Tips bij aanschaf V70N

Gestart door leons850, 05-09-2014 08:45:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: leons850 op 05-09-2014 10:16:24
Citaat van: elianmars op 05-09-2014 10:13:48
Citaat van: ZC3rr0r op 05-09-2014 10:06:15
Check de draagarmen, de bussen zijn een bekend zwak punt.
Verder zijn de achterste deuren roetsgevoelig, dus dat is ook een controlepuntje.

Buiten dat: Prima wagens.

Één kanttekening: Black Sapphire heeft problemen met loslatende blanke lak. Let met name op de dakstijlen / onder de dakdragers.

Roetsgevoelig?  :eusa_eh: ;D

Ik heb een Black Sapphire, maar geen last van loslatende blanke lak. Heb er ook niet eerder van gehoord, trouwens.

Maar toch ga ik er wel naar kijken mochten we een zwarte hebben gevonden. ;)
Vandaar dat ik hier ook vraag naar tips, alles is mee genomen.
Ik ben nog in staat een compressie meter mee te nemen haha. ;D

Maar wel, zoals aangegeven, even de achterdeuren controleren. Bovenop de deuren rubber beetje opzij duwen, dan zie je al snel of er roest(sporen) aanwezig is (zijn).
Ook bij mijn wagen was er lichte roestvorming aanwezig. Ik heb de roest behandeld en de rubbers goed in de kit gedrukt, waardoor er geen water meer tussen rubbers en deurprofiel kan blijven staan.

Spin!

Citaat van: elianmars op 05-09-2014 10:13:48
Citaat van: ZC3rr0r op 05-09-2014 10:06:15
Check de draagarmen, de bussen zijn een bekend zwak punt.
Verder zijn de achterste deuren roetsgevoelig, dus dat is ook een controlepuntje.

Buiten dat: Prima wagens.

Één kanttekening: Black Sapphire heeft problemen met loslatende blanke lak. Let met name op de dakstijlen / onder de dakdragers.

Roetsgevoelig?  :eusa_eh: ;D

Ik heb een Black Sapphire, maar geen last van loslatende blanke lak. Heb er ook niet eerder van gehoord, trouwens.

Had die van mij ook op de daklijsten. Die van mijn ouders ook.

www.vm-parts.nl

V70geRwin

Ik zou de 2,4t niet uitsluiten, paar dagen in die van mijn zus gereden en een heerlijk soepel karakter heeft dat ding. Bijna diesel achtig met dat koppel onderin. Moet in combi met de automaat heerlijk zijn (zus heeft handbak).
Die turbo's worden ook niet echt zwaar belast en kunnen lang meegaan, voor het plezier in rijden zou ik dat op de koop toe nemen.

elianmars

Citaat van: Spin! op 05-09-2014 10:24:54
Citaat van: elianmars op 05-09-2014 10:13:48
Citaat van: ZC3rr0r op 05-09-2014 10:06:15
Check de draagarmen, de bussen zijn een bekend zwak punt.
Verder zijn de achterste deuren roetsgevoelig, dus dat is ook een controlepuntje.

Buiten dat: Prima wagens.

Één kanttekening: Black Sapphire heeft problemen met loslatende blanke lak. Let met name op de dakstijlen / onder de dakdragers.

Roetsgevoelig?  :eusa_eh: ;D

Ik heb een Black Sapphire, maar geen last van loslatende blanke lak. Heb er ook niet eerder van gehoord, trouwens.

Had die van mij ook op de daklijsten. Die van mijn ouders ook.

Ok. Weer wat geleerd.

Misschien is dat ook de reden dat er al redelijk wat was gespoten aan mijn wagen, voordat ik 'm kocht ;D

Sbv

Roest achter de rubber van de achterportieren heb ik bij diverse V70's en ook XC70's gezien

glenfiddich1983

Citaat van: FGG op 05-09-2014 10:09:45
Citaat van: glenfiddich1983 op 05-09-2014 08:55:57
De V50 wordt te klein? ;D

Ik zat ook al met verbazing te lezen. Dus als tegenwoordig het eerste kind op komst is, is een V50 al te klein? Ik heb de eerste jaren van onze oudste gewoon doorgereden in de Seat Ibiza.

Toen ik nog heel klein was hadden mijn ouders een Citroën Visa. Pas toen mijn zusje er bij kwam, kwam er een grotere auto. Een Citroën BX. Nog altijd kleiner dan zo'n V50 ;D
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

V70geRwin

Citaat van: glenfiddich1983 op 05-09-2014 10:32:06
Citaat van: FGG op 05-09-2014 10:09:45
Citaat van: glenfiddich1983 op 05-09-2014 08:55:57
De V50 wordt te klein? ;D

Ik zat ook al met verbazing te lezen. Dus als tegenwoordig het eerste kind op komst is, is een V50 al te klein? Ik heb de eerste jaren van onze oudste gewoon doorgereden in de Seat Ibiza.

Toen ik nog heel klein was hadden mijn ouders een Citroën Visa. Pas toen mijn zusje er bij kwam, kwam er een grotere auto. Een Citroën BX. Nog altijd kleiner dan zo'n V50 ;D

Vroeger, jaren met ons gezinnetje als jong jongetje in een diane rond gereden.  ;D

leons850

Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:25:17
Ik zou de 2,4t niet uitsluiten, paar dagen in die van mijn zus gereden en een heerlijk soepel karakter heeft dat ding. Bijna diesel achtig met dat koppel onderin. Moet in combi met de automaat heerlijk zijn (zus heeft handbak).
Die turbo's worden ook niet echt zwaar belast en kunnen lang meegaan, voor het plezier in rijden zou ik dat op de koop toe nemen.

Dat blok is toch in de basis het zelfde als de 2.5T's in onze auto's?
LPT turbo icm met hogeredruk zuigers?
Of zie ik dat verkeerd?
Hij moet wel een poosje mee kunnen he.  :eusa_whistle:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

V70geRwin

Citaat van: leons850 op 05-09-2014 10:46:09
Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:25:17
Ik zou de 2,4t niet uitsluiten, paar dagen in die van mijn zus gereden en een heerlijk soepel karakter heeft dat ding. Bijna diesel achtig met dat koppel onderin. Moet in combi met de automaat heerlijk zijn (zus heeft handbak).
Die turbo's worden ook niet echt zwaar belast en kunnen lang meegaan, voor het plezier in rijden zou ik dat op de koop toe nemen.

Dat blok is toch in de basis het zelfde als de 2.5T's in onze auto's?
LPT turbo icm met hogeredruk zuigers?
Of zie ik dat verkeerd?
Hij moet wel een poosje mee kunnen he.  :eusa_whistle:

Ding van mijn zus met 130K uit DLD gehaald en nu op 3 ton. Als enige "uitzondering" in het onderhoud de gasklep gehad. Ik weet niet precies of hij exact gelijk is aan de 2,5T, wel dat ik me verbaasde hoeveel zuiniger de auto is dan de classic's.

leons850

Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:52:24
Citaat van: leons850 op 05-09-2014 10:46:09
Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:25:17
Ik zou de 2,4t niet uitsluiten, paar dagen in die van mijn zus gereden en een heerlijk soepel karakter heeft dat ding. Bijna diesel achtig met dat koppel onderin. Moet in combi met de automaat heerlijk zijn (zus heeft handbak).
Die turbo's worden ook niet echt zwaar belast en kunnen lang meegaan, voor het plezier in rijden zou ik dat op de koop toe nemen.

Dat blok is toch in de basis het zelfde als de 2.5T's in onze auto's?
LPT turbo icm met hogeredruk zuigers?
Of zie ik dat verkeerd?
Hij moet wel een poosje mee kunnen he.  :eusa_whistle:

Ding van mijn zus met 130K uit DLD gehaald en nu op 3 ton. Als enige "uitzondering" in het onderhoud de gasklep gehad. Ik weet niet precies of hij exact gelijk is aan de 2,5T, wel dat ik me verbaasde hoeveel zuiniger de auto is dan de classic's.

Was niet vervelend bedoeld hoor. ;)
Maar hier is de prio betrouwbaarheid, kwam ook al een T5 tegen, heb gezegd dat ik geen garage ben waar je altijd een afspraak kan maken en hij heeft er ook niet alle tijd voor en gewoon geen zin in. De stelling is hier dus:  less is more. ;)
Had 't wel gaaf gevonden die T5, had leuk geweest als we op wintersport gingen. :evil:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

elianmars

Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:52:24
Citaat van: leons850 op 05-09-2014 10:46:09
Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:25:17
Ik zou de 2,4t niet uitsluiten, paar dagen in die van mijn zus gereden en een heerlijk soepel karakter heeft dat ding. Bijna diesel achtig met dat koppel onderin. Moet in combi met de automaat heerlijk zijn (zus heeft handbak).
Die turbo's worden ook niet echt zwaar belast en kunnen lang meegaan, voor het plezier in rijden zou ik dat op de koop toe nemen.

Dat blok is toch in de basis het zelfde als de 2.5T's in onze auto's?
LPT turbo icm met hogeredruk zuigers?
Of zie ik dat verkeerd?
Hij moet wel een poosje mee kunnen he.  :eusa_whistle:

Ding van mijn zus met 130K uit DLD gehaald en nu op 3 ton. Als enige "uitzondering" in het onderhoud de gasklep gehad. Ik weet niet precies of hij exact gelijk is aan de 2,5T, wel dat ik me verbaasde hoeveel zuiniger de auto is dan de classic's.

Verbruik van de N tegenover de 850 en x70 classic is echt een verbetering. Waar ik met de 850 T-5 een verbruik van 1 op 5 zat, ligt het verbruik van mijn T5 nu rond 1 op 10. En dat is met af en toe flink doortrappen.

leons850

Citaat van: elianmars op 05-09-2014 11:00:03
Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:52:24
Citaat van: leons850 op 05-09-2014 10:46:09
Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:25:17
Ik zou de 2,4t niet uitsluiten, paar dagen in die van mijn zus gereden en een heerlijk soepel karakter heeft dat ding. Bijna diesel achtig met dat koppel onderin. Moet in combi met de automaat heerlijk zijn (zus heeft handbak).
Die turbo's worden ook niet echt zwaar belast en kunnen lang meegaan, voor het plezier in rijden zou ik dat op de koop toe nemen.

Dat blok is toch in de basis het zelfde als de 2.5T's in onze auto's?
LPT turbo icm met hogeredruk zuigers?
Of zie ik dat verkeerd?
Hij moet wel een poosje mee kunnen he.  :eusa_whistle:

Ding van mijn zus met 130K uit DLD gehaald en nu op 3 ton. Als enige "uitzondering" in het onderhoud de gasklep gehad. Ik weet niet precies of hij exact gelijk is aan de 2,5T, wel dat ik me verbaasde hoeveel zuiniger de auto is dan de classic's.

Verbruik van de N tegenover de 850 en x70 classic is echt een verbetering. Waar ik met de 850 T-5 een verbruik van 1 op 5 zat, ligt het verbruik van mijn T5 nu rond 1 op 10. En dat is met af en toe flink doortrappen.

Met flink doortrappen? :o
Ik zit met mijn S70 T5 op gas nog op 1-7.5/8 en ik geef ook af en toe ook best gas.

Ja koen af en toe, ik hoef niet vol gas om mee te komen.  :-*
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Martijn84

#27
Heb zelf al een tijdje een V70N uit 2001 2.4 turbo automaat.
Heerlijke auto maar er komt nogal eens wat aan.

Gevoelige punten zijn de airco, en het gasklephuis.

Voor de rest heb ik nog niets kunnen ontdekken.

Comfortabel is hij zeker (en ook snel als je wilt).

Verder zoek er eentje met de geweldige dolby geluidsinstallatie met wisselaar in het dashboard, die is in die van mij echt geld waard!!!!!!!!!

Verder is hij ook niet echt zuinig.
Met de 850 t5 rijd ik tussen 1 op 9 en 1 op 11 (ligt eraan hoe ik rijd en lange of korte stukken).

Met de V70N haal ik niet meer als 1 op 9 met rustige rijstijl.

Taranis

Citaat van: Sbv op 05-09-2014 10:29:14
Roest achter de rubber van de achterportieren heb ik bij diverse V70's en ook XC70's gezien

Welnee, komt nooit voor volgens Volvo  :eusa_liar:



Bron: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,33303.msg1114798.html#msg1114798

On-topic: de airco condensors van modeljaar 2004 t/m 2006 zijn zwak en gaan onherroepelijk lek. Van de xenonlampen verweert het kunststof en wordt dof, deursloten zijn een zwak punt evenals ruitenwissermotor van het achterraam en hogedrukpompje voor de koplampsproeiers, kachelmotor gaat vaak stuk (piepen), verlichting van de radio, stuurwieleenheid (melding "anti skid service vereist"), standkachel is überhaupt een k*tding, bij een auto met Four-C dempers is er gegarandeerd 1 of meer lek, deurrubbers desintegreren waar je bij staat en als je een 2.4 met handbak neemt dan wordt je duidelijk geïnformeerd over het in- en uitschakelen van de airco dmv inhouden van de motor.

Maar verder zijn 't best fijne auto's ;D (maar in mijn ervaring zeker geen betrouwbaardere techniek dan een V50)

ZC3rr0r

#29
Citaat van: elianmars op 05-09-2014 10:13:48
Citaat van: ZC3rr0r op 05-09-2014 10:06:15
Check de draagarmen, de bussen zijn een bekend zwak punt.
Verder zijn de achterste deuren roetsgevoelig, dus dat is ook een controlepuntje.

Buiten dat: Prima wagens.

Één kanttekening: Black Sapphire heeft problemen met loslatende blanke lak. Let met name op de dakstijlen / onder de dakdragers.

Roetsgevoelig?  :eusa_eh: ;D

Ik heb een Black Sapphire, maar geen last van loslatende blanke lak. Heb er ook niet eerder van gehoord, trouwens.

Roestgevoelig natuurlijk.
Black Sapphire met loslatende blanke lak is wel een redelijk issue hoor, ikzelf heb er last van en ik heb het bij meerdere andere wagens in deze kleur ook gezien.

En het is een teken aan de wand dat de sloop er ook geen enkele heeft liggen zonder schade aan de blanke lak, maar zoals met alles: Your milage may vary.

[edit]  Ik ben de mosterd na de maaltijd zie ik.

Om op het lijstje hierboven nog een paar aanvullingen te maken:

Rembekrachtiger die de geest geeft is een bekiende kwaal (gesis na het loslaten van de ram, sponzigheid in het rempedaal) die ik nog niet heb gezien.

Verder is de luchtkwaliteitsensor bij alle N's standaard stuk (geen issue, verwarming en alles werkt ook zonder, alleen je automatische recirculatie doet het niet)

En dit is een persoonlijke, maar de deurrubbers van de voorportieren zijn niet al te best. Als ik ze vergelijk met de V70 classic of 850 bijvoorbeeld. Veel dunne randjes en frutsels die snel afbreken.
Lekt niet, suist wel iets meer tijdens het rijden.

En nog een persoonlijke (via mijn vader): De 5traps automaatbak is niet de beste die ze ooit in een Volvo hebben gehangen als je veel met zware aanhangers rijd. De automaat in zijn classic had geen problemen met regelmatig 2 ton trekken, zijn V70N heeft drie bakken opgevreten in 3 jaar met dezelfde belasting.

Overigens is uit die waslijst die Taranis opnoemt een hoop ook van toepassing op de classic (koplampsproeiers, wissers, kofferbakwisser, etc)

Kijk verder ook eens op mijn blog om te zien wat je allemaal nog meer kapot kunt maken aan een N (in mijn geval een S60, maar zelfde techniek)