Auteur Topic: Hilko's Volvo gebeuren  (gelezen 31925 keer)

Groene850

• Lid 100+
  • Offline Offline
Re: Hilko's 854 AUT: nothing to worry...
« Reactie #30 Gepost op: 18-10-2015 21:36:03 »
Je kan als opvolger ook een turbo overwegen, dan weet je zeker dat de auto genoeg vermogen bezit;)

Loopt de andere 850 alweer goed?

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
« Reactie #31 Gepost op: 19-10-2015 17:18:39 »
Ik heb het niet zo op het extra onderhoud dat een turbomotor met zich meebrengt.

De andere 850 heeft momenteel de 'projectstatus'. Dat kan dus alle kanten op gaan. Moet binnenkort in ieder geval een flinke stapel onderdelen voor 't ding gaan ophalen.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 28-10-2015 20:36:17 »
Dat was weer een weekje genieten van herfst in een mooie omgeving.

Met een auto die het ook prima doet. Zelfs het koelvloeistofverbruik is gestopt en niet eens omdat er geen koelvloeistof meer in zat.
Meuren naar gemorste kvs doet ie trouwens nog steeds, maar het niveau blijft op peil. Zal dus wel een residu zijn, slijt er vanzelf wel af en anders dan maar niet. Hij rijdt er niet minder om.
Verder heb ik ook de oorzaak van het soms ruw schakelen gevonden: oliepeil in de bak (veel) te laag. Met alle mazzel van de wereld kwam ik daar net voor de vakantie achter. De peilstok heeft een warme en een koude kant en het peilen op zichzelf is ook best een gedoetje. Dus toen ik dat voor de eerste keer goed deed bleek er geen bakolie zelfs maar tot minimum van de warme kant te komen - het kwam net tot het minimum van de KOUDE kant. Argh. Er kon zo'n 700CC bij en dat is best veel. Maakte ook een groot verschil. Inmiddels lijkt de bak het steeds beter te gaan doen. Hopelijk leidt dat niet het einde in, zoals ik ooit met een Benz heb meegemaakt (die ging ook steeds mooier schakelen, totdat de bak KLONK zei en de hele boel vast zat).

Enig puntje van kritiek op deze auto is het motorvermogen: in de Duitse Eiffel is 144PK niet genoeg voor dit type auto. Op de autobaan komt ie lekker mee en 150 en harder continu is geen enkel probleem, maar als het echt omhoog gaat op B-wegen is het niet genoeg. Hoewel er prima mee te leven valt als je het weet en erop anticipeert.

Verbruik op LPG tijdens de trip: 1 op 8,9 met boenderen en veel klimwerk. Netjes.
« Laatst bewerkt op: 18-04-2017 17:45:49 door hilko73 »

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: Hilko's 854 AUT: alweer vakantie
« Reactie #33 Gepost op: 18-11-2015 19:24:13 »
Hoewel er eigenlijk niets aan de auto mankeert gaat ie toch een dagje naar de garage, morgen. Ik heb al langer dat de rem linksvoor wat lawaai maakt, een beetje een schavend geluid. Soms heel erg aanwezig, alsof de blokken versleten zijn, en ook regelmatig is het niet te horen.
Omdat remmen nakijken me iets te belangrijk is laat ik dat doen. Ik laat meteen schijven en blokken aan de voorkant vervangen en verder moeten de klauwen eens goed onder handen genomen worden.

Verder: geen centje pijn, wát een auto! ;D

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: Hilko's 854 AUT: Onderhoud(end)
« Reactie #34 Gepost op: 19-11-2015 21:01:37 »
Zo, de auto is weer terug.
De voorremmen bleken in uitstekende conditie, alles prima gangbaar, met originele Volvo schijven en blokken en goed functionerende remklauwen.
Het probleem en dus ook het lawaai kwam van achteren. Blijft raar, zoals geluiden die je hoort je op het verkeerde been kunnen zetten.
Hoe dan ook, aan de linkerkant kwam, na het verwijderen van de remschijf, de remschoen van de handrem naar buiten vallen. Dat was dus niet goed.
De schijven achter hadden ook redelijk last van putcorrosie en de slijtagerand zorgde, samen met wat ruim zittende blokken, voor nog meer lawaai.

Hoewel de blokken volgens de monteur nog wel even verder konden, zelfs de schijven (met wat afdraaien), heb ik ervoor gekozen om alles meteen te laten vervangen.
En met resultaat: het lawaai is verdwenen en het geheel remt weer zoals het hoort.
Volgende maand even op voor een nieuwe APK; zoals het er nu bijstaat zal dat een formaliteit zijn :)

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 07-12-2015 17:30:25 »

Volgende maand even op voor een nieuwe APK; zoals het er nu bijstaat zal dat een formaliteit zijn :)
Dat, dus. Zonder problemen door de APK.

elianmars

• V70 T5 + C70 T5
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 T5 '05 + C70 T5 convertible '00
« Reactie #36 Gepost op: 08-12-2015 21:28:39 »

Dat, dus. Zonder problemen door de APK.

