Pablo de Volvo: onderhoud en avonturen

Gestart door Paulsson, 05-11-2016 00:46:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

Citaat van: volvobug op 27-08-2019 13:14:20
Display stuk dat die linker acht niet helemaal getoond wordt?  :eusa_think:

Das een 3 Bug ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Paulsson

Citaat van: volvobug op 27-08-2019 13:14:20
Display stuk dat die linker acht niet helemaal getoond wordt?  :eusa_think:

Haha was het maar een bug. Jammer genoeg is het echt een 3, er moet nog een half miljoen bij om het een 8 te maken


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

Paulsson

Klus bij Garage Verhagen met Adriaan

Afgelopen november was het dan zover, tijd om Pablo wat IPD onderdelen te geven. Tijdens deze klus bleek het ook tijd geworden om één van de dempers vaarwel te zeggen. Resultaat:

IPD Swaybars geplaatst, voor en achter
IPD endlinks geplaatst
Tweede demper weggesneden, pijp ingelast (lekker geluid, maar geen resonanties op de snelweg!)
Gasveren achterklep vervangen

In september trouwens nog op een avond met Adriaan het volgende gedaan:
ECC roostertje geplaatst (miste al sinds de auto heb gekocht, eindelijk geen gat meer in het dashboard!)
Alle filters nieuw
Oliewissel
Remmen vrijgemaakt

Hierbij een fotoimpressie:































Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

Paulsson

400,000 km op de teller!  8)

23 januari 2020 was het zover, de magische 4 ton voorbij gereden. Op naar de volgende ton erbij!



Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

stuuraandeverkeerdekant

mooi getal, zit ik ook bijna aan!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

discovery

Hoe bevallen de swaybars? De prijs van die dingen schrikt mij nog wat af.

Paulsson

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 05-03-2020 18:05:48
mooi getal, zit ik ook bijna aan!

Lekker man! Keep rolling. Hoe is het met de zilveren pijl? Echt te lang geleden dat ik jouw blog heb gelezen.

Deze oudjes hebben hun onderhoud nodig maar wat blijft het een plezier om er elke dag in te mogen rijden. Om de zoveel tijd een dikke duim naar mede classic eigenaren op de weg, en af en toe een classic V70R roffel op de linkerbaan voorbij zien schieten. Als je goed kijkt rijden er nog best wat van onze bakken rond!


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

Paulsson

Citaat van: discovery op 06-03-2020 09:29:49
Hoe bevallen de swaybars? De prijs van die dingen schrikt mij nog wat af.

Het zijn geen goedkope stukjes metaal maar ze doen hun werk. Stuurt strak in en de auto blijft redelijk horizontaal door de bochten. Echter, dit is wel in combinatie met alle dempers rondom die zijn vervangen (Febi Bilsteins), PU subframe inserts en een veerpootbrug vóór en achter. Ik raad iedereen die sways overweegt om eerst de basics goed te krijgen zoals hierboven beschreven, alsmede ook goed rubber om de banden, maakt een dag en nacht verschil.

Nog beter rijgedrag in de bochten zou door verlagingsveren mogelijk zijn, door een lager zwaartepunt te creëeren. Maar een echte bochtenheld wordt een classic niet zonder serieuze modificaties. Simpelweg teveel lengte en torsie. Voor mij is dit het beste wat ik kan halen en wil.


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

volvobug

Citaat van: Paulsson op 07-03-2020 17:04:46
..... en af en toe een classic V70R roffel op de linkerbaan voorbij zien schieten......

Huh, riep iemand mij?  :angel:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk

Citaat van: Paulsson op 07-03-2020 17:19:16
Het zijn geen goedkope stukjes metaal maar ze doen hun werk. Stuurt strak in en de auto blijft redelijk horizontaal door de bochten. Echter, dit is wel in combinatie met alle dempers rondom die zijn vervangen (Febi Bilsteins), PU subframe inserts en een veerpootbrug vóór en achter. Ik raad iedereen die sways overweegt om eerst de basics goed te krijgen zoals hierboven beschreven, alsmede ook goed rubber om de banden, maakt een dag en nacht verschil.

Nog beter rijgedrag in de bochten zou door verlagingsveren mogelijk zijn, door een lager zwaartepunt te creëeren. Maar een echte bochtenheld wordt een classic niet zonder serieuze modificaties. Simpelweg teveel lengte en torsie. Voor mij is dit het beste wat ik kan halen en wil.

Bij mij staan ze ook al jaren op de verlanglijst, maar het komt er maar niet van.

Paulsson

#311
Achterruitwisser moderniseren (Renault Clio II wisserarm, Clio III wisserblad HOW TO)

Vanmiddag een upgrade/modernisering gedaan die al een tijd op mijn lijstje stond. Het was kinderlijk eenvoudig. De achterruitenwissers van onze roffels zien er 20 jaar oud uit, dof en grijs uitgeslagen, roest, oud metaal... ;) Tijd voor wat anders  :angel:






Het kopen van een Renault Clio II wisserarm en Clio III wisserblad, geeft een mooie update & upgrade! Het Clio III wisserblad is iets groter (35 cm vs 30 cm van de Clio II) en vult het gehele oppervlak van boven tot beneden van de achterruit tijdens het wissen. Kwam hierachter na de tip te hebben gelezen van van )()()sT hier:
https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1794492.html#msg1794492

Artikelnummers:
Clio II wisserarm (VAICO), €12.89 op Autodoc, V46-0106
Clio III wisserblad (Bosch), €6.23 op Autodoc, 3 397 004 631

Installatie:

Stap 1. Kapje opzij werken.
Stap 2. De moer kan flink verroest zijn. Tip: goed inweken met WD40 en een paar uur geven. Heb zelf een dagje gewacht.
Stap 3. Moer losdraaien en goed bewaren.





Stap 4. Voorzichtig met een platte schroevendraaier de wisserarm wegvrikken van de wissermotor as. Hiervoor lijkt een uitsparing te zijn gemaakt in de rechterzijde van de wisserarm. Gebruik die. Zodra hij van het kegelvormige stuk af is, komt hij los.
Stap 5. Oude wisserarm verwijderen, schroefdraad van de wissermotor as schoonmaken waar nodig.





Stap 6. Nieuwe wisserarm met gemonteerd wisserblad plaatsen over de as.





Stap 7. Goed kijken of alles horizontaal en mooit uitgelijnd is. Daarna moer plaatsen en goed vastdraaien. Let op, vast is vast!
Stap 8. Uitlijning controleren. Test de wisseractie: komt hij na het wissen weer mooi op dezelfde plek en horizontaal uit?





Stap 9. Plastic afdekkapje die megeleverd is met de wisserarm plaatsen. Werkt via een 1-2 systeem: eerst rechts erachter haken, dan links overheen duwen tot het klikt.
Stap 10. Klaar!





~~~~~~Voor~~~~~~






~~~~~~Na~~~~~~








Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

Vulk