LMM

Gestart door JSC Zvezda, 31-03-2016 19:58:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JSC Zvezda

Beste techneuten.

Even een vraag mbt tot lmm. Ik ben redelijk bekend met versleten lmm's bij VAG 1.8 turbo motoren. Deze geven dan aan de ECU een valse waarde door. (zonder motorstoring) Hierdoor spuit de motor minder brandstof in en in het ergste geval smelten de zuigers.

Hebben de T5 motoren hier ook last van? Ik vraag dit omdat ik niet eerder op hoger vermogen wil gaan draaien. Kortom wat is het advies?

mvg

Jaap

Piet

Alle sensoren moeten gewoon dik in orde zijn als je de boel gaat opvoeren en zeer zeker ook de LMM.
Een foutieve LMM geeft inderdaad  niet altijd een foutcode ook.

GekkeBelg

Tijd geleden heb ik probs gehad. Auto reed niet vlot, schokken enz  Na wat googlen en fora te door spitten, kwam ik bijna telkens op hetzelfde antwoord: ontsteking. Lmm werd geregeld opgegeven als mogelijke oorzaak maar uiteindelijk bleek het dus idd meestal over de ontsteking te gaan. Echter, wil je zeker zijn, kan je zelf een metertje aansluiten om je maf uit te lezen
Volvo4Life
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GlXi'96
Volvo V40 1.9d '03
Volvo V40 1.9d '03
- BMW k1200S '08
Volvo S60R
- Porsch 944 Cabrio '98 - BWM K1200S '09
Audi A3 '99
BMW 320i '96
Suzuki TL1000s '98
Volvo 480 es 86

Volvo V70R '98 - Volvo 740 turbo 2.0 16v

spijky

Gewoon vervangen wil je het zeker hebben.

Ik heb in de CY gelijk een nieuwe lmm en een nieuwe lambda sonde gemonteerd.
Beide bosch , net als origineel.  Was iets van  € 230,- euro totaal kwijt vie duitse site.

Voor dat geld ga ik geen motor kapot laten lopen.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

855r

Ik heb ook problemen met de lmm gehad.
Schommelende turbodrukken het gevolg.
Soms slecht trekken. Ook geen foutcode  in de ecu.

LMM vervangen en hij trok weer als een tierelier


855r

O'ja
Eenzelfde verhaal met de nokkensensor.
Slecht trekken en pas later de foutcode.

Groeten Jeroen

volvobug

Schopje, vanwege een LMM gerelateerde vraag.

De LMM in de R heeft er nu bijna 4 ton op zitten. Geeft geen foutcodes en de auto rijdt naar mijn idee prima, maar ik weet ook niet beter dan dat hij zo hoort te rijden omdat ik hem nu net zo'n 12.000 km heb.

Wat is het te verwachten effect van het vervangen door een gloedje nieuwe Bosch LMM?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Bij mij had het geen effect. Zelfs na 5 ton.
Heb de oude dus nog maar bewaard.

Miyel

Er zijn spuitbussen LMM reiniger te koop. Bij Wouter laatst nog gelezen dat het serieus goed hielp (meer turbo druk).
Misschien het proberen waard, helpt het niets weet je meteen dat een nieuwe LMM waarschijnlijk ook niet veel veranderd.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

classicT5

Je kunt de werking van de LMM ook meten. Mbv voltmeter of mbv OBD reader, kun je aardig idee krijgen of die doet wat die moet doen. Idealiter met een scoop.

volvobug

Citaat van: classicT5 op 27-11-2018 21:17:11
Je kunt de werking van de LMM ook meten. Mbv voltmeter of mbv OBD reader, kun je aardig idee krijgen of die doet wat die moet doen. Idealiter met een scoop.

Maar wat moet hij doen, en doet hij dat minder als hij veroudert? Kijk, van een lambdasonde snap ik dat die met zijn neusje continu in 400+ graden Celsius zit te snuffelen naar zuurstof en dat hij daar niet beter van wordt. En de praktijk wijst ook uit dat als je die vervangt tussen 150K-200K km de auto daar weer merkbaar beter van rijdt inclusief een lager verbruik.

Maar hoe werkt een LMM en is het de moeite waard die preventief te vervangen? KIM zijn ervaring is dus van niet.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

classicT5

Hij geeft een variabele spanning af. Bij stationair x, en dat loopt op naar y bij meer gas geven. Dat verloop kun je meten en dan weet je wel of hij zijn werk doet. Wat ik niet weet is wat de waardes horen te zijn bij een volvo, maar moet wel ergens te vinden zijn. Ik dacht max is 5V of 2V.

Trouwens op youtube kun je ook eea vinden, zowel meten met voltmeter als met een scope en wat je dan te zien krijgt. Voor meten is het wel handig als je probes hebt om bij de aansluiting op de LMM te steken om te weten.

Goede vraag of hij vermindert met ouder worden, ik heb dat nog niet meegemaakt, secu kunnen meten. Wel kapot, maar dan geeft hij dus geen goed signaal meer. Het is voor zover mij bekend niet zoals bij een lambdasensor die geleidelijk slechter wordt. LMM heeft wat dat betreft ook minder te leiden dan een lambdasensor met steeds variabel warm worden en afkoelen.

volvobug

Helder, dank je.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjenT5R

#13
LMM is een 0 tot 5V sensor de ecu meet het voltage wat de LMM afgeeft en rekent dit om adv een maf-tabel.
De originele maf zoals wij die hebben meet lucht tot 825 kg/h.
Het sensor verloop; meer spanning = meer luchtmassa is niet lineair het is een curve.

Omdat ik de waarden kan loggen heb ik het verschil gelogd tussen een nieuwe en een oude (378.000 km).
Dit is niet noemenswaardig.

Ik heb er al een paar stuk gehad bij andere auto's ze kunnen niet zo goed (lees niet) tegen olie (van "powah" filters) en niet tegen backfires (van lpg installaties).
Echt stuk geven ze geen enkele waarde meer gewoon 0 volt zeg maar = open.

Zoiets? :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

Yep, zoiets  ;D. Dank je.

Conclusie vooralsnog niet preventief vervangen maar andere dingen doen met de centen.  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.