De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Vulk

Citaat van: Vulk op 25-10-2018 16:07:53
De eerste twee ritten vandaag gingen alvast goed.
Vanavond nog 2x40km rijden, ik ben benieuwd.

Ook de avondritten gingen prima. Eén licht hikje kort na de start, maar totaal anders dan wat ik maandag meemaakte.
Ik ben voorzichtig positief, ... Binnenkort het gedemonteerde relais eens goed inspecteren...

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

#1142
Gisteren ben ik nog eens tot bij Thuur gereden. Hier heeft het al twee maand bijna niet geregend tot gisterenmorgen.
Plensbuien, opspattend water, opkomende zon, Belgen in lichtgrijze auto's zonder verlichting, ...

Niet de meest aangename rit, maar de 850 bleef het prima doen! Ik ben stilaan voorzichtig positief dat het inhouden/uitvallen aan het relais 103 lag. Thuur heeft het relais wat uit de wagen kwam bekeken en daar zaten toch wat kleine scheurtjes in het soldeersel. Het relais is opnieuw gesoldeerd en ligt intussen opnieuw in de koffer te wachten op het volgende relais 103 incident. :)

Eens bij Thuur aangekomen bleek de batterij van mijn digitale camera leeg, dus jullie zullen het met wat minder scherpe telefoonfoto's moeten doen.

Eerst en vooral zijn er diverse lampjes van diverse schakelaars in het dashboard vervangen. Dat was me opgevallen tijdens onze rit naar Zuid-Frankrijk! Thuur heeft al die prutsen gewoon op het rek liggen, nog zo gemakkelijk!

Daarna een puntje dat al meer dan drie jaar op het lijstje staat. In 2015 viel het me op dat de stekker van de TCV er niet zo fris uit zag, een typisch klusje voor de "long term todolist".

Foto van toen:



Gisteren wou ik dat laten fixen, maar toen we de stekker lostrokken brak het kabeltje spontaan af.  :eusa_wall: Gelukkig zat een nieuw stekkertje er snel op:



Verder had ik volgens mijn logjes een vacuümlek. Na alle klassieke plaatsen bekeken te hebben bleek het aan de LMM-behuizing zelf te liggen. Ik heb zo'n groter exemplaar erin zitten en de originele schroefjes zorgen ervoor dat de sonde net niet genoeg vast zit. Met enkele nieuwe, grotere, schroeven zit de sonde terug helemaal strak. Ik merk nu ook dat de auto anders loopt, ik ga straks een nieuwe log maken en naar Arjen sturen. Een vacuümlek, hoe klein ook, net naast de LMM zal vast wel een impact hebben.



Daarna was het tijd om het gereviseerde dakraam te monteren. Ik had hier op het forum al meerdere keren gelezen dat er een stukje van het rubber moet afgesneden worden, maar soms ben ik eigenwijs. En dat bleek:



Dus het randje er maar af knippen en dan past de boel wel! Tijdens het spelen met het dakraam kreeg de accu het lastig. Die is ook al 7 jaar en heeft ook stilaan haar beste tijd gehad.





Dan was het stilaan tijd om een stukje taart te eten! Afgelopen maand was het tien jaar geleden dat ik voor het eerst bij Thuur kwam met mijn auto en dat moest gevierd worden! Thuur was van hetzelfde idee en ook hij had een vlaai geregeld. Met twee personen 2 taarten voor 4 personen opeten is nooit een goed idee, maar wel leuk.

https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=26905.msg568057#msg568057



De andere helft van de taart zal Thuur thuis vast wel naar binnen werken, deze middag moet de rest van de vlaai er hier ook aan geloven. ;D

De cruise control deed het ook al een tijdje minder goed. De auto had moeite om de snelheid vast te houden. Dat is de laatste maanden erger en erger geworden... Bleek aan het pompje van de cruise control te liggen. Na het wisselen van het pompje werkt alles terug zoals het hoort!



Verder had/heb ik nog het stuurprobleem. Thuur heeft met de auto gereden en vond het niet problematisch. Daarna het volledig onderstel (inclusief banden) heel kritisch nagelopen. Niets te vinden. Alleen de Meyle HD draagarmen zijn aan de slappe kant. Niet versleten, maar gewoon een producteigenschap. Vermoedelijk is dit de oorzaak. Ik kijk er voorlopig nog even tegen aan en ga nadenken wat ik hiermee ga doen. Toch originele eronder, bussen in persen, doorrijden, ...

Enig nadeel wat je hebt als je kritisch onder de auto staat te kijken, is dat je altijd wat nieuws vindt. In dit geval een lekkende homokineet van de lange aandrijfas. Iets wat niet te fixen is met een nieuw hoesje dus. Dat wordt uitkijken naar een andere as.
Tweedehands? Nieuwe bij de dealer, Imitatie? Moet ik nog even goed over nadenken. De huidige as was twee jaar geleden ook nog goed toen ik ze monteerde en begint nu te lekken dus voor een tweedehands as voel ik niet zo veel...





Het wisselen van de olie van de stuurpomp stond ook al een tijd op de lijst. Een klusje dat heel snel gedaan is, maar wat ik veel eerder had moeten doen. Ik dacht dat de stuurpomp stiller ging worden (helaas), maar de auto stuurt wel een pak lichter!



De weg naar huis verliep prima, op wat buikpijn na (teveel taart ;D). Ik ben nog langs Timo gereden met mijn oud dakraam, hij mag ook aan het schuren en ontroesten. Daar krijg je wel een mooi zicht:



Op naar de volgende 10 jaar!

Vulk

Net de logjes gemaakt en naar Arjen gestuurd, ik ben benieuwd. Overigens wheelspin in de 2de versnelling vanaf 3500rpm (wegen droog) als ik het gas ietwat te lomp intrap. En dat met een geknepen 18T.

En de auto afgespoten in de wasbox. Nul druppels water binnengekomen in de auto via het dakraam!

arjenT5R

Nice! :D zal de logjes vanavond es zien.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

Citaat van: Vulk op 28-10-2018 11:25:37
Net de logjes gemaakt en naar Arjen gestuurd, ik ben benieuwd. Overigens wheelspin in de 2de versnelling vanaf 3500rpm (wegen droog) als ik het gas ietwat te lomp intrap. En dat met een geknepen 18T.

En de auto afgespoten in de wasbox. Nul druppels water binnengekomen in de auto via het dakraam!

Hopelijk ook niet via andere kanalen :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

Alez gast durf nu toch es gas te geven verdoemee :P

60% weer max ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

elianmars

Citaat van: arjenT5R op 28-10-2018 19:08:43
Alez gast durf nu toch es gas te geven verdoemee :P

60% weer max ;D

;D ;D

Vulk

#1148
Citaat van: elianmars op 28-10-2018 19:46:11
;D ;D

Dat gebeurt me dus vaker dat ik bij loggen maar aan 60% kom. Vandaag tijdens het loggen ook enkele pulls gedaan. Pas erna bedacht ik me dat ik het gaspedaal eens extra hard moest indrukken dus heb ik dat nog gedaan. Ik ben benieuwd of Arjen het kan zien in de logs.

Qua rijden merk ik er niets van, het gaat beide gewoon hard.

edit: net even zelf gekeken. Bij de eerste pulls dus inderdaad 60-62% gemeten door de TPS, de laatste pulls rond de 80%. Bijzonder.

Vulk

Aangezien mijn lange aandrijfas begint te zweten heb ik een nieuwe besteld (dealer). Weet er iemand of het steunlager daar nieuw bij komt of dien ik dat nog apart te bestellen?

Sbv

Citaat van: Vulk op 02-11-2018 10:02:39
Aangezien mijn lange aandrijfas begint te zweten heb ik een nieuwe besteld (dealer). Weet er iemand of het steunlager daar nieuw bij komt of dien ik dat nog apart te bestellen?
Ik heb zelf de as compleet gekregen. Lager zat er dus bij. De beugel om deze mee vast te zetten zit er uiteraard niet bij

Vulk

Citaat van: Sbv op 02-11-2018 10:39:18
Ik heb zelf de as compleet gekregen. Lager zat er dus bij. De beugel om deze mee vast te zetten zit er uiteraard niet bij

Mooi, thx!

Vulk

#1152
Tijd voor de laatste update van het jaar! De komende maanden moet ik me terug wat focussen op enkele examens die ik moet ondergaan dus minder tijd voor de auto en andere zaken helaas!

Maar gisterenmorgen ben ik dus vroeg vertrokken en bij Philip in Stabroek een nieuwe aandrijfas en accu gaan ophalen! Daarna doorgereden tot bij Thuur. Maikel was er ook nog eens! Na twee kleine klusjes gedaan te hebben aan twee veel te moderne Volvo's kon de mijne op de brug

Eerst en vooral de ACCU gewisseld, die was er na 7 jaar echt aan toe. De nieuwe is een 60Ah accu ipv zo'n 70Ah dieselaccu. Het vult de bak wel minder op! Een oliewisseltje mocht uiteraard niet ontbreken.



Daarna was het tijd voor de belangrijkste klus, de nieuwe as.



Uiteraard wou Thuur weten wie nu de fabrikant is van die assen, maar dat was uit de as zelf niet af te leiden. De oude as moest wel terug naar de dealer, dus het gaat wel degelijk om revisie.



De centrale moer ging relatief gemakkelijk los en met behulp van een leuke tool was de boel snel los.



En dan zit de nieuwe snel op haar plaats.





Aangezien we toch bezig waren rond de bak vond ik het geen slecht idee om de bakolie te wisselen.





Binnen een goeie week is het Kerstmis, een gelegen moment om een nieuwe kerstboom in de 850 te zetten.



Sinds een tijd zat er ook een dood punt in mijn gaspedaal, na afstellen en smeren is dit ook opgelost (wat scheelt dat veel!)



Verder stoorde ik me al een tijd aan de kabelbeschermers rond de kabels naar de gasinjectoren. Die waren bros, overal gebroken, ... Tijd om dit eens aan te pakken en fatsoenlijk aan te werken.



Ik had verder ook het 'probleem' dat de verlichting van mijn boordcomputer flikkerde. Ik dacht aan de alternator als verdachte, dus was het tijd om die uit te meten. Die bleek gelukkig in prima staat te zijn! De verlichting in de boordcomputer flikkert intussen niet meer, ik vermoed dat de nieuwe ACCU er voor iets tussen zit. De oude was wel heel ver heen.





En als kers op de taart, naar jaarlijks goede gewoonte, de gordel nog eens vervangen. Die dingen blijven maar kapot gaan in mijn auto. Ik weet dat de gordels van een classic ook passen, maar zijn deze dan betrouwbaarder?



In de loop van de namiddag kwam onze forumarchitect nog even langs met zijn nieuwe aanwinst! Op het eerste zicht een mooie basis voor een goede CY handbak! Het was fijn om de oude bekenden nog eens terug te zien.

Op weg naar huis merkte ik direct het verschil in rijgedrag met de nieuwe as. Merkbaar minder trillingen in de auto! Op de terugweg terug de oude as afgegooid bij Philip en daarna doorgereden naar Timo om mijn Titans af te geven. Hij regelt een opfrisbeurt voor de velgen voor me! Het laatste uur naar huis kreeg ik een soort ijsregen over me heen. De omstandigheden waren niet fijn, maar met een 850 is er uiteraard niets aan de hand...

Op naar het volgend klusje!

Miyel

Ook lekker bezig!
Wat gaat er kapot aan de gordels? En wat zit er nu in?

Leuk eens een gezicht bij ook thuur te hebben!
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Vulk

Citaat van: Miyel op 16-12-2018 10:08:38
Ook lekker bezig!
Wat gaat er kapot aan de gordels? En wat zit er nu in?

Leuk eens een gezicht bij ook thuur te hebben!

Plots maakt de gordel een licht ratelend geluid en dan rolt hij nog op, nog af. Vorig jaar had ik het voor op vakantie dat de gordel helemaal oprolde, maar niet meer afrolde. Fijn als je nog 1000km naar huis moet. Deze keer zat hij 'gewoon' vast, wat ook zeer gevaarlijk is. De bewegingsvrijheid van de chauffeur is beperkt en bij een aanrijding geeft de gordel niets mee...

Nu zit er opnieuw een gordel van een 850 uit 1995 er in.