De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taranis

#480
Dank je wel Ben! Genoten hebben we zeker  8)

Gisteren was het tijd om de 330.000 km beurt uit te voeren. Een simpel beurtje met enkel motorolie+filter, interieurfilter en remvloeistof verversen. Wie zegt er dat die nieuwerwetse hokken duur in onderhoud zijn? :D



Daarna was het even zoeken hoe de parafaan los moest (had ik nog nooit gedaan bij een N) en daarna hoe de AQS sensor los moest, maar uiteindelijk moest ook die er aan geloven. Hier de nieuwe:



Dat is dan wel weer knetterduur, bijna 200 euro voor een sensortje. Voor degenen die willen proberen 'm aftermarket goedkoper te krijgen, blijkbaar is het een Behr:



Wat me verder al maanden ergerde was dat als je de auto met koude motor start (vooral onder de carport weerklinkt dat goed) de kap over de multiriem zo erg rammelt dat het lijkt alsof je motor ongeveer uit elkaar rammelt. De oude kap was dan ook al lekker aangevreten door de multriem:



De nieuwe kap zag er een stuk beter uit:



Met de nadruk op zág. De nieuwe kap bleek dus niet te passen en na de eerste beste keer starten rook het naar rubber en was ook de nieuwe kap gehavend  :eusa_wall:
Het verschil met de oude kap is dat op de nieuwe kap het stootrubber in elk geval nog intact is zodat ik niet met plakband in de weer hoef en het bevestigingsgat nog niet uitgehoerd was. Dat laatste heb ik zelf in de nieuwe kap gedaan maar dan wel in de juiste richting zodat deze de riem niet meer raakt. Wel beeeeeetje slecht dat een nieuw kapje (ook al kost 't maar 12 euro) niet past.
De multiriem is dankzij al die vreterij in de kap ook lekker afgesleten:



Daar mag binnenkort een nieuwe op, samen met een nieuwe distributieriem. Verder nog eens goed naar de remmerij gekeken en ook die verdient aandacht. Normaal zou ik het wel aandurven om het nog een beurtje te laten zitten en het goed in de gaten te houden maar aangezien er na de jaarwisseling een tripje naar de Noordkaap gepland staat en ik geen zin heb in ge-eikel onderweg door nu te bezuinigen op onderhoud, wordt het gewoon vervangen die hap.

Verder viel me al een tijdje op dat de dieseldreun met name bij koude motor steeds nadrukkelijker in het interieur door lijkt te dringen. De bovenste motorsteun doet z'n naam niet echt eer meer aan, de motor houdt de steun op z'n plek in plaats van andersom dus ook die mag met pensioen. Hopelijk is de "herrie" in het interieur daarmee ook verleden tijd.
Binnenkort dus nog een dagje sleutelen waarbij dan ook meteen het hogedrukpompje van de koplampsproeiers gewisseld wordt (kabeltje blijkt te kort om het pompje te wisselen zonder de voorbumper te verwijderen en dat laatste is minder handig in je uppie) en weer een parkeersensor. Genoeg te doen dus nog maar stapje voor stapje wordt de auto telkens weer een beetje beter 8) (en heb ik er ook weer echt plezier in)

Ewout Schalkwijk

Heel vreemd dat het nieuwe kapje nog steeds niet goed past. :eusa_think:

Een keer een beurt uitvoeren met alleen maar normale slijtage dingen is ook weleens leuk. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 18-10-2015 21:03:27
Heel vreemd dat het nieuwe kapje nog steeds niet goed past. :eusa_think:

Het enige wat ik kan bedenken is dat de multiriem zo ver uitgerekt is, dat ie de kap raakt. Ik haalde laatst per ongeluk de toerenbegrenzer in z'n achteruit en toen gierde de multiriem het ook uit van plezier dus die is wel versleten zo zachtjes aan.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 18-10-2015 21:03:27
Een keer een beurt uitvoeren met alleen maar normale slijtage dingen is ook weleens leuk. :D

Ik moet mezelf echt inhouden om er niet een tweede moneypit zoals de XC van te maken. Er zit ergens nog een trilling in de achteras (ik vermoed differentieel), m'n teringdure spiegels met cameraunits (1100 euro per stuk  >:( ) zitten met Hansaplast en sanitairkit in elkaar wat al 2 jaar prima houdt behalve in mijn hoofd, het leer van de stoelen wordt minder, het interieur is verre van rammelvrij (heb ik jouw hulp een keertje bij nodig).... maar tegelijkertijd word ik gelukkig steeds beter in het negeren of accepteren van sommige "fouten" zodat er hopelijk ook eens wat geld overblijft voor die cabrio. Het ding heeft dik 3 ton op de teller, verbruikt zo goed als geen olie, start altijd en trekt met gemak richting de 240+ km/h dus dan moet ik ook niet zeuren over een krasje of een trillinkje.

UserID6342

Mooi werk weer !  Blijf de N een schitterende auto vinden qua model.  De techniek van zo'n ding is echt wel goed al vind ik persoonlijk sommige onderdelen van het onderstel wat minder.  Maar het rijd en stuurt gewoon goed.

Denk ook dat de prijzen voor het reguliere onderhoud niet zo gek uit elkaar liggen in vergelijk met een classic.

Taranis

Ik denk het ook niet. Qua distributie is een N zelfs fors goedkoper: nu mag de riem 180.000 kilometer blijven zitten in plaats van de 80.000-90.000 op de oude TDI's en je hebt geen losse pompriem meer die op tijd gezet moet worden dus je bent voor de helft van het geld klaar.

Onderstel ben ik helemaal met je eens. De levensduur van de Four-C dempers vind ik dieptriest. Al zijn de rammelstokjes van de classics wel verleden tijd, ik heb er (snel afkloppen) volgens mij nog nooit 1 hoeven vervangen op mijn N-en.

Chris

#485
Citaat van: Taranis op 18-10-2015 21:12:19
Ik moet mezelf echt inhouden om er niet een tweede moneypit zoals de XC van te maken. Er zit ergens nog een trilling in de achteras (ik vermoed differentieel), m'n teringdure spiegels met cameraunits (1100 euro per stuk  >:( ) zitten met Hansaplast en sanitairkit in elkaar wat al 2 jaar prima houdt behalve in mijn hoofd, het leer van de stoelen wordt minder, het interieur is verre van rammelvrij (heb ik jouw hulp een keertje bij nodig).... maar tegelijkertijd word ik gelukkig steeds beter in het negeren of accepteren van sommige "fouten" zodat er hopelijk ook eens wat geld overblijft voor die cabrio. Het ding heeft dik 3 ton op de teller, verbruikt zo goed als geen olie, start altijd en trekt met gemak richting de 240+ km/h dus dan moet ik ook niet zeuren over een krasje of een trillinkje.

Dat herken ik opzich wel. Je moet soms ook gewoon een keus maken. Zo langzaam aan gaan er bij mij toch ook weer dingen opvallen waar ik eigenlijk wel wat aan wil doen, niet onoverkomelijk als je er niks aan doet (deel ook niet technisch zegmaar), maar ergens is er zo'n stemmetje die het ook vanuit hobby oogpunt eigenlijk gewoon perfect wil hebben.

Momenteel maakt mijn schema keuze's voor me en heb ik dalijk een klein mensje dat aandacht behoeft. Als de V het goed doet, veilig is en er op het eerste oog netjes uit ziet ben ik wel tevreden eigenlijk momenteel. Ik kan het gezien de drukte ook niet altijd opbrengen om dan in de spaarzame vrije tijd weer aan de auto bezig te zijn. Maar als je me echt liet kiezen ging ik toch wel lekker hannessen aan al die kleine dingetjes. Ach, wie weet als ik dalijk eens een huis heb waar de auto direct voor de deur staat ;D. Dan worden sommige dingen misschien ook makkelijker, nu moet ik er altijd voor op pad.

Lekker bezig geweest weer in ieder geval! Kun je er weer een tijdje tegenaan. Met de trip die je op de agenda hebt staan zou ik inderdaad ook niet bezuinigen ;).

Snellebaksteen

Citaat van: Taranis op 19-10-2015 08:31:07
Al zijn de rammelstokjes van de classics wel verleden tijd, ik heb er (snel afkloppen) volgens mij nog nooit 1 hoeven vervangen op mijn N-en.

Ik heb 1 keer BOLK rammelstokjes (eigen merk MrAuto) gemonteerd bij de D5 en die waren in 40 of 50k gewoon versleten. Nu iets duurdere gemonteerd, ik ben benieuwd hoe lang die mee gaan.

Ik heb na de laatste autobahnburnsessie inclusief 2 a 3 keer van ver boven de 200 terug naar nul remmen, een vreemde trilling bij de 110 erbij gekregen. Zal wel een kromme schijf zijn. Ik voel het bij het remmen ook een beetje.
De voorste schijven zijn nog maar 20k oud, ik zal er dus maar aan moeten wennen want ik ga geen onderdelen vervangen die nog niet versleten zijn.
Daarom rij ik ook zo goedkoop.

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Taranis

Ik laat de schijven aan de voorkant ook zitten ondanks dat ze krom zijn. Soms voel je het heel duidelijk, soms helemaal niet. De minimale maat is 25 mm en ze zijn nog ruim 27 mm dus aan de voorkant alleen nieuwe blokken en de groeten ermee. Deze schijven waren na 3 maanden al krom, je kan net bezig blijven.

Chris

Citaat van: Snellebaksteen op 19-10-2015 10:53:49
Citaat van: Taranis op 19-10-2015 08:31:07
Al zijn de rammelstokjes van de classics wel verleden tijd, ik heb er (snel afkloppen) volgens mij nog nooit 1 hoeven vervangen op mijn N-en.

Ik heb 1 keer BOLK rammelstokjes (eigen merk MrAuto) gemonteerd bij de D5 en die waren in 40 of 50k gewoon versleten. Nu iets duurdere gemonteerd, ik ben benieuwd hoe lang die mee gaan.

Ik heb na de laatste autobahnburnsessie inclusief 2 a 3 keer van ver boven de 200 terug naar nul remmen, een vreemde trilling bij de 110 erbij gekregen. Zal wel een kromme schijf zijn. Ik voel het bij het remmen ook een beetje.
De voorste schijven zijn nog maar 20k oud, ik zal er dus maar aan moeten wennen want ik ga geen onderdelen vervangen die nog niet versleten zijn.
Daarom rij ik ook zo goedkoop.



Zelfde ervaring na de vakantie naar Oostenrijk. Valt me wel tegen, heb nu ook nog de grotere schijven eronder zitten en de remmen niet eens heel heftig gebruikt naar mijn mening. Ook een redelijke trilling nu bij het remmen. Met stadsritten valt het niet zo op, maar zodra ik 80 of harder rijd en moet remmen trilt het best wel een beetje.

Ook hier blijven ze lekker zitten. M'n gebit blijft zitten dus het valt nog wel mee ;D. Wat Ronald zegt: je kan bezig blijven.

Taranis

De motorkap van dat sch**thok wil niet open. Ik voel nog wel wat weerstand op de hendel maar openen ho maar.

Zijn er ervaringsdeskundigen die me kunnen vertellen hoe ik de kap alsnog open krijg? Van google word ik niet veel wijzerderder. Koevoet en slijptol zijn de revue al gepasseerd maar ik hoop op een slimmere manier.

In het ergste geval breng ik 'm naar de dealer en doe alsof mijn neus bloedt maar eigenlijk wil ik dit natuurlijk gewoon zelf oplossen  :-\

elianmars

Citaat van: Taranis op 23-11-2015 21:59:18
In het ergste geval breng ik 'm naar de dealer en doe alsof mijn neus bloedt maar eigenlijk wil ik dit natuurlijk gewoon zelf oplossen  :-\

Ik hoop voor je dat ze niet meelezen  ;D

classicT5

Al met 2 man geprobeerd? 1 in de auto hendel bedienen en ander motorkap tegelijk omhoog trekken?

Hmm, kende de verhalen van de 850 en classics, maar N heeft het dus ook nog? :(

elianmars

Citaat van: classicT5 op 23-11-2015 22:17:14
Hmm, kende de verhalen van de 850 en classics, maar N heeft het dus ook nog? :(

Die van Ronald wel, ja  :eusa_shifty:


Claudia

Die kruiproest komt ook overal he! >:(
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"