hoeveel pk en nm haalt jouw 19t turbo?

Gestart door c70_ibo, 07-09-2015 20:34:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Piet legt het heel goed uit.
Het is simpelweg de formule die Piet al aanhaalde:
Vermogen = koppel * toerental.

Ik hoop er nog wat aan toe te voegen: PK's zijn leuk voor een F1 wagen. Koppel is leuk op de gewone weg.
Je hebt op de weg niets aan 500pk bij 8000 toeren. Op het circuit daarentegen is dit juist heel leuk als je stevig boven de 200km/h wilt rijden.

In het dagelijkse verkeer helpt koppel je om die Audi te passeren op die dag dat je ego troost nodig had. ;)
Om die zelfde reden moet je geen sprintje willen doen met een Tesla. ;)

V70 classic

Citaat van: razorx op 16-03-2018 23:29:24
Piet legt het heel goed uit.
Het is simpelweg de formule die Piet al aanhaalde:
Vermogen = koppel * toerental.

Ik hoop er nog wat aan toe te voegen: PK's zijn leuk voor een F1 wagen. Koppel is leuk op de gewone weg.
Je hebt op de weg niets aan 500pk bij 8000 toeren. Op het circuit daarentegen is dit juist heel leuk als je stevig boven de 200km/h wilt rijden.

In het dagelijkse verkeer helpt koppel je om die Audi te passeren op die dag dat je ego troost nodig had. ;)
Om die zelfde reden moet je geen sprintje willen doen met een Tesla. ;)

Dat t leuk op
Een circuit is klopt niet Yits ook daar is veel koppel lekker.
Enkel een motor die zn vermogen uit een hoog toerental haalt.
Die is veel lichter te bouwen.
En massa is traag ( zelfs Phillipe).
Vandaar dat die V 10 een 17000 rpm deed destijds.
Dat alles na een wedstrijd in elkaar stuikt doet er ff niet toe.

Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

V70 classic

Citaat van: Piet op 16-03-2018 21:51:12
Zeker.
Feitelijk bedoel je met koppel te zeggen: veel vermogen bij lage toeren.
En met weinig koppel en veel vermogen bedoel je eigenlijk te zeggen: veel vermogen bij hoge toeren, maar weinig vernogen in de lage toeren.

En doe mij ook maar wat meer vermogen in de lage toeren ipv in de hoge toeren met navenant geschakel om hem hoog in de toeren te houden om vermogen te houden.



Het is vanzelfsprekend dat als men spreekt over een hoog koppel motor.
Dat men dan bedoeld dat het vermogen bij een laag toerental behaald wordt.
Hoewel we wel moeten vast stellen dat je niet oneindig vermogen uit toeren kunt blijven halen.
En belangrijker dat vermogen uit toeren zeer grote nadelen heeft.

Een andere mogelijkheid is een constantvermogen motor 
Maar die zie je eigenlijk niet op de weg.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

BBS

Citaat van: Piet op 16-03-2018 21:51:12
Zeker.
Feitelijk bedoel je met koppel te zeggen: veel vermogen bij lage toeren.
En met weinig koppel en veel vermogen bedoel je eigenlijk te zeggen: veel vermogen bij hoge toeren, maar weinig vernogen in de lage toeren.

En doe mij ook maar wat meer vermogen in de lage toeren ipv in de hoge toeren met navenant geschakel om hem hoog in de toeren te houden om vermogen te houden.


Daarom was die 2,5T ook zo'n fijne motor ondanks dat het zwakkere motoren zijn. Het is gewoon jammer dat die sterkere 2,3 motoren nooit als 2,5T geleverd zijn.
Die 2,3 motoren zijn fijne motoren en vermogens maar ze halen het bij lange na niet met de echte 2,5T
Volvoloos....

Benny850

Klopt die 2.5T's rijden super relaxt. Onderin lekker doorschakelen en je komt daarbij heel vlot vooruit.
Maar vermogen heb je ook nodig om vooruit te komen.

V70 classic

#110
Citaat van: Benny850 op 17-03-2018 12:20:27
Klopt die 2.5T's rijden super relaxt. Onderin lekker doorschakelen en je komt daarbij heel vlot vooruit.
Maar vermogen heb je ook nodig om vooruit te komen.

there is no replacement for displacement  
Maar ook dit heeft weer een omslagpunt.

Een mooi voorbeeld zie je met tractor pulling.
Als je de voor drag race gebouwde motoren neemt als bv Bard Anderson.
Of je neemt de griffons van RR.
In theorie zijn de machines ong even sterk waarbij de RR het vermogen eigenlijk op koppel levert bij amper
3 a 3,5 duizend toeren met een max van 4 duizend rpm, de BA 8000+
Ze zijn dan ook gebouwd om een ventilator rond te zwiepen.

Als je dan beide runs naast elkaar zet herken t t fenomeen koppelstijging.
De Griffon valt gelijk dood.
Terwijl de BA relatief veel verder in toeren kan zakken naar zn max koppel wat wan weer niet zn max vermogen is.
Ze klimmen geleidelijk naar t max vermogen toe.
Dit is eigenlijk wat men vroeger wilde, t geeft je namelijk wat reserve als t ff zwaarder gaat.

Met t nieuwe rijden rijd men dus puur in t gebied waas die motor t beste rendament heeft.
En daar past men de software op aan.
Men geeft de motor dus digitaal een gebied waarin ie mag werken.

MAW je rijdt met een motor met relatief veel koppel.
Immers die software bepaald dat je blokje in dat gebied t lekkerst loopt.
En toch schakel je je suf.
Want men wil die hoge toeren vermijden ivm brandstof verbruik.
Daarbij worden de motoren lichter gebouwd dus met een ton storten veel van die blokjes in elkaar.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

rappendaf

Heeft het ook niet te maken met het kleine turbotje op een 2.5t dat hij onderin goed wegkomt ?
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

V70 classic

Citaat van: rappendaf op 17-03-2018 13:13:48
Heeft het ook niet te maken met het kleine turbotje op een 2.5t dat hij onderin goed wegkomt ?

Ook he.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

rappendaf

is dit niet  de oplossing voor de 2.5t liefhebber een 2.5 turbo op een 2.3 sterk en onderin snel tuurlijk ga je die 200 cc missen maar ik denk dat het in de buurt komt zeker als je hem gaat kietelen
Of een bi turbo 12t of 13t en een 19 t of groter op een 2.3  :eusa_whistle:
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

Piet

Je komt dan wel meer in de buurt maar toch niet helemaal.
De GLT heeft namelijk ook nog een hogere compressieverhouding (10:1 ipv 8.5:1)

V70 classic

Citaat van: rappendaf op 17-03-2018 13:28:33
is dit niet  de oplossing voor de 2.5t liefhebber een 2.5 turbo op een 2.3 sterk en onderin snel tuurlijk ga je die 200 cc missen maar ik denk dat het in de buurt komt zeker als je hem gaat kietelen
Of een bi turbo 12t of 13t en een 19 t of groter op een 2.3  :eusa_whistle:

Yup dr zijn dus fabrikanten die dit al doen.
Of met een compressor voor de lage toeren.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

rappendaf

#116
IDD de nieuwe s v 60 polestar heeft een charger en turbo dacht ik en onder andere en bmw maakt al langer gebruik van twin turbos en vele andere merken
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

de Boeing

Lijkt me duidelijk dat beide grootheden niet los van elkaar te zien zijn.

(en ik moet precies toch ook eens zo een 2.5T gaan proefrijden  ;D)


Citaat van: elianmars op 16-03-2018 20:25:04
Citaat van: de Boeing op 16-03-2018 16:02:36
Maar doe mij idd maar die dikke elektro Polestar One  :eusa_whistle:

160.000 euro ex belastingen, las ik vanmorgen  :eusa_shifty:

ja dat gaat dus bij dromen blijven (wie kan überhaupt dit soort bedragen effe 'eerlijk' verdienen?!). Gelukkig heb ik mijn semi elektrisch japannertje nog, een beetje hetzelfde concept, zij het 'ietsje' minder sexy... ietsje...

Piet

Bankdirecteuren,  bv van de ING.
Of moet je dat semi-eerlijk noemen?  ;)

rappendaf

#119
Citaat van: Piet op 18-03-2018 11:05:19
Bankdirecteuren,  bv van de ING.
Of moet je dat semi-eerlijk noemen?  ;)
Die staan wat mij betreft bij de categorie gangsters
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T