The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

Assteunen heb ik inderdaad al. Hier twee uitklapbare 2 tonners, maar in Nederland een nog wat groter setje dat niet inklapbaar is en er daardoor nog wat steviger uitziet. Nog gedachten over het a-symetrische onderstel van de krik?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

RoelNL

Kan je verbuigingen zien in de krik?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

stuuraandeverkeerdekant

#287
Ben nu niet meer in de buurt van de krik, maar net even in de trein wat fotootjes op mijn computer bekeken. Linkerkant lijkt wel een beetje een curve te hebben, maar zal het zo dadelijk thuis nog eens beter bekijken...

Hier het fotootje dat ik bekeek met twee photoshop lijntjes erlangs:

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

RoelNL

Als alles gewoon recht is moet het toch gewoon goed gaan? Dat de cirkel niet precies in het midden staat hoeft verder niet iets te betekenen. Als die maar wel gewoon goed recht omhoog gaat en niet hapert e.d. zelfde geld voor het sluiten.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

stuuraandeverkeerdekant

Thanks. Zal m zo nog een keer testen om te zien of hij recht omhoog gaat of daar ook een afwijking heeft. Maar als verder alles goed is ga ik dit weekend weer lekker sleutelen  :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Die afwijking is wel vrij standaard bij en Omega krik.....  Zou mijzelf daar niet echt te druk om maken, zolang hij maar goed en netjes rechtstandig omhoog gaat en ook weer zakt. Let er wel op dat die 2 dunne, witte stripjes je enige dwars / kantelstabiliteit zijn....  Dit soort krikken dus nooit gebruiken als hij niet goed recht onder de auto kan staan.

stuuraandeverkeerdekant

#291
Dank Dirk, waardeer je bijdrage in dezen zeer.

Valt dit ook nog onder de 'standaard afwijking'?



Vind t wel wat scheef voor een item dat nog nauweljks gebruikt is. Maar als het normaal is stel ik gewoon mijn verwachtingen voor het merk Omega wat naar beneden bij en krik lekker door!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

V70geRwin

Het is een krik en geen precisie instrument  ;)
Kijk eens wat hij doet onder belasting (dus een auto op krikken).

Geen enkele krik vindt het fijn als de ondergrond niet vlak is...

stuuraandeverkeerdekant

Haha! das dan ook wel weer waar. Was alleen bang dat de krik zich door het a-symetrische 'design' zelfs op een vlakke ondergrond zou gaan gedragen alsof ie scheef stond  :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

V70geRwin

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 27-09-2016 19:09:55
Haha! das dan ook wel weer waar. Was alleen bang dat de krik zich door het a-symetrische 'design' zelfs op een vlakke ondergrond zou gaan gedragen alsof ie scheef stond  :)

Gauw proberen en goed kijken wat hij doet terwijl je pompt.

classicT5

Heb zelf ook zon krik, is me nog niet opgevallen. Staat op de foto wel behoorlijk scheef, maar ik ook trial and error proberen. Garantie heb je niet neem ik aan op een gebruikte?

stuuraandeverkeerdekant

Geen garantie, maar heb net gemaild en de verkoper laat m weer ophalen. Bij www.eurocarparts.com staat de 3.2 ton voor net £25 meer dan degene die ik nu heb. Die ga ik morgen halen. Heb ik meteen een upgrade en dan begin ik ook niet scheef. Een goed begin is het halve werk, dus dan ben ik dit weekend nog eerder klaar ook  ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#297
Handrem stellen - poging 3 (iets met scheepsrecht)

Vandaag is mijn nieuwe níeuwe krik aangekomen  :D  De vorige vond ik toch wel erg krom voor iets dat voor nieuw moest doorgaan. En toen ik voor net een klein beetje meer geld de 3 ton krik zag heb ik die maar besteld. Ben ik achteraf wel heel blij mee. Als je ze zo naast elkaar kunt zien dan valt toch wel op dat de 3 tonner echt wel een stukje robuuster is. En hij is niet krom. Das ook mooi meegenomen  ;)



Na wat krikolie bijgevuld te hebben en het geheel een paar keer op te pompen om de lucht eruit te halen een mooi plekje gezocht onder de auto. Dacht eerst handig de hele achterkant in één keer op te krikken, maar met de krik onder het achterste stukje van het subframe kwamen de wielen nét niet van de grond. Dan maar kant voor kant. Ook de blokken voor de voorwielen niet vergeten natuurlijk! Wat was daar de vorige keer ook alweer mee??  :eusa_whistle:

Ik heb de krik trouwens laten staan voor wat extra support. Maakt meteen dat ik wat sneller ben wanneer de assteun weer weg kan.



