The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blok70

Krimpkousen en kabelschoentjes.... allemaal netjes n'tuurlijk.... maaruh what about je service lampje dannnn???? ;D any succes??




stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Sweij op 30-06-2017 11:48:12
Zie hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,70943.msg1515401.html#msg1515401

Zelfde probleem en mijn oplossing. Het kabeloogje werd echt loeiheet!
Dank voor de link, leuk om te zien dat praktisch alles wat je kunt verzinnen of tegenkomt bij een ander ook al een keer is voorgekomen  ;D

Citaat van: Blok70 op 30-06-2017 21:58:07
Krimpkousen en kabelschoentjes.... allemaal netjes n'tuurlijk.... maaruh what about je service lampje dannnn???? ;D any succes??
Service lampje ging uit via de de omschreven stappen. Heel simpel en snel. Heb ook nog wel wat kabelschoentjes en krimpkousjes liggen dus als ik een keer bezig ben vervang ik t schoentje wellicht ook nog wel, maar eerst even kijken of hij warm wordt tijdens het rijden. Ben wel benieuwd.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Markbakker

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 27-06-2017 13:16:27
Electrisch Probleempje Aanhanger

Ik heb een raar electrisch probleempje met de aanhangwagen. De verlichting van de aanhangwagen, doet namelijk niet helemaal wat je zou verwachten. Nu heb ik een aantal testjes gedaan om te kijken of ik het kon oplossen, maar ben er nog niet uit.

Dit is wat ik zie met het contact op II en de lampen van de auto aan. Het linkerknipperlicht brand continue, en de beide achterlichten staan aan.

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_9083_zpsegperlis.jpg

Trap ik nu de rem in, dan gaat het linkerachterlicht uit, en het rechterachterlicht brand harder.

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_9082_zpsexj3ajru.jpg

Aangezien ik een soortgelijk probleem ook met een andere aanhanger heb gehad, verdenk ik dus de aansluiting van mijn eigen auto, en niet de aanhangwagen.

Omdat de lampen zo raar reageerden, vermoedde ik eerst een massaprobleem. Wellicht dat de stroom via een andere lamp zijn weg terug naar de minpool zocht. Maar de massa in de rechter D stijl zag er nog heel mooi uit.

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_9062_zpsmzdxgrnw.jpg

Ergens las ik dat de trekhaak zelf ook als massa fungeert dus deze ook maar even schoongemaakt.

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_9081_zpslzdktum2.jpg

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_9084_zpswphrx1vt.jpg

Zonder resultaat overigens.

Omdat dat het dus niet was, leek het me logisch dat het wellicht gewoon verkeerd aangesloten is. Dus alle pinnen in de stukker doorgemeten, om te zien wat waarop was aangesloten. Ik heb ook gekeken naar de draadjes in de stijlen, om te zien welke kleuren waarbij hoorden. Dat ziet er ongeveer zo uit.

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/diagram%20trekhaak_zpsjpdvokst.jpg

Wat me opviel was dat er twee pinnen zijn aangesloten op de koplampen (ze geven 12 volt wanneer je de lampen van de auto aandoet). Hier had ik mijn twijfels bij. Ook geeft de laadstroom pin (pin 2 in mijn tekeningetje) altijd 12 volt - zelfs wanneer ik de sleutel uit het contact haal. Bij de vorige aanhanger was dit een issue, om dat daarbij een lamp bleef branden wanneer ik de aanhangwagen aangekoppeld liet. EDIT: aansluitingen van stekker zitten goed, voor een plaatje van de juiste aansluiting en kleuren zie dit topic.

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_9069_zpsaldha66n.jpg

In de auto viel me op dat in de linkerstijl een blauw connectortje zat dat twee draden tot één bracht, en op de blauwe draad (laadstroom) stond inderdaad altijd stroom (ook met sleutel uit contact).

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_9066_zpsw1qhtqp3.jpg

Iets anders dat wellicht nog een clou kan zijn, is dat toen ik twee maanden geleden de zekering heb moeten vervangen. Dat was de eerste keer dat ik er een aanhangwagen achter zette, dus daarvoor was het me nog nooit opgevallen. Sindsdien is hij niet meer doorgebrand.

Weet iemand hoe de draden horen te zijn aangesloten bij een 7 pin connector? Ik hoor het graag!


Aan de hand van jouw bericht en zo voor de vakantie mijn stekkeraansluiting ook even gecontroleerd, bij mij staat er op pin 2 geen constante stroom, ook niet wanneer de auto aan staat. Weet je toevallig nog op welke draad deze in de auto is aangesloten? Vind het toch wel een fijn idee dat ik gewoon stroom in de caravan heb wanneer we onderweg zijn.

stuuraandeverkeerdekant

#873
In de auto zit deze in de D stijl aan de linkerkant. De blauwe draad (slecht te zien dat hij blauw is op deze foto) waar ik nu de naald op heb staan is degene waar continue 12 volt op staat.



Ik heb verder niet uitgezocht waar deze verder vandaan kwam of heen ging. Hopelijk helpt dit een beetje.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Markbakker

Top, dankjewel! Kan ik daar vandaag even mee aan de gang:)

stuuraandeverkeerdekant

#875
Pats!



Eergister tijdens een ritje op de snelweg. Behoorlijk steen ook. En met 130 km per uur levert dat dus bovenstaand plaatje op. Een beetje rond gegoogled en op het forum gezocht, maar leek me niet echt iets om zelf te doen, dus vanochten even langs Carglass geweest. Daar schrokken ze ook wel van het formaat en vertelden mij vriendlijk dat ze mij 'mochten' adviseren om een nieuwe ruit te nemen.

Nou, uh, bedankt. Maar maak hem maar gewoon, dat vind ik ook al heel mooi.



Ik zag het van tevoren even allemaal somber in, maar het ziet er allemaal weer heel keurig uit nu   :eusa_clap:

Daarna naar de doe het zelf garage om voor de auto van een familielid de remblokken te vervangen en olie te verversen. En omdat ik toch in een garage met een waterpas-vloer was, heb ik meteen het niveau van de versnellingsbakvloeistof van mijn eigen auto nog maar eens gecheckt. Ik merkte de laatste tijd dat het schakelen in zijn achteruit wat stroef ging. Weet niet of dit de oorzaak zou kunnen zijn, maar aangezien ik ook wat zweetplekken bij de keering aan de bakkant heb, wilde ik vandaag even checken of de versnellingsbak vloeistof nog op pijl was. Bleek daar toch bijna 400ml bij te kunnen! Zo erg zweet hij nou ook weer niet dus vind het wel gek, maar ben blij dat ik het gechekt heb. Nu even een stukje rijden om te zien of het allemaal langzaam weer wat soepeler wordt. En in de nabije toekomst die keering een keer vervangen natuurlijk.



Vet is al flink in het rond geslingerd, dus daar moet ik binnenkort ook maar eens mee aan de slag. Dit keer met een spreider, zodat ik hem niet zo ver uit elkaar hoef te halen als de vorige keer.


En dan de Eend, want die is er ook nog. We duwden hem gister nog naar de parkeerplaats voor het huis toen een buurvrouw vrolijk opmerkte: 'Zo, zitten er weer wieltjes onder?' Dat wel, maar maar de motor is er weer uit..

Na wat krasjes op de krukas ontdekt te hebben die mogelijk de oorzaak van de lekkage waren hebben we het blok gesplitst en de krukas laten polijsten. Er komt een nieuwe nokkenas in, nieuwe zuigers en dan kunnen we alles weer op bouwen. Voor de derde keer al, dus dat zal best snel gaan nu   ;D  ;D




Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

KIM

Zit er standaard zo'n alu Carter met koelribben op een eend blok?
Op de FIAT 500 werden die dingen door Abarth en andere Italiaanse tuners geleverd.

UserID6342

Het beste gereedschap wat je nodig hebt bij een 2CV is al zichtbaar op de laatste foto :) :).

Dacht van wel Kornelis over het cartertje, ken ze zelf ook niet anders om eerlijk te zijn.  Juist ivm de luchtkoeling van het motortje.

V70geRwin

Je bent er nog vroeg bij met het vet hoor  ;)

Doe mij zo'n steen op de ruit, zoveel krasjes dat een nieuwe geen luxe is maar valt onder slijtage...

Leuk die eend, als kind veel kilometers gemaakt in een Diane.
Die waarvan je het dak op kon rollen.
Leuk totdat bij -10 spontaan het dak open ging  ;D

Succes met je klussen!

stuuraandeverkeerdekant

#879
Jarig

Vandaag is het precies een jaar geleden dat ik voor de aller eerste keer olie heb ververst. En het is ook precies een jaar geleden dat ik de eerste post in deze blog maakte.

Behoorlijk spannend vond ik dat olie verversen toen. Bang dat ik iets verkeerds zou doen en de auto onherroepelijk naar de sloop zou sturen. Of dat in plaats van een probleem te verhelpen ik het alleen maar erger zou maken. Gelukkig loopt dat zo'n vaart allemaal niet, en kunnen die beestjes (of machines) best wel tegen een stootje. En daarnaast heb ik geleerd dat het ook allemaal niet zo heel erg moeilijk is. Of zoals Pirsig het in Zen and the Art of Motor Cycle Maintenance beschrijft: 'It's so hard when contemplated in advance, and so easy when you do it'.

Niet dat ik nu denk dat alles makkelijk is, maar voor mijn gevoel heb ik wel enorm veel geleerd. Over het sleutelen aan auto's, en misschien wel net zoveel over mijzelf.

Dat het allemaal zo snel is gegaan - en dat ik zoveel lol in het sleutelen en uitvogelen heb gekregen - komt voor een heel groot gedeelte toch wel door dit forum. Ik heb een aantal hele fijne mensen ontmoet en ik heb de blogs van meerdere mensen hier gelezen als ware het heuse page turners. Ik ben dankbaar voor alle mensen die mijn blogposts het afgelopen jaar hebben gelezen, en was elke keer weer blij wanneer iemand een reactie had geplaatst. Reacties waarin ik werd gewezen op iets wat ik over het hoofd had gezien (een hoop), tips gaven (dank) of gewoon zeiden dat ik goed bezig was (super!).

Dus: dank jullie wel! Ik vind al jullie hulpvaardigheid serieus heel bijzonder en hoop dat iedereen die dit leest weet dat dit 'dank jullie wel' ook aan jou persoonlijk gericht is.

Het was me een mooi jaar  :D

En ondanks dat mijn directe omgeving mij misschien af en toe wat afwezig vond (wanneer ik weer eens onder de motorkap dook om te kijken waar dat ene draadje nu naartoe liep), beginnen ze er nu langzaam maar zeker ook van te profiteren. Eergister de auto van mij tante even* van een nieuwe uitlaat voorzien.



Tot rap!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#880
* met 'even' bedoel ik trouwens: de lambdasondedop die ik bij de lokale autozaak had kunnen halen was zo'n lange, die  uiteindelijk niet geschikt was voor de taak, omdat hij bij het kracht zetten gewoon open boog en er overheen slipte.  Met een kortere dop ging hij gelukkig snel los.  Daarnaast was ik van plan alleen de middendemper te vervangen, maar toen ik  hem loshaalde van de achterdemper, viel daar door de trillingen ook meteen een gat in. Een flink stuk roest dat ik over het oog had gezien. Dus dan maar meteen een achterdemper erbij halen, die ik een kilometer of 20 verderop kon ophalen.  De correcte maat uitlaatpakking zat er helaas niet bij (wel andere maten), dus daar een beetje moet improviseren met uitlaatpasta en één van de andere pakkingen. Ook de ophanging van de imitatie-uitlaat was net wat anders dan het origineel  waardoor de beugel tegen het chassis kwam. Met de slijptol er een stukje afgehaald  en om het helemaal mooi af te maken zet ik er binnenkort nog een langer stukje ophang-rubber tussen zodat de uitlaat goed uit de buurt blijft van het chassis. Al met al ruim vier uur sleutelen dus.

De auto is gister trouwens door de APK gekomen, dus mijn knutselwerk is akkoord bevonden!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Ries van de Zilverschuit

#881
Herkenbaar hoor, die ervaringen van het afgelopen jaar. Die afwezigheid - 'lig je nu alweer onder de auto?', de sleutelvorderingen, de angsten...

En ja: het is leuk en zonder dit forum had ook ik nooit gestaan waar ik nu sta.  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Benny850

Ik sluit me er volledig bij aan dat dit forum zeker bijdraagt aan het zelf sleutelen.  Daarbij is er voor een 850 zoiezo heel veel informatie te vinden (onderdelen, databases, how to's en noem maar op. )

razorx

Je hebt je van niets tot een waardig sleutelaar opgewerkt en helpt nu ook anderen.  :eusa_clap:
Je weblog is een plezier om te lezen, dus ga door ;) .

Markbakker

Citaat van: razorx op 14-07-2017 15:16:22
Je hebt je van niets tot een waardig sleutelaar opgewerkt en helpt nu ook anderen.  :eusa_clap:
Je weblog is een plezier om te lezen, dus ga door ;) .

Helemaal mee eens!