Mooi!  :eusa_clap:

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 26-03-2016 11:50:19 »
Je zou 'm bijna vergeten, de 854.
Draait dagelijks z'n kilometers zonder morren. Fijne auto.

Inmiddels ligt er een vervangende aircopomp klaar om te zien of de airco weer aan de gang te krijgen is, iets voor over een paar weken. Wil dan in ieder geval gelijk de droger vervangen en dan op hoop van zegen, anders fijn verder zonder airco.

Vandaag heb ik de auto eens uitgebreid gewassen en gepoetst. Als je langs de wat mindere plekjes heen kijkt ziet ie er dan ook weer geweldig uit.
Helaas blijken de dakstrips afscheid aan het nemen te zijn. Zijn die nog verkrijgbaar en zo ja, is het plaatsen ervan lastig? Is er anders iets mogelijk met plasti-dip of iets vergelijkbaars? Op m'n estate zijn de strips ook weg maar dat past wel bij het beeld van die auto (...). M'n 854 wilde ik wel zo netjes mogelijk houden, eigenlijk ;D

Ook valt me op dat ie ergens bij de multiriem wat geluid aan het maken is. In het gunstigste geval is dat de spanner van de multiriem, met wat pech zit het in de distributie. Dat ga ik dus binnenkort maar eens onderzoeken en zo nodig vervangen. Dan nog een keer een nieuwe radiateur en dan zijn we weer helemaal het heertje...

elianmars

• V70 T5 + C70 T5
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 T5 '05 + C70 T5 convertible '00
« Reactie #38 Gepost op: 26-03-2016 12:34:34 »
Er zijn er meer die de strips met plastidip hebben behandeld. Moet wel ergens op het forum te vinden zijn.

Edit: ik heb het even voor je opgezocht: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13911.msg1527450.html#msg1527450
« Laatst bewerkt op: 26-03-2016 12:37:51 door elianmars »

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 27-03-2016 15:05:33 »
Dank voor de link!

Daar kan ik binnenkort wel wat mee. Zodra de 855 rijdend is (...) mag de 854 naar binnen voor groot onderhoud, daar past dit mooi bij lijkt me zo.

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 19-07-2016 11:36:23 »
Dat groot onderhoud moet ff wachten, gezien de perikelen aan mijn arm.
Rijden moet de 854, en dat doet ie dan ook. Sinds vandaag werkt zelfs het derde remlicht weer, en dat is een hele ergernis minder ;D

Verder moet nog altijd de spanrol van de multiriem vervangen worden. Het gepiep en geknars wordt niet erger maar stuk gaat ie vast wel.
Hopelijk kan ik snel weer wat met mijn arm.

Andere zaken, zoals radiateur en airco, hebben nog even geen prioriteit. Hopen dat het allemaal heel blijft voorlopig  :eusa_pray:

hilko73

• Buurman tuner ;D
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 25-07-2016 19:57:50 »
Vraag!

Nieuwe radiateur heb ik besteld en die komt woensdag binnen.
Nou heb ik al eerder een radiateur van een 850 vervangen, maar die had geen airco en een handbak.
Die boutjes van de airco condensor kunnen een pain zijn, maar dat komt wel goed.
Ik vraag me alleen af of er nog iets speciaals is met de leidingen van de automaatbakkoeling. Is dat gewoon schroeven of zit er meer handigheid in?
Hoor het graag!

classicT5

• Jeroen
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: Hilko's 854 AUT: Onderhoud(end)/Vraagje!
« Reactie #42 Gepost op: 25-07-2016 20:40:48 »
Zou meteen de rubber ringetjes bestellen van die olieslangen. Met het loshalen willen die nog wel eens scheuren of zijn het al door ouderdom.

Slangeklem als extra veiligheid erom doen is ook een aanrader.

In yits wegblog zal vast wel een howto staan met fotos.

NinaPaul

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 25-07-2016 21:35:50 »
Vind die "slangenklem oplossing" bangmakerij, bij juiste montage gaat die klemverbinding langer mee dan de radiateur.

Er zijn 2 rubberen ringen per aansluiting een o-ring en een sealing/vuil/stof-ring. De o-ring zou ik altijd vervangen, de andere enkel, wanneer die stuk is.

Sealing ring nummer: 6842414 (~ € 5,50)
o-ring nummer: 6842413 (~ € 4,-)

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

freefall

• pro beun tuner
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • Nee
« Reactie #44 Gepost op: 25-07-2016 21:41:58 »
Vind die "slangenklem oplossing" bangmakerij, bij juiste montage gaat die klemverbinding langer mee dan de radiateur.

Er zijn 2 rubberen ringen per aansluiting een o-ring en een sealing/vuil/stof-ring. De o-ring zou ik altijd vervangen, de andere enkel, wanneer die stuk is.

Sealing ring nummer: 6842414 (~ € 5,50)
o-ring nummer: 6842413 (~ € 4,-)

Ik zou gewoon die klemmen meteen mee vervangen...wel de originele pakken....immi,s klemmen niet genoeg.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT for sale sold
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT Meisje

i beun, therefore i am