Gereedschap klaargezet, forum op het scherm en beginnen maar!



Oh ja, eerst netjes weer even de straat in en uit gereden met de handrem er een paar klikjes op. Ik merkte trouwens dat bij klikje nummer drie of vier ik een soort van 'kloenk' hoorde. Verder niets meer van gemerkt, maar geen idee wat dat was.

Anyway, kont in de lucht, wielen eraf en het torx 45 in het middenconsole losgedraait (dit keer niet met een ratel maar alleen met het bitje tussen mijn vingers, net zo makkelijk).

En ja hoor, het gat zat er nog! Met een platte schroevendraaier kon ik het tandwieltje zo voelen, en met een zaklampje kan je hem zelfs zien. Vanaf hier heb ik Yits' zijn beschrijving gevolgd. Hij heeft het allemaal heel netjes (en vermakelijk) opgetikt. Enige aanvulling die ik daarop heb is een foto van het gat waar de schroevendraaier in kan  ;D



Links en rechts remde in eerste instantie wat ongelijk, maar ik heb ze nu zo afgesteld dat ze bij 2 klikjes beginnen te remmen, bij 3 klikjes flink schuren en bij 4 helemaal vast zitten.

Kwam wel nog iets tegen dat voor mijn gevoel niet helemaal klopt. Het rechterwiel kun je bij 3 klikjes wél naar voren draaien, maar naar achter blokkeert ie. Zou verwachten dat voor en achter dezelfde remwerking zou moeten hebben....

Daarna het torxje in het middenconsole weer wat aangedraaid en aan beide wielen slingeren bij klikjes 0 t/m 4 om te zien of het nog steeds klopt. Ik bleef trouwens een beetje moeite hebben met de remankerplaat. Die bleef een beetje schuren, hoe ik hem ook terug duwde. Ook met een hamer geprobeerd. Voornaamste effect daarvan was dat er allerlei stukjes roest en verf uit kwamen vallen :(

De wielbouten nog even flink afgeborsteld (zie links vs rechts) en een heel klein likje kopervet erop voordat ik ze er weer in gedraaid heb. De auto weer laten zakken en alle bouten netjes op 110 nm vastgezet.



Verhaal had nog een klein staartje want toen ik even een rondje wilde gaan rijden bleek de accu leeg! Ik vergeet toch telkens dat de lampen meteen aangaan zodra je de sleutel op stand 1 zet. En ja, die sleutels hebber er dus de hele tijd ingezeten...

Dan maar even het bovenbuurmeisje uit haar middagdutje wekken (sorry, wist niet dat je sliep!) en met wat startkabels via haar auto de mijne weer aan de praat gekregen.

Al met al een lekker middagje. Handrem mooi afgesteld (phew!) en voor t eerst mijn startkabels gebruikt  ;D

Op naar het weekend!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

gero

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 29-09-2016 23:58:36
Handrem stellen (3x is scheepsrecht)

Vandaag is mijn nieuwe níeuwe krik aangekomen  :D  De vorige vond ik toch wel erg krom voor iets dat voor nieuw moest doorgaan. En toen ik voor net een klein beetje meer geld de 3 ton krik zag heb ik die maar besteld. Ben ik achteraf wel heel blij mee. Als je ze zo naast elkaar kunt zien dan valt toch wel op dat de 3 tonner echt wel een stukje robuuster is. En hij is niet krom. Das ook mooi meegenomen  ;)

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_2290_zpszxxujjtg.jpg

Na wat krikolie bijgevuld te hebben en het geheel een paar keer op te pompen om de lucht eruit te halen een mooi plekje gezocht onder de auto. Dacht eerst handig de hele achterkant in één keer op te krikken, maar met de krik onder het achterste stukje van het subframe kwamen de wielen nét niet van de grond. Dan maar kant voor kant. Ook de blokken voor de voorwielen niet vergeten natuurlijk! Wat was daar de vorige keer ook alweer mee??  :eusa_whistle:

Ik heb de krik trouwens laten staan voor wat extra support. Maakt meteen dat ik wat sneller ben wanneer de assteun weer weg kan.

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_2293_zpshrd5io5d.jpg

Gereedschap klaargezet, forum op het scherm en beginnen maar!

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_2296_zpslr5potdz.jpg

Oh ja, eerst netjes weer even de straat in en uit gereden met de handrem er een paar klikjes op. Ik merkte trouwens dat bij klikje nummer drie of vier ik een soort van 'kloenk' hoorde. Verder niets meer van gemerkt, maar geen idee wat dat was.

Anyway, kont in de lucht, wielen eraf en het torx 45 in het middenconsole losgedraait (dit keer niet met een ratel maar alleen met het bitje tussen mijn vingers, net zo makkelijk).

En ja hoor, het gat zat er nog! Met een platte schroevendraaier kon ik het tandwieltje zo voelen, en met een zaklampje kan je hem zelfs zien. Vanaf hier heb ik Yits' zijn beschrijving gevolgd. Hij heeft het allemaal heel netjes (en vermakelijk) opgetikt. Enige aanvulling die ik daarop heb is een foto van het gat waar de schroevendraaier in kan  ;D

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_2298_zpsnvkie7xf.jpg

Links en rechts remde in eerste instantie wat ongelijk, maar ik heb ze nu zo afgesteld dat ze bij 2 klikjes beginnen te remmen, bij 3 klikjes flink schuren en bij 4 helemaal vast zitten.

Kwam wel nog iets tegen dat voor mijn gevoel niet helemaal klopt. Het rechterwiel kun je bij 3 klikjes wél naar voren draaien, maar naar achter blokkeert ie. Zou verwachten dat voor en achter dezelfde remwerking zou moeten hebben....

Daarna het torxje in het middenconsole weer wat aangedraaid en aan beide wielen slingeren bij klikjes 0 t/m 4 om te zien of het nog steeds klopt. Ik bleef trouwens een beetje moeite hebben met de remankerplaat. Die bleef een beetje schuren, hoe ik hem ook terug duwde. Ook met een hamer geprobeerd. Voornaamste effect daarvan was dat er allerlei stukjes roest en verf uit kwamen vallen :(

De wielbouten nog even flink afgeborsteld (zie links vs rechts) en een heel klein likje kopervet erop voordat ik ze er weer in gedraaid heb. De auto weer laten zakken en alle bouten netjes op 110 nm vastgezet.

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_2313_zpsukhue8la.jpg

Verhaal had nog een klein staartje want toen ik even een rondje wilde gaan rijden bleek de accu leeg! Ik vergeet toch telkens dat de lampen meteen aangaan zodra je de sleutel op stand 1 zet. En ja, die sleutels hebber er dus de hele tijd ingezeten...

Dan maar even het bovenbuurmeisje uit haar middagdutje wekken (sorry, wist niet dat je sliep!) en met wat startkabels via haar auto de mijne weer aan de praat gekregen.

Al met al een lekker middagje. Handrem mooi afgesteld (phew!) en voor t eerst mijn startkabels gebruikt  ;D

Op naar het weekend!


Ik zet de wielen altijd met 130 Nm vast, want 110 vind ik wel erg weinig (terwijl Volvo dit aangeeft), zet ze maar eerst met de sleutel handvast en daarna met de momentsleutel op 110 , je bent er zo.
Laatste keer toen ik bij Serfix (Volvo specialist) was, had de monteur de wielen ook op 130 Nm gezet.

RoelNL

Precies doe ik ook :-)

Fijn dat alles gelukt is. OP naar de mooie KM!
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023