Ik mis turbodruk

Gestart door combinedforces, 14-05-2016 23:17:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

combinedforces

Mijn 854 T-5 mist druk. Gaat nog steeds rap maar het mist wat. Iemand heeft het hek open laten staan en er missen nu wat paarden, zeg maar. Mijn stock metertje liep eerst redelijk van de schaal af en nu niet meer. Nu weet ik dat deze meter niet betrouwbaar is, maar ik merk het ook. Bovendien blaast de blow-off minder fanatiek af.

Auto loopt rustig, betrouwbaar en bokt niet. Stationair ook heel kalm op ongeveer 800 toeren.

Set-up:

MTE gechipt, 18T, andere injectoren, CDA airbox en aparte blow-off. Oh, en een 3 inch DP + racekat.

Wat heb ik gedaan?

- Stage 0 is ongeveer 5 dkm oud - ontsteking volledig origineel Volvo.
- Alle vacuümslangen vervangen + gecontroleerd (36x) (ook die beruchte met het knietje op het gasklephuis)
Controleren op het oog + rondgegaan met remmenreiniger
- Intercoolerbak vastgezet (dat leek los te zitten)
- Luchtfilter gereinigd
- Ventilatorrelais gecheckt en uitgewisseld - werkt prima
- TCV vervangen - geen verschil
- TPS doorgemeten - prima
- Gasklephuis schoongemaakt
- Stationairregelaar gereinigd
- Blow-off beter gangbaar gemaakt - deze zuigt wel wat aan (merk je met remmenreiniger)
- Wastegate actuator afgesteld op halve maan (had halve draai nodig) lijkt prima gangbaar, net als de klep in de turbo zelf
- Géén foutcodes

Nu zit ik te denken aan een paar opties:

- Turbo zelf (maar die loopt uitstekend, fluit niet, geen olie, etc)
- Kat verstopt (kan ik dit meten, testen zonder de boel te demonteren?)
- LMM (doch geen foutcodes)
- Meter in dashboard niet betrouwbaar en ik verbeeld het me allemaal. Ik heb de auto al lang en ken hem goed dus ik denk het niet...

Ik heb al een drukmeter met schaalverdeling besteld maar deze laat nog even op zich wachten.

Iemand nog een briljant idee?

Ludo

Blow-off die open blijft staan?.

combinedforces

Citaat van: Ludo op 14-05-2016 23:50:11
Blow-off die open blijft staan?.

Ook bedacht, zeker omdat hij bij stationair wat aanzuigt.
Maar ik denk het niet. Als ik met de kap open gas geef via de kabel, blijft de blow-off dicht. Hij klapt wel open bij gas los (na schoonmaken). Weet niet of het anders kan zijn onder last?

TommyD

Lmm kan de boel in de war schoppen, helemaal bij een getunde auto. Hoeft geen foutcode op te zitten om al wat dingen te merken. Helemaal omdat je je luchtfiter hebt schoongemaakt.. die olie vind je lmm niet fijn (uit ervaring). Bougieafstand misschien te ruim? Ik blijf even mee lezen, heb ook wat vermogens/turbo druk problemen..

Boeijke

Bij mij was het ook de LMM. Zelfde "probleem". Ook geen foutcodes.

Bouke

Pakkingen van je in/uitlaatspruitstuk nog heel? Loopt hij rijker?

combinedforces

Bedankt voor de tips. Heb de lmm los gehaald en die ziet wat vettig inderdaad. Vieze rode K&N olie help ook niet. Even schoongemaakt en snel uitwisselen voor een ander.

Hij loopt niet echt rijker. Brandstofverbruik is ook niet heel slecht. Uitlaatspruitstuk is niet zo heel lang geleden vervangen wegens een scheur. Inlaatspruitstuk doet ook niet vreemd. Geen luchtjes, zuigende geluiden etc.

Nogmaals, de auto loopt prima. Rustig, niet bokken, houdt niet in, stabiel stationair, etc. Mis alleen die druk.

Voor nu zet ik even mijn geld op de LMM omdat zie zo vies zag. Alvast bedankt voor de tips; ik houd jullie op de hoogte.

combinedforces

Korte update:


LMM gereinigd om te zien of het iets uitmaakt. Lijkt wat beter te gaan. Meetwaardes op de LMM zijn ook binnen de marge.
Ga snel eens uitwisselen met een bekend werkende zodat ik beter vergelijk heb.


Woger

Hoe heb je de lmm gemeten? Kan dat met een simpele multimeter?


combinedforces

Update: tcv is uitgewisseld, nog niets. Als ik de slang van de actuator los haal, volle boost. Kabel tcv lijkt goed, kan overigens alleen massa meten maar stekker en kabel zijn verbonden. Dus wat stuurt de tcv aan? Toch lmm proberen? Heb geen vacuumlek zegt de rookmachine...



UserID6342

TCV word direct aangestuurd door de ECU..  Draden doorpiepen of je geen kabelbreuk hebt zitten...

combinedforces

Ga ik doen. Ik denk zelf ook aan de actuator maar ik volg mijn eigen logica niet helemaal meer. TCV regeling via ECU, heeft dat iets met LMM van doen?

Maarten-t5

#13
Indirect wel.
De ecu bepaald de load aan de hand van de lmm(onder andere).
In z'n tabellen staat welke load er gehaald moet worden bij een bepaalde gaspedaalstand & toerental.
Vervolgens stuurt hij de tcv aan om deze load te halen.
Als de lmm een te hoge waarde zou geven, denkt de ecu dat hij de gewenste load al gehaald heeft en zal hij de turbo minder druk laten maken.
Zegt niet per se dat je het in de lmm moet zoeken, maar het kan wel.

Als de tcv niet word aangestuurd heb je kans dat de wastegate half open staat tijdens de pull.
Doormeten op kabelbreuk is niet onverstandig.

combinedforces

Aight, dank hiervoor. Ik ga even kijken hoe de pinout is en wanneer ik deze kan meten.
LMM mag ik als het goed is volgende week even uitwisselen, ik hoop dan ook de actuator eruit te kunnen halen en op druk te zetten.