Speling aandrijfassen

Gestart door LeslieB, 26-04-2016 19:54:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LeslieB

Onlangs de APK keuring overleefd! De rechter remslang (staalomvlochten) was slecht (!) en ook meteen de linker vervangen.

De keurmeester vertelde, dat er een niet ernstige speling in de aandrijfassen/homokineten aanwezig was. "Hebben ze allemaal" zei hij nog! Met ze bedoelde hij Volvo xx70 classic en in mijn geval een V70 T5 (getuned) van 1998 met 330.000 km achter de kiezen.

Ik kan echter geen "tik" bij vooruit of achteruit rijden horen en in de bochten hoor ik ook geen rare geluiden.
Wat ik wel af en toe en dus niet altijd bij een koude motor hoor, is een soort gezoem in de aandrijving onder het rijden. Het gezoem houdt na een tijdje op en alles lijkt dan normaal.

Wat is wijsheid? De aandijfassen/homokineten vervangen?
Heeft de trilling tussen 120 km en 130 km, die ik er maar niet uit krijg (vorig jaar dempers en bijhorende hardware en remschijven voor vervangen) met het bovenstaande te maken?

Lammert

Is die trilling er ook als je de koppeling intrapt? Zo ja, dan kan je de aandrijfassen uitsluiten. Ik zou sowieso eerder aan balancering van de wielen denken, dat komt vrij nauw bij onze hokken (of in ieder geval bij mijn hok). Lijkt mij niet slim om lukraak onderdelen te vervangen. En als je iets meer over de zoem kan vertellen: loopt de zoem "mee op" met de snelheid van de auto of met het motortoerental? Merk je verschil bij schakelen, etc.

cornelis-b

Citaat van: Lammert op 26-04-2016 20:46:53
Is die trilling er ook als je de koppeling intrapt? Zo ja, dan kan je de aandrijfassen uitsluiten. Ik zou sowieso eerder aan balancering van de wielen denken, dat komt vrij nauw bij onze hokken (of in ieder geval bij mijn hok). Lijkt mij niet slim om lukraak onderdelen te vervangen. En als je iets meer over de zoem kan vertellen: loopt de zoem "mee op" met de snelheid van de auto of met het motortoerental? Merk je verschil bij schakelen, etc.

Deze volg ik even niet Lamert, als je de koppeling intrapt heb je geen aandrijving op dat moment maar de assen draaien toch nog mee? Mocht er speling in de as / homokineet zitten dan sluit je dat volgens mij niet uit door het intrappen van de koppeling.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

jkV70

Maar is roterende 'ruststand' perfect in balans???
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

LeslieB

Lammert, of de trilling bij ingetrapte koppeling ophoudt, heb ik nog niet op gelet. Ga ik chekken!
De wielen zijn al een paar gebalanceerd en ook is de wagen opnieuw uitgelijnd.
Het trillen tussen 120km en 130km voel ik in de hele auto. Het is niet ernstig maar wel irritant. De Tomtom gemonteerd op het dashboard trilt dan kekker mee! Daaraan merkte ik de trilling.

LeslieB

Oh ja dat gezoem. Het is een moeilijk te omschijven geluid. Het lijkt op zacht zoemen.
Het doet zich enkel bij een koude motor voor en dan niet eens elke keer. Bij gas geven en schakelen blijft het geluid constant, neemt dus niet toe of af met het aantal toeren! Na een tijdje is het geluid geheel weg.
Bij ingetrapte koppeling heb nog niet goed op het geluid gelet. Ga er de volgende keer beter op letten!

LeslieB

JkV70, weet ik niet, hoe kan die ruststand gecontroleerd worden?

jkV70

#7
Ik bedoel, net als Dirk342, de dynamische toestand van de aandrijfas(sen) onder invloed van de centrifugaalkrachten waarbij je de andere krachten op de aandrijfas(sen) zoveel mogelijk hebt weggenomen door op snelheid de koppeling in te trappen en de auto te laten uitrollen.
Dat geeft een ander gedrag dan wanneer er aandrijfkrachten zijn zoals bij gas geven of gas loslaten met niet-ingetrapte koppeling.

Ik test aandrijfassen en hun koppelingen altijd door op een parkeerterrein (zonder auto's, lantaarnpalen en andere obstakels) de kortst mogelijke bocht te maken en de snelheid wat op te voeren. Dan treden de meest extreme krachten op de aandrijfassen/homokineten op bij lage snelheid.

Naar links sturen en kloppend geluid =? rechter aandrijfas verdacht
Naar rechts sturen en kloppen geluid => linker aandrijfas verdacht
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

LeslieB

Oké,
Snap het! Ga het binnenkort uitproberen.
Bedankt voor de heldere uitleg.

Lammert

Komt die zoem misschien van een electronisch onderdeel? Een relais ofzo? Of de benzinepomp misschien (even checken door op contact te zetten en iemand achterin laten luisteren).

TOHCIM

Goede middag,

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Sinds kort een "gezoem" ,voor mij hoorbaar vanaf 60-70 km/h, en oplopend met de snelheid, zowel rechtuit als in bochten.
Nieuwe SKF voorwiellagers zitte er nog geen 60 000 Km op.
Aandrijfassen hebben bij mij ook veel voelbare speling, maar of dat het problem is weet ik nog niet.
Door de speling in de aandrijfassen is er al sinds geruime tijd een "bonkje" te horen als je de automaat van zijn vooruit naar zijn achteruit zet en je voet op der rem houd.
Zal proberen dit weekeinde verder onderzoek te verrichten, en houd jullie op de hoogte.

Groetjes vanuit Luxemburg
1999 VOLVO V70 2.5D AT coral red 428 bj. 1999. Nieuw gekocht.
520 000 Km 0,216 verstuivers, chiptuning (Total loss 07/2017)

2011 VOLVO V70 D5-205 GEARTRONIC MOMENTUM 105 000 Km

LeslieB

Lammert, het gezoem komt vanuit het motorcompartiment. Ik heb een Ferrita uitlaatsysteem en een V70, dus achter hoor je hoofdzakelijk de brom van de uitlaat!
Maar dat probleem moet ik ook nog tackelen. De oplossing daarvan heb ik op dit forum al gevonden.

TOHCIM, ben benieuwd naar jouw bevindingen!

)()()sT

Kippengaastjoening! ;D
Brom van de ferrita is gedaald tot een acceptabel niveau :)

TOHCIM

Heb eindelijk de tijd genomen om op onderzoek te gaan.
Blijkt her dus het wiellager links voor te zijn.
Heb de zaak uit elkaar gehaald. Lager met de hand heel zwaar en rauw geluid, al zat hij er pas 60 000 km op, origineel SKF. (Made in Italy)
Wat mij opviel is dar er enorm veel roest zat tussen lager en aandrijfas vlak, het was mij ook opgevallen bij demontage dat de centrale bout (geen moer) niet echt vast zat.
Afijn nieuw SKF lager gemonteerd uit Duitsland en wij gaan nu verder naar de 600 000 Km. (als de roest geen vroegtijdig einde maakt aan dit al bijna 17 jaar durende project).

Groetjes uit Luxemburg
1999 VOLVO V70 2.5D AT coral red 428 bj. 1999. Nieuw gekocht.
520 000 Km 0,216 verstuivers, chiptuning (Total loss 07/2017)

2011 VOLVO V70 D5-205 GEARTRONIC MOMENTUM 105 000 Km

V70 400K+

Ben wel even benieuwd naar het trillen. Is dat nu opgelost?

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone