De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Vulk

Het is een nieuw rubber ja. Had ik hier al twee jaar op het rek liggen. Ik maak binnenkort nog een foto van bovenaf na goed schoonmaken.

Vulk

#1111
Citaat van: Vulk op 27-08-2018 16:09:19
Citaat van: The Volvoboy op 27-08-2018 15:48:11
Citaat van: Vulk op 27-08-2018 15:32:50
Overigens heb ik op vakantie best wat slechte wegen gehad en heel veel bochten en rotondes genomen.

Al sinds een paar weken vind ik de auto niet zo prettig sturen, ook na uitlijnen en spelen met de bandenspanning werd het niet helemaal opgelost. Nu net nog een ritje gaan maken en wat brutaler gereden dan de afgelopen week. Ik heb toch zo'n vermoeden dat mijn nieuwe Meyle HD draagarmen (7k geleden gemonteerd) stilaan hun beste gehad hebben. Het zijn of die of het ligt aan de banden die van de achteras komen. Al zien die er nog prima uit, voldoende profiel en zeker niet schuin afgesleten...

Morgen maar eens naar de keuring rijden en zien of ze er daar iets van zeggen, maar ik zet mijn geld op de draagarmen...

7K? Da's wel snel zeg... Mijn vorige gingen 80K mee...

Ik ben niet zeker. Het zou ook gewoon in de banden kunnen zitten natuurlijk.

Ik heb de voorbanden intussen van plaats verwisseld (links naar rechts). De banden hebben geen specifieke looprichting, dus dat kan. Helaas merk ik geen verschil in rijgedrag.

Ik vind de hele auto niet lekker sturen sinds een hele tijd, echter kan ik er niet de vinger op leggen wat het juist is. Loopt mooi rechtdoor en bij remmen trekt hij ook niet naar een bepaalde kant. Qua onderstel is alles vrij fris.

- rondomrond 4 michelin banden, de voorste zijn 2 jaar oud en netjes recht afgesleten, de achterste zijn een dikke maand oud.
- draagarmen zijn Meyle HD, hebben 7k gelopen. Deze zijn voor mij verdacht, maar ik kan er visueel niets op aanmerken. Ook niet als ik er wat kracht op zet met een breekijzer.
- veerpoten inclusief dempers en veerschotels, rubbers hebben 85k ervaring.
- subframerubbers hebben 110k ervaring.
- achterasrubbers hebben 90k ervaring.
- stuurkogels hebben 80k ervaring.
- achterste schokdempers hebben 77k ervaring.
- 3k geleden uitgelijnd.

Alles origineel spul op de draagarmen na.

Verder trilt de auto wat bij 110, maar dat zou moeten aan de velgen liggen (één heeft een kleine slag, wordt normaal komende winter opgelost samen met het herlakken van de velgen). Echter trilt de auto een pak meer bij matig hard optrekken boven de 100km/u. Ik heb dus zo'n donkerbruin vermoeden dat één (of beide) aandrijfassen hun beste gehad hebben.

Sowieso wordt het opnieuw een zoekprent denk ik, maar ik weet niet goed hoe er aan te beginnen. Op de brug ziet alles er prima uit en om nu lukraak alles te gaan vervangen... Wat mij betreft is het stuurhuis ook een verdachte.

Qua aandrijfassen ben ik me nog aan het oriënteren... SKF, spidan, origineel. Volledige as vervangen of enkel homokineet.

classicT5

Waarom probeer je niet eerst met gebruikte aandrijfas om dat uit te sluiten ipv meteen nieuw monteren?

Vulk

Citaat van: classicT5 op 02-09-2018 20:17:05
Waarom probeer je niet eerst met gebruikte aandrijfas om dat uit te sluiten ipv meteen nieuw monteren?


Ik denk dat de meeste assen intussen allemaal even slecht zijn. Ga ze uiteraard eerst nog kritisch bekijken of ze geen speling hebben.

arjenT5R

#1114
Je kan toch gewoon nieuwe kineten steken? ;D

Enneh what about wheel lagers? :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Citaat van: arjenT5R op 02-09-2018 22:19:58
Je kan toch gewoon nieuwe kineten steken? ;D

Kan dat ook origineel Volvo?
En geef eens jouw mening wat betreft het vervriezen van mijn injectoren. :D

arjenT5R

Citaat van: Vulk op 02-09-2018 22:21:26
Citaat van: arjenT5R op 02-09-2018 22:19:58
Je kan toch gewoon nieuwe kineten steken? ;D

Kan dat ook origineel Volvo?
En geef eens jouw mening wat betreft het vervriezen van mijn injectoren. :D

Ahja dat bevriezen heb ik ook wel eens na heeeel lang cruisen... Iets gevarieerder rijden dan heb ik er geen last van...

Is gewoon iets dat hand in hand gaat met t systeem...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

#1117
Citaat van: arjenT5R op 02-09-2018 22:19:58

Enneh what about wheel lagers? :)

Wiellagers zijn spelingsvrij, maar zal deze ook eens kritisch bekijken. Thuur heeft een heel arsenaal aan assen liggen, dus die kunnen we wisselen om te testen alvast.

Overigens gaf ik aan dat ik geen verschil merkte door de banden voor van links naar rechts te wisselen. Gisteren heb ik 100km snelweg gedaan op verschillende snelheden en de trillingen bij 110 zijn quasi volledig verdwenen. Ook bij het optrekken is het minder. Begrijpe wie het begrijpe kan, maar ik denk dat ik binnenkort maar eens een weekje op mijn winderbanden ga rijden.

Citaat van: arjenT5R op 02-09-2018 22:23:09
Citaat van: Vulk op 02-09-2018 22:21:26
Citaat van: arjenT5R op 02-09-2018 22:19:58
Je kan toch gewoon nieuwe kineten steken? ;D

Kan dat ook origineel Volvo?
En geef eens jouw mening wat betreft het vervriezen van mijn injectoren. :D

Ahja dat bevriezen heb ik ook wel eens na heeeel lang cruisen... Iets gevarieerder rijden dan heb ik er geen last van...

Is gewoon iets dat hand in hand gaat met t systeem...

Ik vind het enkel raar dat ik het op vakantie had. Hier rij ik ook vaak stukken van +-200km aan een stuk en tot nu toe maar 1x voorgehad na 50km rustig bollen aan 110. Je zou verwachten dat "de teller" gereset wordt na b.v. een tankbeurt?

volvobug

Citaat van: Vulk op 04-09-2018 09:03:09
.....
Overigens gaf ik aan dat ik geen verschil merkte door de banden voor van links naar rechts te wisselen. Gisteren heb ik 100km snelweg gedaan op verschillende snelheden en de trillingen bij 110 zijn quasi volledig verdwenen. Ook bij het optrekken is het minder. Begrijpe wie het begrijpe kan, maar ik denk dat ik binnenkort maar eens een weekje op mijn winderbanden ga rijden.
.....

Wellicht heb je een zaagtandprofiel op de banden gekregen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk

#1119
Citaat van: volvobug op 04-09-2018 09:49:12
Citaat van: Vulk op 04-09-2018 09:03:09
.....
Overigens gaf ik aan dat ik geen verschil merkte door de banden voor van links naar rechts te wisselen. Gisteren heb ik 100km snelweg gedaan op verschillende snelheden en de trillingen bij 110 zijn quasi volledig verdwenen. Ook bij het optrekken is het minder. Begrijpe wie het begrijpe kan, maar ik denk dat ik binnenkort maar eens een weekje op mijn winderbanden ga rijden.
.....

Wellicht heb je een zaagtandprofiel op de banden gekregen.

Hoe zou ik dat kunnen voorkomen in de toekomst? Achteras is goed uitgelijnd. Auto rijdt minstens één keer per week. Bandenspanning achter heb ik op 2,7 bar. Sowieso is het snel getest en is het een cheape fix dus dat zou eigenlijk goed nieuws zijn.

Een andere snelle fix is het vervangen van de deurvanger. De auto staat nog steeds buiten (iets met het terras dat hervoegd wordt waardoor alle tuinmeubelen binnen staan nu) dus met voldoende ruimte heeft een doorwinterde 850-rijder het deurpaneel er binnen de vijf minuten af.



De oude vanger had duidelijk zijn beste tijd gehad.



Tijdens het demonteren viel een stukje in de deur, maar met wat hulp viste ik hem er zo uit.





De nieuwe heb ik wat ingevet. Het viel me overigens op dat het ding er best groen uitziet.



Monteren is even een handigheidje, maar als je het ooit al gedaan hebt schuif je hem er zo in. De oude vanger zat vast met schroefjes (moertjes gelast op de vanger zelf), de nieuwe vanger was voorzien van stukjes draadeind waar dan een moertje op moet. Spijtig genoeg zijn de moertjes niet bijgeleverd, een beetje slordig van Volvo vind ik. Gelukkig heb ik hier nog een klein magazijn, en de moertjes van de handgreep van de achterklep van een estate pasten perfect!  :eusa_dance:

En dan opnieuw vijf minuutjes om het paneel terug te zetten.



Als ik de foto zo bekijk, dan zie je goed dat er vlekken op het paneel zitten. Ooit eens te goed schoongemaakt denk ik. Zou ik dat nog kunnen oplossen of kunnen enkel andere deurpanelen mij redden?

In de vier jaar tijd dat ik de gele heb, heb ik twee keer een kapot slangetje bovenop de stationairregelaar gehad. Twee keer heb ik een oud slangetje genomen uit Thuur zijn magazijn. Omdat ik er van uit ging dat dit een producteigenschap is van oude slangetjes heb ik een nieuw besteld. Dus maar even snel monteren...

Toen ik het kapje wegnam zag ik gelijk dat het vervangende slangetje (maand of twee geleden gemonteerd) een schaafplek had. Deze komt dus tegen het afdekkapje aan.



Ik vermoed dat dit de oorzaak is van de slangetjes die het vroegtijdig opgeven. Dus de stationairregelaar maar wat opgeschoven in de goede hoop dat de slang nu niet meer schuurt. Op te volgen binnen een paar weken dus.

Oude locatie:



Nieuwe locatie:



On to the next...

Vulk

Intussen zit ik aan revisie 8 van mijn motorsoftware. Auto loopt echt fijn. Nu het wat natter weer wordt begin ik wel te merken hoeveel meer kracht zo'n 18T heeft tegenover een 16T. Veel meer wheelspin bij omstandigheden waar ik dat vroeger totaal niet had.

Net gaan tanken. 305km gereden met 43l. Dus 14l/100km ofwel 1 op 7 met heel gevarieerd verkeer. Snelweg, fileverkeer, stadsverkeer, doorrijden, ... Hier ben ik echt blij mee.

Enige waar ik nu nog tegenaan loop is dat de lpg-injectoren soms aan 100% inspuiten komen (4de versnelling vanaf 5000 rpm en hoger) waardoor de auto op dat moment even hikt. Dat moet nu nog bijgestuurd worden.

Verder weinig te vermelden hier. Ik ben net gestopt bij mijn huidige werkgever, heb nu een weekje studieverlof en op 2 oktober begin ik bij mijn nieuwe werkgever.

de Boeing

Dus nog keertje naar Eksel voor extra lpg injector??  ;D

Veel succes met je nieuwe werk (en hopelijk een betere privé-werk balans)


Vulk

#1122
Citaat van: de Boeing op 25-09-2018 00:14:22
Dus nog keertje naar Eksel voor extra lpg injector??  ;D


Daar ben ik nog niet aan uit. Volgens Arjen zou er softwarematig ook nog wat moeten kunnen aangepast worden in de LPI-installatie, dus heb ik even contact opgenomen met de Limburgs LPG technieken. Een 6de injector zou kunnen, maar ik ben er nog niet aan uit of ik dat wel wil. De auto gaat nu al hard genoeg en een extra injector zorgt toch ook weer voor extra complexiteit etc... Alternatief is om de loadvraag nog iets terug te zetten.

Citaat van: de Boeing op 25-09-2018 00:14:22

Veel succes met je nieuwe werk (en hopelijk een betere privé-werk balans)


Dat laatste hoop ik althans. Ik kom nu van bedrijf dat 24/7 draait waar ik milieucoördinator en preventieadviseur was + ik was verantwoordelijk voor een waterzuivering die 24/7 draaide. Ook was het voedingsindustrie met +- 850 werknemers en waar er best veel risico's waren.

Nu ga ik naar een technologiebedrijf waar ik enkel nog milieucoördinator en preventieadviseur ben. Het draait niet in ploegen, veel minder risico's, maar wel 1.300 werknemers in de vestiging waar ik ga werken. Ik vermoed dus dat ik vooral buiten mijn werkuren veel minder gestoord ga worden.

Ik volg nog en aanvullende opleiding preventieadviseur die nog loopt tot tegen het zomerverlof, dus sowieso heb ik voor alle andere zaken iets minder tijd de komende maanden.

Vulk

#1123
Deze morgen startte ik de 850. Hij startte niet met een knal, maar de toerenteller ging maar tot aan +-1100rpm. Direct daarna viel de motor uit. (geen schommelend toerental ofzo, maar gewoon instant uitvallen). Daarna startte ik de motor opnieuw en alles was normaal. Ik zette de airco uit en reed weg.

In het begin een ietwat te laag stationair toerental (wat hij telkens perfect bijregelde), toen ik de airco weer aanzette was dat opgelost. Daarna de airco weer uitgezet en verder gereden. Na een paar kilometer de kinderen afgezet en opnieuw de auto gestart. Opnieuw niets aan de hand. Daaarna via de snelweg en een stukje binnendoor naar een opleiding gereden. Alles bij elkaar 50km. De auto liep meestal goed, maar af en toe begon de auto stevig in te houden. Telkens enkele seconden. Twee keer op de snelweg, 1x binnendoor.

Op de weg terug naar huis heeft de auto nog 1x ingehouden, zo'n 5tal minuten na de start. De rest van de rit naar huis heb ik zeer rustig gereden (en pas dan valt het je op op hoeveel plaatsen er geen fatsoenlijke pechstrook is). De auto liep prima en ik kwam thuis.

Ik heb al visueel de vacuumslangen en intercoolerslangen gecontroleerd, dat ziet er goed uit. Ik heb geen relevante foutcodes, alleen diegene die naar de airco verwijst (airco doet het verder prima). Ik heb de foutcode maar gewist.



Daarna heb ik op lpg en benzine enkele logjes gemaakt die ik naar Arjen heb gestuurd. Tijdens het maken van die logjes niets raars opgemerkt.

Enig idee wat hier aan de hand is? Intercoolerslangen denk ik niet aangezien het niet constant is? Idem voor benzinepomp.
Relais 103? Eén of andere sensor?

Stefan

Hoe oud is je katalysator? (ik ga er even vanuit gaan dat je die er onder hebt)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)