Robbar en de kilometervreters

Gestart door robbar, 03-05-2016 20:59:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars


robbar

V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

de Boeing

Die lijkt idd te ver heen om nog te fixen... de vraag is: gebruik je het vaak, die hoogteverstelling? Ik heb mijn eruit gezwierd (heb nivmats), weer 300 gr minder  ;D

Welk merk versnellingsbaksteun is het geworden?

robbar

#213
Wat er in zit moet werken volgens de APK of ik had het eruit moeten halen. Maar het werkt nu weer opgelost . :eusa_dance:
VAICO Aslichaam- / motorsteunlager V95-0337 Heb ik gemonteerd.

V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

de Boeing

Citaat van: robbar op 26-12-2018 22:18:30
Wat er in zit moet werken volgens de APK of ik had het eruit moeten halen. Maar het werkt nu weer opgelost . :eusa_dance:
VAICO Aslichaam- / motorsteunlager V95-0337 Heb ik gemonteerd.



Ok, en voel je veel verschil?

Ik heb een febi geplaatst maar moet zeggen dat ik 0 verschil voel

robbar

#215
Ik merk in zo verre verschil dat als ik nu optrek ik geen metaalachtige tik hoor. Rubber weg metaal op metaal klinkt logisch  :eusa_think: en dat ik de S makkelijker in zijn achteruit krijg ......
Verder merk ik geen verschil  :eusa_snooty:
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

robbar

#216
Afstellen Handrem
Afgelopen vrijdag de S afgekeurd voor de APK  :eusa_snooty: alles in orde behalve een onbalans op de handrem links 100 % rechts bijna niks ..... :eusa_think: Er werd gelijk gesproken over versleten blokken (deze had ik al vervangen) kapotte handremkabel ......moeilijk moeilijk moeilijk dus. Ik melde de APK keurmeester dat ik zelf dit weekend wel ging kijken wat er aan de hand is, dit om onnodige kosten te besparen.
Dus gisteren besloten het even goed aan te pakken en alles uit te sluiten.
Middenconsole verwijderd om er goed bij te kunnen en te zien of de onbalans in de afstelling zit.
Klepje onder de armsteun los gehaald en de 2 10 mm bouten los gedraaid.
Daarna de plastic afdekking bij de handrem verwijderd door deze vanaf de bestuurdersstoel naar me toe te schuiven.
Dan zie je 2 witte stekkers deze loshalen, versnelling in zijn vrij handrem halverwege en je kan de console door aan de dashboard kant iets op te lichten en deze naar je toe te trekken los halen.  Je hoeft hiervoor niet het muntenbakje en stoelverwarmings schakelaars te verwijderen. (Had ik voor de zekerheid wel gedaan)







Nu kan je goed kijken of er de kabels en de bevestiging nog goed zit en er sprake is van ernstige onbalans door bijvoorbeeld verschillende handremkabels, Viel bij mij wel mee al merkte ik wel verschil in spanning op de kabels toen ik de handrem aantrok.



Dus stelbout 4 slagen losgedraaid, de achterwielen verwijderd en de S op bokken en het afstellen kon beginnen.  :eusa_think:





Draai de remschijf tot het ronde stelgaatje op 12 uur staat (zie foto) met behulp van een zaklantaarn zie je een stelwieltje, zie foto hieronder. Heb toch uiteindelijk beide remschijven verwijderd om alles goed schoon te maken en te controleren. :eusa_angel:  Dit is niet nodig voor het afstellen.  :eusa_naughty:



Het stellen doe je dus op beide wielen tegelijkertijd ! Want stel je het ene wiel dan veranderd gelijk de instelling van het andere wiel...
Stellen doe je dus door met een platte schroevendraaier het stelwieltje strakker te zetten tot je de remschijf niet meer met de hand kan ronddraaien dan 1 slag terug tot de remschijf weer vrijkomt en dat het zelfde aan de andere kant.

Let op ! bij mij aan de bestuurderskant stelschroef naar beneden is strakker en aan de passagierskant naar boven is strakker.
Weet niet of dit bij iedereen zo is  :eusa_think:

Daarna de handremstelschroef (binnen) weer vastdraaien en de handrem een paar keer omhoog en omlaag halen en het bovenstaande weer herhalen net zolang tot remschijven aan beide kanten niet meer voor en achteruit te draaien zijn met aangetrokken handrem.

Het is best wel een klusje waar je de tijd voor moet nemen, het lijkt allemaal makkelijker dan het in werkelijkheid is. Dat afstellen dus  :eusa_naughty:
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

Peultje

Als je het stelschroefje tussen de remschoenen weghaalt, 180 graden draait (verzin zelf maar om welke as) en weer terugfrot draaien ze om ze strakker of losser te zetten dezelfde kant op.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

robbar

#218
 :eusa_think: Klinkt logisch   :eusa_doh:  ;D
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

robbar

#219
 :eusa_dance: vandaag voor de APK en we kunnen weer een jaar kilometers vreten  :eusa_angel:
Op naar de 500.000 km  ;D
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

volvobug

Mooi dat het je met de handrem gelukt is, zijn nog wel eens krengen als ze het langere tijd al niet goed gedaan hebben. Ik heb denk ik een wat eenvoudigere en snellere afstelmethode:

- handrem los (omlaag), binnenste bout lossen zodat er geen spanning meer op de kabels is;
- de remschoenen met de tandwieltjes muurvast zetten in de trommel;
- handrem aantrekken (kan bijna niet) zodat schoenen zich nog eens zetten;
- nog eens nadraaien met stelwieltjes;
- binnenste bout strak draaien met handrem nog steeds omlaag;
- stelwieltjes 4-5 tandjes lossen, klaar.

Succes gegarandeerd  :angel: Handrem met 3 klikken strak  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

robbar

Goede tip, volgens de keurmeester had ik ze perfect afgesteld. Maar wat zeker belangrijk is dat beide kanten tegelijkertijd worden afgesteld. En het weer aantrekken en weer bijstellen zeker aan te raden is. :eusa_think: :eusa_wall:
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

volvobug

Citaat van: robbar op 08-01-2019 22:41:01
...En het weer aantrekken en weer bijstellen zeker aan te raden is. :eusa_think: :eusa_wall:

Yep, ongeacht de methode/volgorde, dat is altijd goed om tijdens het afstellen tussendoor te doen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

robbar

 :eusa_boohoo: 22-1-2019 Sneeuwoverlast in Nederland.
De S70 voor we de barre tocht naar huis gingen maken.


De Volvo in zijn natuurlijke omgeving  :eusa_dance:
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

robbar

#224
458768 KM

Mooi klusje voor een regenachtige Zondag  :eusa_doh:

Een lampje in de tellerbak had het begeven. Dus voor wie dat al meegemaakt heeft is dit een bekent aangezicht,
Uiteraard gelijk alle 4 vervangen .  :eusa_doh:



Gelijk de lampjes van de schakelaars vervangen.









En de Zondag is weer goed besteed.  :eusa_angel:
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold