Olie temp op buitentemp in display

Gestart door ijstheepak, 04-10-2016 10:30:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ijstheepak

Hallo,
Ik wou bij mijn t-5r een olie temp sensor gaan monteren maar het liefst zonder externe meter!
Nu wou ik hem gaan monteren op de buitentemperatuurmeter in het display.
Evt met een schakelaar zodat ik ook nog de buiten temperatuur kan zien!
Ik moet nog even uitzoeken wat voor type sensor ik moet gebruiken aangezien de ohmse waardes moeten kloppen met de buiten temp sensor, ik heb die waardes zelf van Volvo even uitgeprint.
Iemand die dit eerder gedaan heeft? Met evt tips?

Rvd

Weet je toevallig wat voor een weerstand type dat het is voor de buiten temperatuur?
Als het een pt100 weerstand is kan je denk ik gewoon een universele pt100 olie temperatuur sensor kopen. Omdat het coëfficiënt hiervan een linear karakter heeft.

ijstheepak

0 graden is 1424 ohm
20 graden is 610 ohm
40 graden is 287 ohm
60 graden is 146 ohm

Rvd

Weerstand loopt dus af naarmate de temperatuur oploopt. Lijkt mij het patroon van een NTC weerstand. deze vallen meestal wel in het temperatuur bereik dat je zou willen hebben. Dacht dat ze een range hebben van -40 tot +130 graden celcius

RoelNL

wat gebeurd er boven de 130? Denk dat deze temp wel makkelijk gehaald word namelijk.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

ijstheepak

Ik rij liever niet met temp hoger dan 130 graden

leons850

Citaat van: RoelNL op 04-10-2016 12:52:26
wat gebeurd er boven de 130? Denk dat deze temp wel makkelijk gehaald word namelijk.

Zolang als ik mijn T5 heb, heb ik nog nooit een olie temperatuur van 130 graden gezien.
Gecontroleerd met een fluke warmte beeld camera en een infrarood temp meter.
De hoogste temp die ik heb gehad kwa olie is 122graden en dat was na heel hard stampen in Duitsland en daarna bij een pomp met draaiende motor wachten bij 30 graden buiten.

P.s. heel hard stampen is dus wel op gas en toen nog oude motor met 16T schuin.

@Ijstheepak als je dit lukt ben ik zeker geïnteresseerd, maak je dan een how to?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

haasje

sluit een olietemp sensor aan ipv buitentemp sensor en kijk welke temp hij dan aangeeft. Indien dit al niet klopt zul je moeten gaan omzetten. klopt dit wel neem een bak met kokend water en kijk opnieuw. Indien je een sensor het weet je in een paar minuten of het kan.

ijstheepak

Ja ik Zal als het lukt een how to maken!

razorx

Ik vind dit een leuk idee. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

RoelNL

Ik had in een polo, duitse huurauto vanuit italie (omdat ik motorpech had met de Honda) een olietemp van 130 en meer. OK het was een 1ltr motor en dat ding ging niet harder dan 180. Misschien komt het omdat er een stuk minder olie inzit dan bij onze auto's. Ik verbaasde me er nog al over namelijk en dat was niet eens een turbo blokje. Misschien dat de oliekoeling bij onze auto's iets beter voor elkaar is. Wat is de uitgaande olietemp van de turbo die volop aan het draaien is, ondanks het KVS?

Nog een nadeel is dat je maar 2 cijfers hebt bij de temp meter.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Rvd

De beperking zit volgens mij ook in het display. Maar als je het wilt gebruiken als indicator wanneer je olie warm genoeg is om flink gas te geven is het ideaal. Om de volledig mogelijke temperatuur range in de gaten te houden minder.

aloisdecroon

Citaat van: RoelNL op 04-10-2016 14:05:32

Nog een nadeel is dat je maar 2 cijfers hebt bij de temp meter.

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=5873&t=1

Het is een v70 naar display kan 3 cijfers weergeven

ijstheepak

Ik zal me er deze week even in verdiepen
Wat betreft de hoge olie temp van de auto's van tegenwoordig,
Auto's hebben hogere bedrijfs temperaturen van bijn 105graden koelvloeistof.
Op beurt dus ook hogere olie temperaturen!
Dit om het rendement omhoog te brengen.

UserID6342

Misschien dat de huidige nieuwe of jongere auto's hogere olietemperaturen toestaan / hebben, maar die ouwe hokken van ons volgens mij niet.  Wat bedoel ik hiermee; er zijn hier mensen die met een 10V na een kwartiertje rijden al een olietemp hebben van tussen de 90 en 100 graden (as dit juist gemeten is), terwijl bij andere met echt lang stampen en file rijden de olietemp net iets boven de 100 graden komt.  Zoals Leon zegt bij zijn auto net op de 122 graden en ik krijg die van mij niet boven de 104 graden uit bij hetzelfde geintje....  Bij mijn auto blijft de KVS temp dan altijd tussen de 88-97 graden, afhankelijk van waar ik rij. (in file rijden hoger en normaal rijdend lager)