Tips bij aanschaf V70N

Gestart door leons850, 05-09-2014 08:45:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blauweroffel

Citaat van: volvobug op 20-01-2019 23:08:37
Originele unit is het nog wel.

Moest jij bij het vervangen ook de zijkant met koelvinnen al wat indrukken (ander woord voor beschadigen) om hem teruggeplaatst te krijgen, net als in dat Robert filmpje?

Ja, een paar ribben worden iets ingedrukt, maar dat leidt niet tot problemen. Ben er redelijke handig in geworden.
BR

blauweroffel

Citaat van: V70R^2 op 20-01-2019 23:19:10
Ik ga de klus zelf ook doen over een weekje of wat bij de N, vorig jaar alu radiateur en nieuwe koelslangen geplaatst, maar moet zo nu en dan toch wat KVS aanvullen dus ik vermoed de kachelrad.

Ik frommel het er wel onderdoor hoor ;D

Toen ik dacht -bij de laatste klus- dat de kachelradiateur lek zou zijn, bleek dat een van de O-ringen was vervormd, en dat veroorzaakte lekkage.... maar dat zag ik pas nadat ik de radiateur er al uit had.....

BR

BR

V70R^2

Dan zal de radiateur misschien preventief zijn, ik lees wel vaker dat de O-ringen het euvel zijn.

Ik zorg dat ik die dan sowieso allemaal mee vervang, pak ik die bij het schutbord ook gelijk mee.

haasje

ecc units zijn gewoon uitwisselbaar (net als de meeste andere modules), mits je een module neemt met het zelfde onderdeelnummer. Bouwjaar is minder belangrijk. Alleen bij radio's is het net andersom.

blauweroffel

#79
even een kopie uit mn eigen blog (pag 49) (foto's zijn verdwenen.. ???)

Kleine how to om een kachelradiateur te vervangen bij een (in dit geval) V70N XC. Gaat ook zo bij een V70N. Je ziet dat de rubberen vloermat nat is.

Ik heb de stoel losgehaald en naar achteren gezet, je hebt nu iets meer ruimte om ongelukkig op je rug te kunnen liggen.
Het tapijt heb ik er uit gehaald, deze was behoorlijk nat door de koelvloeistof.

Bij het verwijderen van het tapijt ook even het plaatje met beugel waar je de motorkap mee los trekt loshalen
Ook de onderste kunststof deurstrip loshalen. Dit gaat waarschijnlijk wel enkele kunststof pennen/klemmen kosten, wees dus voorbereid....
de foto is wat ongelukkig, maar ik krijg m niet goed.....
start:


Eerst de remschakelaar verwijderen; Stekker eruit en dan aan de onderkant een klein lipje induwen. De stekker er schuin uit trekken en dan aan de bovenkant ook een lipje induwen. Priegelwerk, maar als je dat niet doet, maak je de stekker kapot. DE stekker moet weg omdat ie anders in de weg zit als je de radiateur er uit gaat halen.

onderkant radiateur (bumper, bestuurderskant onderkant) boutje loshalen: koelwater opvangen in bak)

Als je de onderste buis lostrekt (uit de kachelradiateur) na het verwijderen van de beugel dan komt er een klein beetje koelvloeistof uit. Ik heb een bakje klaargezet onder een plasticzak.


Deze moeten los en dat is een vrij aardig pokke werkje (en wacht maar af tot ze weer terug moeten  :eusa_sick: :eusa_sick:)


Inspecteer goed de onderkant van de radiateur, als deze er nog goed uit ziet, dan heb je kans dat alleen de O-ringen kapot zijn.

Eerst de onderste ring er uit. De buis zit zo vast, dat als de ring er uit is er nog geen koelvloeistof lekt.
Dan de buis er uittrekken: nu loopt er wat koelvloeistof uit.


Dan de buis iets opzij buigen en de bovenste ring eruittrekken. Ik heb een puntige schroevendraaier gebruikt en een klein e hamer om m er uit te krijgen. Ook daaarna de buis eruit trekken en wat opzij buigen.

De radiateur zit vast met een torx 25. Loshalen.
Nu trek je de radiateur eruit. Alleen........ de stuurkolom zit in de weg. Je moet m iets naar beneden duwen en de onderste ribben druk je wat naa binnen.

De radiateur nieuwe plaatsen: deze er schuin induwen en dan buig je ook wat van de ribben naar binnen. Als je het met beleid doet schuif je er die dan zo in. Viel mij alleszins mee.
Foto van oud en nieuw en let op de plek waar de ribben naar binnen zijn gedrukt.

oud:


nieuw:


Doe nieuwe ringen om de buizen en begin met de bovenste. Duw deze goed vast in de radiateur en plaats de ring.
Dan de onderste en dat is tezamen een kootwerk. Tip: ik heb wat imal kruipolie om de buizen gespoten en toen gingen de ringen er "gemakkelijk "in.

Daarna radiatuer weer vastgezet en  koelvloeistof teruggegoten/ bijgevuld.
Remschakelaar terug geplaatst.

vloerbedekking heb ik met hogedrukreiniger en groene zeep gereingd en gedroogd bij verwarming en toen teruggeplaatst

blauweroffel

Citaat van: haasje op 20-01-2019 23:37:19
ecc units zijn gewoon uitwisselbaar (net als de meeste andere modules), mits je een module neemt met het zelfde onderdeelnummer. Bouwjaar is minder belangrijk. Alleen bij radio's is het net andersom.


AH, weer wat geleerd. Dus alleen nummer moet identiek zijn. Van de radio wist ik niet.

BR

haasje

De radio werkt wel, echter je verlichting en stuurwielbediening niet (zijn canbus gestuurd). Je kunt wel een foutmelding in vida krijgen (verkeerde type radio), maar alles werkt wel.

volvobug

Ik beschouw  dit maar als het "grote N topic"  ;), vraagje: klopt het dat de voorveren van een gewone (diesel) N (2004) niet dezelfde zijn als die van een XC70? En zo ja, heeft iemand een gebruikte voorveer voor  een XC70 liggen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.