The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elmarconi

Citaat van: de Boeing op 09-05-2018 00:38:11
net even het dashboard van zo een GSA gegoogled, ziet dat er echt zo uit:

https://static1.car.gr/10170280_0_b.jpg

my god, wat een rare eend  ;D (en dus cool) 

En de plek van de radio...  :-\
--
Autogas Inside . . .

The Volvoboy

Die speling die je voelt is speling in je diff. Tot nu toe iedere handbak die ik heb gevoeld, heeft die speling.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: de Boeing op 09-05-2018 00:38:11
net even het dashboard van zo een GSA gegoogled, ziet dat er echt zo uit:
Yup! Ziet er echt zo uit ;D

Radioplek vind ik ook grappig, en voelt gek genoeg eigenlijk best wel intutief als je even rijdt. En andere leuke oplossing is het reservewiel onder de motorkap.

Dank ook voor de geruststelling dat de speling op het differentieel geen APK puntje is. Ik heb voor volgende week een afspraak staan. Toen ik aan de telefoon aangaf wat voor een auto het was, reageerde de andere kant van de lijn erg enthousiast: 'Prachtige wagen! Ja, wij rijden er zelf ook één.' Klinkt dus als een goed adresje voor de aankomende APK!

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Zo, in één keer door de APK. Geen adviespuntjes, alleen lof van de keurmeester. Dat geeft de burger moed!

Fijne zondag allen!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

stuuraandeverkeerdekant

Twee vraagjes over een niet-Volvo, maar op zich wel universele kwaaltjes (dunkt mij)

Ik heb vanmiddag de olie van een Toyota Yaris ververst, maar wat me opviel was dat er bijna geen olie uit kwam. Ik heb hem van tevoren wel even warm gedraaid en de wagen stond ook recht, maar er kwam maar een half litertje uit. Toen ik even de motor aan en uit zette golfde er wel een hele sloot uit. Op deze manier alle olie eruit gekregen, maar het dit heb ik nog nooit meegemaakt. Iemand een idee wat er hier aan de hand kan zijn?

Het volgende dingetje was de remtrommel. Het rechterachterwiel liep behoorlijks stroef. Nadat ik het wiel eraf had gehaald en een paar keer met een hamer op de trommel had geslagen liep het allemaal weer soepel. Na een keertje remmen liep hij echter weer stroef. Is dit een kwestie van keramisch vet op alle raakvlakken smeren, of moet ik de oplossing ergens anders zoeken?

Dank alvast!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

volvobug

Was de olievuldop eraf, misschien zoog het systeem vacuüm (alhoewel onwaarschijnlijk)?

M.b.t. de remtrommel, ik vermoed dat de remcilinder niet terugkomt, tenzij je er met een hamer op tikt. Even de zuigertjes eruit nemen en schoonmaken of een nieuwe cilinder plaatsen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

stuuraandeverkeerdekant

Remcilinder vervangen Toytoa Yaris + nieuwe bougies, filters en olie voor de Volvo

Je had gelijk, volvobug. Zie hieronder:



De remcilinder zat inderdaad helemaal vastgeroest. En omdat het niet altijd handig is om bij het stoplicht met een hamer op je trommelrem te trommelen, heb ik er een nieuwe ingezet.

Het vieze blauwe busje in onderstaand plaatje...



...heb ik dus vervangen voor dit mooi glimmend zilveren exemplaar:



Om niet het risico te lopen de remleiding aan gort te draaien, heb ik ook meteen maar even een remleidingsleutel 8 en 10 gehaald. 21 euro voor zo'n kleine Hazet sleuteltje, maar wel heel fijn om te hebben, en ook heel prettig dat iemand anders hem betaald. De afspraak die ik heb is dat ik de auto van mijn tante fix, en dat zij al het gereedschap koopt dat ik nodig heb. Op die manier hebben we er allebei veel plezier van en sparen we nog geld uit ook.

Hier nog een plaatje van hoe het eruit ziet als de cilinder eruit is. Uiteraard eerst de remleiding afgeknepen met een griptang met wat rubber eromheen, zodat niet het hele reservoir leeg liep.



Nadat alles er weer op zat was het een puzzelen om de trommel weer dicht te krijgen, maar toen ik de schoenen in de goede positie had gleed hij er weer netjes op. In eerste instantie nog totaal geen remwerking, maar dat was de lucht die nog in het systeem zat. Met een toevallige passant achter het rempedaal heb ik de remmen ontlucht, en toen liep het allemaal weer lekker. Teruggebracht naar de garage, APK erop en mijn tante weer blij.

Daarna, omdat ik toch in de stemming was, meteen de olie, filters en bougies van de Volvo gedaan. Een vertrouwd plaatje.



En voor mijn eigen referentie, hier de oude bougies op volgorde van cilinder 1 tot en met 5.



Ik word wel wat rommeliger in het onderhoud merk ik. Of ervarener. Ik weet niet hoe ik het moet noemen. Ik ben niet langer uren aan het schroeven en schuiven om een bougie erin te krijgen, en laat de momentsleutel ook wat vaker in de doos zitten. Maar de auto doet het er niet minder om, dus waarschijnlijk was het allemaal een beetje overkill aan het begin  ;D

Ook is mijn voorspelling van een tijdje terug uitgekomen...

