C70 cabrio - Dak gaat niet goed meer open en dicht

Gestart door SB T-5R, 30-03-2016 22:12:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB T-5R

De titel zegt het al, mijn dak gaat niet goed meer open en dicht.
Nu heb ik wel e.e.a. gevonden op het forum maar niets komt helemaal overeen.

Om te beginnen betreft het mijns inziens een mechanische aandrijving voor het openen en dichten van de kap.
(en geen hydraulische zoals ook beschikbaar is hoorde ik)
Bouwjaar van de auto is 2000.

De kap heeft in de afgelopen weken meerdere keren perfect gefunctioneerd met openen en dichten.
tot vandaag.
Het enige werk dat eraan is gebeurt in de tussentijd is het lassen van de uitlaat en optillen op een 4 kolomsbrug.
(ik denk niet getordeerd omdat deze alleen voor of alleen achter tegelijk kan liften)

De klacht begon als volgt:
Ik wilde de kap na een rit sluiten (ik stond op een helling, geen idee of dat uit zou mogen maken)
Het hele mechanisme werkt goed, tot de laatste 10 cm voor de vergrendeling.
Daar blijft de kap boven de voorruit hangen.
Ik merk dat het systeem het even probeert, en na een seconde of 3 het "opgeeft".
Een korte tik in de arm als gevolg van de spanning die eraf gaat.
Als ik de knop opnieuw indruk hetzelfde verhaal, even spanning op de arm, en dan los.

Na een aantal pogingen open/dicht open/dicht wil de kap ook niet goed meer openen!
Dit deed hij tot nog toe wel.
Als de hele kap-hoes zich in het achterruim van de auto vouwt, dan hoort de klep er overheen te sluiten.
Deze sluit niet meer.
Wederom staat de arm (nu opgevouwen achterin de auto) even op spanning, en vervolgens "geeft deze het op".
Een korte tik.

De klep achterop sluit nog steeds niet.
De voorkant bij kap dichtmaken sluit ook niet.
Ik heb de voorkant handmatig vergrendeld (met torx 25) Dan doet het hele systeem zowiezo niks meer tot ik hem terug breng naar 10 cm boven de voorruit.

Het bewegen van de kap vanuit opgevouwen vorm tot 10 cm boven de voorruit blijft het echter perfect doen.
geen haperingen oid.

Wie o wie kan me hiermee helpen.

Alvast bedankt!

UserID6342

Begin vooraan en kijk eerst even wat Vida er over te zeggen heeft..  Verder moet je de gehele kap handmatig kunnen 'overrulen' dmv de torx 25 achterin het kofferbak (bitje op een boormachine zetten en rustig laten draaien).  Wat vaak met deze kappen gebeurt is dat bij het kunststof gedeelte wat over de kap heen valt als hij gesloten is, de achterste 2 scharnierpennen (die spindels) afbreken of uitscheuren uit de kunststof kap.  De beide microswitches die daar zitten geven dan een verkeerd signaal af, waardoor de kap stopt met of openen of sluiten.

schryvere

Wslk heb je gewoon opnieuw een calibratie nodig... Is me wijsgemaakt dat deze altijd wegvalt bij korte onderbreking. Ook voor de calibratie zorgen dat je er een goede batterij in hebt zitten en dat de batterij is aangespannen! Niet aanspannen kan ook voor korte onderbrekingen zorgen waardoor t niet meer werkt. (ooit een 'herstelling' van 370€)

NinaPaul

Citaat van: schryvere op 04-04-2016 09:09:40
Wslk heb je gewoon opnieuw een calibratie nodig... Is me wijsgemaakt dat deze altijd wegvalt bij korte onderbreking. Ook voor de calibratie zorgen dat je er een goede batterij in hebt zitten en dat de batterij is aangespannen! Niet aanspannen kan ook voor korte onderbrekingen zorgen waardoor t niet meer werkt. (ooit een 'herstelling' van 370€)

Dit herken ik absoluut niet, maar misschien is het bouwjaar gebonden (heb zelf 2004 model).
Ook al met lege accu gestaan door bv koelkast aan te laten staan, ook al een keer defecte accu gehad (1 cel dood), maar heeft totaal geen invloed op het kap mechanisme gehad.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

id20driver

Als er foutcodes aanwezig zijn kan je de kap niet meer openen of sluiten. Lees eerst de foutcodes uit, noteer deze en wis de codes. Probeer of het dak nu goed werkt. Zo ja de fout heeft zich 1 maal voor gedaan en is niet meer aanwezig.
Zo nee, de fout(en) is (zijn) permanent en zullen eerst moeten worden verholpen. Vaak zijn de microswitches en/of hallsensors de oorzaak. Ook kan het mechanisme zwaar gaan door gebrek aan smering
Na reparatie aan de onderdelen zal het dak opnieuw moeten worden geïnitieerd. dit kan alleen mbv. een Volvo Systeeem Tester die de dealer heeft.
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater


schryvere

Was het geval bij auto van 1999. Nu recent andere batterij ingezet en doet gewoon niets meer. Lampje flikkert wel op de knop maar voor de rest niets. Misschien , heel misschien, vind ik het deze zomer nog eens de moeite op hercalibratie te doen... Zal ZEKER bij andere Volvo specialist zijn ipv dealer!

kevinwalter

Met het lassen de accu los gehad? (Ik ken iemand die ook een storing had in zijn auto na het lassen. Bleek een computer te zijn overleden.)
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

SB T-5R

Excuus voor de late reactie.

Ik ben ondertussen bezig om VIDA te regelen voor de auto.
Verder heb ik wat zitten prutsen aan de verschillende scharnieren van de kap.
Zo heb ik handmatig het ruitje naar beneden geklapt en weer omhoog.

Nu wilde de kap ineens weer helemaal open (en dus de hoedenplank ging weer dicht).
Geen idee waarom ineens.
Hierdoor kon ik wel de achterklep weer open maken.
Meteen gedaan en met dezelfde Torx 25 het motortje daar even "losgemaakt"
Het schroefje wat heen en weer gedraait.

Vervolgens getest, alles werkt weer!
Waarom dat motortje nou het probleem veroorzaakte wat aan de voorkant bij de voorruit begon, geen idee.
Nu probeer ik snel de fouten die er mogelijk nog in zitten te wissen.

Bedankt voor de reacties zover, en mocht ik opnieuw een probleem meemaken zal ik hier op dit topic verder schrijven.

Hopelijk helpt dit ook anderen die het zelfde probleem hebben.

Vriendelijke groet,

SB T5-R

EDIT
Dirk bedankt voor de tip over het motortje achterin de kofferbak.

SB T-5R

Citaat van: id20driver op 05-04-2016 01:38:29
Als er foutcodes aanwezig zijn kan je de kap niet meer openen of sluiten. Lees eerst de foutcodes uit, noteer deze en wis de codes. Probeer of het dak nu goed werkt. Zo ja de fout heeft zich 1 maal voor gedaan en is niet meer aanwezig.
Zo nee, de fout(en) is (zijn) permanent en zullen eerst moeten worden verholpen. Vaak zijn de microswitches en/of hallsensors de oorzaak. Ook kan het mechanisme zwaar gaan door gebrek aan smering
Na reparatie aan de onderdelen zal het dak opnieuw moeten worden geïnitieerd. dit kan alleen mbv. een Volvo Systeeem Tester die de dealer heeft.

Wat raad je aan om mee te smeren? En wat zijn de belangrijkste smeerpunten?
En heb je ook een tip waarmee ik de kap kan inspuiten ter bescherming (water afstoting)

Woger

#9
Ik gebruik 303 cabrio care, maar je hebt er meerdere. De kap hoeft niet waterafstotend te zijn, want de de laag onder de "fabric" is water ondoorlatend. Mijn 303 cabrio care maakt hem wel waterafstotend, maar als het flink regent raakt de kaap toch doorweekt. Dat is niet erg. Volgens mij is het belangrijkste dat het spul dat je er op spuit een UV filter heeft om veroudering van de fabric tegen te gaan.

Edit: Oh, en voordat je hem gaat inspuiten moet je hem even goed schoon maken met een zachte borstel om alle troep van bomen, vogels etc. te verwijderen. Ik heb het schoongemaakt met Biotex, maar er zijn ook officiele reinigers.

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Woger

Citaat van: NinaPaul op 13-04-2016 21:38:30
Ultramar, één van de beste (zo niet de beste) op de markt.

http://www.ultramar.nl/cabrioletkap/cabriokap-impregneren/?mode=list&limit=24&sort=highest&max=60&min=0&brand=0&filter%5B%5D=6484&filter%5B%5D=6478

Kende ik niet.
RagTop wordt aanbevolen door de makers van het dak zelf weet ik. Maar volgens mij doen ze allemaal ongeveer hetzelfde.

NinaPaul

Ragtop is de benaming van een stoffen dak dat open kan? RaggTopp misschien?

En wie is de maker van het dak zelf?

Ze proberen allemaal hetzelfde te doen, maar er is een groot verschil in de prijs kwaliteit verhouding.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz