De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

V70geRwin

Als je hem toch los hebt even een andere leiding er tussen zetten?
En ik zou zeker voor originele dichtingen gaan!

Wat wel bijzonder is dat hij het nog best een poosje goed heeft gedaan.
Of hij loopt langzaam leeg of de verbinding loopt los na verloop van tijd.

Heb het ook een keer gehad met een remleiding, op het oog netjes maar niet afdichten.
Nieuwe leiding en klaar was het. dichtte ook net niet lekker af op de schuine kneldichting.

Vulk

Citaat van: V70geRwin op 24-06-2019 11:43:22
Als je hem toch los hebt even een andere leiding er tussen zetten?
En ik zou zeker voor originele dichtingen gaan!

Wat wel bijzonder is dat hij het nog best een poosje goed heeft gedaan.
Of hij loopt langzaam leeg of de verbinding loopt los na verloop van tijd.

Heb het ook een keer gehad met een remleiding, op het oog netjes maar niet afdichten.
Nieuwe leiding en klaar was het. dichtte ook net niet lekker af op de schuine kneldichting.

Dat ga ik nu maar eens doen. Originele ring bestellen en monteren. Verder de sensor en de leiding nog eens driedubbelchecken en al dan niet mee vervangen. Leiding is al eens vernieuwd geweest, sensor is ook een nieuwe. Origineel is één O-ring dacht ik, geen twee?

de Boeing

Man, ben ik blij dat ik die (achterlijke) airco uit mijn auto heb gegooid. Maar goed je hebt er nu al zoveel tijd en geld in  gestoken dat het ergens ook wel zonde zou zijn om nu de spreekwoordelijke (zweet) handdoek in de ring te gooien. Dus ga zo door!  ;D

En over pompoenen gesproken (ik weet; het is hier vloeken in de kerk) maar tuin volledig ingericht en naar wens?

Tja en dan over de Volvo hobby, ik moet zeggen dat ik er het laatste jaar ook weinig aan heb gedaan, gewoon instappen en rijden (als daily). Tijdens motor ombouw wel veel tijd in gestoken (en nu eindelijke eens een lek vrij blok/hok), laten we hopen (hout vasthouden :)) dat het nu nog een tijdje mag renderen...

En de Auris? (laat me raden, bevalt prima, zei het een tikkeltje saai  8) )

Vulk

#1233
Citaat van: de Boeing op 04-07-2019 11:07:03
Man, ben ik blij dat ik die (achterlijke) airco uit mijn auto heb gegooid. Maar goed je hebt er nu al zoveel tijd en geld in  gestoken dat het ergens ook wel zonde zou zijn om nu de spreekwoordelijke (zweet) handdoek in de ring te gooien. Dus ga zo door!  ;D

En over pompoenen gesproken (ik weet; het is hier vloeken in de kerk) maar tuin volledig ingericht en naar wens?

Tja en dan over de Volvo hobby, ik moet zeggen dat ik er het laatste jaar ook weinig aan heb gedaan, gewoon instappen en rijden (als daily). Tijdens motor ombouw wel veel tijd in gestoken (en nu eindelijke eens een lek vrij blok/hok), laten we hopen (hout vasthouden :)) dat het nu nog een tijdje mag renderen...

En de Auris? (laat me raden, bevalt prima, zei het een tikkeltje saai  8) )

Ja de airco... Ik heb het me al beklaagd inderdaad dat ik begonnen met met erin te investeren. De tuin bevalt prima, ik heb intussen mijn plezier gevonden in het verzamelen van vijgenbomen.

De Auris doet het inderdaad prima, en inderdaad aan de saaie kant. Ik heb er 4 nieuwe banden op laten monteren laatst en deze week heeft hij zijn 90.000km beurt gekregen. Ik heb zeker geen spijt van de aankoop.

Vandaag ben ik tot bij Arthur gereden. Midden in de week, dat scheelt een hoop verkeer op de weg. Met Waze kan je je wel veel ellende besparen. Waze stuurde me langs onze zuidelijke landshelft. Het is 25km verder, maar het ging veel vlotter. Dat is het voordeel van een gemeenschap die niet veel werkt, er zijn minder files. ;D

Vandaag hebben we dus eindelijk de 302mm remmen gemonteerd. Helaas bleek de stofhoes van de rechter remklauw weer losgekomen. Aangezien beide klauwen maar dik een jaar oud zijn heb ik beslist om enkel de klauw rechts te vervangen. Rond 11u besteld en rond 13u was de klauw binnen. Helaas hadden ze een linkse klauw geleverd.  :eusa_wall: Anderhalf uur later was de juiste binnen.

De oude schijf:



Naafje schoongemaakt:



Nieuwe schijf:



En het wiel erop:



De andere kant is uiteraard meer van hetzelfde. Het verschil in remkracht/remgevoel kan ik pas evalueren nadat de boel goed ingereden is denk ik. De grotere schijven staan alvast mooier achter de velg.

Verder hebben we het koelwaterlekje gevonden, een slangetje aan het expansietankje was de dader. Verder nog wat defecte lampjes in het dashboard vervangen.

De heater switcher van de wideband lambdasonde is ook aangepast. De sonde wordt nu enkel nog verwarmd als de motor loopt, dus ik kan de auto weer zonder gevolgen op contact laten staan. ;D Binnenkort maar een logje maken om dan door Arjen de software te laten bijsturen. Dat is nog steeds niet gebeurd sinds de grotere intercooler gemonteerd is.

De O-ring van de lagedruksensor van de airco is ook vervangen door een origineel Volvo exemplaar. Morgen ga ik bij een lokaal bedrijf langs om het systeem af te persen en hopelijk te vullen.  :eusa_pray: Ik heb vandaag 500km gereden zonder airco en is het een dubbel gevoel. Het zweten is niet fijn, maar de auto loopt zoveel rustiger doordat die compressor niet telkens in- en uitslaat.

elianmars

Hangt dat laatste niet af van een te grote spleet van de magneetkoppeling? Bij mijn N was het af en toe echt schrikken als de pomp insloeg, maar nadat ik de koppeling heb afgesteld, is het nauwelijks nog voelbaar.

V70geRwin

Citaat van: elianmars op 04-07-2019 22:58:19
Hangt dat laatste niet af van een te grote spleet van de magneetkoppeling? Bij mijn N was het af en toe echt schrikken als de pomp insloeg, maar nadat ik de koppeling heb afgesteld, is het nauwelijks nog voelbaar.

Mee eens, mijn spleet is vorig jaar ook gesteld en afgelopen weekend naar Valenciennes op en neer eigenlijk niets gemerkt van inkomen van de ac.

Taranis


Vulk

Dat is een goeie, dat ga ik bij gelegenheid eens kritisch bekijken.
Aan de andere kant zou het niet mogen, de pomp zit er nu twee jaar (en 30.000km) in, waarvan ze zeker 2/3 van de tijd niet gewerkt heeft.

arjenT5R

Ik stel ze tegenwoordig op vrijwel nul werkt perfect en schakelen idd een stuk smoother in...

eigenlijk logisch als je bedenkt hoe het werkt ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Van zodra de boel weer werkt (en blijft werken) zal ik daar eens naar kijken.

Daarnet was ik aan het rijden in een dorpskern. Zomaar uit het niets viel de motor uit. Ik dacht eerst aan vervriezende injectoren, maar op benzine zetten gaf geen oplossing. Daarna het contact afgezet en de auto terug gestart. Opnieuw lopen zonder problemen.

De volgende 20km geen problemen gehad. Lijkt me typisch een gevalletje relais 103. Vorig jaar had ik ook problemen ermee, en toen heb ik een ander (oud) gemonteerd. Het relais dat er uitkwam is doen doorgesoldeerd, dat ga ik straks plaatsen.

Maar, aangezien we gisteren met de wideband zijn bezig geweest denk ik ook in die richting. Stel dat er iets zou zijn met die sonde, stuurkast, ergens een slecht contact in die buurt, ... heb ik dan dezelfde symptomen? Of gaat de motor eerder slechter lopen en krijg ik dan een foutmelding of iets dergelijks?

arjenT5R

Ja zonder wideband steft hij langzaam af. Ozzzzz is ervaringsdeskundige onderhand.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Citaat van: arjenT5R op 05-07-2019 12:27:01
Ja zonder wideband steft hij langzaam af. Ozzzzz is ervaringsdeskundige onderhand.



Uitvallen dus?

Ozzzz

Citaat van: arjenT5R op 05-07-2019 12:27:01
Ja zonder wideband steft hij langzaam af. Ozzzzz is ervaringsdeskundige onderhand.

:eusa_shifty:

Vulk

Voor alle duidelijkheid, de symptomen zijn NIET gelijk?


Ozzzz

Citaat van: Vulk op 05-07-2019 12:48:59
Voor alle duidelijkheid, de symptomen zijn NIET gelijk?

Klinkt heel herkenbaar die symptomen, spontaan uitvallen vervolgens starten en lopen en dagen niets aan de hand. Echter de intervallen van uitvallen werden steeds frequenter totdat er eigenlijk niet meer mee te rijden valt... Eer we er achter kwamen dat de sonde getoast werd op contact aan en de mod van Piet hadden geflashed ben ik inmiddels aan sonde 3 van het jaar bezig.  :eusa_wall:

Na de mod en een frisse sonde nooit meer problemen gehad...