De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Daar had ik het met de monteur ook al over, daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar ;D

Ik heb geen glazen bol maar ik denk dat de auto dan al vervangen is. Ik wil er nog een jaartje of 4 in rijden, mits er geen grote dure dingen stuk gaan.

maruska

alles is zo ongeveer al eens gedaan toch ? ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Chris

Citaat van: maruska op 23-12-2015 17:36:09
alles is zo ongeveer al eens gedaan toch ? ;D

Hahaha.. praktisch nieuwe auto. Kan er weer minimaal 10 jaar tegenaan ;D.

On-topic: Die velgen zijn ook niet goedkoper geworden ofzo dan inmiddels 6/6,5 jaar geleden... Eens dat het zondegeld is. Maarja, dit is niet alleen meer optisch.

Mooi dat distributie weer is gedaan. Als je het niet zeker weet zou ik hetzelfde hebben gedaan. Zou toch lekker in m'n achterhoofd blijven knagen anders, en als ie een keer knapt is het 'had ik maar' en ben je verder van huis.

Taranis

#573
Citaat van: maruska op 23-12-2015 17:36:09
alles is zo ongeveer al eens gedaan toch ? ;D

Wat ik zo even kan bedenken...
- tussenas
- vier velgen
- voorruit
- A-stijl bekledingen
- deel achterlicht (Sander ook al eens, ik later de andere)
- ruitenwissermotor achter
- kofferklepslot
- kabelboom kofferklep
- distributie + multiriem bende
- 1 complete koplampunit
- linkerbuitenspiegel exclusief de camera en het blauwe kapje
- schokdempers + veren + lagers + zittingen + alle bijbehorende schroefjes (compleet nieuwe veerpoten opgebouwd)
- achterremmen compleet
- schijven voor en 2x blokken
- motorafdekplaat + stuurpompkapdinges
- stuk of 7 wervelklepstangetjes
- stuurwieleenheid
- buis onderlangs het blok + resonatorhuispakking
- 2 parkeersensoren
- hogedrukpomp koplampsproeiers + slangen
- binnenste en buitenste stuurkogels
- gloeibougies
- deurrubbers linkerdeuren + kofferklep
- en dan vergeet ik vast nog het een en ander...

En dan nog de nodige olie, bakolie, filters, banden, enzovoorts. Het normale onderhoud dus. Afgelopen jaar was een erg duur jaar met ruim 5,5 mille aan onderhoud. Hopelijk pluk ik daar de komende 2-3 jaar de vruchten van.

Snellebaksteen

 :eusa_eh:
Goeie genade. En hoelang heb je die wagen al? Toch pas een jaartje ofzo?

Ik heb in de 5 jaar dat ik mijn D5 heb nog niet de helft vervangen van deze lijst.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

StefanCJ

Om de hoeveel km ververs je de olie?

Taranis

Citaat van: Snellebaksteen op 23-12-2015 22:16:40
:eusa_eh:
Goeie genade. En hoelang heb je die wagen al? Toch pas een jaartje ofzo?

Ik heb in de 5 jaar dat ik mijn D5 heb nog niet de helft vervangen van deze lijst.

Nee ik heb 'm ondertussen alweer ruim 2,5 jaar  ;)

Gekocht met 254.600 op de teller, inmiddels ruim 336.000. Sander heeft 'm met 177.000 op de teller gekocht en niet meer dan regulier onderhoud uitgevoerd dus ik wist dat er wel ' iets' aan zat te komen: er zat al een trilling in het AWD (bleek tussenas te zijn) en de achterdempers waren niet zo geweldig meer. De prijs van de auto was er dan ook naar.

Citaat van: StefanCJ op 23-12-2015 22:21:38
Om de hoeveel km ververs je de olie?

Om de 15.000 tot max 20.000 km. Volgens het onderhoudsschema hoeft dat slechts eens in de 30.000 km maar Volvo adviseert zelf inmiddels voor deze motoren ook om tussentijds olie te wisselen.

