De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Vulk

Heb net relais 103 vervangen, volgende stap is de sonde.

Vulk

#1246
Gisteren bij de aircoboer het aircosysteem laten afpersen. Geen grote lekken, maar wel ergens nog een kleintje. De boel afgevuld met stikstof en daarna zijn ze op zoek gegaan met een snuffelaar, maar ze konden niets vinden. Voorstel van de aircoboer is om de auto een dag er te laten staan. Dan kunnen ze een volle dag de boel onder druk zetten met stikstof en zouden ze iets moeten vinden. Dat ga ik maar eens doen denk ik...



Verder deze morgen opnieuw gaan rijden en gaan loggen. Dat was nog nodig met de nieuwe intercooler. Na enkele pulls viel de motor terug uit aan de stoplichten. Ik was nog aan het loggen. Ik heb de auto afgezet en terug gestart en nadien de log opgeslagen. Ik hoop dat de log opgeslagen is en dat het niet enkel het stukje is dat ik heb van het herstarten....

Sonde wisselen is voor één dezer dagen. Het enige wat me niet lekker zit is dat het net voorvalt nu we de modificatie hebben gedaan.

edit: net even de log geladen, het eerste deel voor het uitvallen is dus helaas niet bewaard. Bummer.

KIM

Ik hoop dat ze formeergas gebruiken voor het opsporen. Stikstof zal niet veel duidelijkheid verschaffen vanwege de vrij grote molecuulstructuur.
Formeergas is voorzien van waterstof en heeft een kleinere molecuulstructuur. Lekken worden dan beter gevonden. De snuffelaar bij formeergas is gevoelig voor waterstof.

Vulk

Citaat van: KIM op 06-07-2019 13:56:49
Ik hoop dat ze formeergas gebruiken voor het opsporen. Stikstof zal niet veel duidelijkheid verschaffen vanwege de vrij grote molecuulstructuur.
Formeergas is voorzien van waterstof en heeft een kleinere molecuulstructuur. Lekken worden dan beter gevonden. De snuffelaar bij formeergas is gevoelig voor waterstof.

Ik heb geen idee, maar ik ga er van uit dat ze weten wat ze doen. Het is één van de grotere aircobedrijven hier in de buurt en staan goed aangeschreven. Ze houden zich bezig met airco's van vrachtwagens, maar ook koelwagens etc. Sowieso zorgen voor later, eerst zorgen dat de auto blijft lopen. ;D

In kader van het uitvallen heb ik toch maar de widebandsonde vervangen deze middag.

Eerst maar pootje lichten:



En dan maar de oude sonde gedemonteerd. Hierbij twee foto's van de sonde zelf. Ik heb geen idee of je daar visueel wat kan aan zien.





En dan beide sondes naast elkaar. De nieuwe sonde heeft een merkbaar langere kabel dan de oude. Hier op de foto heb ik het hitteschildje dat ik extra had gemonteerd al overgezet.



En dan de kabel opnieuw ietwat gefatsoeneerd.



Daarna uiteraard gaan rijden en gaan loggen. De AFR komt goed binnen dus de operatie is alvast gelukt. De auto liep al een tijd wat nukkig stationair, maar dat lijkt nu opgelost te zijn. Tijdens het rijden geen klachten. Ik blijf de auto associaal snel vinden. Ook tijdens het loggen geen inhouden, hikken of wat dan ook. Ik heb ze naar Arjen gemaild en ik zal nu wel horen of er wat moet bijgestuurd worden. Hardwarematig zit er nu een nieuwe wideband sonde in en ook de BIN is nog niet aangepast op de nieuwe intercooler.

Ik hoop dat hiermee het uitvallen ook verleden tijd is.  :eusa_pray:

Ries van de Zilverschuit

We vroegen ons hier al eerder af: welke sonde zat nu bij dat setje van Ecotronics, Bosch of Chinees? Kun je daar bij jouw sonde wat over zeggen?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ozzzz

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 06-07-2019 21:15:22
We vroegen ons hier al eerder af: welke sonde zat nu bij dat setje van Ecotronics, Bosch of Chinees? Kun je daar bij jouw sonde wat over zeggen?

Volgens mij zat er dat dat setje gewoon Chinese bralzooi maar zonder die mod van Piet toast ie ook gewoon Bosch lsu's... Trust me I know..  :eusa_shifty:

KIM

Maar dat is dus voornamelijk bij onboard flashen. Ik weet niet hoe jouw ECU is geflashed?

Vulk

Citaat van: Ozzzz op 06-07-2019 22:21:47
Volgens mij zat er dat dat setje gewoon Chinese bralzooi maar zonder die mod van Piet toast ie ook gewoon Bosch lsu's... Trust me I know..  :eusa_shifty:

Dat weet ik niet meer. Sonde en stekker zien er identiek uit als de Bosch die er nu in is gegaan. Ik heb nog eens gekeken naar de foto's van tijdens de eerste montage, maar heb helaas geen foto van de verpakking van toen.

Citaat van: KIM op 06-07-2019 23:18:54
Maar dat is dus voornamelijk bij onboard flashen. Ik weet niet hoe jouw ECU is geflashed?

Ik flash telkens onboard. Echter sinds ik wist dat dat niet gezond was voor de sonde zette ik telkens het stuurkastje uit tijdens het flashen. Ik schat dat mijn sonde een flashbeurt of 7-8 heeft ondergaan terwijl ze verwarmd werd. Ook altijd erop gelet dat de auto nooit op contact stond terwijl de auto niet draaide. Tenzij op de keuring vorig jaar in augustus.

Ik hoop dus dat het de sonde was en niet iets anders, want ik blijf het raar vinden dat het net nu voorvalt na het doorvoeren van de modificatie.

arjenT5R

Ik heb een LSU ADV en die doet het gewoon nog steeds sinds aanschaf ook na een miljoen keer flashen ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 06-07-2019 21:15:22
We vroegen ons hier al eerder af: welke sonde zat nu bij dat setje van Ecotronics, Bosch of Chinees? Kun je daar bij jouw sonde wat over zeggen?

meegeleverde sensor = Chinese brol!!!

Ik dacht ook destijds, lekker in US bestellen, komt er een pakketje aan uit china, met gedeclareerde waarde op doos van 23 dollar?!
En ondanks dat Ecotronics lekker afficheert met de Bosch sensor krijg je bij hun set dus een namaak sensor (uiterlijk helemaal hetzelfde maar er staat nergens de merknaam Bosch op...). Dus best gewoon zonder sensor bestellen en dan een echte Bosch lambda erbij kopen

BBS

Citaat van: de Boeing op 07-07-2019 10:20:00
meegeleverde sensor = Chinese brol!!!

Ik dacht ook destijds, lekker in US bestellen, komt er een pakketje aan uit china, met gedeclareerde waarde op doos van 23 dollar?!
En ondanks dat Ecotronics lekker afficheert met de Bosch sensor krijg je bij hun set dus een namaak sensor (uiterlijk helemaal hetzelfde maar er staat nergens de merknaam Bosch op...). Dus best gewoon zonder sensor bestellen en dan een echte Bosch lambda erbij kopen

Nou nou.....
Mijn setje van Ecotronics zit er intussen al weer ruim een jaar of 3 in en werkt nog altijd perfect.
Is trouwens wel een LSU sensor zit ik mij te bedenken.....
Volvoloos....

de Boeing

Elektronica is prima hoor (want zowat alles komt toch uit china) maar de 2 sensors die ik bestelde zijn dus al gaar...

Vulk

Citaat van: de Boeing op 07-07-2019 10:31:18
Elektronica is prima hoor (want zowat alles komt toch uit china) maar de 2 sensors die ik bestelde zijn dus al gaar...

Welke symptomen had jij dan?

arjenT5R

Citaat van: BBS op 07-07-2019 10:25:02
Nou nou.....
Mijn setje van Ecotronics zit er intussen al weer ruim een jaar of 3 in en werkt nog altijd perfect.
Is trouwens wel een LSU sensor zit ik mij te bedenken.....

Same here en een jaar of anderhalf intussen.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Ik heb vandaag de 850 meegenomen naar het werk. Deze middag ben ik naar een andere vestiging gereden.

Vooralsnog gaat het prima en is de auto niet meer uitgevallen. Ook loopt hij een pak beter dan voorheen. De auto sonde moet echt slecht geweest zijn. Ik ben voorzichtig positief dat het euvel opgelost is door de nieuwe sonde te monteren.

Ook heb ik een afgespraak gemaakt bij de aircoboer binnen een tiental dagen. De auto zal er een volledige dag blijven staan om op die manier het lekje in het aircosysteem te kunnen vinden.