The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: BBS op 28-06-2017 17:32:29
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 27-06-2017 23:41:51
Citaat van: elianmars op 27-06-2017 18:17:55
Ook de 12v op  2 hoort zo. Dat is voor bijvoorbeeld een koelkast in een caravan, als je even een pauze neemt onderweg. De 'fijne' daarvan is, dat als je het niet door hebt, je met lege accu kunt komen te staan ;D
Goed om te weten dat dat hoort. Em handig om te weten voor wanneer je inderdaad die pauze neemt  ;D
En dat is ook simpel te omzeilen met een relais....
Laat dat relais met de constante voedingsdraad schakelen met een draadje die van de geschakelde voeding af komt van bijvoorbeeld de radio.
Pas als je de wagen weer op contact zet om te starten krijgt je voeding naar de aanhanger pas spanning en zal daardoor tijdens het rijden wel bijvoorbeeld je koelkasten koud houden maar nooit bij stilstand je accu leeg trekken ;)
Nette oplossing, misschien doe ik dat nog wel een keer   :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#856
Service Lampje Resetten en Mitchell1

Ik reed al een tijdje rond met het servicelampje aan en dat gaat toch irriteren. In eerste instantie dacht ik dat je die alleen met een uitleestool kon resetten, maar bij sommige modellen kan dit dus ook vrij simpel handmatig.

1. Turn ignition off.
2. Press in trip odometer reset button.
3. Switch ignition on, while continuing to press trip odometer reset button.
4. Continue pressing in the reset button for 10 seconds.
5. Release reset button within 4 seconds.

Ik kwam dit tegen toen ik aan het grasduinen was door de wiring diagrams en technische info van Mitchell1 (via de zoekmachine vond ik deze methode net ook terug op dit forum, maar dat terzijde  ;)).

Ik was al een tijdje op zoek naar wat goeie wiring diagrams, en in de versie van Vida die ik heb zitten die er niet bij. Daarnaast heb ik hem nooit helemaal lekker op mijn reserve windows laptop aan de praat gekregen, het blijft allemaal wat te traag en log om snel even iets op te zoeken.

Vandaar dat ik op deze website uitkwam waar van veel verschillende types en merken de wiring diagrams en technische info in te zien is. Kost iets van 20 dollar voor een maand toegang, maar dan kun je wel alles downloaden wat je wilt. En in mijn geval is dat dan ook alles  ;D ;D

De index van het reparatie gedeelte ziet er zo uit.



De wiring diagrams zijn erg gedetailleerd maar goed leesbaar (Mitchell1 gebruikt info van de fabrikant maar giet het in een eigen format) en er staat een hoop andere info in. Zoals hoe je bij verschillende types en jaartallen het service lampje kunt resetten.



Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

;D. ben persoonlijk niet zo wild van die site omdat alles is al te vinden van onze auto's zonder daar al te veel voor hoeven te betalen.... Service lampje resetten had iemand hier je ook zo even uit kunnen leggen en als waarschuwing, verheug je niet teveel op deze electrische schema's van die site....

Bij een x70 is het vinden van het juiste schema een klein drama te noemen... Ik heb er hier meer als 27 (!!) complete schema's liggen van alleen x70's, zowel de oudere als de jongere classics, en dan nog kom je verrassingen tegen of zie je iets wat niet klopt. Volvo heeft hier een behoorlijke steek laten vallen in mijn ogen, maar als leidraad zo'n schema te gebruiken kan prima verder. Ik ben hier al eens een keer vreselijk mee op mijn plaat gegaan bij de auto van BJ.  Het drama van deze schema's is bij meerdere hier bekend, o.a. bij Yits.

stuuraandeverkeerdekant

Ik zal de electronische schema's met enige argwaan benaderen. Goed om te weten. Ik ben me onderhand al bewust van de hoeveelheid tijd die het kan kosten om met de verkeerde aannames (of schema's) aan de slag te gaan  ;D

