Auteur Topic: Hilko's Volvo gebeuren  (gelezen 30639 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hilko73

  • Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Geslacht: Man
Re: Hilko's 854 AUT
« Reactie #15 Gepost op: 25-07-2015 16:52:35 »
En inmiddels aangekomen.

Succes in NL met de (gevolgen van de) storm!
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

  • Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Geslacht: Man
Re: Hilko's 854 AUT
« Reactie #16 Gepost op: 02-08-2015 21:29:27 »
Inmiddels zijn we weer thuis. In totaal 3100 kilometer, waarvan ruim 2600 op LPG met een verbruik van 1 op 9,7 gemiddeld. En dat met volle bepakking, Duitse Autobahn en een automaat. Ik ben zeer tevreden.

We zaten in Aabenraa (spreek uit: Obenro), een kilometer of 30 van de Duitse grens. Als je via de A7/E45 naar Denemarken rijdt is het de eerste grote plaats.
We hadden daar een vakantiehuisje gehuurd, direct aan het strand van het fjord waar Aabenraa aan ligt.


Je kunt je Roffel minder mooi parkeren, dacht ik zo.


Eenvoudig, maar alles wat je nodig hebt zit erin. En het was SCHOON ;)


Panoramaview  8)

Vorig jaar waren we voor het eerst in Denemarken. De plaats waar we toen zaten hebben we nog een keer bezocht, om te kijken of er nog krabben waren te vinden. Onze kinderen hebben vorig jaar het krabben vangen ontdekt, en daar verheugden ze zich nu ook weer enorm op. Helaas was er in Aabenraa geen krab te zien, behalve een paar hele kleine en wat overleden exemplaren.
Echter, in Hejlsminde was nu ook geen krab te bekennen. Geen idee waar dat aan ligt, mijn kennis van het zeeleven gaat niet zover.


Kwallen waren er dan weer wel, de eerste 2 dagen...


Hejlsminde is ook zonder krabben de moeite waard.

Onze enige uitstap buiten Jultland voerde naar het naastgelegen Funen, Svensborg om precies te zijn.
Een mooie stad die het zeker verdient om nader onderzocht te worden, maar nu waren we er om een boottocht te maken langs de kuststrook van Svensborg. Deze tocht deden we met de MS Helge, een (omgebouwd naar diesel, weliswaar) stoomboot uit 1924 die 3 maal daags een vaste route vaart door het fjord bij Svensborg. Ik geloof dat het als soort van openbaar vervoer wordt gezien daar.


Daar zal je d'r hebben. De boot, bedoel ik :D


Helaas, wel Zweeds, maar geen Penta... We doen het met Griffioenpower op de MS Helge.


Zoals gezegd, mooie stad. Moeten we nog eens naar terug.

De volgende dag een wat dreigende zonsopgang. Overigens is zo wakker worden (deze foto is door het slaapkamerraam heen gemaakt) absoluut geen straf...



Ondanks de dreiging toch het plan doorgezet. Welk plan, hoor ik je vragen? Nou, je zit op Jutland in Denemarken met 2 kinderen. Waar ga je dan heen? Juist, Legoland natuurlijk! :)
Absolute must voor iedereen die ooit met Lego gespeeld heeft, en ook voor mensen die er nooit wat aan gevonden hebben. Tip: als je ooit die kant op wilt in de zomer, kies dan een dag met wisselvallig weer. Dat scheelt enorm in de drukte, je hebt dan aan 1 dag genoeg om alles te zien en de meeste attracties te kunnen doen.
Nog een tip: eet geen "schotels" in het park. Niet te **eten is nog te vriendelijk uitgedrukt...
In Billund kun je prima terecht bij "Pizza Mama", een soort van shoarmatent die ook normaal voer verkoopt. In heel Denemarken niet voor zo weinig gegeten met 4 man. En nog lekker ook :D





Ja, alles is van Lego...

Die dag hebben we verder prima overleefd ;)

De dag erna werd een rijtoer dagje, na uitgeslapen te hebben. We hebben Zuidoost Jutland bezocht, over Sonderborg naar Holm. Dit in een poging om de baai waaraan we logeerden vanaf het water te zien, hetgeen helaas net niet lukte. Wat wel lukte was weer naar een soort van Lands End te rijden, alwaar weer prachtige wolkenluchten en vergezichten te zien waren. Voor fotografie liefhebbers is Denemarken zeer de moeite waard!





's Avonds hebben we in hartje Aabenraa genoten van "typisch Deens" avondeten:

 ;D



En toen was het alweer vrijdag, onze laatste dag voor de thuisreis aangevangen moest worden. Deze dag zijn we naar Givskud (gezondheid...) Zoo geweest, een dierenpark annex safaripark waar we vorig jaar ook zijn geweest.
Hier spreken de plaatjes voor zich:






Nieuw dit jaar was een soort van Jurrassic Park, een mooi opgezet en leerzaam themagedeelte over dinosaurussen. Daar kom je dan natuurlijk ook een T-Rex tegen


Alsmede een mogelijkheid om van vervelende kinderen af te komen ;)

(uiteraard een grapje... ;) )

Restte nog een laatste zonsondergang, een mooie volle maan en een sfeerbeeld:


Avondlicht.

Prachtige zonsondergang...


Mag ik al terug?! :D

En met de zon die opkomt, gaat dit blog uit...


Nodeloos te zeggen dat we het enorm naar ons zin hebben gehad.
En de 854 ook, die heeft zich laten zien als erg prettige en comfortabele reisauto. Werkelijk geen klap verkeerd gegeven en hij heeft het toch best zwaar gehad onderweg. Eerstvolgende verwennerij voor de auto is een grote onderhoudsbeurt, later deze week. Maar daarover later meer.

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

UserID6342

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 23166
Re: Hilko's 854 AUT: vakantie (p2)
« Reactie #17 Gepost op: 03-08-2015 08:45:37 »
Leuke foto's !

macfocus

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 548
  • Geslacht: Man
  • De Capri gek van het 850forum
    • My Capri blog
Re: Hilko's 854 AUT: vakantie (p2)
« Reactie #18 Gepost op: 03-08-2015 10:17:35 »
Ja, Denemarken is mooi 😄
Mooi dat de 850 het geweldig gedaan heeft.
Alleen, hoe kun je een 10klepper snel (genoeg) vinden?
Ik heb zelf een v70 classic 10v AUT en vindt hem toch echt sloom onderin. Pas bij 2900 toeren begint ie het een beetje leuk te vinden.
Maar misschien moet ik gewoon meer gas geven.
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

hilko73

  • Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Geslacht: Man
Re: Hilko's 854 AUT: vakantie (p2)
« Reactie #19 Gepost op: 03-08-2015 11:06:36 »

Mooi dat de 850 het geweldig gedaan heeft.
Alleen, hoe kun je een 10klepper snel (genoeg) vinden?
Ik kom uit een CX Diesel, moet ik nog meer zeggen? ;D
Zonder dollen, 144 PK en ruim 200 Nm koppel is echt zat voor mij. Het is zeker geen race-auto, maar als zodanig heb ik de auto ook niet aangeschaft. Ik vind onder andere het nette verbruik op LPG zo fijn.
En als het echt nodig is komt ie best van z'n plek hoor!
Overigens is de 854 ook duidelijk sneller dan m'n 855 10V met handbak, maar wellicht dat de 2 ton minder op de teller daar een grote rol in speelt.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

  • Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Geslacht: Man
Re: Hilko's 854 AUT: vakantie (p2)
« Reactie #20 Gepost op: 03-08-2015 11:25:00 »
Zo, zojuist ook officieel lid geworden van de 850 club. Met 2 roffels mag dat wel, lijkt me ;)
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Automatic-freak

  • 850 GLT Aut. Alter-1 '92 / 244 GLT V6 Aut. '80 / 245 GLE 2.3 Aut. '83
  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
  • Geslacht: Man
  • Alles gaat automatisch... maar niets gaat vanzelf
Re: Hilko's 854 AUT: vakantie (p2)
« Reactie #21 Gepost op: 03-08-2015 23:25:37 »
Erg mooi verhaal over Denemarken; wij gaan er binnenkort ook naar toe & dan uiteraard ook Legoland met 2 boys van 5 & 6 ;-)

hilko73

  • Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Geslacht: Man
Re: Hilko's 854 AUT: vakantie (p2)
« Reactie #22 Gepost op: 06-08-2015 21:28:49 »
Vandaag kwam mijn bestelde OBDII kabel met Vol-FCR software binnen.
Het installeren op de oude XP laptop kostte wat moeite, maar het lijkt gelukt. Morgen eens zien of het servicelampje gereset kan worden nadat ik de beurt heb uitgevoerd.
Wel spijtig dat je voor het uitlezen van de ECU nog steeds met flash-codes moet werken. Moet er nog wat voor fabrieken, maar vooralsnog is dat niet nodig. Er zijn namelijk geen storingen momenteel :D
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

BBS

  • "Bert - Jan," Clublid: 85011464
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5283
  • Geslacht: Man
  • 2.3RN T5
    • BBS Blog: v70 2.5T AWD Whapp, 0681927007
Re: Hilko's 854 AUT: vakantie (p2)
« Reactie #23 Gepost op: 06-08-2015 22:10:54 »
Leuke vakantie foto's...

Jaren geleden zijn wij er ook geweest, alleen dan aan de west kust van Jutland.
Aan het Ringkøbing fjort in het plaatsje Hvide Sande.

Ooit zou ik daar best nog wel eens weer naar terug willen gaan ;)
En ook mooi dat je wagen het zo goed gedaan heeft, hoewel je eigenlijk niet anders verwacht... :D
Volvo V70 2.3t-T5 AWD 1997 op LPi.
Van handhark naar automaat én het fijne van een 2,5T gecombineerd met het lekkere van een T5 is een 2,3t-T5.

hilko73

  • Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Geslacht: Man
Re: Hilko's 854 AUT: vakantie (p2)
« Reactie #24 Gepost op: 07-08-2015 13:55:58 »
Servicebeurt is voorspoedig verlopen. Ook het vervangen van de thermostaat vormde geen probleem. Verder heb ik alle slangklemmen van het lpggebeuren (veel) strakker kunnen zetten. Ik hoop dat daarmee de kvs lekkage verleden tijd is. En het kabeltje met de software werkte ook in een keer, het servicelampje is dus netjes gereset.
Kan er weer even tegen zo.
Oh ja, kwam ook nog een kapotte ashoes tegen. Uiteraard is die ook meteen vervangen
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

  • Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Geslacht: Man
Re: Hilko's 854 AUT: vakantie (p2)
« Reactie #25 Gepost op: 28-09-2015 21:12:38 »
Sinds aanschaf heb ik ruim 7500 kilometer afgelegd met deze auto, en dat gaat heel best.
Op het minieme kvs verlies na is er eigenlijk weinig op de auto aan te merken. Het verbruik schommelt tussen 1 op 6,5 bij alleen stad (die weken heb ik er ook tussen) tot ruim 1 op 9 bij alleen autobaan. Olieverbruik is nihil, in ieder geval niet meetbaar op de peilstok. Overigens vul ik nooit tot max bij, een overblijfsel uit mijn Citroën jaren.
Het kvs verlies komt door een piepklein gaatje bovenin de radiateur. Voorlopig gaat het met minder dan een halve liter op 2500 kilometer dus van mij mag het nog wel even zo. Voor de zekerheid wel lid geworden van de ANWB... ;) Je zult altijd zien dat zo'n radiateur op een onzalig moment de geest geeft.

Verder is er nog het soms wat ruw opschakelen van de automaat, altijd bij warme motor (koud schakelt ie boterzacht) en meestal van 2 naar 3, soms voel je hem ook bij van 3 naar 4 schakelen. De automaatbak specialist hier in de buurt heeft er even naar gekeken. Volgens hem is de bak in prima staat, hij ziet zelfs geen schreeuwende reden om 'm te spoelen. Hij heeft me het advies gegeven om de motorsteunen te vervangen. Aangezien me dat wel logisch in de oren klinkt (letterlijk: "een slechte bak schakelt koud juist hondsberoerd. Die van jou schakelt koud supermooi. Ik denk dat je motorsteunen hun beste tijd hebben gehad en daarom wat meer speling geven als de motor warm is. Ik zou die eerst vervangen, hoewel ik daar nu nog geen echte noodzaak voor zie. Ik vind het schakelen acceptabel voor een auto met meer dan 3 ton") zal ik daar als ik tijd over heb eens werk van gaan maken.

Eerst staat er midden oktober weer een tripje van een week naar Duitsland op de planning. Geen straf met deze auto...
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Erik_M.

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Hilko's 854 AUT: nothing to worry...
« Reactie #26 Gepost op: 30-09-2015 12:54:06 »
Leuke vakantie foto's...

Jaren geleden zijn wij er ook geweest, alleen dan aan de west kust van Jutland.
Aan het Ringkøbing fjort in het plaatsje Hvide Sande.

Ooit zou ik daar best nog wel eens weer naar terug willen gaan ;)
En ook mooi dat je wagen het zo goed gedaan heeft, hoewel je eigenlijk niet anders verwacht... :D

Inderdaad, leuke vakantiefoto's. Herkenbaar ook, ben daar in het verleden een aantal keer geweest. Zat 2x aan het het Ringkøbing fjord in het plaatsje Bork Havn, een leuke plek om daar vanuit de daguitstapjes te maken, o.a. 2 dagen achter elkaar (ivm. de korting  ;)) naar Lego Land.

Als je nog een keer die kant opgaat, is het misschien een tip om het vliegtuigmuseum in Skjern, aan de Oostkant van het fjord, te bezoeken. Zie de link naar de site:   http://www.flymuseum.dk/   
Op een aantal avonden in de maand juli en augustus organiseert men van 19.00u. tot 20.30u. z.g. vliegavonden. Er wordt dan met o.a. vliegtuigen uit het museum een vliegshow gegeven. Leuk om te zien.





hilko73

  • Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Geslacht: Man
Re: Hilko's 854 AUT: nothing to worry...
« Reactie #27 Gepost op: 30-09-2015 14:52:56 »
Dank voor de tip! De kans dat we volgend jaar weer die kant op gaan is best groot.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

  • Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Geslacht: Man
Re: Hilko's 854 AUT: nothing to worry...
« Reactie #28 Gepost op: 07-10-2015 21:27:49 »
Vanmiddag even de bougies vervangen.
Gezien de staat van het luchtfilter was ik erg benieuwd wat eruit zou komen. Dat bleken Eyquem's te zijn, nog niet eens zo heel erg opgebruikt (maar wel aan vervanging toe).



Snap alleen niet dat een specialist (deze auto is aantoonbaar bij specialisten in onderhoud geweest, maar ik noem geen namen) deze bougies heeft gemonteerd.
Op zich deden ze het best wel goed, alleen met het wat koudere weer en vocht 's ochtends werd het wakker worden van de motor wat chagrijniger. Dat is nu weer over.

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

  • Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Geslacht: Man
Re: Hilko's 854 AUT: nothing to worry...
« Reactie #29 Gepost op: 18-10-2015 17:42:26 »
Afgelopen vrijdag zijn we met de 854 naar de Hunsrück afgereisd. Ondanks veel files verliep de reis voorspoedig. Het duurde alleen ruim 6 uur om de 430 kilometer af te leggen, maar ok. De roffel liet eens te meer blijken een geweldige reisgenoot te zijn. Echter, in het bergachtige genied waar we mu zitten merk je dat een 10 klepper niet overhoudt in vermogen. Een opvolger zal dan ook zeker een 20v worden.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)