Hilko's Volvo gebeuren

Gestart door hilko73, 11-07-2015 19:39:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

Klemmen zitten normaal gesproken (goede imitatie merken) bij de radiateur. (Bij volvo zelf niet, maar met ~ € 260,- is die al erg aan de prijs)

Klemmen volvo nr: 6842411 (~ € 11,- per stuk)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

hilko73

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

freefall

Citaat van: NinaPaul op 25-07-2016 22:03:27
Klemmen zitten normaal gesproken (goede imitatie merken) bij de radiateur. (Bij volvo zelf niet, maar met ~ € 260,- is die al erg aan de prijs)

Klemmen volvo nr: 6842411 (~ € 11,- per stuk)
Nina heeft wel een punt...die klemmen zijn bij Volvo redelijk aan de prijs (understatement) maar heb zelf door ervaring gekozen voor origineel, de imitaie is buigzamer(tenminste die van estate srevices) en klemmen daardoor niet goed. als je ze ook maar iets te ver openbuigt om te monteren is de spanning eruit en kom je uit op de trekbandjesmethode. niet dat dat nou zo slecht is hoor...vast is vast  ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

UserID6342

En toch is het beter, voor de veiligheid, om er standaard goede slangklemmen omheen te zetten (of desnoods een stel tie-wraps) om die klem bij elkaar te houden.  Te vaak gezien dat het echt fout ging, of net maar goed (omdat men er op tijd bij was).

Als hier een radiateur word vervangen komen er standaard RVS slangklemmen omheen, zodat je zeker weet dat het ook vast blijft zitten.  Ook de originele Volvo klemmen donderen na 1 a 2 jaar van ellende uit elkaar, met imi's is dat nog veel erger.

hilko73

Goed, door allerlei medische toestanden hier ten huize is er nog niets van de radiateurwissel gekomen. Maar er is wel iets anders stuk gegaan: de remlichtschakelaar... Ik ging gisteren boodschappen doen en kwam er in de parkeergarage achter dat de remlichten het (meestal) niet doen.
Heel soms gaan ze wel branden bij ingetrapt pedaal.
Aannemende dat het simpel is: de remlichtschakelaar zal wel stuk zijn.
Dus maar achter een schakelaar aan, en natuurlijk komt het helemaal niet gelegen. Moet morgen om 7.15 uur mijn vrouw in het ziekenhuis brengen want die moet geopereerd worden.
Vandaag maar haar auto gepakt, hetgeen ook niet vanzelf ging: accu dood. Dat via de ANWB opgelost, kostbaar maar die hebben in ieder geval een accu op zondag.

En zo prutten we maar door...
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

#50
Remlichtschakelaar is vervangen. Klusje van niks. Goed om te weten: bij de dealer is de schakelaar goedkoper dan bij de vrienden in Obdam ;)


Net geen 24 Euro inclusief btw. Netjes, dacht ik.

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

Volgende vraag.

Mijn auto maakt een raar geluid. In eerste instantie dacht ik dat de spanrol van de multiriem stuk aan het gaan was.
Die heb ik vervangen, en de rol die van de auto af kwam kraakte ook wel wat. Echter is het geluid er nog.
Nader onderzoek met de schroevendraaiermethode leert dat het geluid het luidst klinkt aan de distributiezijde, onder het kleppendeksel.
Het klinkt schavend/ratelend. Wat kan het zijn? Is er een lager stuk? Kunnen nokkenaslagers stuk? Of zit het dieper in het blok, zoals krukaslagers?
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

classicT5

Deksel van distributie al losgehaald, visueel iets te zien?

Nokkenaslagers heb ik nog niet eerder gehoord dat iemand problemen mee had. Kan natuurlijk bij jou wel zijn, maar dat lijkt me uitzonderlijk.

Waterpomp en/of oliepomp ok?

hilko73

Ik heb alleen geluisterd. Was al blij dat het vervangen van de spanrol lukte, zit nogal met een gehandicapte pols.
Ik heb echt het idee dat het onder het klepdeksel vandaan komt, niet achter de distributiekap.
De distributie is in 2013 vervangen, volgens mij compleet. Daar zou het dus ook eigenlijk niet vandaan mogen komen, maar je weet maar nooit natuurlijk.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

UserID6342

Klepstoterbussen ?  Gaat het mee met het toerental ?

petrolhead2.5

Citaat van: hilko73 op 02-09-2016 16:01:01

Nader onderzoek met de schroevendraaiermethode leert dat het geluid het luidst klinkt aan de distributiezijde, onder het kleppendeksel.
Het klinkt schavend/ratelend. Wat kan het zijn? Is er een lager stuk? Kunnen nokkenaslagers stuk? Of zit het dieper in het blok, zoals krukaslagers?
schroevendraairermethode --> leg 's ff uit?? :eusa_think:

nokkenassen draaien niet in een apart lager maar in een oliefilm tussen blok en kleppendeksel, en zoals (voor de meesten bekend) kleppendeksel kan alleen ff gelicht worden met distributie eraf.

hilko73

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

Citaat van: petrolhead2.5 op 02-09-2016 23:21:32
Citaat van: hilko73 op 02-09-2016 16:01:01

Nader onderzoek met de schroevendraaiermethode leert dat het geluid het luidst klinkt aan de distributiezijde, onder het kleppendeksel.
Het klinkt schavend/ratelend. Wat kan het zijn? Is er een lager stuk? Kunnen nokkenaslagers stuk? Of zit het dieper in het blok, zoals krukaslagers?
schroevendraairermethode --> leg 's ff uit?? :eusa_think:


Schroevendraaier op het blok zetten en je oor ertegen houden. Werkt als een stethoscoop.
Ik weet hoe de lagering van de nokkenassen werkt, maar de meeste herrie lijkt dus van vlak achter de nokkenas riemwielen te komen.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

UserID6342

Citaat van: hilko73 op 02-09-2016 23:58:23
Citaat van: Dirk342 op 02-09-2016 22:22:44
Klepstoterbussen ?  Gaat het mee met het toerental ?
Ja.
Is het een meer tikkend geluid of slepend geluid wat mee gaat op het toerental ?  Probeer er eens een filmpje van te maken ?

hilko73

Het geluid is meer schavend en doet ook niet aan klepgeruis denken. Ik zal zsm een filmpje posten.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)