onderzijde. Het blijkt dat de afdichting tussen de pomp en de tank het een beetje warm gekregen heeft op vakantie (we hadden 44 graden  :-X ) :



Alles netjes schoongemaakt en terug gemonteerd maar omdat ik geen zin heb in nog een keer die ellende, bestel ik wel gewoon een nieuwe afdichting. De kosten zullen het vast niet zijn.

Daarna een nieuw paneel onder het dashboardkastje gemonteerd wat beschadigd geraakt is bij de airco-service. Het gerammel (wat op vakantie zo irritant werd dat Daniëlle er een papieren zakdoekje tussen gepropt heeft) is stukken minder maar er zit er in dezelfde hoek nog eentje dus vermoedelijk mag ik de ophanging van het dashboardkastje ook nog eens nazien en/of vervangen.

De laatste weken geeft de auto aan dat de achterklep open is, ook als dat niet zo is. Volgens Olov is dat in alle gevallen te wijten aan een defecte microswitch. Aangezien zo'n switch 11 euro kost en een compleet slot rond de 200 euro, een nieuwe microswitch besteld. De vervanging staat niet in Vida beschreven dus dat was even puzzelen maar is uiteindelijk gelukt.



Het grootste probleem was het loskrijgen van de draadjes uit de stekker:



Vraag: hier moet vast een tooltje voor bestaan om die draadjes er simpel uit te krijgen. Kent iemand zoiets? Het geklooi met een schroevendraaier was niet echt mijn hobby :angel:

Nadat we de oude microswitch los hadden en doorgemeten hadden, bleek deze perfect te werken :eusa_wall:
Toch maar de nieuwe gemonteerd maar de auto blijft aangeven dat de achterklep open is  :-\ Olov kan zijn favoriete opmerking dus weer eens bezigen: "dat hebben we nu nog noooooooit gezien" :eusa_wall:
Mocht er iemand ervaring hebben met dit probleem bij een N dan hoor ik het graag. Mijn simpele redenering is dat er nog 2 oorzaken over zijn: defect elders in het slot (dat stomme metalen pieletje) dus compleet slot vervangen of een draadbreuk in de kabelboom van het kofferdeksel.

Plan voor nu is om Chris of Ewout eens lief aan te kijken of ik hun slot even mag proberen en te zien of de melding dan weg is. Zo ja dan nieuw slot bestellen, zo niet dan de bedrading door gaan meten op zoek naar de breuk. Tenzij iemand anders een briljant idee heeft :)

Verder bleek vanmorgen dat het wervelklepstangetje na 10.000 km de pijp alweer aan Maarten gegeven heeft dus tijdens het bezoek in september aan Volvo service center Hvittingfoss maar eens vragen of de wervelklepfix toegepast kan worden :angel: Ik wil het vervangen van de wervelklep uitstellen totdat de injectoren gewisseld worden, dan hoeven de injectoren er niet onnodig uit en hoef ik dus ook niet onnodig brandstofleidingen los te halen en brandplaatjes te vervangen. Tot die tijd maar even een goedkope fix toepassen.

Helaas bleek vandaag dat ook deze achterportieren ten prooi zijn gevallen aan het kruiproestmonster. De carrosseriegarantie is eerder dit jaar verlopen dus binnenkort maar eens met tectyl aan de gang in de hoop dat dat het proces wat vertraagt en anders maar accepteren dat er een keertje andere achterdeuren in moeten. Is er tenminste wel wat te melden in dit blog ;D

Sander weer bedankt voor de hulp en de gezelligheid! :D

Taranis

Citaat van: Taranis op 25-07-2015 16:11:46
Vraag: hier moet vast een tooltje voor bestaan om die draadjes er simpel uit te krijgen. Kent iemand zoiets? Het geklooi met een schroevendraaier was niet echt mijn hobby :angel:

Met dank aan maruska voor de tip, inmiddels een Midlock TE-225 stekkertrekker besteld:



Nooit geweten dat zoiets bestaat :)

Claudia

Mooi beest is het toch...wel zonde van die kruiproest.
Denk dat ik toch maar geen 2e huis in Zld. neem dan :P
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Wijnand

Ha Ronald, afhankelijk van waar de roest in de achterportieren zit zou ik niet met tectyl aan de slag gaan maar met de producten van Fluid Film. Dat spoelt isoleert de roest en stopt het proces ook daadwerkelijk. Het spul kruipt werkelijk overal waar het maar komen kan (zelfs omhoog) en bereikt veel meer dan tectyl. Moet er nog lak overheen dan zou je e.e.a kunnen bewerken met rustyco gel. Ook dat stopt en verwijdert roest en dan kan je het daarna weer van lak voorzien.

Is het voordeel van een 30 jaar oude 240 op de inrit... je leert ineens veel over roestpreventie  ;D.

Taranis

Hoi Wijnand, dank je wel voor de tip! :D
Even op die site zitten lezen en ik denk dat ik dit moet hebben: http://www.fluidfilm.nl/contents/nl/d15.html

Klinkt als het product wat ik moet hebben, met name dat het blijkbaar nog omhoog kruipt. Ik kan namelijk niet overal bij dus het wordt gewoon een kwestie van volklodderen en dan het deurrubber er terug op frotten...

Citaat van: Claudia op 25-07-2015 17:33:30
Mooi beest is het toch...

Dat vertelde de plantmanager me gisteren ook al. Hij had zich een jaar lang afgevraagd van wie die grote Volvo met die hele grote wielen op het parkeerterrein was ;D Best grappig dat er nog zo naar een 8 jaar oude auto gekeken wordt.

Ik heb er lang aan moeten wennen na de XC maar ik vind 'm ook mooi (en nu alles stuk gaat voel ik me weer thuis ;D) dus op vakantie ook nog maar een paar foto's gemaakt :)









Citaat van: Claudia op 25-07-2015 17:33:30
wel zonde van die kruiproest.
Denk dat ik toch maar geen 2e huis in Zld. neem dan :P

Je mag ook mijn huis als 2e huis gebruiken hoor, er zijn meer forumleden die dat doen ;)

Zonder gein: de C30 is 5 jaar oud en roest al boven de voorruit (steenslag) en achter de achterbumper aan het chassis. Je zou er inderdaad bijna iets van gaan denken.