De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

#150
Citaat van: Dirk342 op 07-08-2016 09:01:54
In het totaal 4x 30648017

Maar als je wat Brillo pakt en een klein beetje water maak je ze zo echt goed schoon, even laten drogen, klein beetje kopervet erop en terug erin.  Denk dat je het dan al opgelost hebt en dan kost het je niets, behalve een klein beetje moeite....

Denk dat ik toch nieuwe haal. Vind het zeer raar dat de mijne aan het roesten waren. Zijn die normaal niet beschermd?
En nieuwe pennen. Droog monteren of behandelen?

MrCain

Beter om er wat aan te smeren =>bv iets op silicone bassis.
Ben zelf niet zon voorstander om er kopervet aan te smeren.....

Misschien ook een idee om de rubbers te vervangen aangezien de pennen aardig rot zijn,  anders heb je kans dat de klauwen gaan klapperen oid.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

classicT5

Vraag bij je dealer eens hoeveel van die pennen hij al verkocht heeft in zeg afgelopen 10 jaar oid, dan weet je hoe vaak dit vervangen wordt.

Voor zover mij bekend worden ze nooit vervangen, hooguit opschuren ed.

volvobug

Ik schrok laatst van de prijs van één zo'n pen bij de dealer  :o meen iets van 17 euro  :eusa_wall:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk

#154
Citaat van: Dirk342 op 07-08-2016 09:01:54
In het totaal 4x 30648017

Maar als je wat Brillo pakt en een klein beetje water maak je ze zo echt goed schoon, even laten drogen, klein beetje kopervet erop en terug erin.  Denk dat je het dan al opgelost hebt en dan kost het je niets, behalve een klein beetje moeite....

Beide heb ik niet in huis, maar moet wel te vinden zijn. Ik heb ze vorige week gewoon opgeschuurd, maar 100% glad waren ze zeker niet. Keramisch vet heb ik wel.

Citaat van: volvobug op 07-08-2016 22:58:22

Ik schrok laatst van de prijs van één zo'n pen bij de dealer  :o meen iets van 17 euro  :eusa_wall:

Dat is inderdaad stevig, eerst nog maar eens uit elkaar halen dan.

UserID6342

Keramisch vet voldoet ook Thomas en is verder geen enkel punt.  Het heeft niet mijn voorkeur, maar je zou het zelfs nog met vaseline kunnen doen ;D.

Vulk

Ik maak straks ook nog wel enkele foto's van de pennen hoe ze er nu uitzien. Het stoort me dat ze zo snel terug gaan schuren.

UserID6342

Er mag gerust een klein oneffenheidje op die pennen zitten, dat is helemaal niet zo erg en lost het vet wel op.  Echt totaal ingevreten pennen moet je gewoon vervangen, heel simpel (maar gebeurt bijna dus nooit). Voor jezelf, als tip bedoeld, maak die pennen schoon, vet ze wat in en schroef de klauw zonder blokken even netjes terug.  Je moet de klauw nu zo heen en weer kunnen schuiven over de pennen heen, dit moet echt makkelijk gaan en zonder haperingen.  Heb je dit goed dan weer de blokken monteren.

Vulk

Ik heb hier zo'n roestoplosser van HG ook, mag ik die gebruiken? Heb ik ooit nog gebruikt voor mijn gereedschap te ontroesten toen het eens in de regen was blijven liggen. Werkte toen perfect.

NinaPaul

waterproof schuurpapier, brandspiritus in de schroefboormachine en ze zijn zo weer glad.
Mocht dat niet lukken zit de roest te diep en zou ik ze vervangen.

Insmeren met vet/pasta is wel aan te bevelen, bij een nieuw setje meestal bijgeleverd.
Ikzelf gebruik meestal het bijgeleverd product en anders wat remmenpasta.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

jkV70

Citaat van: Vulk op 08-08-2016 08:56:42
Ik heb hier zo'n roestoplosser van HG ook, mag ik die gebruiken? Heb ik ooit nog gebruikt voor mijn gereedschap te ontroesten toen het eens in de regen was blijven liggen. Werkte toen perfect.

Dat zou ik (in het algemeen) niet doen omdat zoiets tot interkristallijne corrosie kan leiden (de verbindingen tussen de metaalkristallen worden weggevreten zodat het metaal zijn sterkte verliest). Bij mechanisch belaste onderdelen (zijn deze pennen dat überhaupt?) kan dit op termijn leiden tot een vermoeiingsbreuk o.i.d.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

Vulk

#161
Citaat van: jkV70 op 08-08-2016 10:36:52
Citaat van: Vulk op 08-08-2016 08:56:42
Ik heb hier zo'n roestoplosser van HG ook, mag ik die gebruiken? Heb ik ooit nog gebruikt voor mijn gereedschap te ontroesten toen het eens in de regen was blijven liggen. Werkte toen perfect.

Dat zou ik (in het algemeen) niet doen omdat zoiets tot interkristallijne corrosie kan leiden (de verbindingen tussen de metaalkristallen worden weggevreten zodat het metaal zijn sterkte verliest). Bij mechanisch belaste onderdelen (zijn deze pennen dat überhaupt?) kan dit op termijn leiden tot een vermoeiingsbreuk o.i.d.

Dit had ik pas gelezen nadat ik klaar was. Ik ga er van uit dat de pennen wel niet uit elkaar zullen vallen. :)

Goed, poging 2. Thomas kan intussen krikken (dankuwel 850 forum) en de Omega doet voorlopig nog meer dan prima zijn best. Wat een genot tegenover zo'n goedkoop brolkrikje!







De pennen rechts zagen er zo uit. Zo had ik ze ook de vorige keer achtergelaten.





Deze dus in het ontroestbad gestopt.



Wat laten weken en geschuurd. Alle overtollige product weggespoeld, afgespoten met remmenreiniger en dan krijg je dit. Toch een stuk beter dan het was.





Daarna ingespoten met wat keramisch vet en terug gemonteerd.

Links hetzelfde verhaal, de pennen zagen er daar wel een stuk slechter uit. Eén stofkapje ontbrak ook.



Terug in het bad en dit is het resultaat. Pakken beter, maar zeker niet 100% egaal. Hier en daar kleine putjes in de pennen.



Beetje jammer voor originele pennen van amper 2,5 jaar oud. Opnieuw ingevet en gemonteerd. Ik had één stofkapje te kort en had geen liggen. Dan maar dit als noodoplossing gemonteerd. Eerstvolgende keer bij Thuur zal ik er een origineel indrukken.







Hopelijk blijft het schuren nu weg...

De pompoen heeft zaterdag de kaap van de 50kg bereikt, intussen zijn we al een aantal kg verder.



elianmars

Vreemd dat die pennen zo roestig zijn. Heb dat nog niet eerder gezien.

innocenti


Vulk

#164
Deze namiddag de 850 nog eens snel schoongemaakt. Dat cream yellow blijft leuk.  8)











Ik heb ook een hele rit gemaakt deze middag, de remmen zijn terug schuurvrij. Hopelijk blijft het deze keer zo!  :eusa_pray: