Vraag over de Sachs performance koppeling

Gestart door Remo1970, 22-10-2016 10:21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoelNL

Ik weet niet of er hier op het forum auto's rondrijden met dat vermogen?

Als zij gewoon met een R koppeling rijden kan dat bij jouw auto ook denk ik.

Ik zie op de site staan dat die 30% meer Nm kan hebben. Is dit ten opzichte van de standaard koppeling of de R koppeling?

R'en hebben uit mijn hoofd 300 tot 350Nm koppel en dan 30% meer is 390 tot 455Nm. Ik weet niet hoeveel Marge in de R koppeling zit maar ik denk dat je er wel mee weg komt.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

koen.s

De versterkte R versie is waarschijnlijk niet goed genoeg, zou het risico niet nemen.
Ik haalde 600+ nm met een GTX3071R.

Koop iedergeval geen Spec 3+ koppeling.
De drukgroep is te zwak, helaas 2x meegemaakt.
Zelfs na het verzwaren van de drukgroep faalde deze.

Nu rij ik met een sachs 707 drukgroep en een R plaat.
Dit gaat goed bij mij, 500/600 pk en veel koppel.

Piet

#17
Het is nier zozeer het max vermogen wat bepaalt of je koppeling heel blijft, maar meer het vermogen bij lagere toerenrallen.
Het hangt van je tune en van je turbo af.
Een dikke Garret zal zijn vermogen sowieso pas bij wat hogere toeren gaan afgeven.
Met een 19T kan al vroeg in de toeren veel vermogen afgeven, als je tune dat toelaat krijgt de koppeling dan flink op zijn duvel.
Ik hou wel van veel koppel onderin, ik laat mijn 19T dus behoorlijk vroeg aardig wat vermogen leveren.
De R-koppeling kon dat niet aan. Ik heb er twee opgebrand voor ik mijn lesje geleerd had en op een Spec ben overgegaan.
Heb/wil je een tune waarbij het vermogen wat geleidelijker inkomt kan een gewone R-kopppeling het  prima houden ook al kom je bovenin de toeren ver boven de 400 pk.

Overigens is een spec 3 pluslange tijd een draak van een koppeling, soort aan/uit schakelaar.
Pas na zo'n 20.000 km begon ie zich bij mij als een normale koppeling te gedragen.
Die opgewaardeerde Sachs is misschien zo'n slechte keuze nog niet.

Zie bovenstaande post van koen.s
Ondanks dat mijn spec wel  heel is gebleven zou ik nu ook eerder voor een 707 drukgroep met R plaat gaan

RoelNL

#18
Dat is toch wel buitencategorie zoveel koppel en pk's.

Ja het hoe en waar het vermogen gaat beginnen is zeker een goede.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

peteRRR

Citaat van: Piet op 30-10-2016 11:49:33

Ik hou wel van veel koppel onderin, ik laat mijn 19T dus behoorlijk vroeg aardig wat vermogen leveren.
De R-koppeling kon dat niet aan. Ik heb er twee opgebrand voor ik mijn lesje geleerd had en op een Spec ben overgegaan.


Weet jij nog de spes die je toen had waardoor de R koppeling het niet meer aan kon?

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

koen.s

Citaat van: Piet op 30-10-2016 11:49:33
Het is nier zozeer het max vermogen wat bepaalt of je koppeling heel blijft, maar meer het vermogen bij lagere toerenrallen.
Het hangt van je tune en van je turbo af.
Een dikke Garret zal zijn vermogen sowieso pas bij wat hogere toeren gaan afgeven.
Met een 19T kan al vroeg in de toeren veel vermogen afgeven, als je tune dat toelaat krijgt de koppeling dan flink op zijn duvel.
Ik hou wel van veel koppel onderin, ik laat mijn 19T dus behoorlijk vroeg aardig wat vermogen leveren.
De R-koppeling kon dat niet aan. Ik heb er twee opgebrand voor ik mijn lesje geleerd had en op een Spec ben overgegaan.
Heb/wil je een tune waarbij het vermogen wat geleidelijker inkomt kan een gewone R-kopppeling het  prima houden ook al kom je bovenin de toeren ver boven de 400 pk.

Overigens is een spec 3 pluslange tijd een draak van een koppeling, soort aan/uit schakelaar.
Pas na zo'n 20.000 km begon ie zich bij mij als een normale koppeling te gedragen.
Die opgewaardeerde Sachs is misschien zo'n slechte keuze nog niet.

Zie bovenstaande post van koen.s
Ondanks dat mijn spec wel  heel is gebleven zou ik nu ook eerder voor een 707 drukgroep met R plaat gaan

Weet niet wat een 19T doet bij langere toeren.
Met de Spec had ik juist problemen in hogere toeren.

Martijn-b heeft met z'n Gtx3071 nooit problemen gehad met de 707 drukgroep.
Remo heeft dezelfde turbo, die combinatie gaat goed.
Dan zie ik geen reden om een aangepaste R drukgroep te kopen, en die gok te nemen.

Piet

Voor een 707 drukgroep met R plaat moet je wel goed ontwikkelde kuitspieren hebben, heb ik gehoord?
Klopt dat?

Piet

#22
Citaat van: peteRRR op 30-10-2016 12:18:46
Citaat van: Piet op 30-10-2016 11:49:33

Ik hou wel van veel koppel onderin, ik laat mijn 19T dus behoorlijk vroeg aardig wat vermogen leveren.
De R-koppeling kon dat niet aan. Ik heb er twee opgebrand voor ik mijn lesje geleerd had en op een Spec ben overgegaan.


Weet jij nog de spes die je toen had waardoor de R koppeling het niet meer aan kon?

Groet


Toendertijd was dat nog 300Nm aan de wielen bij 2900 RPM en 350 Nm aan de wielen bij 3100 RPM

Nu, inmiddels met Spec,  is dat 300Nm bij 2750 RPM en 400 Nm aan de wielen bij 3100 RPM

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41329.msg1639465.html#msg1639465

gestippelde lijnen : eerdere tune met R-koppeling
doorgetrokken lijnen: tune inmiddels met Spec koppeling

Marijn Degens

Citaat van: Piet op 30-10-2016 12:52:20
Voor een 707 drukgroep met R plaat moet je wel goed ontwikkelde kuitspieren hebben, heb ik gehoord?
Klopt dat?

Ik heb die van Martijn_B een keertje mogen uitproberen en het is inderdaad met recht een zware koppeling te noemen. Niet aan te raden als je vriendin er ook nog soms mee moet rijden zeg maar... Echt wereld van verschil met de (versterkte) Sachs die ik nu heb.

vincen tdi

Je kunt je ook afvragen of het verstandig is je vriendin te laten rijden in een auto met 400+ pk.
Als ze de koppeling aankan is de mogelijkheid er ook dat ze de rest van de auto dan ook kan hanteren  ;)
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

koen.s

Citaat van: Piet op 30-10-2016 12:52:20
Voor een 707 drukgroep met R plaat moet je wel goed ontwikkelde kuitspieren hebben, heb ik gehoord?
Klopt dat?

Valt wel mee, is alleen even wennen.
En de stap van origineel naar een spec is ook even wennen.

Piet

Citaat van: vincen tdi op 30-10-2016 13:18:22
Je kunt je ook afvragen of het verstandig is je vriendin te laten rijden in een auto met 400+ pk.
Als ze de koppeling aankan is de mogelijkheid er ook dat ze de rest van de auto dan ook kan hanteren  ;)

De ultieme test  ;D

peteRRR

Citaat van: Piet op 30-10-2016 12:59:40
Citaat van: peteRRR op 30-10-2016 12:18:46
Citaat van: Piet op 30-10-2016 11:49:33

Ik hou wel van veel koppel onderin, ik laat mijn 19T dus behoorlijk vroeg aardig wat vermogen leveren.
De R-koppeling kon dat niet aan. Ik heb er twee opgebrand voor ik mijn lesje geleerd had en op een Spec ben overgegaan.


Weet jij nog de spes die je toen had waardoor de R koppeling het niet meer aan kon?

Groet


Toendertijd was dat nog 300Nm aan de wielen bij 2900 RPM en 350 Nm aan de wielen bij 3100 RPM

Nu, inmiddels met Spec,  is dat 300Nm bij 2750 RPM en 400 Nm aan de wielen bij 3100 RPM

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41329.msg1639465.html#msg1639465

gestippelde lijnen : eerdere tune met R-koppeling
doorgetrokken lijnen: tune inmiddels met Spec koppeling


Werdt er toen ook behouden mee gereden kwa full throttle ( bv pas na/op 3000 rpm vol ) of was het overal altijd feest ;D

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piet

Mwa... zoals gezegd, ik hou wel van een beetje koppel onderin  ;D

Remo1970

Enorm leerzaam weer alle reacties! Koen, bedankt voor de tip ;)