Voorstellen RoyvW - V70 2.5D Auto. 2000

Gestart door RoyvW, 25-09-2014 09:08:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoyvW

Beste Volvisten,

Al een tijdje mee aan het lezen op dit fora, maar omdat ik in het bezit was van een S60 2.4 op LPi ben ik alleen actief geweest op de fora's van dit platform auto.

Na mijn verhuizing was de afstand woon-werk te groot geworden om LPG te blijven rijden met mijn S60 van 2001. Wanneer je 3x per week bij de pomp staat te tanken en continu moet letten op wanneer en waar te moeten tanken dan is LPG rijden voor mij geen optie meer en wordt het alleen maar lastig. Ik ben dan ook al een langere tijd aan het zoeken naar een mooie diesel, met leuke opties, een relatief "lage KM-stand" en omdat ik groot fan ben van de V70 classic was ik ook aan het zoeken naar dit model. 1000KM met een tank brandstof rijden is ook iets waard.

Eergisteren ben ik geslaagd in het vinden van zo'n model en na een uitgebreide inspectie en een flinke proefrit te hebben gemaakt heb ik besloten de auto te kopen.
Het gaat om een blauwe V70 Europa/Polar (weet het niet zeker) automaat van het bouwjaar 2000 met de bekende Audi 2.5D 5 cil roffel met 335.000km op de teller. Onderhoudshistorie van de auto is bekend en de afgelopen twee jaar is er voor veel geld aan versleuteld. De airco is gereviseerd (nog garantie), 4 nieuwe Dunlop banden, remmerij rondom vervangen, alle riemen zijn vervangen en er is een elektrisch schuif/kanteldak ingebouwd waar ook nog steeds garantie op is. Van de automaat is er een inspectierapport waarin deze ook nog in goede staat wordt bevonden, dit kan ik alleen maar beamen want de automaat schakelt boterzacht. Als laatste heb ik de motor nog gecontroleerd op olie lekkage, het bekende keerring probleem, gelukkig ziet alles er kurkdroog uit.

Voor de rest is de auto voorzien van een smetloos zwart half lederen interieur met houtinleg. Natuurlijk zijn er ook standaard opties aanwezig zoals cruise control, climate control en stoelverwarming, daarnaast zit er ook een heerlijk geluid in de auto i.c.m. een HU-1205 met navigatie. Wat wil een mens nog meer..
Het heeft een tijdje geduurd maar dan heb je ook wat.

Het enige puntje is dat het SRS-airbag lampje brand, dit is het bekende stekkertje onder de stoel probleem waar ik nog even naar moet kijken.

Wat ik wel graag wil weten i.v.m. met het rijden met een caravan is of de auto is uitgerust met nivomats, iemand een idee waar ik dat snel aan kan zien?
Ik zou ook wel graag willen weten welke uitvoering ik nu precies heb, de ene keer kom ik uit op een Polar en de andere keer op Europa, ik weet het niet meer.



Eigenlijk wil ik nog geen foto's plaatsen want de auto is helemaal niet gepoetst en zit nog onder een laag zand, maar daar moeten jullie maar even doorheen prikken, foto's van een shiny gepoetste V70 volgen later.






UPDATE:

Nieuwe foto's van een gepoetste bolide!






Zo nu we een paar dagen verder zijn begin ik me langzaam thuis te voelen in de V70 en weet ik ook wat er nog aan gedaan dient te worden om hem in topstaat te krijgen.
Daarom even een To-Do lijstje dat ik langzaam wil gaan afstrepen;

To-Do's:

- GS PowerFlush automaat
- Repareren lekkage pakking carterpan
- Vervangen oliepomp
- SRS melding (stoelstekker) verhelpen
- Bodem verzien van tectielbehandeling
- Vervangen lampjes dashboard en binnenverlichting
- Repareren "kusje" achterbumper
- Repareren roestpuntjes motorkap/ achterklep
- Repareren/ vervangen schakelaar elektrisch raam bijrijder.
- Repareren stoelverwarming
- Controle werking carterventilatie
- EGR softwarematig afdoppen
- EGR hardwarematig afdoppen
- Chiptuning door VolvoTune
- Reparen koplampwisser rechts
- 16" T5 velgen
- Heldere koplampen monteren
- Amerikaanse knippers monteren
- Kunstof bedrukte kentekenplaten monteren
- Kachelradiateur vervangen

Groet,
Roy


Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

UserID6342

Welkom hier en een fijne auto heb je !

10klepper

Welkom hier Roy!   ;)

Mooi exemplaar heb je bemachtigd  :eusa_clap: Volgens mij gaat het hier om een Europa uitvoering.
Testen of je nivomats hebt is eenvoudig,  auto zwaar beladen (bij mij volstaat een set winterbanden op velgen al), als de auto dan achtef doorzakt, moet je een stuk gaan rijden en als de auto na dat stuk recht staat heb je nivomats,  anders niet...  ;D

'99 V70 dop 2.5 10v aut, +/- 333333km, Propus, Comet, IPD, Bilstein, Intrax -4cm, sc901 Dolby surround, ha7400, Dynaudio,  C70 koplampen,  XC-grille, 302 remmen

hathü

Fijne auto zoals Dirk ook al zegt, ik rij nu al 8 jaar met mijn V70 diesel en hij blijft maar gaan, 485 op de teller.

)()()sT

Als je nivomats hebt zie je dit:





I.p.v. een gewone schokdemper (zonder die manchet dus).
De veren van een nivomat-systeem zijn ook dunner (rond 11 mm. i.p.v. 13 mm.).

Welkom!

RoyvW

#5
Thanks, dan ga ik eens onder de auto kijken of er nivomats onder liggen.

Even een andere vraag voor diegene die een roetmobiel hebben i.c.m. de automaat.
Ik ben me alleen aan het afvragen of de automaat helemaal in orde, het kan natuurlijk ook het normale gedrag van de automaat zijn.
Als ik het forum zo lees dan wordt er veel lof geschreven over een diesel i.c.m. de automaat. Zelf heb ik het idee dat de dieselmotor niet helemaal tot z'n recht komt door de automaat. Bij mij gaat het schakelen en optrekken alsvolgt en dan mogen jullie beoordelen of dit normaal gedrag van de automaat is of dat ik een probleem heb.

Wanneer ik redelijk optrek tot tot 80 km/h 2000 toeren dan "slipt" de automaat, de snelheid gaat wel gewoon omhoog en je hoort af en te de automaat soepel schakelen tot de volgende versnelling, wel blijft de toeren naald wederom ongeveer op 2000 toeren staan, tot ongeveer 80km/h en dan komt de bak in lock-up en merk je ook dat het toeretal verder zakt. Wanneer ik dan wat meer gas geef voel ik pas het koppel van de diesel en trekt hij als een "tierelier". Bij de eerste 3 versnellingen heb ik het idee dat ik een DAF variomatic rij of zoals bijvoorbeeld de automaat van Toyato Prius, ik mis dan bij de diesel echt het koppel gevoel. Wanneer je dan meer gas geeft dan gaat het toerental verder omhoog maar voor het gevoel gaat er veel koppel/vermogen verloren aan het "slippen" van de koppelomvormer.  

Pas vanaf de lockup bij 80 kun je gebruik maken van het koppel in lage toeren. Juist het fijne aan een diesel is om de auto op koppel in de lagere toerentallen te rijden en weining toeren te maken.

Is dit nu echt een karaktereigenschap van de automaat of is er misschien meer aan de hand?
Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

10klepper

Vwb de karakteristiek van de automaat kan ik je niet verder helpen,  deze is waarschijnlijk totaal anders dan bij een 10 klepper.

Ben je overigens binnen de provincie verhuisd? 

'99 V70 dop 2.5 10v aut, +/- 333333km, Propus, Comet, IPD, Bilstein, Intrax -4cm, sc901 Dolby surround, ha7400, Dynaudio,  C70 koplampen,  XC-grille, 302 remmen

RoyvW

Citaat van: 10klepper op 25-09-2014 13:32:18
Vwb de karakteristiek van de automaat kan ik je niet verder helpen,  deze is waarschijnlijk totaal anders dan bij een 10 klepper.

Ben je overigens binnen de provincie verhuisd? 

Nee, van Limburg naar Brabant verhuisd, maar ik ben nog wel veel in Limburg.
Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

UserID25761

Citaat van: RoyvW op 25-09-2014 12:49:04
Thanks, dan ga ik eens onder de auto kijken of er nivomats onder liggen.

Even een andere vraag voor diegene die een roetmobiel hebben i.c.m. de automaat.
Ik ben me alleen aan het afvragen of de automaat helemaal in orde, het kan natuurlijk ook het normale gedrag van de automaat zijn.
Als ik het forum zo lees dan wordt er veel lof geschreven over een diesel i.c.m. de automaat. Zelf heb ik het idee dat de dieselmotor niet helemaal tot z'n recht komt door de automaat. Bij mij gaat het schakelen en optrekken alsvolgt en dan mogen jullie beoordelen of dit normaal gedrag van de automaat is of dat ik een probleem heb.

Wanneer ik redelijk optrek tot tot 80 km/h 2000 toeren dan "slipt" de automaat, de snelheid gaat wel gewoon omhoog en je hoort af en te de automaat soepel schakelen tot de volgende versnelling, wel blijft de toeren naald wederom ongeveer op 2000 toeren staan, tot ongeveer 80km/h en dan komt de bak in lock-up en merk je ook dat het toeretal verder zakt. Wanneer ik dan wat meer gas geef voel ik pas het koppel van de diesel en trekt hij als een "tierelier". Bij de eerste 3 versnellingen heb ik het idee dat ik een DAF variomatic rij of zoals bijvoorbeeld de automaat van Toyato Prius, ik mis dan bij de diesel echt het koppel gevoel. Wanneer je dan meer gas geeft dan gaat het toerental verder omhoog maar voor het gevoel gaat er veel koppel/vermogen verloren aan het "slippen" van de koppelomvormer. 

Pas vanaf de lockup bij 80 kun je gebruik maken van het koppel in lage toeren. Juist het fijne aan een diesel is om de auto op koppel in de lagere toerentallen te rijden en weining toeren te maken.

Is dit nu echt een karaktereigenschap van de automaat of is er misschien meer aan de hand?

Klinkt als heel normaal  :eusa_shifty:

hathü

Blokje lekker op temperatuur rijden en dan gas op de plank, ervaar je wel wat anders dan een Dafje of Prius.  ;)

The Volvoboy

Citaat van: NickGR op 25-09-2014 13:47:11
Citaat van: RoyvW op 25-09-2014 12:49:04
Thanks, dan ga ik eens onder de auto kijken of er nivomats onder liggen.

Even een andere vraag voor diegene die een roetmobiel hebben i.c.m. de automaat.
Ik ben me alleen aan het afvragen of de automaat helemaal in orde, het kan natuurlijk ook het normale gedrag van de automaat zijn.
Als ik het forum zo lees dan wordt er veel lof geschreven over een diesel i.c.m. de automaat. Zelf heb ik het idee dat de dieselmotor niet helemaal tot z'n recht komt door de automaat. Bij mij gaat het schakelen en optrekken alsvolgt en dan mogen jullie beoordelen of dit normaal gedrag van de automaat is of dat ik een probleem heb.

Wanneer ik redelijk optrek tot tot 80 km/h 2000 toeren dan "slipt" de automaat, de snelheid gaat wel gewoon omhoog en je hoort af en te de automaat soepel schakelen tot de volgende versnelling, wel blijft de toeren naald wederom ongeveer op 2000 toeren staan, tot ongeveer 80km/h en dan komt de bak in lock-up en merk je ook dat het toeretal verder zakt. Wanneer ik dan wat meer gas geef voel ik pas het koppel van de diesel en trekt hij als een "tierelier". Bij de eerste 3 versnellingen heb ik het idee dat ik een DAF variomatic rij of zoals bijvoorbeeld de automaat van Toyato Prius, ik mis dan bij de diesel echt het koppel gevoel. Wanneer je dan meer gas geeft dan gaat het toerental verder omhoog maar voor het gevoel gaat er veel koppel/vermogen verloren aan het "slippen" van de koppelomvormer. 

Pas vanaf de lockup bij 80 kun je gebruik maken van het koppel in lage toeren. Juist het fijne aan een diesel is om de auto op koppel in de lagere toerentallen te rijden en weining toeren te maken.

Is dit nu echt een karaktereigenschap van de automaat of is er misschien meer aan de hand?

Klinkt als heel normaal  :eusa_shifty:

Inderdaad, zo ervaar ik het ook met Nick z'n auto.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Rob V70

Ik heb de diesel met handbak en het blok begint pas echt te trekken vanaf 2000 rpm. Daar onder is erwel maar niet fanatiek. als ie warm is en je geeft dan gas dan komt de power echt vrij, inclusief roetwalm (als je een tijdje rustig hebt gereden.)
Als je een caravan gaat trekken zul je ook wel merken dat je soms toch wat toeren moet maken als je hem laat werken. Maar dat regelt bij jouw de automaat natuurlijk.
De dealer geeft op de bon bij mij ook aan dat het een polar is maar volgens mij is het een europa. Staat dacht ik oook op het kentekenbewijs.

RoyvW

Citaat van: )()()sT op 25-09-2014 11:46:01
Als je nivomats hebt zie je dit:

http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/154/3336/23734695/img-0827-7579967774241799321.jpg

http://www.vlvautoparts.com/vlvautoparts_images/produits/30.170496.jpg

I.p.v. een gewone schokdemper (zonder die manchet dus).
De veren van een nivomat-systeem zijn ook dunner (rond 11 mm. i.p.v. 13 mm.).

Welkom!

Thanks Joost, heb even onder de V70 gekeken en ze zitten er gelukkig onder, dat is prettig bij het rijden met caravan. Mijn oude S60 had nogal wat problemen met drempels en doorhangen.
Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Rob V70 op 25-09-2014 18:58:03
De dealer geeft op de bon bij mij ook aan dat het een polar is maar volgens mij is het een europa. Staat dacht ik oook op het kentekenbewijs.

Hoe zit dat met die 'lines', hoe kom ik erachter wat ik voor 'lines' heb?

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

RoyvW

#14
Vandaag bij de mannen in Uden geweest voor een powerflush van de automaatbak. De olie die uit de bak kwam was zwart en na het spoelen met een extra schoonmaak additief ging er mooie rode olie in. Na de flush met Obbe wezen proefrijden. Wat een verschil! In plaats van veel toeren maken voel je nu wel het koppel van de motor, de koppelomvormer "bijt" nu echt goed vast waardoor het "slippen" veel minder is en je ook echt vooruit gaat.

Dennis van Volvoservice heeft ook nog even onder het blok gekeken en helaas heb ik een lekkage aan de carterpan, daar is de pakking van lek, wat een bekend fenomeen blijkt te zijn bij de TDI. Gelukkig geen keerring! Binnenkort even een afspraak maken om dat te laten maken. Als dat gemaakt is dan kom ik nogmaals terug om de auto te laten chippen.
Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)