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 01-03-2018 14:36:03
Voor nu hou ik het vloeistofpijl in de gaten. En mocht het probleem nu erger worden, dan heb ik het geluk dat het opsporen evenredig makkelijker wordt  ;)

Het koelvloeistofpijl was tot het minpunt gezakt. Waarschijnlijk is het lek nu groot genoeg om te lokaliseren. Ik ga er binnenkort maar eens naar op zoek.

Anways, een fijne zaterdag voor allen en tot rap!


Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

volvobug

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 23-06-2018 18:16:41
....En omdat het niet altijd handig is om bij het stoplicht met een hamer op je trommelrem te trommelen, heb ik er een nieuwe ingezet. .....
;D

Mooi, ook weer opgelost!  :eusa_clap:

De andere kant zal volgend jaar wel met de apk aan de beurt zijn  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Weer lekker bezig geweest. Het was er ook een fijne dag voor: Niet te warm.
Heel verstandig dat de een setje halfopen ringsleutels hebt gekocht. Die 21 euro voor twee is heel schappelijk.

Mijn setje komt van Stahlwille. Zou goed moeten zijn maar was na een paar keer al te ruim.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: razorx op 23-06-2018 19:10:01
Mijn setje komt van Stahlwille. Zou goed moeten zijn maar was na een paar keer al te ruim.
Das balen. Heb je er een pijp van anderhalve meter op gezet of zijn die van Stahlwille gewoon niet zo sterk? Of gewoon domme pech natuurlijk, dat kan ook. Ik hoop dat deze iig wat langer meegaat. Maar sowieso super om zo'n sleuteltje in mijn koffer te hebben. Elk stukje gereedschap opent weer wat nieuwe deuren.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#1016
Koelvloeistof Lekkage (part II)

Gisteravond brandde het rode koelvloeistoflampje weer. In korte tijd toch behoorlijk wat vocht kwijtgeraakt. Omdat ik net gereden had besloot ik meteen even onder de motorkap te kijken of ik ergens nog verse sporen zag.
Een tijdje terug bij Sandor had ik er ook al naar gezocht, maar toen niets gevonden - zelfs met het systeem onder druk. Dus ik dacht dat dit nog wel eens een lastig klusje kon gaan worden. Maar mijn Sherlock Holmes pijp en attitude was totaal overbodig. Voor dramatisch effect zet ik de foto's even in zo een volgorde dat er nog een spanningsboog in zit, maar eigenlijk was het allemaal al snel gevonden.

Onder het tankje lag een plasje groene vloeistof en flink wat witte aanslag.



Onderkant van het tankje had ook sporen (en nu ik het er toch over heb, wat is dat stuurbekrachtigingstankje irritant moeilijk van het koelvloeistofreservoir lost te krijgen!! )



De zijkant van het tankje had ook wat druipers.



En uiteindelijk bleek het de aansluiting van de retourleiding te zijn die geknakt was en die onder druk lekte. Ik heb het ongetwijfeld zelf een keer gesloopt toen ik de slangklem een keer te enthousiast heb dichtgedraait, maar omdat ik nu ook degene ben die het gaat maken is dat beginnersfoutje mij helemaal vergeven.

Hier de foto.



Uhhhmmm, die foto, ja  :eusa_whistle:

Ik ga zo even een nieuw tankje bij Estate services bestellen. Dacht zelf aan huismerk. Of heeft iemand daar toevallig hele slechte ervaringen mee?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

Niet eens, gewoon met de hand en een impulstikje. Ik had geen keuze qua merk, het was het beste wat de Brezan op dat moment had.
Maar veel van die zogenaamde topmerken kennen we alleen door marketing en zorgvuldig uitgekozen verkoop kanalen. ;)
De volgende wordt van Snap-On, het moederbedrijf van Bahco. Ik heb dat spul bij Dirk in mijn handen gehad en het is anders. Ook qua prijs ;) .

razorx

Qua tankje loop je het risico een Proparts, lees Scanpech ding te krijgen. Bij montage wil wel eens wat breken. Een goede 2e hands is beter.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: razorx op 25-06-2018 21:24:04
Niet eens, gewoon met de hand en een impulstikje. Ik had geen keuze qua merk, het was het beste wat de Brezan op dat moment had.
Maar veel van die zogenaamde topmerken kennen we alleen door marketing en zorgvuldig uitgekozen verkoop kanalen. ;)
De volgende wordt van Snap-On, het moederbedrijf van Bahco. Ik heb dat spul bij Dirk in mijn handen gehad en het is anders. Ook qua prijs ;) .
Snap-On lijkt me prettig ja. Heb zelf helemaal niets van Snap-On, maar ik heb de bus wel eens zien langsrijden en ken de reputatie!

En dank voor de tip over het tankje, ik zal eens bij Elferink kijken, zit niet zo ver bij mij vandaan.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!