Van 850 naar Triple V

Gestart door V70 400K+, 15-04-2015 23:29:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70 400K+

Van 850 naar Triple V...
Mijn naam is René, lees al jaren mee, heb me al eens voorgesteld,  en ergens is er altijd een aanleiding tot...
De ervaringen met automobielen vanaf mijn 10e tot en met het ontdekken van een echte auto zal ik de uitgebreide versie besparen! Voor de geïnteresseerden; start ervaring in een MB200D jaren 70 waarin ik op 10 jarige leeftijd tussen kwekerijen in de familie heen en weer heb gereden, later MB220, MB240, MB300 en vervolgens op m,n 17e een oostblokker op de kop heb getikt, (€ 50 Hollansche Florijnen) met een 1100 rallymotor, (achterin) dubbele carburateurs, en geschat 140Pk (door tjechische experts) gekoppeld aan een vijfbak, tegenwoordig vallend onder de VAG...en ontzettend veel lol beleefd aan dit karretje. In het begin zeer slecht lopend, echt van een sloperij getrokken onder de toenmalige Gertfertbrug in Enschede.  Tja je bent jong en...ach laat ook maar.

Daarna veel Opels Ascona variërend van 1.6, 2,0 benzine en later 2,0 diesel, welke meer motorolie gestookt was dan dieselolie ;D
Om die reden maar omgebouwd tot 2.3 TD met een G-Trag 5bak van BMW (zelfde als Opel Rally) en uiteindelijk ruim 400K plezier van gehad! Daarna veel auto's gehad maar dat ga ik hier niet allemaal beschrijven.

Ergens komt dan toch het moment dat ik terecht kwam bij Volvo Thom de Jong in Bentelo. Ik schat ergens in 1998 of 1999. De Opel Omega welke we op dat moment in ons bezit hadden voldeed wel qua ruimte maar een auto? Ik had er geen gevoel bij. Thom wilde 'm wel inruilen op een Volvo, en ik had m'n oog laten vallen op een 855GLT van ik schat 1992? In elk geval in een hele speciale kleur groen metallic. Nee, niet dat groen dat je veel ziet. Meer het grasgroen metallic. Proefrit gemaakt en niet alleen ik, maar zeker ook m'n wederhelft waren er echt van overtuigd dat we uiteindelijk toch kennis hebben gemaakt met wat we nu weten "de echte autowereld"! Echt geweldig!!

Het noodlot sloeg toe ruim een anderhalf jaar later! :'( Ik kreeg een auto van de zaak, en het was een Vectra @#$%
Geen nood dacht ik, we hebben toch de 855...echter had m'n wederhelft haar oog laten vallen op een Opel Astra CDX-Sport automatic met echt alles erop en eraan, 39000 Km, en te koop bij Peugeot Visscher in Culumborg..Pff
Gek genoeg kregen we voor de 855 een bod dat behoorlijk hoger was dan we er ooit voor betaald hadden, en we besloten de auto te nemen! Nou ja we? Ik had immers een auto van de zaak, dus... Nou ja laat ook maar :eusa_snooty: Ik heb me echt de pl@#ris gezocht naar een kenteken en foto om met jullie te delen maar helaas tot nu toe zonder resultaat. Maar wat was die 855 een geweldige auto en wat mis ik 'm nog!

In 2005 gaf m'n wederhelft eindelijk toe dat we tot dan toe toch maar 1 echte auto hadden gehad, en of ik 's op zoek wilde gaan? ;D
Maar natuurlijk schat! Met alle plezier!
Op internet kwam ik in Duitsland deze V70 tegen;








En gekocht! 90.000 Km op de teller, baujahr 1999, 2.4-20V en meneer wilde hem verkopen om een Passat aan te sschjaffen, tsja ein bische zu teuer haha auf benzin...
Boekjes erbij, rekeningen, 1e eigenaar dus ook de aankoopbon, alles complett.
Detail: Let bij foto 4 op het vilt dat aan de muur in de garage geplakt zit om de deur van de V niet te beschadigen:eusa_clap:

Gas in laten bouwen bij Jan Huisjes in Rijssen (AGIT) prins, spoiler op de achterklep, en chip aan laten passen bij Rica.
Inmiddels zijn we nu 2015 en de 450.000 Km gepasseerd, wat overigens ook merkbaar is aan de auto, maar daarover later meer.

Wat is dan Triple V?
Vera en Ik hebben onze oudste van 3 jongens in 2005 op de achterbank van de V70 voor het eerst laten kennismaken met het comfort van dit Zweedse merk. Toen was Tom bijna 10 jaar oud.
Inmiddels is de gezinssituatie als volgt:
Vera rijdt nog steeds tot volle tevredenheid in de V70 van 1999
Zakelijk rijdt ik in een S60 van 2014
Tom rijdt in een S60 van 2001, want ook het virus heeft hem onverbiddelijk hard getroffen. Z'n eerste autootje :eusa_whistle:

Uiteindelijk dus besloten nu om over te gaan tot een familieblog! Tenminste, als dat mag ;)
De familiefoto zal ik nog even maken en binnenkort plaatsen.

Plan is natuurlijk de belevenissen met de V70  en de S60's te delen, waarbij ik denk dat er over de S60 zakelijk niet zo heel veel te vertellen zal zijn, dus het zal hoofdzakelijk gaan over de V70 privé en de S60 van Tom.

Tot zover deze inleiding. M'n vruchtwater van chileense afkomst is op. Morgenvroeg moet ik om 8 uur bij een van de grootste bouwers in Rosmalen zijn, dus dat wordt een vroeggie vanuit Enschede, de Hond Baloe nog even een rondje, en dan denk ik dat ik m'n hoofd maar op gelijke hoogte met m'n voeten ga leggen.

Wordt vervolgd, tenminste als jullie het leuk vinden ;)

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

UserID6342

Zeker vervolgen want is leuk om te lezen  :eusa_clap:

Bouke


cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70geRwin

Welkom en een leuke Kick Off  :eusa_clap:

yannickdv

#5
Welkom! Mooie wagen, hoe staat ie er nu bij?

Je foto's van bij aankoop doen het alleen niet helemaal goed. Zo hoort het ghehe  ;D :










Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

cornelis-b

Eigenlijk tussen elke link een spatie dan staan de foto's los van elkaar ipv vast aan elkaar ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

yannickdv

Citaat van: cornelis-b op 16-04-2015 13:53:40
Eigenlijk tussen elke link een spatie dan staan de foto's los van elkaar ipv vast aan elkaar ;D

Your wish is my command.

:P
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

V70 400K+

Citaat van: yannickdv op 16-04-2015 12:33:11
Welkom! Mooie wagen, hoe staat ie er nu bij?

Je foto's van bij aankoop doen het alleen niet helemaal goed. Zo hoort het ghehe  ;D :

Ha ha ik zie nu pas dat ik iets verkeerd doe kennelijk bij het het plaatsen van de foto's. Maar wat doe jij anders?

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

V70 400K+

#9
Hoe staat de auto er nu bij?
We zijn nu precies 10 jaar verder en 362.000 kilometer







Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

V70 400K+

Trouwens, zoals al eerder genoemd heet "ons" blog niet voor niets ...naar Triple V... Hierbij een foto van de Triple in onze voortuin ;D




Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

RoelNL

Leuk Rene!

Wat is er nog aan de hand met je auto?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70 400K+

Ha Roel,

Moet nog even een lijstje maken met To-Do's, maar in elk geval
- Stuurhuislekkage afgelopen zaterdag gedaan - later meer
- allerlei piepjes en kraakjes interieur
- Trilling vanaf 80/100 Kmh hele auto (aandrijfas?)
- Silentblock's achter zijn denk ik slecht
- Dorpel links voor klein roestpuntje
- Achterdeur links ook roestpuntje
- Deur switches vervangen of repareren - nu zekering maar even uitgehaald
- strip achterklep verwijderen
- Achter ruitenwisser werkt niet meer
- Blokjesgril (wens)
- Stoel bestuurder gaten in kunstleder (vervangen?)
- Middenconsole beschadigd ook nog vervangen
- Rest volgt . . 

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

V70 400K+

#13
Onze zoon Tom weten jullie heeft een S60 uit 2001.
Recent moest de auto voor de keuring dus maar even een algehele check gedaan.
Eerst de auto maar eens met de neus in de garage



Algehele inspectie motorruimte, start met luchtfilterhuis, Tjonge wat een zooi



Volgens de vorige eigenaar heeft de auto pasgeleden nog een beurt gehad Hahaha, Ja dat geloof ik direct :eusa_snooty:



Dit ziet er dan toch weer een stukkie frisser uit ;) Volgens mij moet het ding behoorlijk in ademnood hebben gezeten ;D



Dan de bougies: Trek zelf de conclusie maar Haha



Olie ook maar even aftappen en filter vervangen: Getverderrie wat een oude zooi



Oh ja de auto trok bij gassen wat zagerig op en bovendien MM lampje brandde, dus enige weken geleden ook al Lambdasonde vervangen.

Rest onder de kap ziet er allemaal goed uit alleen stationair kont het ietsje beter, dus gasklephuis gereinigd



Nog even een foto van de aankopen


Tja en dan rondom de remmerij

Hmm blok heeft nog wel voering genoeg, maar ik heb m'n twijfels over de schijven..





Naast elkaar het verschil mooi te zien, en dan is de schijf in werkelijkheid nog dunner ivm de rand



In elk geval dikker dan 25mm, want de micrometer gaat niet verder



Na montage ziet het er in elk geval al een stuk beter uit ;) En bovendien voelt het voor paps ook beter als Tom er mee de weg op gaat ;D



Achter ook gelijk maar vervangen, alleen vergeten een fotootje te maken van de nieuwmontage :-\



Daarnaast nog allerlei onderhoudsklusjes gedaan als schoonmaken en smeren, maar verder geen foto's van gemaakt, behalve dan dat ik na de proefrit nog even snel de auto naar binnen wilde rijden.... :eusa_shifty:



Ooh F#@K dat gaat Tom niet leuk vinden, echter gelukkig geen schade, alleen maar wat verf van het kozijn op de auto en gelukkig snel eraf kunnen halen :eusa_pray: Tom weet van niets en ook niets meer te zien :eusa_whistle:

Goed nieuws want de auto is de dag erna gekeurd en in bijna uitstekende staat bevonden.
Klein twijfeltje over stabilisator achter ivm beschadiging



Tot zover het eerste onderhoud aan de S60 van Tom


Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

V70 400K+

Stuurhuis V70 vervangen
De V70 moet voor de APK en sinds dit jaar is een lekkend stuurhuis niet meer toegestaan :eusa_naughty: :police:
Oproep geplaatst en gelukkig reactie van Rob850turbo dat hij nog een droog stuurhuis heeft liggen :D



Prijs afgesproken en de volgende ochtend vroeg al een apje van Rob dat ie 'm van het subframe heeft gehaald en ik kan afhalen. Rob super bedankt voor de snelle service! :eusa_clap:

Thuisgekomen eerst samen met m'n broertje maar eens koffie gedronken en omstreeks 10 uur de auto opgekrikt en op de steunen



Vervolgens eerst maar eens met Dirk342 gebeld voor een advies. Dirk is echt behulpzaam en geeft een uitstekend advies met werkvolgorde. Dirk ontzettend bedankt hiervoor :eusa_clap:
Het lijkt me duidelijk een gevalletje van ff aanpoten en weer een klusje gedaan :eusa_whistle:

Vol goede moed de stuurkogels los. Ferme tik op de kopse kant, en een tik eronder en in 1 klap los!!



Bovenste motorsteun los, Tip van Dirk! Heeft de motor ruimte om achterover te kantelen



Suurhuis alle moeren los, stuurstang kruisstuk los, Motor ter plaatse van versnellingsbak/motor ondersteund door een krik, en het subframe losgedraaid. Laten zakken, motor achteover laten kantelen. Tot so far no problemo's :eusa_dance:
Omstreeks 11.30 ligt bijna alles los, nog ff de aansluitingen van de olie leidingen los, lijkt wat lastig, maar valt mee. De bovenste is met een klein rukje aan de sletel al los en de wartel kan eruit.

Nog even de onderste, en dan  :evil: Zo vast als een huis :-\ Wat nu? Van alles geprobeerd...overigens zeer lastig om goed een sleutel op de wartel te kunnen krijgen. Dop kan niet, ring kan niet, steeksleutel past niet want komt tegen stuurhuis aan, kan net de slag niet maken. Uiteindelijk maar gereedschap op maat geslepen met de haakse slijper. Het moet toch lukken om dat krengetje los te krijgen >:( :evil:

Echter zonder resultaat. Weer Dirk maar eens gebeld voor advies, Tja normaliter gaat zo'n warteltje makkelijk los..wat nu ??? ???

De tijd verstrijkt en het is inmiddels bijna half 3! :-[

De kop begint mie verkeerd te stoan, Ik besluit om de leiding los te koppelen van het reservoir en gewoon met leiding en al onder de auto uit te rossen!! Grr, zo dat is gelukt!
Nu kan ik er wat beter bij en zal het wel lukken.  Dus niet, dat Kl@te ding gaat dus gewoon niet los.

Ik besluit Rob850turbo eens te bellen met de vraag of hij toevallig nog een los leidinkie heeft liggen? Hij beloofd me direct te kijken en nog geen 10 minuten later al een appje!! Jawel hij heeft nog een leiding en die wilde wel gemakkelijk los van het stuurhuis :eusa_dance:



Hoppa! Weer monteren die boel :)

Vanaf dat moment verliep alles gelukkig van een leien dakkie.
Stuurhuis ingebouwd, leiding aansluiten, subframe weer op de plek, olie vullen, en klaar :eusa_dance:
Resultaat is super! De auto stuurt weer strak en veel lichter ook. Geen lekkage meer dus klus(je) gedaan ;D

Daarna toch maar even het oude stuurhuis in de bankschroef, leiding doorgezaagd vlak voor de wartel, zeskantdop erop, wringijzer erop en jawel hoor, met een luide knak...



Knapt de wartel gewoon volledig in twee stukken :-\
Dan op het afgebroken stuk de grote piepentang d'r maar op. Zie foto hierboven. Het kreng wil niet los.

Toch ook zonde want eventueel zou dit stuurhuis ook nog een revisie kunnen ondergaan??
Ben wel benieuwd of één van jullie dit ook heeft meegemaakt en hoe opgelost?

Tot zover!



Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone