The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lunadust

Dat is het belangrijkste, gezellig bakkie koffie en over auto's babbelen.  :angel:
Techneut, geen dichter.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Lunadust op 16-08-2016 09:52:57
Dat is het belangrijkste, gezellig bakkie koffie en over auto's babbelen.  :angel:
Zo is t maar net!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#137
Terug in London

Gister terug gereden naar Londen. Fijne rit, en dit keer wél de goeie afslag genomen bij Calais ;D Liep allemaal super smooth en rond zes uur reden we Londen binnen. Netjes aan de linkerkant van de weg, met - zoals het hoort - het stuurweeraandeverkeerdekant.



Wat ook zeer soepel ging, was het schakelen. Die had dus gewoon wat tijd nodig om aan de nieuwe olie te wennen. Wel heel fijn dat ik het resultaat van mijn versnellingsbak olie wissel nu zelf ook merk. Anders blijft t allemaal zo theoretisch.

Halverwege de reis realiseerde ik me plotseling, de piep uit de achterklep is weg! Een dag nadat ik wat wit spuitvet op de scharnierpunten en de kogelkopjes v/d gasveren heb gespoten is ie helemaal geruisloos :eusa_dance: Super belangrijk voor mij, want voorheen kon ik de achterklep niet openen zonder een slapende tweeling (ALS ze al slapen... :eusa_pray:) wakker te maken. But those days are over!

Nieuwe gasveren hebben dus geen haast meer, maar als ik binnenkort (winter?) weer eens met de auto in Nederland ben denk ik toch dat ik eens op de koffie ga in Rijnmond...

Citaat van: triton op 15-08-2016 21:51:01
Ik heb Thijs aangeboden om ze eronder te zetten onder het genot van een kop koffie en dan kan hij ze zelf beoordelen.

De klep heeft het laatste stukje zeker wel een beetje hulp nodig, dus overbodige luxe is het ook weer niet zo'n nieuwe veer.

Iets anders wat me opviel tijdens de rit, was dat de handrem acht klikjes nodig heeft voordat de auto op een lichte helling stil blijft staan. Ik weet niet of de APK een vast aantal klikjes nodig vindt, maar ik vind het net wat veel, dus ik denk dat ik binnenkort eens aan de slag ga met de handrem. De beschrijving van Yits al doorgelezen: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg869208.html#msg869208 En ook wat videootjes gezien waarbij de schroef onder het middenconsole wordt aangedraaid, maar dat schijnt minder goed te zijn. Weet alleen nog niet precies waarom de ene methode beter is dan de andere... Nog wat uitzoekwerk te doen dus.

à bientôt!

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

leons850

Dat is wel leuk om even te zien.
Morgen ben ik voor mijn werk in UK, dan mag ik ook permanent links rijden. ;D

Aantal klikjes maakt niet uit, maar als je het minder wilt maken zou je je middenarmsteun op kunnen tillen.
Even dat klepje er uit wippen en de torx die daar onder zit aandraaien.
Maar controleer wel even of je dan beide wielen voor en achteruit blokkeert door even op een krik te voelen met de hand.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Miyel

Citaat van: leons850 op 16-08-2016 16:12:19
Maar controleer wel even of je dan beide wielen voor en achteruit blokkeert door even op een krik te voelen met de hand.

En misschien wel belangrijker; of ze vrij lopen.. dus of je de torx niet teveel heb aangedraaid.

Volgens de APK moet de handrem minimaal een bepaalde waarde afgeven op de rem testbank..
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Miyel op 16-08-2016 19:19:41
En misschien wel belangrijker; of ze vrij lopen.. dus of je de torx niet teveel heb aangedraaid.
Ook heel prettig natuurlijk :)
Lees net in Haynes dat ie met zo'n 3 a 5 klikjes vast moet staan. Maar APK gaat adhv waardes dus. Goed om te weten.
En Leons850, veel plezier in Engeland! Waar zit je ergens?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Blok70

Goed blogje is dit zeg  :eusa_clap:

Ben net terug uit Schotland en, manman, dáár kunnen ze me er ook wat van!  ;)

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Blok70 op 17-08-2016 17:29:19
Ben net terug uit Schotland en, manman, dáár kunnen ze me er ook wat van!  ;)
Eigenlijk zou iemand ze t een keer moeten vertellen...
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#143
Handrem bijstellen - poging 1

De handrem. Geen grote onderneming [EDIT: dat dacht ik in ieder geval....  :eusa_naughty: zie comments below] maar toch even kijken of ik het een klein beetje beter kan maken.

Eerst een stukje gereden met de handrem er 3 klikjes op, en toen voor de deur opgekrikt...



Ik had het klepje uit het bakje van de middenconsole al losgepield dus dacht meteen met de torx 45 aan de gang te kunnen maar ik kreeg m er gewoon niet voor. De ratel paste niet. Elleboogje (of knietje) erop gezet maar nog steeds kreeg ik m er niet in. Begon me al serieus af te vragen of ik het allemaal wel goed gelezen had en was me mentaal aan het voorbereiden om het middenconsole uit elkaar te halen toen ik me herinnerde dat de handrem eraf moet... :eusa_shifty: Oeps! Meteen van de handrem gehaald en ja hoor, de schroef komt omhoog en ruimte zat!



Wanneer ik de wielen ronddraaide liep er trouwens wel iets aan... Ik heb eerst geprobeerd de schroef helemaal los te draaien maar het licht schurende geluid verdween niet. Het werd wél minder wanneer ik tegen de plaat achter de remschijf (zie pijl) duwde. Na een beetje duwen is het me gelukt om het wiel linksachter helemaal vrij te maken. Aan de rechterkant bleef het een beetje schuren....



