Auteur Topic: "Snelle" Xenon verlichting?  (gelezen 7043 keer)

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • 2x 855 2.3 AUT '95: T5+ LPi 418 en T-5R CY
Re: "Snelle" Xenon verlichting?
« Reactie #30 Gepost op: 10-12-2015 00:18:04 »
Bi-Xenon in één lamp/reflector is een Xenon lamp met een mechanisch verstelbaar dimlichtscherm, m.a.w. normaalgesproken staat het scherm zo dat er alleen dimlichtbeeld uit kan komen: als het grootlicht wordt ingeschakeld schuift dat scherm razendsnel opzij en komt de volle beam vrij, dat is dan grootlicht. Dat werkt alleen met speciale reflectoren en dus die mechanische bi-xenon dimmerlamp. Er zijn dan geen aparte grootlichtreflectorhuizen (naast), maar bij sommige auto's komt ook dat nog voor. Ik had dit in een wat oudere Citroen C5 (lease-auto), zo'n enkelvoudige bi-xenon lamp. Uiteraard hadden die koplampen ook dynamische koplamphoogteverstelling (oftewel bij het inveren van de auto veranderde de beam met een stappenmotor en weer terug. Het voordeel is dat je met één al brandende Xenonlamp twee lichtbundels maakt, dus opwarmen voor grootlicht is niet aan de orde. Al met al wel een ingewikkelde contructie die ik zonder dynamische koplamphoogteverstelling niet kan aanraden.
Inderdaad lijkt mij LED (ca. vanaf 2000 lumen) in de grootlichtreflector een betere oplossing, al dan niet in combinatie met LED (vanaf 1600 lumen) in de dimlichtreflector of met xenon daar.
Volvo: Mutatis Mutandis

Bouke

• Detaildealer
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • XC70 OR ,Ex V70R AWD '99,ex 854 glt, ex 855 T
« Reactie #31 Gepost op: 10-12-2015 06:33:14 »
Er hoort helemaal geen hb4 lamp in maar gewoon h7 die lampvoeten zijn volgens mij gelijk. En het lichtbeeld in heldere lampen is gewoon slecht, ik heb er wel xenon in dat wel . Ik doe er altijd een hallogeenlampje in voor het keuren en nog zeuren ze bij de apk :eusa_shifty:

Dit is de rechter koplamp.

Ik heb net wel een alternatief gevonden nl deze. https://www.xenonlamp.nl/h7-canbus-led-ombouwset-5700k-wit

http://www.immers.info/Webwinkel-Product-129905835/H7-Set-led-CREE-10.000-lumen-Set-!!!.html

Misschien is dit wat.
« Laatst bewerkt op: 10-12-2015 06:45:35 door Bouke »

)()()sT

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R | V60D | T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
« Reactie #32 Gepost op: 10-12-2015 07:23:29 »
Ik heb vorige week ook weer een xenonsetje in m'n ori. heldere lampen gezet. Ik ben me ervan bewust dat ik heel snel de koplampglazen moet vervangen want het beeld is idd niet mega.
Ik blijf trouwens de bevestiging van de lampen in die heldere lampen prut vinden met dat beugeltje met 2 mini torx-schroefjes.

Voor de xenon heb ik zo'n "open" beugeltje op de plek waar m'n schroevendraaier-punt wijst omdat je het originele ding natuurlijk niet over de xenonlamp met kabelboompje kunt schuiven.
De xenonlamp die ik nu heb hebben net als halogeen een metalen voetje dus het was een gepiel om die lamp goed vast te krijgen met dat beugeltje ::)

henry classic v70

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 10-12-2015 19:37:26 »
Ik heb vorige week ook weer een xenonsetje in m'n ori. heldere lampen gezet. Ik ben me ervan bewust dat ik heel snel de koplampglazen moet vervangen want het beeld is idd niet mega.
Ik blijf trouwens de bevestiging van de lampen in die heldere lampen prut vinden met dat beugeltje met 2 mini torx-schroefjes.

http://img.photobucket.com/albums/v459/joost031277/Volvo%20850/Volvo%20850%20Joost/2008/V70R/DSC00226.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v459/joost031277/Volvo%20850/Volvo%20850%20Joost/2008/V70R/DSC00229.jpg

Voor de xenon heb ik zo'n "open" beugeltje op de plek waar m'n schroevendraaier-punt wijst omdat je het originele ding natuurlijk niet over de xenonlamp met kabelboompje kunt schuiven.
De xenonlamp die ik nu heb hebben net als halogeen een metalen voetje dus het was een gepiel om die lamp goed vast te krijgen met dat beugeltje ::)

Dat komt door de coating die aan de binnenkant van de lamp zit, met een goeie heftige stickerverwijderaar is die coating er wel vanaf te halen (zie mijn blog)
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,75727.msg1600419.html#msg1600419

innocenti

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Na 22 jr Volvo loos
« Reactie #34 Gepost op: 10-12-2015 20:40:17 »
Met tinner en een keukenrol is de coating er ook uit te krijgen. Laagje tinner erin en laten weken. Daarna met elke keer een schone doek de coating eruit wrijven. Mn vader heef t recentelijk zo gedaan en zijn superschoon. Ikzelf had t geduld niet en heb imi heldere glazen gemonteerd.

Hiker

• |-| /-\ | |< ()
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • zij:'06 XC70N D5 AT hij:'09 V70NN OR R-DESIGN
    • What I do to support my OR
« Reactie #35 Gepost op: 14-01-2016 20:18:52 »
Wat is de functie van de coating en waarom zou je die weghalen?
“There is no way to happiness. Happiness is the way.”
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

innocenti

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Na 22 jr Volvo loos
« Reactie #36 Gepost op: 14-01-2016 20:22:45 »
Geen idee wat de functie is.

Echter komt er een vieze waas op na verloop van tijd. Normaal maak je dan schoon met n simpele ruitenreiniger of een droge doek. Alleen dan ontstaan de problemen en maak je krassen in de coating. En is coating eruit halen de enige manier om É schoon te maken.

Het eerste jaar zul je hier geen last van hebben. Pas verwijderen als de lamp dof wordt aan de binnenzijde van het glas.

Hiker

• |-| /-\ | |< ()
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • zij:'06 XC70N D5 AT hij:'09 V70NN OR R-DESIGN
    • What I do to support my OR
« Reactie #37 Gepost op: 14-01-2016 22:16:14 »
Geen idee wat de functie is.

Echter komt er een vieze waas op na verloop van tijd. Normaal maak je dan schoon met n simpele ruitenreiniger of een droge doek. Alleen dan ontstaan de problemen en maak je krassen in de coating. En is coating eruit halen de enige manier om É schoon te maken.

Het eerste jaar zul je hier geen last van hebben. Pas verwijderen als de lamp dof wordt aan de binnenzijde van het glas.

Top!. Btw: in de nieuwe koplampen vind ik de lichtopbrengst wel minder dan de cheapass Xenon die ik had/ nog heb liggen...
Ga het eens omzetten en kijken hoe het lichtbeeld dan is...
“There is no way to happiness. Happiness is the way.”
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

razorx

• Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
« Reactie #38 Gepost op: 14-01-2016 22:49:11 »
Heel kort door de bocht: Innocenti en Marco gaven het al aan.
Dit is de enige manier om snel grootlicht te hebben middels xenon.

Led licht, heeft alleen zin als je die keuze vanaf het begin doorvoert in de gehele constructie.
Dat is niet simpel. Warmte afvoer is een probleem maar lichtbeeld ook.