Auteur Topic: Nieuw koplampproject  (gelezen 23378 keer)

haasje

• Erwin
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Volvo S80 2.4 LPi
Re: Nieuw koplampproject
« Reactie #45 Gepost op: 02-04-2015 20:52:18 »
Dank je voor het idee. Ergerde me al langer aan het feit dat mijn reflectoren vergaan waren (originele S80 bi-xenon lampen met ca 900.000 km ervaring).

elianmars

• V70 T5 + C70 T5
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 T5 '05 + C70 T5 convertible '00
« Reactie #46 Gepost op: 02-04-2015 23:16:13 »
ca 900.000 km ervaring.

Hoeveel?  :o

haasje

• Erwin
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Volvo S80 2.4 LPi
« Reactie #47 Gepost op: 02-04-2015 23:25:27 »
ja, dat heb je goed gelezen :D

en dan ziet het er zo uit. Dit is een xenon koplamp, dus de fabel dat die de reflector niet aantasten is bij deze ook ontkracht.

« Laatst bewerkt op: 02-04-2015 23:40:31 door haasje »

innocenti

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Na 22 jr Volvo loos
« Reactie #48 Gepost op: 19-05-2015 18:41:03 »
Deze week een nieuw setje bouwen voor mn zwager zn V40. Ik zal de foto's hier plaatsen. We gaan hiervoor de H1 projectors gebruiken. Moet gemakkelijker zijn qua inbouw en dus voor meer mensen toegankelijk.

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 2x 855 2.3 AUT '95: T5+ LPi 418 en T-5R CY
« Reactie #49 Gepost op: 19-05-2015 21:03:21 »
ja, dat heb je goed gelezen :D

en dan ziet het er zo uit. Dit is een xenon koplamp, dus de fabel dat die de reflector niet aantasten is bij deze ook ontkracht.

http://www.addforum.nl/hosting/reflector.JPG

Ehhh, 900.000 km behoort denk ik tot de 5% van de hoogste km standen en ouderdom, dus worden statistisch meestal daarom niet meegeteld (lees: uitgesloten) voor het relevante gemiddelde, waarmee de fabel dat Xenon de reflectoren niet aantasten geenszins ontkracht is, maar dat is slechts de statisticus in mij die spreekt.... ;D
Volvo: Mutatis Mutandis

classicT5

• Jeroen
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 19-05-2015 21:38:25 »
Je zou bij trucks met xenon moeten kijken, daar is meer dan een miljoen km geen uitzondering

innocenti

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Na 22 jr Volvo loos
« Reactie #51 Gepost op: 19-05-2015 21:45:31 »
Xenon tast de reflector wel degelijk aan. Daarom zijn mn oude koplampen ook vervangen. Tenslotte wordt xenon ook gewoon warm.

Maar ik heb overigens nergens beweerd dat xenon de reflector niet aanpast.

haasje

• Erwin
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Volvo S80 2.4 LPi
« Reactie #52 Gepost op: 19-05-2015 22:44:01 »
Ik heb 2 van deze sets koplampen, dit was een van de betere reflectors. Heb toevallig vandaag nog in 1 van deze 2 auto's gereden, km stand op dit moment is "slechts" 786xxx . De andere auto is gesloopt met volgens mij 985xxx. Wat ouderdom betreft, de gesloopte auto was een my 2005, de andere is een my 2006.

Maar waar het over ging is het aantasten van de reflectors. Xenon lampen worden net als halogeen lampen erg heet (het zou kunnen dat ze minder heet worden, heb om eerlijk te zijn geen zin op het te googlen). De reflectoren in deze koplampen zijn gemaakt van wit kunststof met een chroomlaag en die kunnen zoals blijkt niet tegen deze langdurige hitte blootstelling. Daarbij ook het feit dat volvo's altijd met de verlichting aan rijden gaat zijn tol eisen als de auto's meer km maken.

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 20-05-2015 11:26:25 »
Ik bedoelde niets beschuldigends.
Ik wijs alleen even op de wet van behoud van energie en een veel voorkomend misverstand over de hitte van Xenon, nl. dat ze verschrikkelijk heet worden.
Volgens fysica geldt:
Energie in = energie uit, in welke vorm dan ook.
Bij halogeen ligt de balans bij 55W elektrisch in en wat licht (lumen) en vrij veel warmte (IR straling) uit.
Bij Xenon ligt dat anders, t.w. veel meer licht uit (zoals we allemaal kunnen zien en er daarom voor kiezen) en dus minder warmte/hitte, bij gelijke energie in als bij halogeen.
In de regel is echter de energie in van xenon wat lager, zeg 35...40W, dus is er evenredig nog veel minder warmte afgifte dan bij halogeen.
Het gaat daarbij om de totale afgifte van de energiehoeveelheid, maar idd niet om de piektemperatuur. Het kan theoretisch zo zijn dat de piektemperatuur van het Xenon lampje hoger is dan bij halogeen, maar het is niet aannemelijk dat dit blijvend is gedurende de aan-fase, want dat zou leiden tot juist hogere energieafgifte dan bij halogeen en dat kan dus niet volgens de wet van behoud van energie. De gemiddelde temperatuur van het xenon lampje is dus per definitie lager dan bij halogeen (bij gelijke of lagere energie in).
Zou die wet niet gelden, kun je minstens een perpetuum mobile kunnen bouwen en misschien zelfs wel een oneindige energiebron. Dat zou leuk zijn, maar zoals we allen weten, niet realistisch en utopisch ;D

Blijft dus over de vraag waarom zo'n xenon reflector ook "verdampt". De enige logische verklaring is dat het slechte kwaliteit is....althans te slecht om Xenon te kunnen verdragen...en dat heet ingebouwde veroudering (bewust goedkope productie), hetgeen in onze wegwerpmaatschappij steeds vaker voorkomt... :eusa_wall:
« Laatst bewerkt op: 20-05-2015 14:09:49 door 855T5+ »

innocenti

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Na 22 jr Volvo loos
« Reactie #54 Gepost op: 20-05-2015 18:39:52 »
Ik kan je melden dat metalen reflectoren ook door xenon worden aangetast. Dus die theorie gaat niet op.

Oorzaak is waarschijnlijk neerslaand vocht welke in brand. Mogelijk gaat dat dat wel sneller met de kunststof reflectoren, maar de chroom laag is erg gevoelig. Dat zie je ook met schoonmaken. Met een vochtige doek veeg je het chroom er zo af, ook van een bijna nieuwe koplamp. Erop ademen en wegpoetsen is al funest weet ik helaas uit eigen ervaring.

Door krimpen en uitzetten van lucht krijg je helaas altijd n beetje vocht in de lamp. Kan je niet voorkomen.

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 20-05-2015 19:39:52 »
Ik kan je melden dat metalen reflectoren ook door xenon worden aangetast. Dus die theorie gaat niet op.

Oorzaak is waarschijnlijk neerslaand vocht welke in brand. Mogelijk gaat dat dat wel sneller met de kunststof reflectoren, maar de chroom laag is erg gevoelig. Dat zie je ook met schoonmaken. Met een vochtige doek veeg je het chroom er zo af, ook van een bijna nieuwe koplamp. Erop ademen en wegpoetsen is al funest weet ik helaas uit eigen ervaring.

Door krimpen en uitzetten van lucht krijg je helaas altijd n beetje vocht in de lamp. Kan je niet voorkomen.

Off topic m.b.t. nieuwe koplampen:

Ik heb de theorie niet bedacht hoor, maar hele slimme fysica dudes.
Die theorie en de praktijk ervan blijft hoe dan ook geldig, dus gaat wel op.
Maar misschien bedoelde je wat anders...
Zoals ik al aangaf, bleef de vraag over waarom de Xenon reflector (ook) "verdampt"?
Je geeft een paar mogelijke en plausibele oorzaken, eigenlijk in het verlengde van mijn opmerking in de laatste alinea, t.w.:
de "chroomlaag" zit niet erg vast en je noemt weersinvloeden als mogelijk oorzaak van loslaten in combinatie met "inbranden"
en zelf schade veroorzaken door poetsen noemde je...
Inbranden zou bij Halogeen dus nog veel erger moeten zijn.
Dat lijkt ook te stroken met de ervaringen van gebruikers, zie verderop.
Over de kwaliteit van de laag, die kennelijk makkelijk loslaat,
heb ik mijn mening gegeven in de vorm van "slechte kwaliteit",
maar dat hoeft dus niet met Xenon te maken te hebben, integendeel is mijn punt juist:
het gebeurt kennelijk sowieso en wordt niet erger door Xenon (ivgm Halogeen).
Het is mijn indruk dat halogeenlampen/armaturen bij onze Volvo´s veeeel eerder dan bij 900.000km ofzo
vervangen moeten worden, gezien de vele APK afkeuringen die ik lees op slecht lichtbeeld bij vnl. x70´s.
Dus eigenlijk is het bijzonder dat met Xenon ze het zo lang volhouden,
want me dunkt, meer dan 500.00km is echt wel veel!

Hoe dat zit met vrachtwagens, vind ik wel een relevante vraag, want misschien gaan die wel veel langer mee
en hebben een betere "chroom"laag, of worden die lampen ook regelmatig vervangen?
Welke trucker weet hier iets van?

Einde off-topic.

haasje

• Erwin
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Volvo S80 2.4 LPi
« Reactie #56 Gepost op: 21-05-2015 01:11:01 »
Bij een xenon koplamp (van een S60/V70N/S80) wordt het lichtbeeld (de lijn) niet bepaald door de reflector, maar door de metalen buis over de lamp. Hierdoor is het dus, dat ondanks dat mijn reflectors zo slecht waren, het lichtbeeld wel goed is en er ook voldoende licht naar voren werd uitgestraald. Echter door het ontbreken van reflecterend materiaal aan de bovenkant van de reflector had ik erg weinig licht op de grond voor me (menig auto met halogeenlampen had meer licht op het wegdek dan mijn auto). Bij de 850 en de S/V/C70 en de S60/V70N/S80 met halogeenlampen bepaald de reflector (eventueel icm het glas) het lichtbeeld. Hierdoor zullen deze lampen eerder afkeur zijn indien de reflector slechter word.

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 21-05-2015 10:20:32 »
Is dat metalen hulsje dan gaan dampen naar boven ?  :eusa_think: ;D

daanium

• C70 Coupe MY98
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geen fratsen. Dat scheelt.
« Reactie #58 Gepost op: 21-05-2015 11:28:54 »
ging deze 'mod' nu ook op bestelling? ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG
2.3-T5 | 18T | Bosch Groen 465cc | R spruitstuk | 3" Ferrita DP | BBK voor + achter | 52mm IC | Handbak met Quaife

innocenti

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Na 22 jr Volvo loos
« Reactie #59 Gepost op: 21-05-2015 12:37:16 »
ging deze 'mod' nu ook op bestelling? ;D
Misschien wel bespreekbaar als de ombouw met H1 projectors minder tijd kost dan mijn eigen ombouw. Vrijdagavond weet ik hoeveel tijd het kost.