In een poging de wielen helemaal schuurvrij te maken, heb ik ook nog wat remmenreiniger op de remschijf gespoten (en opgevangen met een doekje zodat het niet op de banden terecht kwam). Ik gok zo dat dit niet de perfecte methode is om je remmen te reinigen maar ik dacht, ik probeer eens wat! Echt helpen deed het trouwen niet, dus misschien in de toekomst toch maar eens de banden (en remmen) eraf en wat grondiger te werk gaan.

Afijn. De torx langzaam weer aangedraaid en telkens even aan de wielen gevoeld of ze niet (meer) aanliepen en bij hoeveel klikjes ik ze niet meer kon bewegen. Bij 5 klikjes zat ie behoorlijk vast, bij 6 kon ik hem niet meer met de hand in beweging krijgen. Wat wel gek was is dat ik het rechter achterwiel bij 5 klikjes wel naar achter kon draaien, maar niet naar voren. Dit was niet het geval bij het wiel links achter. Iemand hier ervaring mee?


Vieze wielen

Iets anders, wat ik me al in België opviel, is dat het linker voorwiel een stuk sneller vies wordt dan het rechter voorwiel.



Eerst dacht ik dat het gewoon troep van de weg was dat erop zat, maar toen realiseerde ik me dat dit ook wel eens van de remblokken kan komen.... Als dat inderdaad zo is, dan slijten ze wel een beetje ongelijk. :eusa_think: Iemand enig idee waar dat aan kan liggen en wat hier het beste tegen te doen? Als je er al iets aan moet doen?

Dank en groet!

EDIT: Hier een linkje naar Handrem stellen poging 2 en de uiteindelijk succesvolle Handrem stellen poging 3.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Mooi plan, alleen begin je verkeerd (goed bedoeld overigens)...

Je moet eerst de handrem achter stellen mbv het  tandwieltje zodat de remmen net vrij lopen, en vervolgens de vrije slag uit de handel halen mbv de torx die je nu hebt aangedraaid ;D

Het tandwieltje zit in de remschijf en kun je (ongeveer) vinden op 11 en 13 uur en stel je met een lange schroevendraaier.  Je moet het bovenste gat in de schijf hebben ;D

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 17-08-2016 23:33:32
Mooi plan, alleen begin je verkeerd (goed bedoeld overigens)...

Je moet eerst de handrem achter stellen mbv het  tandwieltje zodat de remmen net vrij lopen, en vervolgens de vrije slag uit de handel halen mbv de torx die je nu hebt aangedraaid ;D

Het tandwieltje zit in de remschijf en kun je (ongeveer) vinden op 11 en 13 uur en stel je met een lange schroevendraaier.  Je moet het bovenste gat in de schijf hebben ;D

Kijk! Toch handig dat ik zo af en toe wat schrijf over wat ik allemaal uitspook! Ik begreep al niet goed wat het verschil was tussen bijstellen onder de console en bij het wiel! Dan mag ik binnenkort nog een keer aan de slag, haha!

En dat schuren van die plaat achter de remschijf, is dat een probleem of gewoon negeren?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Wiel eraf halen en remankerplaat terug tikken op de plekken waarop deze aanloopt.  Handrem nu eerst loshalen in midden console, vervolgens achter stellen tot blokkeren en dan een paar kleine slagen terug tot het wiel net vrij loopt, vrije slag handel eruit halen onder middenconsole

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 17-08-2016 23:52:47
Wiel eraf halen en remankerplaat terug tikken op de plekken waarop deze aanloopt.  Handrem nu eerst loshalen in midden console, vervolgens achter stellen tot blokkeren en dan een paar kleine slagen terug tot het wiel net vrij loopt, vrije slag handel eruit halen onder middenconsole
Zal me nog een beetje inlezen en dan een tweede poging wagen!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#148
Nog niet de kans gehad om weer met de auto aan de slag gegaan, maar wel weer een stukje gereden (en wat schakelt ie soepel man!). Na het aandraaien eergister van de schroef in de middenconsole heb ik in ieder geval nog maar 5 klikjes nodig om de auto stil te zetten op een heuveltje. Dus dat is al iets!

De uitleg van Dirk is helder en ik begrijp nu de de stappen om het op de correcte manier te doen. Toch nog  een vraagje - hopelijk geen domme - , maar wat is nu het voordeel van handrem stellen bij de wielen?  Ik kan me voorstellen dat een voordeel van stellen bij het achterwiel is dat je de wielen ook mooi gelijk kan trekken en dat het preciezer is. Maar zijn er ook momenten waarop je alleen de stelschroef aandraait? En heb ik als het ware 'het voorwerk' gedaan van handrem stellen bij het achterwiel, en toen gewoon de schroef gedraaid (waarvoor al dat voorwerk helemaal niet nodig was geweest)?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet lui hoor! Ik ga er met alle plezier nog een keer aan, maar ik probeer het gewoon goed te begrijpen  :eusa_angel:

En is er toevallig iemand die de foto van mijn linker en rechterwiel heeft gezien en de verschillende hoeveelheden remstof kan duiden? Dan kan ik weer wat gerichter gaan zoeken en lezen dit weekend  :P

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

jkV70

Vwb het remstof:

Van de foto's: de spaken zijn schroefvormig met beide de spoed in dezelfde richting (anders had Volvo twee uitvoeringen moeten maken, één voor links en één voor rechts).
Dit betekent dat het linkerwiel de ene draairichting heeft en het rechterwiel de andere.
Het stof wordt bij het linkerwiel anders weggeslingerd dan bij het andere.
Kan dat het zijn?
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial