The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bebe66

@Thijs:

Olielekkage bij een Eend is vaak het gevolg van een slechte olievulpijp. Een goede olievulpijp zorgt voor onderdruk in het carter.

Ik heb mijn olievulpijp 'gereviseerd' met een siliconen bakmatje en nog een extra één-weg-klep in de slang naar het luchtfilter.

Op 2cv.nl kun je je uren 'inlezen' :)


Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

bebe66

Op het 2cv.nl forum zit een 'soort Yits' die ook handig is met de 3D printer, en bezig is met carter overdruk/onderdruk...

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=14539
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 16-04-2017 08:53:45
Hahaha, wat nu als ik je vertel dat ik al een behoorlijke poos op zoek weer ben naar of een Eend of een CX ?  Maar kan niets kopen wat mij aanstaat of mij past :(.
Wat leuk om te horen! Hoor het graag als je er eentje vind die bij je past. Echt super!

Citaat van: bebe66 op 16-04-2017 17:51:38
Olielekkage bij een Eend is vaak het gevolg van een slechte olievulpijp. Een goede olievulpijp zorgt voor onderdruk in het carter.
Ik heb mijn olievulpijp 'gereviseerd' met een siliconen bakmatje en nog een extra één-weg-klep in de slang naar het luchtfilter.
Op 2cv.nl kun je je uren 'inlezen' :)
Grappig dat er zich langzaam steeds meer Eendenkenners of liefhebbers melden hierzo. Heb vanmiddag een beetje bijgelezen op 2cv.nl en zag het siliconen bakmatje voorbij komen ;D  Ook de EendenYits is leuk om te zien!

Wij hebben er net een nieuwe vulpijp op zitten, dus je zou verwachten dat het daar niet vandaan komt. Maar vrijdag gaan we meten hoeveel waterkolom onder ( :D) of overdruk ( :-\) er is. En dan vanaf daar weer rustig verder kijken en sleutelen   8)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

bebe66

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 17-04-2017 22:30:53
Citaat van: Dirk342 op 16-04-2017 08:53:45
Hahaha, wat nu als ik je vertel dat ik al een behoorlijke poos op zoek weer ben naar of een Eend of een CX ?  Maar kan niets kopen wat mij aanstaat of mij past :(.
Wat leuk om te horen! Hoor het graag als je er eentje vind die bij je past. Echt super!


Iets voor Dirk?
https://link.marktplaats.nl/m1157165889
Ombouwen naar 2cv6 blok met big bore set?
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

UserID6342

Citaat van: bebe66 op 18-04-2017 21:30:55
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 17-04-2017 22:30:53
Citaat van: Dirk342 op 16-04-2017 08:53:45
Hahaha, wat nu als ik je vertel dat ik al een behoorlijke poos op zoek weer ben naar of een Eend of een CX ?  Maar kan niets kopen wat mij aanstaat of mij past :(.
Wat leuk om te horen! Hoor het graag als je er eentje vind die bij je past. Echt super!


Iets voor Dirk?
https://link.marktplaats.nl/m1157165889
Ombouwen naar 2cv6 blok met big bore set?
Oe wat een leuk ding met nog de deurtjes verkeerd, geribbelde motorkap (praktisch onvindbaar) en een 400cc motortje erin zonder oliefilter (2CV4) :eusa_clap: :eusa_clap:  Zou idd een leuke zijn voor hier, maar voor nu even niet verstandig om te doen helaas :(.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 19-04-2017 06:15:49
Citaat van: bebe66 op 18-04-2017 21:30:55
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 17-04-2017 22:30:53
Citaat van: Dirk342 op 16-04-2017 08:53:45
Hahaha, wat nu als ik je vertel dat ik al een behoorlijke poos op zoek weer ben naar of een Eend of een CX ?  Maar kan niets kopen wat mij aanstaat of mij past :(.
Wat leuk om te horen! Hoor het graag als je er eentje vind die bij je past. Echt super!


Iets voor Dirk?
https://link.marktplaats.nl/m1157165889
Ombouwen naar 2cv6 blok met big bore set?
Oe wat een leuk ding met nog de deurtjes verkeerd, geribbelde motorkap (praktisch onvindbaar) en een 400cc motortje erin zonder oliefilter (2CV4) :eusa_clap: :eusa_clap:  Zou idd een leuke zijn voor hier, maar voor nu even niet verstandig om te doen helaas :(.
Echt een leuke ja! Het is fijn dat de onderdelen zo betaalbaar zijn, maar als je er eentje koopt moet je toch best diep in de buidel tasten! Zeker als je kijkt naar de staat van deze. Gelukkig dat wij er al een hebben staan, dan hoef ik daar niet meer over na te denken  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#771
Een GSA en een druppelende Eend

Op autogebied niet compleet stil gezeten hier, want, een nieuwe auto in de familie! Na een tijdje kijken en veel proefritten maken met mijn zusje kwamen we een hele nette Citroen GSA tegen. Niet per se het eerste dat we op het oog hadden, maar van alle wagens die we gezien hadden kwam deze toch wel als beste uit de bus. Het was een hobbyproject van iemand die er zeker niet op bezuinigd heeft. Groter werk (zoals motor eruit en pakkingen en keerringen vervangen) heeft hij door een bevriende ex-Citroen monteur laten doen, en van binnen heeft hij er nieuwe bekleding op laten zetten. Daarnaast hebben we deze wagen gekocht op de dag dat hij ging verhuizen en hij geen plek meer had voor de wagen, dus qua prijs kwamen we ook mooi en ver onder de vraagprijs uit. Anyway, leuke wagen om mee te toeren (heerlijke vering), iets om mee bezig te zijn en vast nog veel over te leren in de toekomst. Tot nog toe enkel een broos benzineslangetje vervangen. De accukabels doen we volgende week even. En dan maar rijden en een lijstje bij houden van wat er nog meer aan moet gebeuren.



Bij het eendje hebben we het lek op kunnen sporen, en dat lijkt bij de oliepomp vandaan te komen. De keerring die erboven zit is net vervangen dus daar komt het waarschijnlijk niet vandaan. Motor gaat er dus binnenkort weer uit en dan vervangen we daar de ring en papieren pakking en kijken we of de marges nog goed goed zijn.



De onderdruk bij het eendje was trouwens nog prima. De olievulpijp was laatst nog vervangen, en hij meet nu 14.5 cm waterkolom onderdruk bij stationair, en 9.5 cm bij volgas. Het gaat dus de goede kant op met deze Eend!

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#772
Raampje open, raampje dicht...

En wat betreft de Volvo? Eigenlijk moet je nooit zeggen dat ie als een zonnetje rijdt (om je vervolgens met andere dingen bezig te houden). Dan wordt hij namelijk jaloers en gaat hij aandacht vragen. En deze keer was dat in de vorm van het achterraampje dat niet meer open wilde. Via het knopje aan de deur deed hij het nog wel dus het motortje was nog goed. En ook het knopje daar werkte dus nog prima.
Voor de zekerheid eerst alle zekeringen gecheckt maar dat was allemaal ok. Vandaar de knoppen aan de bestuurderskant er maar eens uit gewipt en gekeken waarvoor al die draadjes nou eigenlijk zijn.



Best veel! Mooi gekleurd ook allemaal  ;D In Haynes de wiring diagram gevonden en na een hoop gepuzzel de draad gevonden die 12 volt naar binnen brengt (blauw), en de twee draadjes die stroom naar het desbetreffende raam (zouden moeten) brengen als je het knopje omhoog of naar beneden klikt.  

Daarna met de multimeter op Ω doorgemeten of de schakelaar überhaupt een goede connectie maakte, en dat bleek dus niet helemaal het geval. Even goed wat contact clearer erop gespoten en het ging al een stuk beter. Daarna nog een keer flink wat contact cleaner en het ruitje ging weer vrolijk op en neer!
Dit had natuurlijk een stuk sneller gekund als ik er meteen contact cleaner op had gespoten, maar op deze manier verdiep ik me ook eens in de puzzel van de wiring diagrams. Komt vast nog van pas bij de wat complexere elektrische zaken die er ongetwijfeld een keer aan gaan komen.

Daarnaast zit er een piep / kraak bij het linker achterwiel. Ik heb er al even onder gelegen terwijl hij op en neer werd gebounced om erachter te komen wat het precies kraakt. Ook wat wit vet gespoten op verschillende onderdelen om te kijken of het minder werd (om zo de locatie te vinden) maar tot dusver nog geen success. Moet er even wat meer tijd voor uittrekken en wat grondiger aanpakken. Tips en tricks uiteraard welkom!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

#773
Een GS/GSA is een fijne auto om mee te rijden en altijd ondergewaardeerd geweest in mijn ogen. Het stuurt gewoon goed en is vlot zat, zeker als je de 1300 versie hebt, wel zijn ze wat rumoerig vind ik persoonlijk. Qua vering ongekend en grandioos zolang de bollen en pomp goed zijn ;D ;D. De hydro leidingen naar de achterkant wilden vaak compl door rotten met als gevolg dat de kont meteen tegen / op de straat ligt, en de auto niet meer verplaatsbaar is, hou die aub goed in de gaten.

Hans Duiven

Citaat van: Dirk342 op 22-04-2017 22:33:12
Een GS/GSA is een fijne auto om mee te rijden en altijd ondergewaardeerd geweest in mijn ogen. Het stuurt gewoon goed en is vlot zat, zeker als je de 1300 versie hebt, wel zijn ze wat rumoerig vind ik persoonlijk. Qua vering ongekend en grandioos zolang de bollen en pomp goed zijn ;D ;D. De hydro leidingen naar de achterkant wilden vaak compl door rotten met als gevolg dat de kont meteen tegen / op de straat ligt, en de auto niet meer verplaatsbaar is, hou die aub goed in de gaten.

In Hoogeveen zat een paar decennia terug iemand die wat kon doen aan de leeglopende bollen.
Die maakte er gewoon een gasnippel op, zodat ze hervulbaar werden.

Peultje

Ik heb twee CX-en gehad en bij een ook wel eens de veerbollen met stikstof bijgevuld. Dit door een stalen cylindertje op de bout bovenop de bol te solderen. Dan deze dop een paar slagen losdraaien zodat hij niet meer afsloot. Ik had een bus met O-ringen die strak om het gesoldeerde cylindertje paste gasdicht op de bol geklemd. Op de zijkant van die bus onder de O-ring zat een aansluiting voor de slang naar de stikstofdrukcylinder en kon ik stikstof in de bol persen. Daarna de boven de bus uitstekende cylinder weer vastdraaien in de bol en bus eraf halen. Dit alles ging prima.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

stuuraandeverkeerdekant

Mooie tips allemaal! Voor het geval het ooit nodig is weet ik nu vast in welke richting te zoeken en wie aan zijn jas te trekken (of een pbtje sturen). Tot die tijd gaan we gewoon lekker bouncen en toeren   :D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#777
APK en GSA

Vorige week is mijn auto netjes door de APK keuring gekomen. Enige adviespunt was een speling op het axiaalgewricht links (stuur of fuseekogel). Van Dirk al een tip gekregenhoe te testen of het de stuurkogel of de draagarm is, dus daar zal ik mij binnenkort eens in gaan verdiepen. Verder doen alle raampjes het nog, de knipperlichtjes en al het andere wat het doen moet doet het. Dus helaas ook niet veel om over te schrijven hier.

Enter de GSA...

Samen met mijn zusje zouden we ook de accukabels van de Citroën gaan vervangen. Gewoon uit voorzorg. Maar ook omdat we de kabels toch nog hadden liggen (ik had flink ruim ingekocht toen ik ze nodig had voor mijn wagen) en omdat we er steeds sneller in worden. Appeltje eitje dus.



Of toch niet? Zoals wel vaker, wanneer ik het gevoeld heb dat ik precies weet wat ik doe, komt er weer wat nieuws op mijn pad. Dit keer in de vorm van een wat gammele schroefdraad van de plus op startmotor en een bout die geen afscheid wilde nemen... Recipe for disaster!

Dus toen wij dachten dat we de bout er eindelijk af hadden, zat de schroefdraad er nog in...  :eusa_doh: Met meer beleid en een bak meer kruipolie hadden we het misschien wel kunnen voorkomen, maar het leed was al geleden.

Het scheelt dat we beide niet snel bij de pakken neer gaan zitten dus terwijl zij op haar telefoon zocht naar een revisie bedrijf in de buurt ben ik gaan kijken hoe je die startmotor eruit krijgt. Na wat zoeken hadden we allebei gevonden wat we zochten en toen we al bijna op weg waren naar het revisiebedrijf belde onze vader dat er in de dozen met onderdelen die we bij de auto hadden gekregen ook nog een startmotor zat. Een ongelukje zit in een klein hoekje, geluk soms ook.

Wat ik sowieso mooi vind aan het sleutelen, is dat niet niet wegkomt met arrogantie. Grootspraak heeft geen zin. Niemand gaat je geloven wanneer je doet alsof je weet hoe het in elkaar zit, want je krijgt directe feedback van de wagen. En als die het niet doet heb je het niet goed gedaan. Goed, er zit natuurlijk wel een zekere margin of error in - je kunt short cuts nemen die schadelijk zijn op de lange termijn, maar de directe feedback die je krijgt is wel mooi om te zien en mee te werken.

Anyway, die startmotor moest er dus uit. Bij de GSA betekend dat dat ook het spruitstuk eraf moet. En bij een wat oudere wagen (1982) wil dat soms nog wel een beetje vast zitten... Maar uiteindelijk met wat wrikken, wat weken en wat geduld kwam elk boutje en elke schroef er heel uit. Een handig trucje dat ik nog tegenkwam in de video podcast van The Humble Mechanic was om alle bouten in een stuk karton te steken zodat je precies weet wat waar gaat. Op zich was dit geen enorm grote klus, maar het werkt wel heel makkelijk en snel wanneer je niet hoeft te zoeken naar welke bout nou ook alweer waar ging.



Eerst nog even getest of de startmotor het ook daadwerkelijk deed. De plus kabel aan op de plus, de massa aan de behuizing, en de afstand tussen het pinnetje dat naar het contact gaat en de plus overbruggen met een schroevendraaier. Toch wel fijn om er nu achter te komen als ook deze kaduuk is voordat we alles weer dicht bouwen. Maar zoals te zien via de link doet deze het nog prima!



Alles mocht dus weer terug in de auto. We hebber er de tijd voor genomen en ondertussen nog wat schoongemaakt, gammele contacten van de bedrading vervangen en onze ogen de kost gegeven. Een stukje gereedschap dat ik laatst gekocht had dat ook echt goed van pas kwam was zo'n magneetje aan een lange buigzame stok. Scheelt zoveel tijd en frustratie wanneer je een gevallen moertje binnen no time uit de motorruimte vist!

Verder ook over deze klus niet veel te melden. Alles liep gesmeerd, wat ongetwijfeld ook aan de assistentie van deze mini-monteur zal liggen   :D :D



Dus, sleutel in het contact, start knop indrukken (ja, een heuse startknop) en de motor loopt weer als een zonnetje!

PS: mocht ik een Volvo embleem op deze auto moeten plakken, om ook in de toekomst op dit forum over deze wagen te berichten, dan hoor ik dat uiteraard graag.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Benny850

Zo'n blauwe gereedschapskist heb ik pas nog voor 4 euro op de kop getikt. Oerdegelijk kistje vind ik.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Benny850 op 05-05-2017 20:11:03
Zo'n blauwe gereedschapskist heb ik pas nog voor 4 euro op de kop getikt. Oerdegelijk kistje vind ik.
Ben er ook heel blij mee! Kreeg m van mijn vader, die hem weer van de buurvrouw had gekregen (die hem eigenlijk wilde weggooien).
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!