Cabriodak klaagt

Gestart door Woger, 25-04-2016 17:59:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Woger

Hij is anderhalf jaar geleden gekalibreerd. En ik heb het probleem al een jaar. Het begint nu alleen erg vervelend te worden omdat het vorig jaar een op 5 ritjes voor kwam en nu 4 van de 5 ritjes.
Enig idee wat het opnieuw kalibreren overigens kost?

Taranis

Wat houdt dat kalibreren in? Is dat gewoon een Vida procedure doorlopen of een mechanische aanpassing?

Woger

Weet ik niet. Maar ik heb wel begrepen dat je oude Volvo scan tool nodig hebt om de computer van het dak te programmeren/aan te passen.
Vida geeft alleen fouten van het dak aan, maar kan niets instellen.

Spin!

Als je al eerder die calibratie hebt laten doen, is het dan misschien beter om de oorzaak van die storing aan te pakken? 1x calibreren in de zoveel jaar zou toch voldoende moeten zijn.

Ik heb begrepen dat je die cabrio's te alle tijden vlak moet parkeren om torsie van het chassis tegen te gaan. Parkeren op een stoeprandje zou al funest kunnen zijn.

www.vm-parts.nl

Woger

Yep, dat is ook mijn insteek. Alleen geven de foutmeldingen niet echt aan waar het probleem zit. Er zitten meerdere sensoren en microswitches in het dak. Misschien dat iemand zoveel Vida kennis heeft dat ie wel weet op welke sensor de fout van toepassing is.

rifwachter

Met het kalibreren van het dak haal je ook eruit welke sensor of motor niet goed werkt, je gaat stap voor stap de kalibratie doen, kom je iets tegen wat niet goed werkt dan kom je ook niet verder met kalibratie programma.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

UserID6342

Klopt, het is alleen jammer dat je dat met het oude Volvo apparaat moet doen helaas.  Met Vida kun je met die daken niet zo heel veel.  Maar normaliter kun je wel zien welke sensoren precies niet willen met Vida.

Woger

Zijn die oude apparaten te koop of zijn er forum leden die er een hebben? Volgens mij heet die de Volvo Scan Tool (VST) klopt dat?

classicT5

En met een multimeter de sensoren doormeten? Zul je toch ook wel iets mee kunnen. Bv alle sensorwaarden bij opentoestand, bij halfopen en bij gesloten oid.

Geen idee of makkelijk bij die sensoren of de bedrading ervan kunt, maar dat zal vast iemand anders wel weten.

Woger

Bij een paar kan ik wel bij en dat zijn volgens mij gewoon aan/uit schakelaars. Die zou ik inderdaad eens kunnen nameten. Wat ik vreemd vind is dat ik de hele winter geen probleem had, maar toen de temperatuur weer boven een graad of 8 kwam ineens de problemen weer terug kwamen.

classicT5

Je dak heeft een mooiweer sensor, wil alleen nog maar openblijven in deze tijd ;)

Woger

Citaat van: classicT5 op 10-04-2017 20:19:20
Je dak heeft een mooiweer sensor, wil alleen nog maar openblijven in deze tijd ;)

Aaah, kijk dat wist ik niet. Waar zit die, dan bouw ik er een koelkastje omheen. :D

elianmars

Citaat van: Spin! op 10-04-2017 16:23:33
Ik heb begrepen dat je die cabrio's te allen tijde vlak moet parkeren om torsie van het chassis tegen te gaan. Parkeren op een stoeprandje zou al funest kunnen zijn.

Ja nou..... afgelopen weekend stond het ding zo getordeerd in het gras geparkeerd dat ik kon drukken op de knop wat ik wilde, het dak weigerde gewoon open te gaan.
Dus maar even naar de weg gereden, alwaar het zonder morren open ging.

Marc O.

Ik vind dat wel echt extreem hoor. Ik kan de Saab met een wiel op de stoep zetten en dan gaat het dak nog steeds probleemloos open en dicht.
...The Nile isn't just a river in Africa...

elianmars

Citaat van: Marc O. op 10-04-2017 21:33:33
Ik vind dat wel echt extreem hoor. Ik kan de Saab met een wiel op de stoep zetten en dan gaat het dak nog steeds probleemloos open en dicht.

Die is een heel pak stijver.



Maar het blijft een Saab  :evil: