De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

Aangezien ik gisteren per ongeluk mijn blog verwijderd heb, ga ik proberen om hieronder een samenvatting van de laatste twee jaren te plaatsen om dan terug vrolijk verder te gaan...

Ik rijd sinds 2008 met een 850. Bijnaam VVV of 'de grijze'. Blogje daarvan valt hier terug te vinden.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26905.0.html

In het voorjaar van 2014 begon de drang naar een Cream Yellow 850 te groot te worden. Na een tijdje zoeken kwam ik uit op een exemplaar dat in Spanje stond. Samen met Mehn ben ik naar Barcelona gevlogen. We hebben samen de efficiënte Spaanse Administratie getrotseerd en zijn dwars door Frankrijk naar huis gereden.

De naam van de auto is een eerbetoon aan Mehn omdat hij samen met mij de reis heeft gemaakt. Spaans verwijst naar de Spaanse oorsprong. Curry naar het kleur van de auto, maar ook naar Mehn die graag Kip Curry op zijn belegde broodjes heeft!

Ik verwijs even naar het artikel dat ik toen geschreven heb voor de roffel.









Dit was in juli 2014. De bedoeling was om in september 2014 de auto naar de Limburgse LPG technieken te brengen waar de gasinstallatie van de grijze in de gele zou worden omgebouwd. Daarna gingen beide auto's door naar Thuur waar quasi alle slijtagedelen van de grijze in de gele zijn gekomen. In die periode tussenin heb ik diverse, kleinere, onderdelen overgebouwd van de grijze naar de gele. Beide auto's bleven rijden. Enkele foto's:



















Dingen die zijn overgebouwd:
- daklijsten
- veerpootbrug
- kofferbakbrug
- volledige onsteking
- LMM
- Volledige interieur
- Lambdasonde
- Acherlichten
- koplampen en knippers
- radio
- kachelmotor
- ....

Vulk

#1
Na bovenstaande periode zijn beide auto's verhuisd naar de Limburgse LPG technieken. De gele zou terugkeren, de grijze niet...
In Eksel is de gasinstallatie overgebouwd en zijn er bruine gasinjectoren gekomen. De gele heeft immer een 2.3 met 16T turbo tegenover de grijze die een 2liter met 13G turbo had.



De week daarna terug naar Eksel gereden om dan beide auto's te verhuizen naar Thuur. Tevens was dat ook mijn laatste rit in de grijze. Er zat 1 stoel in, verder was hij binnenin volledig kaal.  :'(
Bij Thuur is dan de grote ombouw gebeurd. In grote lijnen is het volgende allemaal geswitcht op een week tijd!

- Versnellingsbak + koppeling
- subframe + achteras (beide hadden net nieuwe rubbers/bussen er in)
- volledige remmerij (schuiven, blokken, klauwen)
- Volledig onderstel.
- Nieuwe distributie (volledig)







En toen was de auto klaar om gekeurd te worden.



Na wat discussie met het keuringsstation over het al dan niet verlaagd zijn van de auto werd de Curry gekeurd zonder opmerkingen! Nu kon het avontuur echt beginnen. Sinds oktober 2014 en juni 2016 zijn er nog diverse verbeteringen aan de auto gebeurd. Een kleine selectie hieronder.

Vulk

#2
Klepsteelrubberklus inclusief nieuwe klepstoters!



Nieuwe turboslangen, nieuwe dynamo, nieuwe startmotor.





Koppeling gewisseld omwille van een rammelend druklager.



- typische slijtagedelen (banden, olie, filtertjes, ...)
- thermostaat en temperatuursensor
- schakelbussen
- volledige ontsteking
- airco hersteld
- motorflush
- microswitches
- demontage dashboard omwille van gekraak
- wielkuipen geïnspecteerd + getecyleerd
- TPS
- oliekoelerslangen
- nokkenassensor


In 2015 merkte ik een lek op aan de uitlaatspruitstukpakking. De pakking is toen vervangen geweest, maar toen ontdekten we dat de schroefdraad in de cylinderkop waarmee de collector wordt vastgezet ernstig beschadigd was. Met wat beleid en loctite bleef de boel vrij goed dicht...

Een jaar later begon de collector terug los te komen waarna ik besloot om het blok te wisselen. Blok had wat last van olieverbruik. Ik had ook geen vertrouwen in de Spaanse monteurs en kende de historie van het blok ook niet.

Eind mei 2016 is het blok dan gewisseld. De klepsteelrubbers werden vernieuwd en de nieuwe stoters werden overgebouwd. Uiteraard kwam er ook een nieuwe distributieriem op. Een gelegen moment ook om een japanifold te monteren.



Op weg naar huis besloot een kachelslang los te springen waardoor ik stil kwam te staan. Na een interventie van Thuur was ik snel terug op weg!



Afgelopen week sloeg het noodlot opnieuw toe. Ik had last van een trilling rechtsvoor. Tot tijdens een lange bocht naar links de aandrijfas losliep en ik wederom stil kwam te staan.





De auto is afgesleept naar een Mercedes garage hier in de buurt van een vriend. De lange as is losgelopen, de bouten en beugel zijn weg.

Gisteren kwam het bericht dat de as ernstig beschadigd is.  Deze middag heeft Thuur een pakket opgestuurd met een vervangende as, beugel en bouten. Een nieuwe keerring voor in de bak wordt hier in de buurt besteld. Ik hoop de auto terug te hebben tegen eind deze week.

Vulk

#3
Ik ben ook bezig met het kweken van een reuzenpompoen. Aangezien het hier een 850forum is beperk ik mij tot één pompoenfoto per volvogerelateerde post...

Ik maak hieronder even een uitzondering. Ga er maar van uit dat ik streef naar een pompoen van 85(0)kg!

Start op 6 mei.


Vandaag:

razorx

Zonde van je weblog Thomas.
Ik zal hier met plezier verder lezen. Ik ben wel benieuwd naar die pompoen ook.

StefanCJ

Zonde van je weblog Thomas. Wat dat betreft jammer dat het forum op software draait die in hetzelfde jaar ontworpen is als de 850.

de Boeing

phoe, het zit ff niet mee (aandrijfas, blog,...) maar gaat vast wel weer allemaal goed komen

En blijven de slakken een beetje weg van je pompoenen? want ik heb die van mij nog niet durven buiten zetten met het natte weer van de afgelopen weken (en daardoor krioelt het van de slakken :(

cornelis-b

Citaat van: de Boeing op 19-06-2016 00:44:23
phoe, het zit ff niet mee (aandrijfas, blog,...) maar gaat vast wel weer allemaal goed komen

En blijven de slakken een beetje weg van je pompoenen? want ik heb die van mij nog niet durven buiten zetten met het natte weer van de afgelopen weken (en daardoor krioelt het van de slakken :(

Dit werkt super goed
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Vulk

We zijn intussen een week verder, maar er is nog niets veranderd.

Alle onderdelen zijn binnen op de dichting tussen bak en as na... Garage heeft die besteld, maar de frustratie is dat ik die keerring zelf op enkele dagen in huis had gehad.

Dus nog steeds 850-loos... :(

elianmars

Ik heb die keerringen bij de dealer besteld. De volgende dag kon ik ze ophalen.

Volgens mij moet jij dezelfde hebben als ik voor de C heb. Ik heb er twee liggen  :eusa_shifty:

Vulk

Het dezelfde ja. Ze zijn maandag besteld geweest bij de lokale volvodealer. Komen normaal maandag binnen.

elianmars

Ok. Wat vreemd dat het zo lang duurt.

Mocht het leveren een probleem zijn, ik wil met alle liefde een keerring naar je opsturen.

Vulk

Ik hou het zeker in mijn achterhoofd, thx!

Vulk

Goed de 850 is terug!

Kan het zijn dat de auto opnieuw moet uitgelijnd worden na het vervangen van die as? Mijn stuur staat licht scheef en de auto trekt naar rechts. Het weggedrag is ook vrij 'zoekerig'.

Bij 120 heb ik een lichte trilling, maar eerlijk is eerlijk, ik heb er wel extreem op gelet. Bij stevig remmen remt de auto lichtjes in golven. Zijn dat klachten die herkenbaar zijn? Of word ik nu paranoia?
Het duurt nog wel even eer het vertrouwen volledig terug is denk ik.

Jurijn R

Citaat van: Vulk op 28-06-2016 18:42:15
Goed de 850 is terug!

Kan het zijn dat de auto opnieuw moet uitgelijnd worden na het vervangen van die as? Mijn stuur staat licht scheef en de auto trekt naar rechts. Het weggedrag is ook vrij 'zoekerig'.

Bij 120 heb ik een lichte trilling, maar eerlijk is eerlijk, ik heb er wel extreem op gelet. Bij stevig remmen remt de auto lichtjes in golven. Zijn dat klachten die herkenbaar zijn? Of word ik nu paranoia?
Het duurt nog wel even eer het vertrouwen volledig terug is denk ik.

De veerpoot is onderaan losgeweest dus meen wel dat het spoor kan veranderd zijn.