De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Vulk

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 01-07-2017 10:45:55
Citaat van: KIM op 01-07-2017 10:07:45
Die bruine is in ieder geval van de koplampwissers.
+ 1

Misschien dat je op die andere stekker even een multimeter (direct of als het te smal is backproben met een naald) kan zetten en kijken of er iets gebeurd als je de airco aanzet. Op die manier kun je wellicht uitvogelen waarvoor het is en eventueel uitsluiten dat het voor de airco is. Succes!

Denk dat dat overbruggen van die sensor niet werkt. Is een stekker met 3 pinnen in plaats van met 2. Deze sensor geeft dus (volgens mij) geen aan-uit signaal.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Vulk op 01-07-2017 10:59:32
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 01-07-2017 10:45:55
Citaat van: KIM op 01-07-2017 10:07:45
Die bruine is in ieder geval van de koplampwissers.
+ 1

Misschien dat je op die andere stekker even een multimeter (direct of als het te smal is backproben met een naald) kan zetten en kijken of er iets gebeurd als je de airco aanzet. Op die manier kun je wellicht uitvogelen waarvoor het is en eventueel uitsluiten dat het voor de airco is. Succes!

Denk dat dat overbruggen van die sensor niet werkt. Is een stekker met 3 pinnen in plaats van met 2. Deze sensor geeft dus (volgens mij) geen aan-uit signaal.
Wat betreft uitvinden of die losse stekker ook bij je airco hoort zou enig voltage verschil bij het aan of uitzetten al een indicatie kunnen zijn, toch? Misschien geen helder aan / uit signaal, maar een computer gestuurde fluctuatie kan ook zichtbaar worden. Als we helemaal niets zichtbaar is weet je dat je over deze twee losse stekkers niet meer hoeft na te denken.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

MikeyQR

De andere stekkers: bruin koplampwissers, die andere zwarte is van je koplamphoogte verstelling.
Dus de stekker die op de sensor zit is goed.

Check ff op de pomp zelf, daar zit ook een stekkertje op, ik dacht met 1 draad, of die er goed op zit en ook geen breuk heeft.

En misschien een niet gepast antwoord maar wat is er mis met een org ECU?, die zijn ook goed te chippen naar mijn weten want die van mij loopt prima en met werkende airco.
Al dat ECU gewissel van 4.3 en 4.4, allemaal leuk en aardig maar dan moet het wel werken. ;)
Er is al airco pomp geploft, en nu hier 1 die niet meer aan gaat.

Vulk

Citaat van: MikeyQR op 01-07-2017 11:27:58
De andere stekkers: bruin koplampwissers, die andere zwarte is van je koplamphoogte verstelling.
Dus de stekker die op de sensor zit is goed.

Check ff op de pomp zelf, daar zit ook een stekkertje op, ik dacht met 1 draad, of die er goed op zit en ook geen breuk heeft.

En misschien een niet gepast antwoord maar wat is er mis met een org ECU?, die zijn ook goed te chippen naar mijn weten want die van mij loopt prima en met werkende airco.
Al dat ECU gewissel van 4.3 en 4.4, allemaal leuk en aardig maar dan moet het wel werken. ;)
Er is al airco pomp geploft, en nu hier 1 die niet meer aan gaat.


Wat dat laatste betreft. Ik heb exact dezelfde symptomen met 4.3 als met 4.4. Ik probeer de troubleshooting te doen met 4.3 net om de ECU uit te sluiten.
Waarom toch 4.4: start sneller + hangt minder in toeren.

MikeyQR

Citaat van: Vulk op 01-07-2017 11:38:00
Citaat van: MikeyQR op 01-07-2017 11:27:58
De andere stekkers: bruin koplampwissers, die andere zwarte is van je koplamphoogte verstelling.
Dus de stekker die op de sensor zit is goed.

Check ff op de pomp zelf, daar zit ook een stekkertje op, ik dacht met 1 draad, of die er goed op zit en ook geen breuk heeft.

En misschien een niet gepast antwoord maar wat is er mis met een org ECU?, die zijn ook goed te chippen naar mijn weten want die van mij loopt prima en met werkende airco.
Al dat ECU gewissel van 4.3 en 4.4, allemaal leuk en aardig maar dan moet het wel werken. ;)
Er is al airco pomp geploft, en nu hier 1 die niet meer aan gaat.


Wat dat laatste betreft. Ik heb exact dezelfde symptomen met 4.3 als met 4.4. Ik probeer de troubleshooting te doen met 4.3 net om de ECU uit te sluiten.
Waarom toch 4.4: start sneller + hangt minder in toeren.

Ja maar een 4.3 is nooit in een T-5R geleverd wel in een 850R 1996.
Dat de 4.4 minder in de toeren hangt tja dat is dan wat je zelf zou willen, maar laat wel zijn dat het niet hoort zoals Volvo het heeft bedacht, zal vast toch wel een rede zijn waarom het in toeren hangen er is.
En ja soms stoor ik mij er ook aan. ;)


BBS

Thomas, ik had bij mijn tijdelijke diesel het "probleem" dat ook de aurcopomp niet aansloeg.
Direct spanning op de pomp resulteerde dat de pomp wel aansloeg.
Volvobug attendeerde mij erop dat in het handschoenenkastje er een los relais ligt die de pomp inschakeld.
Kan het zijn dat daar ergens een draad mist zodat de ecc de pomp niet in KAN schakelen?
Die losse draad was in elk geval bij mij en nu slaat de airco dus wel in :D
Volvoloos....

arjen850

Citaat van: BBS op 01-07-2017 12:13:24
Thomas, ik had bij mijn tijdelijke diesel het "probleem" dat ook de aurcopomp niet aansloeg.
Direct spanning op de pomp resulteerde dat de pomp wel aansloeg.
Volvobug attendeerde mij erop dat in het handschoenenkastje er een los relais ligt die de pomp inschakeld.
Kan het zijn dat daar ergens een draad mist zodat de ecc de pomp niet in KAN schakelen?
Die losse draad was in elk geval bij mij en nu slaat de airco dus wel in :D

Da's een blauwe, En idd ik heb al eens meegemaakt dat die problemen gaf.

Vulk

Citaat van: arjen850 op 01-07-2017 12:35:55
Citaat van: BBS op 01-07-2017 12:13:24
Thomas, ik had bij mijn tijdelijke diesel het "probleem" dat ook de aurcopomp niet aansloeg.
Direct spanning op de pomp resulteerde dat de pomp wel aansloeg.
Volvobug attendeerde mij erop dat in het handschoenenkastje er een los relais ligt die de pomp inschakeld.
Kan het zijn dat daar ergens een draad mist zodat de ecc de pomp niet in KAN schakelen?
Die losse draad was in elk geval bij mij en nu slaat de airco dus wel in :D

Da's een blauwe, En idd ik heb al eens meegemaakt dat die problemen gaf.

Deze bedoelen jullie?
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81154.msg1728567.html#msg1728567

Heb deze al eens gewisseld, maar toen niet door een nieuw exemplaar.
Zou een defect relais foutcode 225 triggeren dan?

225 = Signaal AC-druksensor

Wat staat er in Vadis/Vida bij deze foutmelding? Kan iemand dat zien? Is dit signaal te hoog, te laag, gewoon niet aanwezig?

Vulk

Wat ik me ook net bedacht. Ik heb enkele weken terug vanalles gewisseld (dat relais, de ecc-unit) en telkens getest. Toen telkens niet bleek dat dat de oplossing was heb ik de originele teruggezet.

Misschien heb/had ik twee problemen (al dan niet continu) wat me parten speelt. Daarom heb ik net nog even de foutcodes gewisseld en nog eens de ECC-unit en het relais vervangen. Het fanrelais heb ik intussen ook al eens gewisseld. Maar helaas...

Fan slaat ook niet aan overigens.

Dit alles met 4.3.

arjenT5R

#474
Wat ik zou doen in jou geval... even niet of dat nu juist is of niet  ;D

Lagedruk sensor permanent bruggetje in drukken, airco op ijskoud, knop op aan fan op vol.

Dan alle 3 de stekkers proberen op de hogedruk sensor.

Eentje is voor koplamp wissers
eentje is voor koplamp hoogte verstelling
en de ander is de hogedruk sensor....

heel handig indeed  ;D

About de hoge druk senor je hebt hoge druk = inschakelen fan
en je hebt heullllll hoge druk = uitschakelen pomp
dus dat zijn je 3 pinnen

de lage druk schakelaar is alleen druk laag = pomp stop.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Klopt en gebleken is dat bij sommige ME 4.4 ecu's de HD sensor niet meer goed aangestuurd word... Zie het verhaal bij Arjen toentertijd... Dus je doet het goed om eerst te proberen de airco op de ME4.3 aan de gang te krijgen.

Maar ook hier weer (nog steeds) vooraf gaan beginnen. Als je de pomp (bij draaiende motor) rechtstreeks 12V geeft via een tijdelijke draad even van de accu, slaat de magneetkoppeling dan wel in en word de airco koud binnen ?  Zo ja, gaat er toch iets niet goed bij de sensoren (welke dan ook), zo nee pomp defect / systeem leeg

Vulk

#476
Citaat van: Dirk342 op 02-07-2017 07:27:43
Klopt en gebleken is dat bij sommige ME 4.4 ecu's de HD sensor niet meer goed aangestuurd word... Zie het verhaal bij Arjen toentertijd... Dus je doet het goed om eerst te proberen de airco op de ME4.3 aan de gang te krijgen.

Maar ook hier weer (nog steeds) vooraf gaan beginnen. Als je de pomp (bij draaiende motor) rechtstreeks 12V geeft via een tijdelijke draad even van de accu, slaat de magneetkoppeling dan wel in en word de airco koud binnen ?  Zo ja, gaat er toch iets niet goed bij de sensoren (welke dan ook), zo nee pomp defect / systeem leeg

Ik test inderdaad de originele ECU kwestie van heel zeker te zijn, maar aangezien de symptomen (en foutcodes) identiek zijn denk ik niet dat dat de oorzaak is. Mij valt het ook op dat als ik de stekker van de hogedruksensor lostrek, dat de symptomen totaal niet veranderen. Mocht het trouwens hetzelfde probleem zijn als bij Arjen indertijd, dan zou de compressor net wel moeten inslaan lijkt me. Maar aangezien ik met 4.3 test is dit niet relevant.

Gisteren legde ik mijn probleem voor aan een kennis die ook thuis is in het wereldje. Die is voor mij eens in de schema's gaan kijken.

Hij kwam hier uit op 7/8.







De massa en de voeding van de sensor zijn verdacht dus deze moeten eens nagemeten worden. Gezien het hele verhaal lijkt dat me niet onlogisch. Ik had gisteren al visueel de stekker gecontroleerd en kan daar niets geks aan gezien. Tot zover mijn elektrische kennis, maar ik laat binnenkort dit eens doormeten door Thuur.

Thuur heeft de vorige keer het traject doorgemeten, maar in zijn schema stond er geen hogedruksensor getekend bij de airco. Die is toen ook niet nagemeten geweest. Pas na een opmerking van mij hebben we een andere hogedruksensor gemonteerd en toen werkte de boel (even). Toen hebben we niet meer de moeite genomen om dat stuk bekabeling na te meten.
De hogedruksensor staat overigens wel het schema getekend, maar niet bij de airco, wel bij de ECU.




Dus met wat geluk is de stekkerverbinding of de verbinding naar de ECU gewoon rot en is het binnenkort opgelost.
:eusa_pray:

KIM

Kleine correctie op het verhaal van Arjen: De hoge druk sensor is een drukafhankelijke weerstand. Ik verwacht dus dat er een pen voor voeding is, een pen voor massa en een pen met een variabel uitgaand signaal (dat aanwezig is mits er voedingsspanning op staat).

Als je wilt en geen haast hebt, kunnen we er wel eens samen naar kijken.

Vulk

#478
Citaat van: KIM op 02-07-2017 09:29:10
Kleine correctie op het verhaal van Arjen: De hoge druk sensor is een drukafhankelijke weerstand. Ik verwacht dus dat er een pen voor voeding is, een pen voor massa en een pen met een variabel uitgaand signaal (dat aanwezig is mits er voedingsspanning op staat).

Als je wilt en geen haast hebt, kunnen we er wel eens samen naar kijken.

Dat vermoed ik dus, dat er geen voedingsspanning op die sensor komt.
Bedankt voor het aanbod alvast, maar ik sta volgende week al ingepland bij Thuur en er is geen drukke agenda gepland dus ik ga er even van uit dat het goedkomt.

UserID6342

#479
De aangedragen oplossingen kunnen logisch zijn, maar dan verwacht ik meer storingen in je auto als het daadwerkelijk een massa kwestie zou zijn bijvoorbeeld.  Een voedingsprobleem naar de sensoren kan, maar dan nog moet de magneetkoppeling inslaan en de pomp gaan draaien en airco koud worden als je bij draaiende motor rechtstreeks 12V op de aircopomp zet met een tijdelijke draad vanaf de accu. Je gaat dan namelijk overal buitenom en hebt niets meer van doen van sensoren, etc.  en je weet meteen of je pomp wel goed is, niet dat daar dadelijk een storing inzit (ondanks dat deze in het verleden heeft gewerkt).

In mijn bescheiden opinie moet je dus daar mee beginnen, zeker om dingen uit te sluiten.  Dat je dat electrische schema van die HDsensor niet vind bij het airco gebeuren maar bij het motorsysteem bij een ME4.3 is logisch, want deze HD sensor cq airco word aangestuurd door de motor ECU en nergens anders door.

De zogenaamde B9, B28 en B29 vind je dus ook terug in de ECU voet van de motor ECU.