Hoe rij je met een automaat?

Gestart door Woger, 03-03-2016 21:28:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Je kan het indicatief ook wel aardig waarnemen als je de boardcomputer op actueel verbruik zet.

FrankvdAa

Heeft een turbomotor ook niet een lagere compressie? Kan mij voorstellen dat dat ook nog van invloed is.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

KIM

De spelbreker is de koppelomvormer. In de koppelomvormer zit een stator die voor koppelvergroting moet zorgen door de vloeistofstroom te richten. In die stator zit een vrijloopinrichting die de stator vrij last draaien wanneer de vloeistofstroom andersom is (bij afremmen op de motor).
Door deze constructie wordt de koppelomvormer getransformeerd tot een slecht werkende vloeistofkoppeling en werkt het afremmen op de motor veel minder goed dan bij een vaste verbinding die bij gebruik van een koppelingsplaat wel aanwezig is.

Wouter1973

Het was mooi geweest als de lock-up ook bij gas los nog ingeschakeld zou blijven, maar die schiet er volgens mij ook af zodra je het gas los laat.

KIM

Dat is wel het geval bij moderne bakken. Daar is de lock-up ook vaak een meervoudige koppeling.
Onze lock-up heeft maar 1 laagje frictiemateriaal en is derhalve niet geschikt voor het overbrengen van grote krachten.

Wouter1973

Citaat van: KIM op 09-01-2019 22:45:14
Dat is wel het geval bij moderne bakken. Daar is de lock-up ook vaak een meervoudige koppeling.
Onze lock-up heeft maar 1 laagje frictiemateriaal en is derhalve niet geschikt voor het overbrengen van grote krachten.
Toch lees ik dat bij de modernere bakken de lock-up er al uitschiet als je ook maar iets accelereert. Ik kan met een beetje beleid best aardig accelereren, met turbodruk, terwijl de lock-up ingeschakeld blijft.

rjverbrugh

Toen Volvo nog met 4- bakken werkte had BMW al een 5- bak  ( in mijn E36 325i Coupe uit 1994). Die lock up ging er bij iets van 1800 toeren in en hield die ook vast. Valt me ook tegen dat onze bakken bij gas los gelijk terug vallen in toeren, dus de lock up loslaten. Rijdt m.i. ook minder relaxed