De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Mij bevallen ze ook uitstekend.... maar dan wel liever op de achteras ::)

Afgelopen weekend ben ik een weekend met 3 vrienden naar de Eifel geweest met de C70. Vrijdagmorgen nog "even snel" de nieuwe Pilot Sports laten monteren en de garage had ook haast dus de oude voorbanden er af, nieuwe er op en karren met die handel.
Tuurlijk weet je dat de beste banden achter moeten en dat er achterop 5 jaar oude Michelin Primacy's liggen maar ach... voor een weekendje... wat kan er nou gebeuren :eusa_wall:

Vrijdag was het heerlijk weer dus open naar Nürburg gereden. Zaterdag was het echter zeikweer dus grotendeels dicht gereden. Nadat we 's avonds nog even aan de ring hadden staan kijken, zijn we naar Nürburg gereden om wat te eten maar daar was alles vol dus door gereden naar Adenau. Voor wie er bekend is, de L92 van Meuspath naar Adenau is schitterend maar omdat het donker was en regende niet eens heel erg gek gedaan, niet gekker dan anders in elk geval. Toch kwam in één van de laatste bochten de achterkant voorbij :eusa_shifty: Tijdens één van de rijvaardigheidstrainingen had Martijn Bouwheer al eens gezegd dat er een dag komt dat je de hele training in 1 keer terugverdient: die dag was zaterdag. Keurig op de eigen weghelft maar wel 180 graden gedraaid kwamen we netjes tegengestuurd weer tot stilstand. De vriend naast me barstte in lachen uit dat dit het beste onderdeel van het hele weekend was, 1 van de passagiers achterin heeft 2 jaar geleden een dodelijk ongeval meegemaakt dus die kon er iets minder om lachen maar na een halve liter Weizen in Adenau was de ergste schrik gelukkig ook daar voorbij.

Vervelender was dat de remlichten na die actie niet meer uit wilden. Ook niet als de sleutel uit het contact was en ik had geen zin in een lege accu dus zekering 11 er maar uit gerukt. Omdat ik geen zin heb om er komende week tijd voor te maken, staat de C nu even bij de dealer om 't te fiksen. Als ie terug is, even de voor- en achterwielen wisselen :eusa_shifty:

Ewout Schalkwijk

Doet me eraan denken dat ik ook op gladde bandjes door de regen rond rij...🤨

Mooi dat het allemaal zonder teveel emotionele en materiële schade is goed gekomen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Een wijze les dus...
Gelukkig dat alles goed is gekomen en dat de rijvaardigheidstraining heeft gewerkt.

Chris

Oei... gelukkig goed afgelopen!

Bandjes maar van voor naar achter als hij terug is van de dealer ;).

Taranis

Waarschijnlijk einde dag al, ik heb de pedaalschakelaar kapot getrapt blijkbaar :eusa_doh:

Taranis

En inderdaad was de pedaalschakelaar kapot. Paar tientjes en we konden weer.

Inmiddels staat de C al een paar weken geschorst aan de druppellader maar niet voordat we er nog een mooi weekend mee naar het Duitse Nittel geweest zijn. Prachtig zonnig, heerlijke temperaturen, 's avonds heerlijke wijnen en lekker gegeten. Kon niet beter 8)









Heerlijk getoerd en een mooie afsluiter van een seizoen waarin we bijna 15.000 kilometer met de C hebben gereden. Goed gebruikt dus 8)

Vandaag mocht de C toch even opkrassen voor grote broer:



De eerste keer dat die binnen stond in de nieuwe garage en dan kom je er achter dat een half metertje extra zijdelingse ruimte best fijn zou zijn. Gelukkig moet je altijd iets te wensen overhouden :angel:

Op het programma voor vandaag: schijven en blokken. Nodig? Mwoah :eusa_shifty:









Om de achterremmen te kunnen doen, moeten de remmen eerst met Vida in de service stand gezet worden:



Vervolgens kom je er dan achter dat je speciaal stelgereedschap nodig hebt om de zuiger terug naar binnen te krijgen:



Dat heb ik niet dus een poging gewaagd met een waterpomptang maar helaas. Of ik ben niet zo sterk, of de zuiger zit vast, of je hebt dat speciale gereedschap niet voor niets nodig. Omdat we vanavond met 4 volwassenen op pad gaan en de XC70 dan toch echt de fijnere auto is, even geen risico's genomen en de boel terug dicht gemaakt. Binnenkort even gereedschap halen en dan een nieuwe poging doen :)

Helaas vond de accu het allemaal niet meer grappig, een tijdje op contact:



Dan maar aan de lader...



Even in de gaten houden, is me bij deze auto niet eerder overkomen dus misschien dat de nog originele accu het na 8 jaar gewoon een beetje welles vindt :eusa_think:

Vulk

Niet alleen de C is goed gebruikt, de remblokjes zijn dat ook. ;D

Sbv

ga er maar vanuit dat je accu ten einde is. Which reminds me. Die van de XC60 moet ik ook nog vervangen.
De achterremmen vindt ik wat vaag. Bij de XC60 heb ik ze begin van het jaar vervangen en geen tool gebruikt. Volgens mij heb ik een hele grote waterpomptang uit de werkplaats gepakt en het daarmee wat ingedrukt. Volgens Vida heb je inderdaad speciaal gereedschap nodig

Snellebaksteen

Als het met een waterpomptang niet lukt gebruik ik meestal een lijmtang. Werkt erg makkelijk.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

)()()sT

Ik had die melding van de accu ook een keer, probleem was met dat slot dat je het contact aan moest laten toen ik de auto aan het verlagen was. Erna werkte start-stop ook niet meer. Middagje druppelaar hielp, sindsdien werkt het weer (al druk ik het altijd uit ;D)

Taranis

Ik heb (gelukkig) geen start-stop systeem maar aangezien er komende winter wel weer een tripje naar de sneeuw op het programma staat, zou 't wel fijn zijn dat de accu tegen een beetje kou bestand is. Maar gewoon vervangen dus.

Citaat van: Vulk op 19-10-2019 19:09:58
Niet alleen de C is goed gebruikt, de remblokjes zijn dat ook. ;D

Ik ben een Zeeuw dus als ik onderhand zo'n beetje 120 euro voor een setje remblokjes af moet tikken, wil ik er ook wel de maximale levensduur uit halen natuurlijk ;D In dit geval 126.000 kilometer, de 1e eigenaar heeft het zelfs 155.000 km volgehouden, terwijl dit voor mij al een record is :eusa_think:

Ewout Schalkwijk

De NN is een vreselijke stroom slurper. 10-15 minuten met alleen de radio aan resulteert eigenlijk altijd in een melding dat de accu leeg raakt. Ik heb al een keer de accu daarom vervangen, maar zonder resultaat.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

#2457
Soms heb je van die dagen....

Omdat het laatst niet lukte om de zuigers van de remklauwen achter met de waterpomptang ver genoeg naar binnen te krijgen, het mooie stukje speciaal gereedschap aangeschaft. Toen ik zag dat daar een M24 draadeind in zat, begreep ik wel waarom het me met de waterpomptang niet gelukt was. Dacht ik....

Gisteren dus de herkansing. Even de wielen eraf, klauwen eraf, oude blokjes eruit, het ging retevlug:



Daarna even wat gemopperd op de idioot die de plaatsing van de bouten van de brackets heeft bedacht (je komt er met gereedschap amper bij) maar uiteindelijk lag ook het bracket en de schijf er vrij vlot af:



Nieuwe irritante vlijmscherpe glijdingetjes in het bracket:



Schijf en blokken op hun plek, appeltje eitje:



Deksel van het remvloeistofreservoir eraf en m'n stukje porno-gereedschap op de klauw om "even" de zuiger naar binnen te drukken:



Lang verhaal kort: dat ging voor geen meter. Uiteindelijk heb ik rechtsachter de nieuwe blokken met de oude schijf passend gekregen, met de nieuwe schijf kreeg ik de klauw met geen mogelijkheid over de blokken + nieuwe schijf heen. Linksachter was helemaal een drama, die wilde nog minder ver naar binnen dan rechtsachter waardoor ik uiteindelijk de oude blokken + oude schijf terug heb moeten monteren omdat die auto nu eenmaal moet rijden :eusa_wall:

Een ervaring rijker en een illusie armer kwam ik er toen achter dat de accu plat was ::) Ik had de auto op het contact laten staan met een 5A druppellader op de accu omdat de remmen in de service-stand moesten staan. Blijkbaar rukt de auto er met circa 30A (accu was vol + 5A bijladen) :eusa_think:
Bij gebrek aan een "echte" acculader de druppellader er op gezet maar die gaf telkens een foutmelding: de accu wilde niet opgeladen worden. De aanhouder wint dus telkens opnieuw geprobeerd en 4 uur weten te laden maar zelfs met dan dus 20 Ah in de accu, gaf de startmotor niet meer dan een lullig tikje.
Zelfs een starthulpje van de C70 mocht niet baten:



Omdat ik inmiddels in staat was de auto met de reciprozaag te lijf te gaan, de druppellader er op laten staan en de deur van de garage achter me dicht getrokken. Vanmiddag nog eens geprobeerd en toen sloeg de auto wel aan. Met een enorm aantal foutmeldingen in Vida en weigerende ramen, want die moet je dus opnieuw kalibreren als de auto zonder stroom heeft gestaan.

Inmiddels de dealer een mailtje gestuurd dat zij het deze week mogen fiksen. Benieuwd of ik iets verkeerd heb gedaan of dat de klauwen gewoon rot zijn. Meteen maar een nieuwe accu besteld, dat is na ruim 8 jaar en 284.000 km de originele nog. Wellicht dat ie daarom niet geladen wilde worden :eusa_think:

Les voor mezelf: dit soort acties proberen te plannen op het moment dat de C70 niet geschorst is, dan hoeft het tenminste niet dezelfde dag weer terug in elkaar :-X

TonV70R

Ik heb ze destijds ook achter vervangen. Remmen dmv vida in de servicestand, hiermee gaan ze helemaal naar binnen. Auto hoeft dan niet continu onder spanning te blijven..Blokken en schijven vervangen is zo makkelijk te doen.
Volgens mij nog wel met het speciale gereedschap de zuigers iets verder naar binnen gedaan .

Was goed te doen.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

Claudia

"Omdat ik inmiddels in staat was de auto met de reciprozaag te lijf te gaan...."

;D ;D ;D

Ik zíe het voor me!
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"