Taranis

#577
Afgelopen vrijdag (1e kerst) naar Oostenrijk getoerd in krap 6,5 uur. Een Porsche targa 4s kan 300 km/h maar op de bochtige A7 voor de Oostenrijkse grens durfde de bestuurder niet harder dan 240. Erg vervelend dat er dan nog een oude V70 diesel met Nederlandse platen op de achterbumper zit  :eusa_whistle:
Gelukkig werd ik gered door een snelheidsbeperking want ik had uiteraard niet meer genoeg 'oempf' over om er nog voorbij te komen.

Deze week toonde de V70 zich voorbeeldig door zelfs met -9 nog probleemloos aan te slaan. Iets waar ik wat gevaar in zag omdat de injectoren niet geweldig meer zijn.

Helaas 'toonde': toen ik vandaag een rotonde verliet en weer een klein beetje gas gaf, verscheen de melding "motormanagement service vereist":



De auto ging in noodloop en is dus niet vooruit te branden. Na opnieuw starten verscheen de melding direct weer. Niet getwijfeld maar meteen de dichtstbijzijnde Volvo dealer in RTI geprogrammeerd en ons daar gemeld (autohaus Plaseller in Zams). We werden meteen geholpen:



Ik was bang dat de buis onderdoor de motor net als vorig jaar op de terugweg van Ewout weer naar de maan was maar die zat nog goed. Ook de intercooler was (nog) niet geploft. Nadat er voor de komende vijf jaar voldoende roetmetingen uitgevoerd waren, werd besloten dat ze het niet wisten. Vida gaf ook niet veel zinvolle informatie: een spookmelding over de injector van cilinder 5 en een melding dat de turbodruk te laag was (je meent het  :eusa_doh: ).



Na een proefritje kwam men met de wonderbaarlijke conclusie dat de turbo stuk was en vervangen moest worden. Gelukkig ben ik eigenwijs genoeg om daar tegenin te gaan: de auto rookt niet, je hoort de turbo draaien en de turbo zelf is kurkdroog.
80 euro afgerekend voor de foute diagnose en de garage vriendelijk de tering gewenst (al snap ik ook wel dat het erg vervelend is als een klant het beter denkt te weten). Zelf had ik al lang het idee dat het in het vacuüm systeem zit: ik heb deze ellende met de XC70 ook al eens gehad. Mijn vermoeden is dat 1 van de vacuümgestuurde motorsteunen stuk is en er daardoor ook geen turbodruk opgebouwd wordt. De dealer in Goes maar eens gebeld en die gaf me gelijk: die turbo's sneuvelen zelden en als ze dat al doen dan met heel veel drama.

Omdat mijn vriendin ook niet heel veel zin had om met deze auto nog naar huis te rijden niet wetende hoe ver we zouden komen, de ANWB gebeld. Die waren er al snel uit: bij een D5 van 2007 is de turbo echt nog niet moe ("337.000 km is niks voor zo'n auto") dus die diagnose hoefden ze niet eens op papier, die kon de prullenbak in. De ANWB ging een andere garage zoeken voor een second opinion, helaas bleek de dichtstbijzijnde garage in Innsbruck te zitten en de ANWB vond het niet verantwoord me nog 70 kilometer met de auto te laten rijden (in noodloop met 74,5 km/h en 3700 toeren de afrit van de snelweg nemen is niet grappig). Bovendien is hier morgen en overmorgen alles dicht en willen we zaterdag naar huis. Het kostte wat moeite maar uiteindelijk kwam de ANWB tot de conclusie dat het het handigst zou zijn als wij per vervangende auto naar huis rijden en de V70 bij de dealer in Goes afgeleverd wordt.

Nu dus even wachten op de vervangende auto en ook hoe lang ik daar in mag blijven rijden of dat ik de dealer nog even lief aan moet kijken voor een vervangende auto tot de V70 gerepareerd is.

Beetje heel erg balen dat investeren in (preventief) onderhoud dit soort ellende op vakantie niet kan voorkomen maar uiteindelijk zal het vast goed komen... (ook al mag dat ellendehok op dit moment wat mij betreft affikken >:( )

De foto's volgen nog, ik krijg het op de ipad niet voor elkaar om die op m'n ftp-server te plaatsen. Met dank aan Marc O. alsnog de foto's zichtbaar  :eusa_clap:

V70geRwin

Wel een helden actie met die porsche  ;D

De rest komt ook wel weer goed maar wil je net juist op vakantie vermijden.
Maar gelukkig reageert de ANWB klantvriendelijk.
Goede reis terug en nog veel plezier daar  :eusa_clap:

UserID6342

De vacuum motorsteunen kun je afkoppelen van het systeem, je houd dan een normale (hetzij niet zo harde) steun over waarmee goed te rijden valt.  Als je diagnose juist is en hij heeft een lekkage bij deze steunen dan zou de turbo weer volle druk moeten geven (nadat de steunen zijn afgekoppeld van het vacuum gedeelte en de auto gereset is).

Kun je in ieder geval, normaal rijdend, met je eigen auto naar huis en ben je niet afhankelijk van anderen.

Taranis

Citaat van: V70geRwin op 30-12-2015 20:40:06
Wel een helden actie met die porsche  ;D

Gelukkig kwam het snelheidsalarm per vliegtuig achteraan  :eusa_shhh:

Citaat van: V70geRwin op 30-12-2015 20:40:06
De rest komt ook wel weer goed maar wil je net juist op vakantie vermijden.
Maar gelukkig reageert de ANWB klantvriendelijk.
Goede reis terug en nog veel plezier daar  :eusa_clap:

Tnx, gaat vast goed komen :D

@ Dirk: tnx voor de tp, dat zei Sbv ook al. Helaas heb ik geen Vida bij en in Zams hoef ik me niet meer te vertonen  :angel: De rest is hier dicht tot zaterdag en sommigen zelfs tot maandag.
Uiteraard ook geen enkel gereedschap bij als behalve een wielmoersleutel en krik dus we gaan morgen en vrijdag gewoon nog lekker 2 dagen de piste op en zaterdag per vervangende auto naar huis. Het is niet anders maar het heeft ons vandaag genoeg tijd gekost die we ook lekker in het zonnetje en de sneeuw door hadden kunnen brengen. Het is maar een auto.

Hartverwarmend overigens dat de 1 met een auto-ambulance naar Oostenrijk wil komen rijden en er zelfs hulp uit Noorwegen aangeboden wordt  :D  :-*

Claudia

Nou vooruit...zal ik jullie dan maar oppikken en mijn diagnose er op los gooien?  ;D

Hoe moet dat nu met de Noordkaap?
Durf je met 'dat hok' die afstand wel aan?
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Sbv

Ding blijft gewoon heel dan hebben we afgesproken. Het is voor allemaal een mooi avontuur

Marc O.

Citaat van: Sbv op 30-12-2015 22:00:31
Ding blijft gewoon heel dan hebben we afgesproken.

En anders leggen we allemaal een tientje bij. "Help Ronald naar de Noordkaap (en terug)"  :P ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

Gezellig Claudia! :D
Al weet ik niet of jouw diagnose meer houdt snijdt dan die van de garage hier  :P

Citaat van: Claudia op 30-12-2015 21:58:40
Hoe moet dat nu met de Noordkaap?
Durf je met 'dat hok' die afstand wel aan?

Heel eerlijk: ik heb er tegen Daniëlle nog niets over gezegd maar ik begin er wel aan te twijfelen. Aan de andere kant: hij moet het maar gewoon doen. En anders is er vast een Pool geïnteresseerd in een zo goed als nieuwe V70 met slechts 130.000 km op de klok  :eusa_whistle: