De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

Ik ben net een rondje gaan rijden. Na 10 minuutjes ging het koelwaterlampje aan bij gas geven. Het peil stond op het minimum. Ik ben nog 5 minuten verder gereden tot bij mijn broer. Motor uitgezet en geprobeerd om de dop van het tankje te verwijderen. Dat lukte niet, het water bleef maar omhoog komen en ik hoorde geborrel rond het thermostaathuis. Uiteindelijk kon ik de dop er niet volledig afdraaien of tankje liep over.
Normaal kan je voorzichtig de druk aflaten, zie je het water even stijgen, en dan kan je de dop eraf nemen.

Daarna nog even gaan tanken en naar huis gereden (15km). Peil bleef op minimum staat (zakte dus niet verder). Eens thuisgekomen kon ik de dop er normaal afdraaien. Ik heb al vaker gehad dat het peil nog even zakte na werken aan het koelsysteem, maar dit fenomeen is nieuw voor me. Is dit gewoon een luchtbel (geweest) of kan het nog andere oorzaken hebben?

Sowieso laat ik de auto nu afkoelen en ga dan het systeem tot max. bijvullen. Daarna zie ik wel verder.

Vulk

Citaat van: The Volvoboy op 21-10-2017 14:26:56
Jeetje, zijn die rotor en verdelerkap niet wat vroeg heen? Ik heb die van mij er van de week afgehaald na 75dkm. :eusa_shifty:

Het is ook de eerste keer dat een rotor en verdeler zo van mijn auto afkomen na dit interval. Ik schrok er ook van.
Auto loopt wel merkbaar rustiger nu. :)

Vulk

Ik hoor ook de groene dop lichtjes sissen tijdens het afkoelen van de motor. Is dit normaal? Is me voorheen nooit opgevallen, maar heb er dan ook nog nooit mijn oor opgelegd.

razorx

#723
Dat is zeker niet normaal.
De druk wordt te hoog.

Contoleer  of de kvs slang boven en onder bij de radiateur warm zijn. Zo weet je of er circulatie is.
Check de thermostaat en de KVS temperatuur sensor.


Vulk

Citaat van: razorx op 21-10-2017 18:20:50
Dat is zeker niet normaal.
De druk wordt te hoog.

Contoleer  of de kvs slang boven en onder bij de radiateur warm zijn. Zo weet je of er circulatie is.
Check de thermostaat en de KVS temperatuur sensor.



Heb intussen al bijgevuld en ben een stuk gaan rijden, beide slangen worden warm en hard (maar wel gewoon normaal indrukbaar).
Peil blijft stabiel, dop blijft wel licht sissen na het uitzetten van de motor. Als ik hem eraf draai en terugzet, dan begint hij na vijf minuten opnieuw.

Zal wel een luchtbel geweest zijn, maar het licht sissen na uitzetten van de motor kan ik niet plaatsen.

razorx

Je kan even een andere dop proberen.
Hij mag bij een normale druk niet open gaan.

Vulk

Citaat van: razorx op 21-10-2017 18:52:41
Je kan even een andere dop proberen.
Hij mag bij een normale druk niet open gaan.

Is voor morgen, heb er nog wel enkele liggen. Misschien is hij gesneuveld tijdens het reinigen van het tankje.

Benny850

Citaat van: Vulk op 21-10-2017 14:14:22
Citaat van: KIM op 21-10-2017 14:12:44
Die meter daar zit ook een mega marge op hoor; niet heel betrouwbaar. De fabrikant heeft dat gedaan om de eigenaars niet te verontrusten. Als ie 10% hoger staat is ie serieus warm.
De XC draait continu op 100 grafen en dan staat de meter bij 110 graden nog steeds in het midden.

Dat is mijn punt net, dat sommige meters iets boven 3u staan heeft niets met de thermostaat te maken lijkt het.

Die van mij staat sinds vorig jaar aanschaf altijd net iets boven 3uur. Weet ook niet wat voor thermostaat erin zit. Nog eens een keer naar kijken.

de Boeing

Na-sissen had ik ook, ander dop erop en opgelost

Ik zie ook geen verschil op temp-naald in auto tussen 90C en nu mijn 87C gates (met 2mm gat tunning :D)

Toerental naald bij mij staat bij stationair ook meer bij duizend dan bij 850, maar als ik hem digitaal met delpi uitlees geeft ie toch 840-850 rpm aan.

Die verdeelkap is wel bizar te noemen (als in raar dat de motor daarmee wel nog goed liep). Ik heb mijne vervangen na 80k km en die zag er nog redelijk uit.



UserID6342

De nauwkeurigheid van die tempmeters laten idd te wensen over, zoals algemeen bekend is.  Bij de ene auto zie je het verschil tussen die 5 graden van de thermostaat wel op de meter en bij de andere weer niet. Ik zou daar dan ook niet van uit gaan om eerlijk te zijn.  Ik rij al heel lang met een digitale meter, van Yits en die geeft de temperatuur wel heel netjes aan.  Op de tempmeter van het dashboardzie ik geen enkel verschil of het nu 8-87 graden is of 98-100 graden is qua KVS.

Net wat Kornelis zegt, is dit uitvlakken gedaan om bestuurders niet ongerust te maken.  Persoonlijk vind ik het een grote miskleun van Volvo om dit zo te doen, maar goed.  Sterker nog, volgens mij ook met foto's ergens in mijn blogje, kun je het verschil zien tussen 87 en 115 graden (expres op laten lopen) zowel digitaal als op het dash.  De meter op het dash verroert totaal niet.  En je praat toch over een tempverschil van bijna 30 (!!) graden.

Vulk

#730
Het was deze morgen precies 3669km geleden sinds de auto zijn laatste oliewissel heeft gehad. Deze morgen stond het oliepeil op min. Niet slecht denk ik zo. :) Dus, maar een halve liter (afgemeten) bijgevuld, zodoende kan ik het exacte olieverbruik bepalen. Ik heb de dop op het expansietankje ook nog iets vaster gedraaid.

Daarna vertrokken richting bakker.
Na 5 minuutjes rijden werd de bovenste radiatorslang goed warm (netjes indrukbaar), de onderste bleef koud. De verwarming deed het wel prima. 15 minuutjes later nog eens gevoeld. Beide slangen waren warm en netjes indrukbaar. Het koelvloeistofpeil bleef ook stabiel.

70km en 2 geïrriteerde Porsches later was ik terug thuis. Het peil ziet er nog steeds goed uit. Geen sissende geluiden vanuit de dop.

8)

elianmars

Citaat van: Vulk op 22-10-2017 10:48:22

70km en 2 geïrriteerde Porsches later was ik terug thuis.

Je weigerde naar rechts te gaan?  :eusa_think: ;D

Vulk

Citaat van: elianmars op 22-10-2017 13:58:46
Citaat van: Vulk op 22-10-2017 10:48:22

70km en 2 geïrriteerde Porsches later was ik terug thuis.

Je weigerde naar rechts te gaan?  :eusa_think: ;D

Nee zo'n eikel ben ik niet, maar met een gechipte 850 hou je,een baby Porsche wel bij (tot aan de eerste bocht).

KIM

In de bocht toch ook wel?
Ik verbaas me altijd over de angst van bestuurders in bochten.

NinaPaul

Citaat van: KIM op 24-10-2017 00:02:59
In de bocht toch ook wel?
Ik verbaas me altijd over de angst van bestuurders in bochten.

Kennis van me heeft ook een baby porsche ('09 cayman, met "maar" 265pk) en die deed niet veel onder voor de '17 440i van mijn zusje.
Met een 850 hoef je minder bang te zijn (fwd), maar met dezelfde rijder zal je toch echt niet winnen (standaard; niet in een lijn, niet in de bocht en niet op top).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz