De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mehn

Stop nou gewoon die 4.3 erin en stop met dat 4.4 gedoe. Nergens voor nodig, alleen maar lastig.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Vulk

Citaat van: mehn op 11-06-2017 21:59:18
Stop nou gewoon die 4.3 erin en stop met dat 4.4 gedoe. Nergens voor nodig, alleen maar lastig.

Heb ik vandaag gedaan. Zelfde probleem. :-)

UserID6342

Citaat van: KIM op 11-06-2017 12:33:37
De B kant lukt omdat daar OBD 1 regeleenheden op zijn aangesloten. Zoals Yits al aangeeft is M4.4 niet door middel van knippercode uit te lezen.
De eenvoudigste methode van uitlezen is een VAG-KKL kabel aan te schaffen en Brickdiag op je PC te installeren. Dan kun je foutcodes van de M4.4 uitlezen
Maar dan moet je wel ergens een aangesloten OBD-II stekker (op de ECU voetjes) in je auto hebben, anders heb je nog niets met alleen die kabel.... Nu is die stekker zo erin te maken, dus dat mag het probleem verder niet zijn. En idd zijn alle B codes met de pigtail gewoon uitleesbaar verder, ook met 4.4.

Ik vul de airco ook altijd met 850 ipv 750 dus dat kan eigenlijk het probleem niet zijn volgens mij.

UserID6342

Citaat van: Vulk op 11-06-2017 22:00:02
Citaat van: mehn op 11-06-2017 21:59:18
Stop nou gewoon die 4.3 erin en stop met dat 4.4 gedoe. Nergens voor nodig, alleen maar lastig.

Heb ik vandaag gedaan. Zelfde probleem. :-)
Dan zul je toch weer van voor af aan moeten beginnen helaas. Dus lage druksensor controleren / doorverbinden, bekabeling controleren, etc. Maar wel met de 4.3 ECU erin.  Je moet de airco eigenlijk daarop goed werkend hebben.  Als de airco daar goed op werkt dan moet hij ook gewoon kunnen werken met de 4.4 ECU, zonder restrictie.

Vulk

Citaat van: Dirk342 op 12-06-2017 05:54:39
Citaat van: Vulk op 11-06-2017 22:00:02
Citaat van: mehn op 11-06-2017 21:59:18
Stop nou gewoon die 4.3 erin en stop met dat 4.4 gedoe. Nergens voor nodig, alleen maar lastig.

Heb ik vandaag gedaan. Zelfde probleem. :-)
Dan zul je toch weer van voor af aan moeten beginnen helaas. Dus lage druksensor controleren / doorverbinden, bekabeling controleren, etc. Maar wel met de 4.3 ECU erin.  Je moet de airco eigenlijk daarop goed werkend hebben.  Als de airco daar goed op werkt dan moet hij ook gewoon kunnen werken met de 4.4 ECU, zonder restrictie.

Dat bedacht ik me vannacht ook. OBDII- stekker is al gemaakt in mijn auto.

razorx

Yep. Je hoeft alleen B36 van de ECU door te trekken naar pin 7 van de OBD steker.

Vulk

#456
Citaat van: Vulk op 12-06-2017 06:12:53
Citaat van: Dirk342 op 12-06-2017 05:54:39
Citaat van: Vulk op 11-06-2017 22:00:02
Citaat van: mehn op 11-06-2017 21:59:18
Stop nou gewoon die 4.3 erin en stop met dat 4.4 gedoe. Nergens voor nodig, alleen maar lastig.

Heb ik vandaag gedaan. Zelfde probleem. :-)
Dan zul je toch weer van voor af aan moeten beginnen helaas. Dus lage druksensor controleren / doorverbinden, bekabeling controleren, etc. Maar wel met de 4.3 ECU erin.  Je moet de airco eigenlijk daarop goed werkend hebben.  Als de airco daar goed op werkt dan moet hij ook gewoon kunnen werken met de 4.4 ECU, zonder restrictie.

Dat bedacht ik me vannacht ook. OBDII- stekker is al gemaakt in mijn auto.

4.3 ECU zit er in. Foutcodes 145 en 417 uitgelezen en gereset. De ene verwijst naar het fannetje van een interieursensor, die ga ik schoonmaken.

Daarna ECC-paneel terug wisselen, druksensor overbruggen, sensors wisselen, kijken of de fan gaat draaien, ...
Als ik er hierna niet uitkomt ga ik terug naar carcool systems om de druk in het systeem toch te laten bekijken. Het vast is ergens een kleine storing die ik over het hoofd blijf zien.

Pas als ik de airco blijvend terug werkend is gaat de 4.4 ECU er terug in, al denk ik niet dat het probleem daar aan ligt, maar het maakt het fout zoeken niet gemakkelijker. Heb al het halve aircoboard doorgelezen, maar voorlopig nog geen oplossing.

Ik lees soms een gelijkaardig probleem als er een storing is van de temperatuursensor van de motor (of de bekabeling ervan). Dan slaat de magneetkoppeling ook niet in, zelfs als je de lagedruksensor overbrugt. Echter geeft dit een foutcode en die heb ik dan weer niet.

UserID6342

Als je de lage druksensor (die tegen het schutbord) doorverbind moet hij gaan draaien, ook al is het systeem leeg, want dit is juist je beveiliging voor als het systeem te leeg is.  Daarom hier ook altijd een beetje voorzichtig mee zijn als je twijfels hebt of het systeem wel goed genoeg gevuld is.

Vulk

Citaat van: Dirk342 op 13-06-2017 06:46:47
Als je de lage druksensor (die tegen het schutbord) doorverbind moet hij gaan draaien, ook al is het systeem leeg, want dit is juist je beveiliging voor als het systeem te leeg is.  Daarom hier ook altijd een beetje voorzichtig mee zijn als je twijfels hebt of het systeem wel goed genoeg gevuld is.

Vorige keer deed hij dat ook niet, maar de hogedruksensor blokkeerde toen de boel.
Of de druk was effectief te hoog....

KIM

Ik ga er van uit dat ze de op de druk bij draaiend systeem hebben gelet bij Carcool systems.

V70geRwin

Citaat van: KIM op 13-06-2017 09:57:26
Ik ga er van uit dat ze de op de druk bij draaiend systeem hebben gelet bij Carcool systems.

Staat als het goed is op het rapportje achter de rekening geniet?

Vulk

#461
Citaat van: V70geRwin op 13-06-2017 11:20:36
Citaat van: KIM op 13-06-2017 09:57:26
Ik ga er van uit dat ze de op de druk bij draaiend systeem hebben gelet bij Carcool systems.

Staat als het goed is op het rapportje achter de rekening geniet?



Er is geen hoogst gemeten druk geregistreerd zie ik.

Verder heb ik de foutcodes op de B1 (ECC) gereset. Deze komen na dik 700km rijden niet terug.
Foutcodes uitlezen op de 4.3 Ecu resulteert overal in 111 (tenzij bij de cruise control).

Lagedruksensor overbruggen = magneetkoppeling slaat in!

Daarna heb ik de 4.4 ECU er terug ingezet. Ik heb een VAG-KKL kabel in huis en heb Brick-Diag werkend gekregen.  :eusa_dance:



Daaruit kwam weer dezelfde foutcode:



Foutcode gereset, maar magneetkoppeling slaat niet in. Foutcode komt ook niet terug...
Als ik de lagedruksensor overbrug met de 4.4, dan slaat de koppeling ook in.

De vorige keer kon ik de fout resetten en toen sloeg de koppeling in. Nu niet meer.
Ik vermoed dat deze fout naar beide sensoren kan wijzen... Aangezien de koppeling nu inslaat als je de lagedruksensor overbrugt... wil dat zeggen dat de lagedruksensor nu verdacht is.

Het lijkt me overigens verder niet onmogelijk dat de druk in het systeem ook te hoog wordt op een een bepaald moment waardoor de 225 dan gegenereerd wordt op de hogedruksensor? Klinkt ergens logisch?

Dus mogelijkheden nu: lagedruksensor defect of systeem leeg...
Om verder gedoe met de sensoren uit te sluiten heb ik ze nu alletwee besteld bij de dealer. Ik vermoed dat de boel daarna terug zal werken. Als de storing na een tijdje dan terugkomt, dan mag Car Cool systems zich er terug mee bemoeien.

Vulk

#462
Goed, de airco...

Afgelopen week beide druksensoren vervangen door nieuwe originele sensoren.

Lagedruksensor nieuw:



Hogedruk nieuw:



De hogedruksensor die er uit kwam zag er niet goed uit, het verschil is duidelijk te zien.





Helaas slaat de compressor nog steeds niet in...

Zowel ECU 4.3 en 4.4 geven foutcode 225. Foutcode resetten zorgt er niet voor dat de compressor inslaat, ook niet heel even. Foutcode komt direct terug. Als ik de lagedruksensor overbrug, dan slaat de compressor NIET in.

Als ik de stekker van de hogedruksensor lostrek, dan krijg ik EXACT dezelfde symptomen.

Dus als ik dan verder redeneer: de druk in het systeem is effectief te hoog. Maar kan dat als de pomp niet eens in slaat? Weet wel dat sinds het vullen de boel soms al een volledige dag heeft gewerkt...

Volgende verdachte is de stekker van de hogedruksenor. Er wat aan friemelen geeft geen verschil. Wat me wel opviel is dat er daar in de buurt 3 stekkers zitten die er op passen. Aangezien het gewerkt heeft lijkt met me sterk dat het de verkeerde zou zijn, maar je weet maar nooit.

Deze is nu aangesloten:



Maar deze twee heb ik ook nog los liggen:





Ik sta stilaan voor een raadsel...

edit: dit probleem is identiek. Is toen ook niet opgelost geraakt volgens het topic.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,18659.0.html

KIM

Die bruine is in ieder geval van de koplampwissers.

stuuraandeverkeerdekant

#464
Citaat van: KIM op 01-07-2017 10:07:45
Die bruine is in ieder geval van de koplampwissers.
+ 1

Misschien dat je op die andere stekker even een multimeter (direct, of als het te smal is backproben met een naald) kan zetten en kijken of er iets gebeurd als je de airco aanzet. Op die manier kun je wellicht uitvogelen waarvoor het is en eventueel uitsluiten dat het voor de airco is. Succes!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!