Auteur Topic: Hilko's Volvo gebeuren  (gelezen 35823 keer)

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
Hilko's Volvo gebeuren
« Gepost op: 11-07-2015 19:39:19 »
Zoals beloofd, hierbij een eigen topic voor mijn 854.
Ik heb de auto nu een ruime week en hij bevalt me heel erg goed.

Het is een 854 uit 1996, met rond de 330.000 kilometer op de (virtuele) klok. Virtueel, omdat sinds februari de teller stilstaat. Een nieuw tellertandwielte kwam vandaag binnen en zal ik ergens in de komende weken monteren.
Motorisch is het geen spannende jongen, met een "gewone" 5252S onder de kap. Echter wel in goede conditie en dan is dit toch echt rap genoeg, zeker in combinatie met de automaat. Ik heb hier in Den Haag nog geen stoplichtsprint verloren, in ieder geval  ;D

De auto is uitgerust met een Vogels VGI dampgas injectie-systeem, hetgeen prima werkt. Tot mijn grote genoegen zit het RDW opnameformulier van het inbouwen van de installatie er nog bij, waaruit blijkt dat dit in februari 2010 ingebouwd is bij een kilometerstand van 157.000 kilometer. De installatie is gedaan door Vilier uit Elst en ik moet zeggen dat het er erg netjes inzit.

Na het starten schakelt de installatie binnen 40 seconden over, of zo snel als de koelwatertemperatuur 35 graden is. Dat werkt helemaal super. Wel is er wat onderhoud nodig, want 20.000 kilometer na inbouw van de installatie is er nog een beurt uitgevoerd (en opgetekend in het Vogels onderhoudsboekje), maar van daarna is er geen documentatie. Om geen gedoe te krijgen maak ik een afspraak bij Agin in Rotterdam, waar ze veel ervaring met dit systeem hebben. Ik laat dan ook meteen de waterhuishouding van de installatie nakijken want ik vermoed dat er een lek zit in 1 van de slangen of in de verdamper zelf. De auto verliest (en verbruikt het dus niet...) wat kvs, en je ruikt het vrij duidelijk op de plek waar de verdamper ingebouwd zit (onder de accu). Er is echter niets te zien van lekkage, dus of het gebeurt als er druk opgebouwd wordt tijdens opwarmen en stopt weer bij afkoelen of het zit goed verstopt. Ik weet zeker dat het niet met de koppakking te maken heeft.
In het ergste geval moet de verdamper vervangen worden, hetgeen bij dit systeem niet zo heel vreselijk in de papieren loopt. Helaas kun je het niet zelf omdat de verdamper op de auto afgeregeld moet worden.

De volgende stap is het laten flushen van de automaat. Op zich schakelt die heel soepel, maar af en toe is hij wat ruw met schakelen van 2 naar 3. Nu nog niet heel erg maar genoeg om flushen uiterst lonend te maken. Buiten dat is het sowieso beter voor het behoud van de automaat.

Ook een uitgebreide grote beurt staat op het programma. Op zich is het onderhoud redelijk bij, maar toen ik de auto kocht bleek er bijvoorbeeld (veel) te weinig olie in het carter te zitten. Gelukkig heeft het blok daar niets aan overgehouden, maar ze zijn dan ook onverwoestbaar natuurlijk  :laugh: Slechts 2 liter later was er weer een afleesbaar peil op de peilstok te zien...  :eusa_doh:
In ieder geval wil ik geen risico nemen. Het ontsteking-spul is ook 9 jaar en tenminste 150.000 kilometer oud dus beter in een keer doorpakken. Olie, alle filters, bougies, kabels, verdeler, rotor. Het kan maar goed zijn.

Laatste stap is het weer in orde maken van de aico. De airco-compressor is nu uit de multiriem gehaald, die zal dus wel kapot zijn. Plan is om (maar dat zal wel volgend jaar worden) het systeem te laten spoelen tot er geen troep meer uitkomt, dan de compressor vervangen en waarschijnlijk ook de droger, dan de boel vullen in de hoop dat de condensor kan blijven zitten. Ik vind airco op zich niet zo heel noodzakelijk, maar als het erop zit... nou ja, dan moet het bij voorkeur ook werken.

Oh ja, de velgen kunnen ook wat aandacht gebruiken...  ;D

Het plan is om deze auto de komende jaren te hebben. De basis is zeker prima te noemen, er moeten alleen wat punten op I's gezet worden.
Ik ben er tot nu toe heel blij mee.

In het kort:
Volvo 850 2,5i Automaat
Kleur: Tropical Green (412)
Interieur: halfleder, zwart, dashboard zwart
Airco, cruisecontrol
KM stand rond de 330.000
« Laatst bewerkt op: 25-05-2017 20:34:42 door hilko73 »
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

rpakuypers

• S70-2.4-MT & 740-GL-MT-B230K
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: Hilko's 854 AUT
« Reactie #1 Gepost op: 11-07-2015 20:03:05 »
Dag Hilco,

leuk om te lezen dat er nog meer mensen houden van  de "simpele" 10V. De mijne voldoet aan (bijna) dezelfde specs, enkel dat ik onlangs een volledig zwart lederen interieur heb ingebouwd, een set Perfo's eronder heb en een spoiler. De rechtse is de mijne en de linker is die van mijn collega die hem onlangs van een forumlid heeft over genomen :

Niks mis met die installatie overigens. Ik heb mijn Landi/Vogels systeem bij 196.000 laten inbouwen bij Boertien in Wezep en nu staat hij op 318.000 en enkel ooit een kleine tweak laten toepassen (overgang op gas bij 20 graden onder andere) en verder elke 20.000 het gasfilter vervangen (buiten de ontstekingsdelen dan).

Veel plezier met die 10V ...............

Groet,
Roger
« Laatst bewerkt op: 11-07-2015 20:05:47 door rpakuypers »

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11-07-2015 20:23:14 »
Ik vind helemaal niets mis met de 10 klepper! Power zat. En ook nog enigzins economisch te rijden.

Gave auto heb je. Ook 412, of lijkt het maar zo?

rpakuypers

• S70-2.4-MT & 740-GL-MT-B230K
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11-07-2015 22:03:16 »
Ik vind helemaal niets mis met de 10 klepper! Power zat. En ook nog enigzins economisch te rijden.

Gave auto heb je. Ook 412, of lijkt het maar zo?

Dag Hilko,

inderdaad ook de kleur 412. Lijkt soms groen en soms ook blauw. Ik lach me helemaal het schompes met die 10V want voor nog geen 30 euro rij ik vanuit Wolvega naar Maastricht en dan tank ik even in België en ben ik vanuit Maasticht ook nog even in de Oostelijke Mijnstreek geweest ...........

Denk dat zo'n spoiler op die van jou niet misstaat  :eusa_whistle: O ja, ik was nog een update vergeten namelijk de V70 handgrepen in kleur.

Groet,
Roger
« Laatst bewerkt op: 11-07-2015 22:05:23 door rpakuypers »

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13-07-2015 19:12:02 »
Ik ben niet zo van de spoilers, ik vind meestal dat ze de lijn van de auto spoilen. Maar die dingen heten natuurlijk ook niet voor niets zo ;)

Vandaag even achter een nieuw gasfilter aan geweest. Dat was niet zo'n punt & snel gemonteerd bij Agin in Rotterdam. Meteen even de installatie uitgelezen en ook daar kwam niets spannends uit. Blanco storingsverleden. Wel een brom van de LPG meneer in kwestie over het lang niet vervangen zijn van het filter. Waarschijnlijk zat het er al een kleine 2 ton op. Maar gelukkig werken de LPG injectoren nog, dus nu weer bij blijven houden en dan zou het goed moeten gaan.

Ook nog even gezocht naar de kvs lekkage. Je ruikt het heel duidelijk aan de kant waar de verdamper ingebouwd zit. Volgens de LPG monteur komt het bij deze systemen regelmatig voor dat een verdamper gaat lekken, maar ook de T-stukken in de slangen en de waterpijpjes op de verdamper schijnen regelmatig lek te gaan. De monteur dacht wel dat ik het daar moest zoeken - de radiateur ziet er prima en droog uit, er komen geen stoomwolken uit de uitlaat en er borrelt ook niets in het kvs vaatje. Gaan we dus mee verder.

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18-07-2015 17:30:12 »
Vanavond ga ik het tandwieltje van de kilometerteller vervangen. Is er ook iemand die me kan vertellen hoe ik de stand weer kan corrigeren? Er moet zo'n 17.000 kilometer bijgezet worden... Teller staat sinds februari stil.

marc-850

• Lid 1000+
  • Online Online
  • 850 T-5R / V70 AWD / Nissan Micra / DAF XF106
« Reactie #6 Gepost op: 18-07-2015 18:07:31 »
Ik heb hem toen met een luchtspuitje ruim 8000 km verder geblazen, dan is het secondenwerk, handmatig kost je heel veel tijd. (De laatste kilometers wel handmatig verdraaid, anders schiet je er zo voorbij.)
Als chauffeur wordt ik betaald om te rijden, niet om te remmen...

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18-07-2015 21:00:41 »
Wieltje zit erin. Kilometerstand maar zo gelaten, bij deze en for the record: er moet zo'n 17.000 kilometer bij opgeteld worden. Wellicht is dat zelfs aan de NAP door te geven. Ik heb het zo gelaten omdat ik het er allemaal al fragiel genoeg uit vond zien.

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19-07-2015 19:26:03 »
Er worden kilometers bijgeteld en volgens de gps klopt het ook nog wat erbij geteld wordt, maar het gaat een beetje schokkerig. Is dat nieuwigheid en wordt dat beter of heb ik iets niet goed gedaan?
Ik heb het splintertje van het oude tandwieltje gevonden en verwijderd, daar ligt het niet aan. Verder heb ik er niets aan toegevoegd, zoals een drup olie ofzo.  Wie weet het?

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #9 Gepost op: 19-07-2015 20:17:02 »
Heb vorige week ook tandwieltje vervangen bij een 850 en viel me daarna op dat het inderdaad wat schokkerig verloopt. Was me niet eerder opgevallen. Reed kort daarna met Dirk342 een stukje mee in zijn 850 en die had het ook. Was normaal volgens hem.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19-07-2015 20:18:31 »
Ah, mooi.

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #11 Gepost op: 19-07-2015 20:19:45 »
Niet zo mooi maar wel normaal (schijnt)  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19-07-2015 20:24:20 »
Nou ja, dat dus. Als in: niets verkeerd gedaan... ;)
En dat er weer kilometers bijgeteld worden vind ik wel degelijk mooi  :D

UserID6342

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20-07-2015 07:39:49 »
Ergens is het ook logisch dat eea wat schokkerig verloopt....  Het is een puur mechanische teller, het verlopen dan de getallen gebeurt dmv tandwieltjes die in elkaar grijpen, daar zit altijd wat speling op (en moet ook anders loopt de boel vast).  Een electronische teller, zoals bijvoorbeeld in de x70, heeft die mechanische knoei niet en daar verspringen de getalletjes altijd geheel in lijn.

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24-07-2015 18:54:13 »
Klaar voor een ritje naar Denemarken. Zin in!