De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Vulk

Half december heb ik mijn Titans bij Timo achtergelaten. Hij heeft ze via een lokaal bedrijf laten herspuiten. Eén velg had een slag erin, dat is ook opgelost.

Gisterenavond na het werk dus naar Lokeren gebold en daar snel de wielen onde de auto gezet.



Deze namiddag stond de 850 in het zonnetje en dan krijg je dit:



Geen trillingen meer in de auto met de zomervelgen nu! Voorheen had ik met deze combinatie ook een vaag stuurgevoel, dat is nu volledig weg!  :eusa_dance:

De columba's met winterbanden ga ik binnenkort te koop zetten. De 850 krijgt geen winterwielen meer, die eer is nu voor de Auris weggelegd!

Timo, bedankt!

Timo

Ziet er mooi uit in de zon zo  8) 8)

Hopelijk zijn die van mij klaar voor mn winterbanden helemaal gesmolten zijn  ;D ;D
Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

de Boeing


Vulk

Gisteren tussen twee examens door nog eens tot bij Thuur gereden. Doel: koelwaterlekje zoeken en vervangen van de radiator en intercooler door de aluminium exemplaren van de groepsaankoop.

Eerst en vooral hebben we het koelsysteem op druk gezet om het lekje te zoeken. Per 5 minuten zakte de druk met 0,2 bar dus een groot lek was het niet.



Maar toen zagen we een roze kraagje aan de onderste radiatorslang (kant van het blok). Een dubbele nieuwe klem loste het probleem op.



Daarna was het tijd om de goodies te inspecteren. Best shiney zo'n alu radiator en intercooler.



Om alles te laten passen waren enkele kleine aanpassingen nodig, maar al bij al viel het me niet tegen.





En na wat gefriemel hing het pakket er terug in.



Om daarna de boel terug op te bouwen, de motorruimte zit lekker vol nu. Ik ben blij met het resultaat, onder de kap ziet alles er nog steeds vrij origineel uit.





Uiteraard nog even de boel laten warmdraaien en het systeem ontluchten.



Binnenkort nog eens gaan loggen en kijken of het nodig is (of opportuun is) om de software wat bij te schaven na deze ingreep! :eusa_dance:

de geneRaal

Mooie upgrade   8)
Zal mij ook benieuwen hoe de log is :D
Blackstone under construction

Mathijs.

lekker bezig hoor, die van mij liggen nog te wachten helaas.

V70geRwin

Mooie upgrade, je plastic delen sluiten ook weer mooi aan  :eusa_clap:

Ben zeer benieuwd naar je logs!

Vulk

Pfoe mijn blog was opnieuw weggezakt naar pagina 3. Mijn studie is succesvol afgerond dus er is eigenlijk terug wat meer tijd voor de 850. Het laatste anderhalf jaar heb ik de auto amper één keer met de hand gewassen, dat zegt eigenlijk al genoeg. Ik heb van mijn broer een leuk kadootje gekregen na het afstuderen.  :eusa_drool:



Heb ik plannen voor de komende maanden? Ik wil een remmen-upgrade gaan doen, de software gaan finetunen na het monteren van de grotere intercooler, ik wil iets aan de hangende hemel gaan doen, ... en uiteraard wil ik 25 jaar T-5R  vieren!

Mijn airco deed het al een ruime tijd weer niet. Afgelopen winter dacht ik dat de compressor zo onrustig was doordat het koud was buiten, maar de eerste warme voorjaarsdag bevestigde mijn vermoeden: aircosysteem weer leeg...

Gisteren dus naar de aircocheckmeeting van de 850 club geweest. Mijn condensor is nog niet vervangen en ik zag de bui al hangen. Er bleek nog 90g in het systeem te zitten (de laatste vulling was in mei 2018). Maar een defecte O-ring aan één van de druksensoren was de boosdoener.



Het ringetje was snel vervangen en het systeem terug opgevuld. Daarna deed de airco het direct terug prima. Dat is ooit wel eens anders geweest...



Nog bedankt aan Willem en de club voor de geweldige organisatie!

Vulk

Afgelopen zaterdag was ik bij Thuur voor wat kleinere klusjes.

Eerst en vooral was het tijd voor een nieuw setje bougies. Sinds het lean burning verhaal houden de bougies het veel langer vol. Normaal moest ik ze elke 10.000km vervangen, deze hebben het 25.000km volgehouden, waarvan 5.000km zonder lean burning.



Aangezien ik geen wintervelgen meer heb en aangezien de huidige remschijven richting het minimum gaan, was het een gelegen moment om de remmen om te bouwen naar een 302mm set.
Dus begonnen met de boel te demonteren. Toen hadden we pech. Van de remklauwen van amper één jaar oud bleek de stofhoes los te komen.



Na bijna twee uur zat de stofhoes terug op haar plaats. Helaas toen we de nieuwe schijven en blokken wilden monteren zag ik dat ik de verkeerde schijven en blokken had (van een V50). Verkeerd besteld of verkeerd geleverd moet ik nog eens bekijken maar goed. Dik twee uur gewerkt dus om dan het oude spul terug te zetten.  :eusa_wall:

Goed, sjips happens dus tijd voor het derde klusje. Veel wideband sondes sneuvelen omdat de verwarming van de sonde aangaat van zodra de auto op contact gaat. Piet heeft daar een modificatie voor bedacht. Er moet een hardwarematige ingreep gebeuren gelijktijdig met een andere bin. Dus zaterdag hebben we de kabel van de massa van de heater omgebouwd naar een andere pin op de ecu en de nieuwe software geflashed. De auto liep tijdens een testrit prima.

Toen ik naar huis reed kreeg ik na 1km een hikje en een lambdastoring... Teruggereden en even Arjen gebeld. Die stelde voor om een log te maken, tijdens het loggen zag ik het meteen, ik had geen uitlezing van de AFR. Ergens was dus iets niet goedgegaan...

Oplossing, de hardwarewijziging ongedaan maken en de oude bin er terug in...



Uiteindelijk zijn we dus een volledige dag bezig geweest om enkel de bougies te wisselen. Er zijn zo van die dagen dat alles tegenzit... Maar goed, zo slecht als het zaterdag ging, zo goed gaat het vast de volgende keer...

Emiel

Die trappist is erg goed, laat ze smaken!


elianmars

Soms zit het mee, soms zit het tegen  :eusa_shifty:

Piet

Het zou ook wel handig zijn als Ecotrons wat consequenter in zijn bedrading en labeling daarvan was  ;)

Taranis

Maar je bent wel weer veel wijzer geworden ;)

Tof dat je 't toch gewoon deelt. Stiekem moet ik dan toch een beetje glimlachen dat andere mensen ook wel eens van die dagen hebben :P

Vulk

Citaat van: Taranis op 20-05-2019 21:02:02
Maar je bent wel weer veel wijzer geworden ;)

Tof dat je 't toch gewoon deelt. Stiekem moet ik dan toch een beetje glimlachen dat andere mensen ook wel eens van die dagen hebben :P

Ah, dat zijn dingen die gebeuren.
Zolang er geen menselijk leed is...

classicT5

Weer een leerdag, hoop dat het wel therapeutisch werkt, ff helemaal met je gedachten gefocused op je auto ipv andere beslommeringen :)

Er komt een dag dat je met je ogen dicht hem uit elkaar en in elkaar kunt zetten ;)