The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paulsson

@ Stuuraandeverkeerdekant

Uit jou eerdere poging:

Omdat het een glad materiaal was heb ik hem niet met vet ingesmeerd. Van mijn vader wist ik dat hij eens een pookje in het eendje probeerde te smeren en het toen alleen maar erger maakte. Het bleek nylon dat je niet moest smeren omdat het dan alleen maar meer stof aantrekt. Mijn gedachte hier was dat het weleens eenzelfde soort materiaal kon zijn, dus alleen schoongemaakt en daarna terug op zijn plek geduwd

Misschien even opnieuw proberen en dan lekker dik insmeren? Ik heb siliconenvet gebruikt dat ik had liggen. Wie weet?


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

stuuraandeverkeerdekant

#661
Dit was een goede week voor mij en en voor Volvo. Dinsdag meekijken met het echte werk, woensdag in een 340 rijden en vandaag aan mijn eigen auto sleutelen   :eusa_clap:


Hedel

Op dinsdag was ik bij Sandor (SB T5-R) op bezoek. Hij en zijn vader hadden nog wat biertjes van mij tegoed en ik wilde graag een dagje mee kijken met een klusje waar hij mee bezig was: een olielekkage vanonder de kleppendeksel van een V70R. Ik zal geen credits gaan nemen voor het werk dat Sandor allemaal verricht heeft, maar ik heb toch zeker wel een stuk of 20 boutjes aangegeven en als ik dat niet had gedaan weet ik niet of het allemaal wel op tijd was af gekomen  ;)

Hier een mooi gepoetst kleppendeksel.



Was erg gezellig weer, en ook super om het wat geavanceerdere werk van dichtbij te kunnen bekijken. Leer ik weer een hoop van!


Volvo 340

Op woensdag ben ik met mijn zusje wezen kijken bij een Volvo 340. Zoals sommige wellicht al weten heeft zij een eendje, maar een eendje is ook maar zo alleen in zijn eentje - vandaar dat we al een tijdje advertenties aan elkaar doorsturen. Er zat een hele leuke 340 bij waar we eens zijn wezen kijken. Voor ons allebei de eerste keer dat we in zo'n wagen reden, vandaar die grijns op het gezicht van mijn zusje (en op die van mij)  ;D




Volgens de verkoopster verbruikte hij maar heel weinig olie want ze had maar één keer een litertje olie bij moeten vullen. Dat is heel netjes, dacht ik nog. Totdat ik de peilstok eruit haalde en die kurk en kurkdroog bleek... Ach ja, het verschil tussen iets wat je gedaan hebt en iets wat je zou moeten doen...
Tijdens het proefritje even snel een flesje olie gehaald en die erin gegooid en toen lekker een beetje rondgetourd. Absoluut leuk, maar na de proefrit lag er toch net wat teveel olie onder de auto. Een flink olielek en nog wat andere zaken. We zoeken dus nog even verder. Wordt vervolgd!


Gasklep schoonmaken

En dan mijn eigen Volvo. Een tijdje geleden beschreef ik dat hij af en toe af sloeg. Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik toen even het relais 103 doorvebonden, maar dat hielp niet veel. Na wat meer rijden viel me ook op dat het toerental wat te diep terugzakte bij afremmen. Tot aan de 500, soms zelfs 400 toeren. En af en toe sloeg ie dus af. Achteraf gezien leek het ook wel een beetje op toen ik de MAP sensor had loshangen, op een vaccuum lek dus.

Na een hoop kletsen bij Sandor had ik weer wat nieuwe opties om uit te proberen  ;D   Ik had eerder al wel eens een fotootje online gezet van mijn gasklep en die zag er toen redelijk schoon uit, maar dat is uiteraard de voorkant. De achterkant had ik toen nog niet gezien.

Dus, wat buizen eruit om ruimte te maken en de vier bouten losgedraaid. EDIT: op deze foto maak ik de twee torx schroefjes los van de connector aan het gasklephuis. Uiteindelijk heb ik deze twee torxjes teruggedraaid en de connector aan de andere kant van het kabeltje losgemaakt (zie tekst onder deze foto). De bouten voor de gasthuisklep zelf zijn de zwarte die je ook op de foto ziet.




Uiteindelijk worstel ik altijd het langst met de dingen die ik het minst verwacht. Dit keer was dat de bevestiging van een stekkertje dat bovenop de startmotor zit. Ik wilde het hele gasklephuis er even uit halen om hem rustig schoon te kunnen maken en de stekker aan de gasklepkant leek vastgelijmd te zitten. Dus dan maar aan de andere kant loshalen. Omdat ik niet kon zien hoe hij vanonder vastgeklikt zat heb ik een hele hoop lopen frutten. Het voelt allemaal zo fragiel aan en ik hou het graag heel. Maar dat is lastig wanneer je niet weet welke kant je op moet drukken. Uiteindelijk doormiddel van wat fotootjes maken uit hoeken die ik niet kon zien heb ik een beetje een idee kunnen krijgen hoe het simpele stekkertje in elkaar stak en heb ik hem uit losgekregen. Phew!

Tijd om de gasklep eens van dichtbij te bekijken.

De voorkant was op zich redelijk bekend, maar had al wel wat vuil aan de randen...




En zo zag de achterkant er dus uit. Yuk!




Ondertussen ben ik ook bezig hard te professionaliseren en heb dus een heuse werkbank waarop ik kan schoonmaken  ;)




Na het tandenpoetsen met carb cleaner zag het er allemaal weer netjes uit en kon ik het oppervlak even schoonmaken. Een beetje Scotchbrite en daarna schuurpapier korrel 400 en 600. Bij de dealer had ik voor vijf euro een nieuwe pakking gehaald. Die ertussen gestoken en alles weer netjes aangedraaid.




Het feit dat er zoveel olie aan de achterkant van mijn gasklep zat lijkt mij ook te komen door een enigzins verstopte carterventilatie. Dit vermoeden werd nog bevestigd door deze foto van de luchtbuis tussen het filter en de gasklep.




Op de opening die je daar ziet zit een buisje dat richting de injectoren loopt. Normaal gesproken moet dit volgens mij een eenrichtingsweg verse lucht zijn, dus die vettigheid hoort hier niet thuis. Maar daar ga ik binnenkort eens mee aan de slag.

Nadat alles er weer op zat even een testrondje gemaakt en het stationair zat eerst rond de 1000 toeren. Alsof ik 100 toeren aan vuil had weggehaald waardoor hij zich nu wat te hoog zat. Na een tijdje rondrijden had hij het zelf ook door en draaide hij weer 900 bij stationair. Tijdens het afremmen voor bochten valt de wijzer van de toerenteller nu ook netjes terug op dat getal en zakt niet meer door naar beneden. Ben ik erg blij mee!


Daarna ook even de parafaan eraf gehaald om even te kijken of ik de bevestiging van de bovenkant van mijn dashboard wat kon aandraaien. Ruitenwissers eraf, veerpootbrug eruit, afvoertjes los, een stekkertje eruit en dan dat kan de hele parafaan er in één keer uit. De boutjes die ik zag zaten er allemaal nog in en leken ook niet losgetrild te zijn. Een beetje aandraaien deed niet veel dus heb het voor nu maar even zo gelaten. Wel heb ik er even eentje wat losser gedraaid. Dit boutje (de rechter op de foto) zou als het té vast zit namelijk de oorzaak kunnen zijn van een harde knak die ik af en toe boven het handschoenenkastje hoor. We zullen zien!




En toen ik toch alles eraf had liggen, ook maar eens even op zoek naar dat torx boutje dat ik ooit kwijt was geraakt.

En.... Gevonden! Nu kan het dekseltje waaronder mijn relais 103 zit weer gewoon met 4 ipv 3 boutjes vast   :eusa_clap:





Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Paulsson op 16-02-2017 21:27:28
@ Stuuraandeverkeerdekant

Uit jou eerdere poging:

Omdat het een glad materiaal was heb ik hem niet met vet ingesmeerd. Van mijn vader wist ik dat hij eens een pookje in het eendje probeerde te smeren en het toen alleen maar erger maakte. Het bleek nylon dat je niet moest smeren omdat het dan alleen maar meer stof aantrekt. Mijn gedachte hier was dat het weleens eenzelfde soort materiaal kon zijn, dus alleen schoongemaakt en daarna terug op zijn plek geduwd

Misschien even opnieuw proberen en dan lekker dik insmeren? Ik heb siliconenvet gebruikt dat ik had liggen. Wie weet?

Ik zal er eens wat bijspuiten om te kijken of het werkt   :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Paulsson

Prachtige post weer, mooi materiaal om te lezen! Super!


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

UserID6342

Je schrijft erg leuk en is iedere keer weer een plezier om te lezen ;D

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 17-02-2017 06:01:46
Je schrijft erg leuk en is iedere keer weer een plezier om te lezen ;D
Dank je Dirk, waardeer ik zeer!

Paulson idem  :)  En wat betreft die zeehond? Die zijn er dus in alle soorten en maten... Net eventjes het ringetje er weer uit gehaald en ingesmeerd met wit vet - geen verbetering helaas   :(

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#666
Piep uit het stuur halen (deel 2)

Wellicht ben ik wat te snel geweest in oordelen en heeft het vet het zeehondje wél verdreven. En wellicht oordeel ik nu wéér te snel en slaapt hij alleen maar even... Hoe dan ook, dit is wat er gebeurd is.

Om bij de basis te beginnen heb ik eerst even een videootje gemaakt zodat jullie mijn zeehondje ook kunnen horen en we erachter komen of we het over dezelfde piep hebben (klik op de foto om naar het filmpje te gaan).



Zoals ik al eerder eens schreef had ik het idee dat het geluid dichtbij het stuur zelf vandaan kwam, wellicht dat de kappen langs elkaar heen schuurden? Om dit te testen heb ik de kappen er eens afgehaald om te kijken of het geluid dan ook weg was.

Eerst de drie torx 25 schroefjes uit de onderste kap los. Daarna met een plat schroevendraaiertje wat ruimte creeeren tussen de twee kappen en dan kan de bovenste kap omhoog geklapt worden.



Daarnaa met flink wat gewrik de onderste kap eruit wurmen. Dan krijg je een mooi kaal stuur zoals dit.



De onderste kap ziet er trouwens zo uit en het is echt een enorm gepriel om hem er weer goed in te krijgen. Het is dat ik hem er net zelf uit had gehaald, anders geloofde ik niet dat ie daar thuis hoorde! Het lukt allemaal wel, maar je moet geen haast hebben. En een goed humeur helpt ook.



Dus, met losse kappen nog een keer draaien en wat denk je? De piep is er nog  :eusa_dance:  Oh nee, ik bedoel   :eusa_wall:

Dan heb ik dus toch niet goed geluister de eerste keer   :eusa_shifty:  De motor even aangezet zodat ik makkelijk aan het stuur kon draaien en ondertussen mijn hoofd steeds dichter naar het geluid bewegen... Dus toch daaronder ergens... Wellicht dat ik niet het juiste soort vet heb gebruik? Het ringetje nog maar eens even beetpakken om te voelen of die goed zit. Weer eventjes aan het stuur draaien... En wat denk je? Piep weg!

Ok, ik heb nu wel nieuwe voorbanden nodig omdat ze tot de velgen versleten zijn door het naar links en rechts draaien van het stuur, maar de zeehond is terug naar Pieterburen. Hopen dat hij het daar naar zijn zin heeft en niet te snel terug komt....

Zie hier dus weer een mooie how-to voor het nemen van omwegen naar bestemmingen die eigenlijk naast de deur liggen. Ach ja, alles in het kader van uw vermaak en mijne leering zullen we maar zeggen   ;)  

Lijkt erop dat het stuur gewoon wat vaker gedraaid moest worden om het vet overal te laten komen.