En klopt helemaal dat praktisch alle info hier op het forum of elders is te vinden. Toch vind ik het niet erg om nog een extra foldertje op mijn computer te hebben met beschrijvingen vanaf een ander gezichtspunt. Maakt het vaak inzichtelijk voor mij wanneer ik verschillende beschrijvingen lees en ze dan in mijn hoofd combineer. En dat ik er twintig dollar voor heb betaald? Ach ja, iets met schade en schande en wijzer worden...  ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

Gheghe. Wat Dirk zegt is waar over die schema horror. Zelfs als je een schema hebt uit het juiste jaar dan kan je nog de mist in gaan. Regelmatig zie ik andere kleuren in een kabelboom voorbijkomen of zelfs afwijkende bedrading.

stuuraandeverkeerdekant

#860
Klein vraagje.

Mijn B+ kabel naar de fuxebox heeft behoorlijk wat corrosie op de uiteinde van de draden. Gemeten op de + van de batterij en het koperen einde van de aansluiting in het zekeringenkastje zie ik een verlies van 3.2 millivolt. Is dat veel?



Ik zag dat je ook een compleet nieuwe kabel kunt kopen, maar die zijn nogal prijzig. Ikzelf dacht aan een simpelere fix waarbij ik het uiteinde aan de kant van de zekeringen eraf knip en opnieuw aansluit om te kijken wat dat oplevert. Mits ik wel aan zo'n koperen gebogen kabelschoentje kan komen uiteraard.



Waarom is dit eigenlijk een koperen aansluiting aan deze kant? En waarom bestaat deze kabel uit verschillende kleine draden ipv één dikke?  

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

#861
3mV is niets. Maar spanningsval ontstaat pas als er stroom loopt. Dus kan deze meting betekenisloos zijn. ;)
Die vele draden die op een punt samen komen gaan ieder naar een andere bestemming. Dat laatste heet een sterbedrading en zorgt er voor dat de diverse verbruikers geen last van elkaar hebben.

stuuraandeverkeerdekant

Ah, dank je! dan zou ik het ook een keer met verbruikers op die groep aan moeten proberen, om te zien wat ik dan meet   ;D

Dat al die draden ergens anders heengaan vind ik heel logisch klinken. Maar als ik naar de plaatjes van deze kabel (los) kijk lijken ze toch allemaal op hetzelfde kabelschoentje aangesloten te zitten en komen ze dus allemaal via hun eigen weg weer bij hetzelfde punt uit. Waarom dan geen dikke kabel?

Of zie ik nog iets over het hoofd??

:)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

volvobug

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 29-06-2017 16:39:37
.....Waarom dan geen dikke kabel?

Of zie ik nog iets over het hoofd??

:)

Flexibiliteit.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

stuuraandeverkeerdekant

#864
Oh ja

;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#865
Net even op dezelfde punten gemeten allen nu mét de motor, airco, radio en groot licht aan. Spanningsval was nu wel wat groter.



Aan de andere kant, 0.1 volt is nou ook weer niet zoveel dat apparaten er van gaan wakker liggen lijkt me.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Miyel

En hoeveel volt praten we over? Ruim boven de 12 met draaiende motor? Daar zou zelfs ik geen geld gaan uitgeven :D

850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Miyel op 30-06-2017 06:43:16
En hoeveel volt praten we over? Ruim boven de 12 met draaiende motor? Daar zou zelfs ik geen geld gaan uitgeven :D
Dat is nogal een statement van jouw kant zeg! Het voltage zit inderdaad nog ruim boven de 12 volt  :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Sweij


V70geRwin

Citaat van: Sweij op 30-06-2017 11:48:12
Zie hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,70943.msg1515401.html#msg1515401

Zelfde probleem en mijn oplossing. Het kabeloogje werd echt loeiheet!

Eigenlijk hetzelfde als bij de kabels naar dynamo en startmotor.
Wel een goede tip om dit na te lopen.



Volgende keer voor het mooi nog even een krimpkous erom zodat er geen kabel meer bloot ligt.