3D printer ervaringen.

Gestart door razorx, 28-04-2016 18:49:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

In mijn beta en facom set zit die ook, maar zo een RC sleutel kost nog geen € 2,- dopje inclusief ratel/schroevendraaier/wringijzertje kost vele malen meer, ook bij zo een goedkope set.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

razorx

#346
Goedenavond!

Even geen tijd gehad om te updaten maar nu wel. ;)

De Ultimaker clone zit in elkaar en werkt. Ik kan niet alders zeggen dat dat ding ontzettend veel waar voor zijn geld biedt. Nou ontzettend?

Eén onderdeel vind ik een brol: De printkop. Dit is een imitatie van de originele Ultimaker 2 printkop waar ik ook al niet weg van ben. Te complex en veel te veel teflon zooi die door de hitte zál vergaan.
De rotkop:


Er is alles aan gedaan om de kop licht te houden, dat wel. Ik heb zojuiste een aangepaste kop voor de Ultimaker 2 geprint waar een E3D all-metal kop in kan. Daar kan je sneller mee printen en die gaat tot veel hogere temperaturen. Bovendien is die zo algemeen dat vervangingsmateriaal geen drol kost.

Enfin dat was het gemopper. Het is voor een printer van 300 euro inclusief verzenden echt een ongelofelijk goede deal. Hoelang de lagers het houden zullen we zien, maar ze worden hier wel gebruikt in der richting waarin ze dienen te werken. Dat is bij veel andere printers helaas niet het geval.

Een paar avonden terug zat het frame al snel in elkaar.


Het is geen kleine printer.


De meeste sub 1000 euro printers werken met een Arduino bordje met daarop een extra printje voor de aansturing van de motoren en zo. Hier is dat veel netter op één printje gedaan. De connectoren zitten netjes aan de buitenkant van de print wat weer helpt bij het net houden van de bedrading.


Omdat bijna alle stappen motoren vlak bij elkaar zitten wordt het ook hier geen kabel salade.


Hier zie je mooi hoe de beweging van de kop werkt. Ultimaker heeft hier bij het originele ontwerp indertijd een mijlpaal gezet qua gewicht van de bewegende delen en qua nauwkeurigheid. Ik was sceptisch maar dit is weer een stapje beter dan mijn voorgaande printers. Al werken en voldoen die nog steeds.


Als ik wat print doe ik dat meestal in mijn werkkamer. Eigenlijk wil ik er niet bij zitten om de boel in de gaten te houden. Ik wil die herrie niet naast me en die dampen niet in me.

Als ik mijn iets oudere HyperCube printer nou eens voorzag van een WiFi camera? Haha leuk idee! Enthousiast pakte ik mijn Hawkeye Firefly actioncam. Met alle attributen die je bij zo een ding krijgt was hij zo aan het aluminium frame gekoppeld.


Die camera heeft WiFi en je kan een app downloaden om die camera middels je telefoon te bekijken of te bedienen. Dat ziet er zo uit:


Ik controleer mijn printers graag, maar daar wil ik niet tijdens een spannende film voor opstaan en naar een andere kamer lopen. Met deze oplossing hoef ik alleen van tijd tot tijd op mijn telefoon te kijken en ik weel hoe het er voor staat.

Erg handig en leuk!

Tijd voor een biertje.
Proost!

Ewout Schalkwijk

Gemak dient de mens :D Goed bezig Yits!
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Ik blijf me telkens over je verbazen, Willie Wortel Yits! ;D

UserID6342

 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:. Snap er vaak geen ruk van qua printer, maar je hebt zo'n leuk enthousiasme erin ;D  :eusa_clap: :eusa_clap:

razorx

Goedenavond,

Ik was gebleven bij de slechte printkop die je bij deze verder uitstekende printer krijgt. Een rotkop:


Na heel wat zoeken vond ik een goed ontwerp op Thingiverse en kon die downloaden.
Globaal is de opzet het zelfde. Het verschil is dat er hot-ends van E3D in passen. Universeler en sneller dan die imi kop.


Tja als je dan een printkop hebt die snel is wil je tot de max ;) . De doorvoersnelheid van het filament wil je dan ook hoog hebben. Of beter gezegd: De snelheid en de kracht.

Hiertoe had ik indertijd al een extruder ontworpen die Pitt-Bull achtige trekken heeft. Hij bijt zich mooi stevig met een constante (instelbare) kracht in het filament. Voor het gemak heb ik het van een simpel laad mechaniek voorzien (rechts onder). Werkt super.


Hiermee is deze ultra cheap printer veranderd in een heel snel en nauwkeurig apparaat. Vanavond maar eens testen wat hij kan.

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

groen V70

Leuk speelgoed is dat 3D printen, je kan er erg leuke dingen mee maken.

ik ben ook al een tijdje bezig met een 3D printer, een Anet A6  is toch weer net iets anders dan een PRUSA clone.

om dit allemaal van afstand te bekijken en te bedienen heb ik een Raspberry Pi 3 met camera en een RELAY board bij de printer staan.
op de Pi een Linux met Octoprint en vanuit Octoprint kan ik de 3D printer aan en uit zetten, het licht aan en uit zetten, de ventilator bedienen die de omkasting de dampen afzuigt,  met de camera kan je het object wat je print in de gaten houden. verder kan je de gehele printer bedienen.

zo kan ik van overal het printen in de gaten houden en eventueel stoppen als het niet goed gaat.

nog een projectje is om een temperatuur sensor en rook sensor aan de Pi te bevestigen om automatisch de stroom uit te zetten ofzo.

de winter komt er weer aan dus dan hebben we weer wat meer tijd voor deze dingen.

Happy 3D Printing !!!!!!
I have my Dream


razorx

Leuk wat je vertelt over die remote control op je printer. Laat gerust wat er van zien, zo inspireer je anderen.

razorx

Het ding is ehh amazing.
Met de nieuwe kop en extruder haalt hij juichend 60mm/s met ABS zonder enige vorm van echo's, onregelmatigheden dan ook. Kan nog een heel stuk omhoog, die snelheid als ik het zo zie.


Van het weekend hoop ik met wat plaatjes en een filmpje te komen. De Prusa i3 steel is een fijne printer zeker na de abti z-wobble aanpassing.
De Hypercube presteert iets beter maar is als belangrijkste transportabel zonder hercalibratie.

Dit ding heeft het allemaal en wat meer. Ik zal binnenkort met een kostencalculatie komen en wat je aan extra werk hebt.

Ewout Schalkwijk

Zullen die printers en software ooit zo goed worden dat ook 3D gehandicapte mensen ermee doen kunnen werken? Vroeger was gewoon printen met een dot matrix printer ook spannend.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

CorB

Zoiets bestaat al. Kind kan de was doen :) https://vimeo.com/225388406

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

groen V70

Citaat van: razorx op 13-10-2017 13:47:42
Leuk wat je vertelt over die remote control op je printer. Laat gerust wat er van zien, zo inspireer je anderen.


hier een screenshot hoe het er dan uitziet vanaf een webpage van octoprint


er zijn verschillende tab bladen met mogelijkheden en je kan plug-ins erin zetten,
er is een behoorlijke community die hier mee bezig is.
ik vind het vooral handig dat ik een apparte "pc" voor het printen heb en dus de laptop gewoon uit kan zetten.
als je in je router de instellingen goed zet kan je vanaf het internet erbij. altijd ff kunnen kijken hoe het er mee staat. en ingrijpen als het niet goed gaat.
I have my Dream


razorx

Dat oogt heel comfortabel. Dank je!