Paulson, nog bedankt voor de link  :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

Dat is míjn zeehondje! ;D




















































Dank voor je research.  :eusa_clap:

Ewout Schalkwijk

Waarom krik je de voortrein niet een beetje op zodat de voorwielen los van de grond draaien? da's een stuk beter voor het stuurhuis etc. :eusa_think:
Mooi dat je het gevonden hebt. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

classicT5

Zo leer je je auto stukje bij beetje kennen. Zitten vast nog meer beestjes in, benieuwd wanneer die kennis met je komen maken :)

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: razorx op 18-02-2017 19:37:42
Dank voor je research.  :eusa_clap:
Het mooiste is dat het echt maar een paar minuutjes werk is. Schopbord hoeft er niet per sé uit, plastic ringetje zou je om de eerste keer te proberen best kunnen laten zitten. Gewoon langs de rand van de rubberen hoes even wat siliconenvet erin spuiten en waarschijnlijk is het resultaat hetzelfde  :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 18-02-2017 19:58:47
Waarom krik je de voortrein niet een beetje op zodat de voorwielen los van de grond draaien? da's een stuk beter voor het stuurhuis etc. :eusa_think:
Mooi dat je het gevonden hebt. :D
Goed idee, niet aan gedacht maar zal het voor een volgende keer zeker doen!

Citaat van: classicT5 op 18-02-2017 20:01:38
Zo leer je je auto stukje bij beetje kennen. Zitten vast nog meer beestjes in, benieuwd wanneer die kennis met je komen maken :)
Altijd leuk om de auto weer wat beter te leren kennen, maar die dierentuin? Brrrr!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Paulsson

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 18-02-2017 12:52:27
Piep uit het stuur halen (deel 2)

Lijkt erop dat het stuur gewoon wat vaker gedraaid moest worden om het vet overal te laten komen.

Paulson, nog bedankt voor de link  :)

Yes! Blij om te horen dat het zeehondje ervandoor is. Verfrissend als de oplossing eens simpel is. Geniet van de stilte en graag gedaan :eusa_clap:


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

Historik

Dus toch! Nou dan weet ik wat me te doen staat om het broertje van jouw zeehond ook terug te sturen naar het hoge noorden. Dank je!
Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km

stuuraandeverkeerdekant

#673
Injectoren reinigen

Na het schoonmaken van de gasklep hoorde ik jullie al denken: moeten die injectoren ook niet eens schoongemaakt worden?

Ondanks dat de logica van dit argument mij volledig ontgaat - en jullie dit waarschijnlijk helemaal niet dachten - heb ik het toch maar gedaan  :)

Miyel had een tijdje geleden namelijk een leuk berichtje geplaatst waarop hij aanbood injectoren te reinigen met een ultrasoonreiniger. Je kon de injectoren opsturen en dan zou hij ze schoonmaken. Maar omdat ik mijn auto dan even zou moeten missen en, belangrijker nog, ik er weinig van zou leren, ben ik gisteravond richting Winterswijk gereden   ;D

Bij Miyel aangekomen eerst de de druk van de brandstofleiding afgehaald. Onder het blauwe dopje rechts op de rail zit een autoventieltje dat je kunt indrukken waarna de brandstof er zo uit spuit. Handig als je er dan een een lap stof onderhoudt om het op te vangen. En wil je een beetje economisch rijden dan knijp je hem daarna weer uit boven je benzinetank  ;)

Het viel Michel op dat er veel meer brandstof uit het ventiel kwam dan bij zijn wagen. De sleutel was nog maar net van het contact dus er stond nog goed druk op. Maar de reden dat er hier meer benzine uit kwam, kan ook te maken hebben met het design verschil in de brandstoftoevoer tussen mijn V70 en de 850 van Miyel zit. Bij Miyel zit de retourleiding op de rail zelf. Zoals ik het begrijp zit bij de V70 de retourleiding vlakbij de pomp. Hierdoor loopt er dus maar één brandstofleiding onder de wagen door (wat ongetwijfeld veiliger is) maar komt dus wel een groter gedeelte van de leiding op 3 bar te staan.

Na de plastic kap eraf geschroefd te hebben (2 x torx 25) kun je de stekkertjes uit de injectoren trekken. Dan de twee zwarte boutjes op de rail loshalen en je kunt met een beetje (subtiele!) kracht de complete rail + injectoren eruit trekken.



Het enige wat de rail dan nog tegenhoudt is de brandstoftoevoerleiding die je op bovenstaande foto een mooie U bocht ziet maken. Deze moet dus ook los. De push lock fitting (de ijzeren verdikking) kun je met een speciaal tooltje loskrijgen dat je voor ongeveer 20 euro kan kopen zoals te zien is op deze YouTube video. Of je kunt, zoals Miyel doet, een stukje buigzaam plastic om de leiding heen vouwen en dat in de opening duwen. Werkt precies hetzelfde, maar is exact 20 euro goedkoper.

Hier nog even een fotootje van hoe die push lock fitting er van binnen uitziet. Er zijn twee clipjes die ingeduwd moeten worden. Op deze foto zie je het onderste clipje.



Als je de rail er dan uit haalt hou je dit over. Ai, dat mag ik wel eens gaan schoonmaken. Zeker in vergelijking met het gezandstraalde blok en inlaatspruitstuk van Miyel is dit wat, euh, nou ja, viezig   :eusa_shifty:



En om op het thema van viezigheid door te gaan, zo ziet 1 smerige injector eruit.



En zo zien 4 aan-de-buitenkant-schoongepoetste-injectoren eruit.



Nu kunnen ze op de stekkertjes worden aangesloten en kon de slang met perslucht erop. Zo kon je mooi zien dat de injectoren om de beurt voor 0.5 seconden open gingen en werd meteen het laatste restje benzine eruit gedrukt.



Daarna voor zo'n 10 minuten al pulseren in een badje van 70 graden celcius. Lekker ultrasoon trillen en schoon worden. Zou volgens mij ook goed werken om het vuil onder je nagels vandaan te halen maar heb dat verder niet geprobeerd.



Ondertussen had ik de rail schoongepoets en mocht er wat vaseline op de rubberen ringetjes en kon alles weer terug. En zo ziet een frisse injectorrail er dan uit   ;D



Terug gezet in de auto en rijden maar!

Het blijft altijd subjectief zonder data, maar de terugrit was heerlijk rustig. Wat me wel leuk lijkt is om binnenkort de auto eens uit te laten lezen zoals Sandor een tijdje terug voor mij heeft gedaan. De fuel trims per injector verschilde toen een klein beetje: -8, -2, 0, -1 en -2 %. Niks om van wakker te liggen, maar ik ben wel benieuwd of het reinigen  enig invloed heeft op de Fuel trim waarden. Zou zelfs kunnen dat de correctie waarden groter worden nu de injectoren schoner zijn en dus meer brandstof kunnen doorgeven zit ik zo te denken...

Anyway, leuk om dit gedaan te hebben en zeker weer wat moois geleerd. Thanks Michel!

En we rijden rustig verder  :D



Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

Goed bezig geweest heren.
-8% is best een stevige afwijking van de fuel trims vóór de reiniging. Het verbaast me wel heel erg dat je negatieve waarden had. Wellicht een lekkende injector op 1? Het zou kunnen zijn dat die door vervuiling niet meer mooi kon sluiten.

Je zal merken dat je wagen, of beter gezegd je ecu, de nieuwe waarden zal moeten vinden.
Daarna zal je wagen merkbaar fijner moeten rijden. Bij al mijn experimenten heb ik gemerkt dat die echt aan de basis van een mooie motorloop liggen.

Gerwin had zijn injectoren laten reinigen, vermoedelijk zijn daar ook nieuwe zeefjes in geplaatst. Het was opmerkelijk aan de fuel trims te kunnen zien dat die oude injectoren na die beurt weer letterlijk spot-on waren qua opbrengst.