Tips bij aanschaf V70N

Gestart door leons850, 05-09-2014 08:45:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arie T5R

Misschien heb je hier wat aan....
http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=4752

Ik heb in de tijd weinig gehad, automaat laten spoelen, 2e keer distri nu..

ZC3rr0r

Citaat van: Sbv op 07-09-2014 22:07:02
achterstallig onderhoud heb je helaas ook bij een V70n. Tot op heden zijn mijn "moderne" Volvo's betrouwbaar gebleken.

Dat beaam ik overigens ook.
Er kan en gaat vanalles stuk, maar per saldo zijn het alleen slijtagedelen.
Geen gekke electronische gremlins zoals bij Italianen en Fransozen van dezelfde leeftijd.
Of spontaan uit elkaar lopende motorblokken zoals Audi en VW.

leons850

So even een druk weekend gehad.

Het gaat zeker een benzine worden want hij rijdt momenteel heel erg weinig, er vanuit gaande dat er geen kleppen gesteld hoeven worden is dit dus geen issue voor hem. Mocht het wel nodig zijn dan weet ik nog wel een adresje waar dit kan voor een veel zachter prijsje dan bij de dealer.
Ik begrijp dat ze inmiddels 10 jaar oud zijn en dat ze ook slijten, daarom de grootste slijtage punten aangewezen krijgen is wel fijn.
Inmiddels al aardig wat op het lijstje staan waar we naar gaan kijken mochten we tot een aankoop komen.
De opties zijn toch wel van belang samen met de km's dus we zullen wat geduld moeten hebben.
Gelukkig komt de kleine pas in december maar je kan niet vroeg genoeg beginnen met voorbereiden, daarnaast vind ik dit natuurlijk gewoon leuk. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

volvobug

Ik gooi hem maar even hier in het topic,

vriend van me krijgt nauwelijks warme lucht meer in zijn XC70. Uitlezen bij dealer geeft geen foutcodes, kleppenmotoren lijken oké etc. Monteur heeft aan leidingen gevoeld en 1 leiding heet, 1 leiding koud.

1) Zit er ergens een klep/thermostaatje/kraan in het kachelcircuit?
2) Zou een kachelradiateur geblokkeerd kunnen raken, hoe dan? Koelvloeistof is schoon
3) is het vervangen van de kachelradiateur bij de N net zo'n appeltje-eitje als bij de Classic?

Alvast dank!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Sbv

Kachel radiator vervangen is iets meer werk. Ik heb deze klus nog nooit gedaan overigens

V70R^2

#65
Citaat van: volvobug op 18-01-2019 12:32:21
Ik gooi hem maar even hier in het topic,

vriend van me krijgt nauwelijks warme lucht meer in zijn XC70. Uitlezen bij dealer geeft geen foutcodes, kleppenmotoren lijken oké etc. Monteur heeft aan leidingen gevoeld en 1 leiding heet, 1 leiding koud.

1) Zit er ergens een klep/thermostaatje/kraan in het kachelcircuit?
2) Zou een kachelradiateur geblokkeerd kunnen raken, hoe dan? Koelvloeistof is schoon
3) is het vervangen van de kachelradiateur bij de N net zo'n appeltje-eitje als bij de Classic?

Alvast dank!

Wordt de wagen wel warm als je hem vol op de heetste stand zet? Dan kan het zijn dat je de interieur temp. sensor eens goed moet schoonmaken.


T5-4life

Als je de verwarmingsunit loshaalt om deze sensor schoon te maken, haal dan even de -pool van je accu los.
Dan krijg je geen airbag melding.
C70 T5 coupe LPI 1998 388 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 309 dkm

haasje

Die krijg je ook niet als je je sleutel maar uit het contact laat zolang niet alles weer aangesloten is.

volvobug

Dank voor de tips zover.

Citaat van: V70R^2 op 18-01-2019 22:36:18
Wordt de wagen wel warm als je hem vol op de heetste stand zet? Dan kan het zijn dat je de interieur temp. sensor eens goed moet schoonmaken.

Ik zal dit eerst eens vandaag bij hem gaan controleren.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Citaat van: volvobug op 19-01-2019 10:08:02
Dank voor de tips zover.

Ik zal dit eerst eens vandaag bij hem gaan controleren.

Nou, interieursensor schoongemaakt maar geen verschil. Lucht wordt ook niet warmer als je de temperatuurschakelaars op vol zet.
De toevoerleiding naar de kachelradiateur wordt goed warm maar het lijkt er toch op dat de radiateur grotendeels geblokkeerd is. Zonder warmtevraag zou je verwachten dat de retourleiding net zo warm/heet is maar die blijft pislauw.

Inmiddels maar eens ingelezen in het vervangen van de warmtewisselaar bij een N, nou, daarvoor moet de stuurkolom eruit  :eusa_wall:. Geef mij maar de Classic  :angel:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70R^2

Jammer, de meest eenvoudige fix is het niet geworden ;D


Maarre, stuurkolom eruit?? Dat is echt overbodig, is een beetje zoals dat ze ook 5 uur zetten op de klus bij een classic terwijl het 15 minuutjes is.

Eigenlijk is het bij een N nog makkelijker, omdat die aan de zijkant eruit komt, laat je niet bang maken, het is net als bij de classic wat wrikken en past gewoon onder de stuurkolom door hoor!

zie 4:40

https://www.youtube.com/watch?v=02AkPvT1bVg

volvobug

#71
Citaat van: V70R^2 op 20-01-2019 20:27:21
Jammer, de meest eenvoudige fix is het niet geworden ;D


Maarre, stuurkolom eruit?? Dat is echt overbodig, is een beetje zoals dat ze ook 5 uur zetten op de klus bij een classic terwijl het 15 minuutjes is.

Eigenlijk is het bij een N nog makkelijker, omdat die aan de zijkant eruit komt, laat je niet bang maken, het is net als bij de classic wat wrikken en past gewoon onder de stuurkolom door hoor!

zie 4:40

https://www.youtube.com/watch?v=02AkPvT1bVg

Het is ook een eersteklas beun ook die Robert DIY ;D

Het is een keuze, wel de snelste manier maar om nu het risico te lopen dat je de nieuwe radiateur ook kapot drukt? Snap nu wel waarom Vida de methode beschrijft waarbij de stuurkolom eruit moet  :azn:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

blauweroffel

#72
Overigens:

Kijk even of je nog wel de juiste unit van ecc hebt......deze worden nogal eens geruild als de bevestigingsogen an de onderkant kapot zijn gegaan (en die gaan nog wel eens kapot.... :eusa_wall:
Want je kunt deze ecc units niet zomaar ruilen voor een andere, zijn nl VIN nummer gebonden. En als die is geruild wil de verwarming nog wel eens hele gekke dingen doen. Heb zelf dit al gehad bij twee N'en. Een originele bij de dealer aanschaffen kan wel.......rond 800 euri's :o  (heel soms lukt het vervangen wel met een exemplaar van de sloop, maar dan moet het een exemplaar uit hetzelfde bouwjaar en type zijn, meer loterij werk dus)
Op de achterkant van de unit zit een sticker, staat bj en model op en nr.
Zelf kon ik nog makkelijker controleren: in die van mij zitten schakelaars voor de stoelverwarming.......en die heb ik niet in de zetels, dus.

Kachelradiateur vervangen kan zonder stuurkolom te verwijderen, ergens in mijn blog staat een reportage. Het meest lastige is het terugplaatsen en vastzetten van de kachel leidingen: een echte butklus. Twee keer gedaan. En de laatste keer afgelopen zomer. Ben er onlangs achter gekomen dat ik een van de twee klemmen niet goed had teruggezet. Dus druppellekkage, ggrrr. Vloerbedekking zeiknat. Net afgelopen vrijdag nieuwe O -ringen en klemmen gekocht bij de dealer. Kan ik weer op de kop in het vooronder, pfff

BR

volvobug

Originele unit is het nog wel.

Moest jij bij het vervangen ook de zijkant met koelvinnen al wat indrukken (ander woord voor beschadigen) om hem teruggeplaatst te krijgen, net als in dat Robert filmpje?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70R^2

Ik ga de klus zelf ook doen over een weekje of wat bij de N, vorig jaar alu radiateur en nieuwe koelslangen geplaatst, maar moet zo nu en dan toch wat KVS aanvullen dus ik vermoed de kachelrad.

Ik frommel het er wel onderdoor hoor ;D