Auteur Topic: Cabriodak klaagt  (gelezen 4659 keer)

NinaPaul

• Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: Cabriodak klaagt
« Reactie #30 Gepost op: 10-04-2017 21:40:26 »
Ook ik herken dit probleem absoluut niet, maar misschien dat het iets is tot bouwjaar 2003?!

Zelf niet toen ik een lekke band moest wisselen, linksvoor op de krik ongeveer 45cm omhoog, dak ging nog prima dicht.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

elianmars

• V70 T5 + C70 T5
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • V70 T5 '05 + C70 T5 convertible '00
« Reactie #31 Gepost op: 10-04-2017 21:49:27 »
Zit er verschil in de carrosserie dan? Zo ja, dan ben ik benieuwd wat die verschillen zijn.

Hengeveld

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • S, V en C
    • www.eland.se
« Reactie #32 Gepost op: 11-04-2017 00:01:43 »
En met een multimeter de sensoren doormeten? Zul je toch ook wel iets mee kunnen. Bv alle sensorwaarden bij opentoestand, bij halfopen en bij gesloten oid.

Geen idee of makkelijk bij die sensoren of de bedrading ervan kunt, maar dat zal vast iemand anders wel weten.

Dat meten kan nu juist wel met VIDA. Die geeft alle meetwaarden netjes aan van alle sensoren en switches.
Ik denk dat de draaisensor van het rechter scharnier van het dak gaar is. Komt vaker voor. Kalibreren kan dan even helpen, maar lost het probleem niet op.

id20driver

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • C70 convertible 2.3 T5 PRESTIGE
« Reactie #33 Gepost op: 11-04-2017 00:33:40 »
De waarden kunnen NIET met Vida worden uitgelezen alleen met de systeemtester:
De regeleenheid comuniceert nl. met een seriele comunicatie en niet met CAN
Met een volt of Ohm meter lukt ook niet omdat daar geen waarden van bekend zijn
de microswiches kan je wel los met een Ohm meter doormeten (met losgenomen Multistekker op de regeleenheid)
Je kunt overigens in de Monitormodus ook de status van de microswitches  uitlezen.
De waarden van de potentiometers worden met de VST in de Monitor modus  afgelezen
Deze moeten liggen tussen de waardes die hieronder zijn vermeld:

Vouwdak minimum   A  53-72       
Vouwdak maximum   B  209-239       
Sluiting, minimaal   C  40-101       
Sluiting    D  58-138       
Sluiting ingetrokken   E  40-64       
Sluiting, maximaal 

Bedien de motoren één voor één met de “Volvo System Tester” in de modus Diagnose>Activering . Breng de motor van het vouwdak en de motor voor de achterste sluiting in de mechanische aanslagstanden. Noteer de waarden in deze standen

Vallen ze buiten deze waarden dan al de betreffende potentiometer moeten worden vervangen. Opnieuw calibreren heeft geen zin.
Voor het vervangen van de potentiometers zie VIDA  Tab Reparaties >Verwijdering ,Vervanging en montages >groep 83 Portier en luiken>Vouwdaksysteem. >potentiometer vervangen.
Let op de potentiometers zijn zeer kwetsbaar volg de instructiies dan ook nauwgezet op. De onderdelen zijn niet goedkoop! en slechts voor 1 enkele montage te gebruiken. (Een verkeerd gemonteerde sensor verwijderen kan deze al beschadigen.

De meeste kans voor het uitlezen/programmeren met de Volvo Systeem Tester maak je bij de dealer. Hij kost nl. ongev.1200 euro dus zal niet zo gauw ergens anders zijn te vinden.

C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater

UserID6342

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 11-04-2017 07:28:35 »
Idd is die systeem tester erg duur en praktisch onvindbaar :(.  Ik heb er, in heel mijn Volvo periode, slechts 2 gebruikt gevonden en op kunnen bieden (met in achterhoofd die € 1200 ex), bij beide ben ik afgehaakt bij 800 ex want voor dan slechts 400 meer heb ik 'm nieuw hier is huis..

Hengeveld

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • S, V en C
    • www.eland.se
« Reactie #35 Gepost op: 11-04-2017 10:30:14 »
De waarden kunnen NIET met Vida worden uitgelezen alleen met de systeemtester:

Sorry dat ik je tegenspreek, maar de waarden (weerstand voltage van potentiometers en aan/uit van microswitches) kunnen wél uitgelezen worden met VIDA. Het kalibreren kan NIET met VIDA.

Je kunt de weerstandvoltagewaarden vergelijken met een werkend dak en bovendien kun je kijken bij je eigen dak als die wel werkt en wanneer die foutmeldingen geeft. Als een potentiometer van het dak op het ene moment een duidelijk andere waarde heeft in dezelfde stand van het dak dan op een ander moment, dan is je potentiometer(sensor) defect. Ik spreek uit ervaring.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2017 21:30:07 door Hengeveld »

id20driver

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • C70 convertible 2.3 T5 PRESTIGE
« Reactie #36 Gepost op: 11-04-2017 20:38:40 »
Je kunt idd wel parameters uitlezen. Of er bijv, een microswitch wel of niet actief is tijdens het openen en sluiten van het dak en ook de afgegeven signaalspanning van de potmeters. De waarden die ik heb gepost zijn geen weerstands- of spanningswaarden. Dit zijn hoekwaarden die alleen met de systeemtester kunnen worden uitgelezen. Dit zijn de  waarden die door Volvo worden opgegeven en niet de spanningswaarden.
Als je het met Vida wil doen zal je idd, een auto met en goedwerkend dak ernaast moeten hebben om te kunnen vergelijken
Maar als je dak niet werkt zal je nooit je dak kunnen bedienen en dus ook niet de waardes in iedere willekeurigestand van het dak goed kunnen aflezen.
Met de systeemtester kan je iedere motor in het dak apart activeren (door overrulen) en dan tegelijkertijd de hoekwaarde van de potmeter kunnen aflezen.

C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater

Hengeveld

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • S, V en C
    • www.eland.se
« Reactie #37 Gepost op: 11-04-2017 21:26:06 »
Ja, helemaal mee eens.
Soms werkt een dak soms wel en soms niet. Dit kan door speling op de potentiometer komen en kan zelfs temperatuursafhankelijk zijn. In die gevallen dat een dak soms wel en soms niet werkt, kan VIDA je helpen met een diagnose te stellen, door parameters te vergelijken.

Woger

• Lid 500+
  • Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 17-04-2017 13:48:58 »
Ok,
Maar in principe werkt het dak goed. Alleen denkt ie soms dat het dak open staat (ding-ding toon) terwijl het dak gewoon dicht is. Auto even uit en weer aan zetten is vaak al genoeg om hem stil te krijgen. Dus ik weet niet of het openen en sluiten van het dak echt foutmeldes/verkeerde waardes zal opleveren.
Wat doet een potentiometer eigenlijk? Ik neem aan dat een microswitch gewoon aan/uit schakelt. En moet de uitslag met een Ohm meter dan 0 of oneindig zijn?
Ik zal me eens verder in Vida verdiepen om "live" gegevens van het dak uit te lezen.
Tot zover bedankt voor de uitleg, wordt waarschijnlijk vervolgd   :eusa_whistle:

classicT5

• Jeroen
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 17-04-2017 15:59:24 »
Is voor dak gesloten een aparteensor? Zo ja, dan zou ik verwachten dat het een 0-1 schakelaar is, dwz aan of uit. Dat moet makkelijk door te meten zijn.

Verhaal wordt anders als het dak gesloten wordt adgeleid van parameters van verschillende potentiometers.