Auteur Topic: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995  (gelezen 15793 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mathijs.

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 284
  • Geslacht: Man
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #165 Gepost op: 22-01-2018 11:00:51 »
Ik zag je post ja, mooi kloten. Als ik een keer dakrails koop mag je mijn strips hebben, zal alleen nog wel ff duren haha. Trouwens heb jij nog last van de bonk bij gas los laten? Ik heb er minder last van na ik de pu inserts in heb gedaan, misschien kan het bij jou ook helpen.

jep balen, maar niks meer aan te doen. oke dat zou top zijn!
pu inserts heb ik nu vgm al een jaartje, vond het ook geen heel groot verschil.

en idd dat laatste is de termostaat. klein klusje

jellejas

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #166 Gepost op: 28-02-2018 20:23:25 »
Tijdje niks gebeurt hier. Eigenlijk is dat omdat de auto zich prima werkt zonder te zeuren.

Ben ondanks begonnen aan een stage in Apeldoorn dus de auto mag nu elke dag 90km doen. Dus ik wil ook dat die wat liefde krijgt, alleen krijgen stagiaires niet altijd even veel betaald dus dat gaat nog even zien zijn.

Ik heb de auto ook weer naar Belgiƫ mee genomen, dus 600 km heen en terug, ook daar heeft hij zich super gehouden. Ik heb hem als pak ezel gebruikt en dat heeft hij goed gedaan. op de terugrit samen met een vriend en de auto even kunnen "spelen".



Hij heeft tussendoor ook nog een nieuwe Volvo thermostaat gekregen en dat was wel welkom :). Auto is veeeeel sneller warm en blijft ook netjes op temperatuur.



Ondanks dat ik vrij blij ben met de auto de laatste tijd schrijf ik deze post niet zonder reden. Een wat kleiner dingetje maar ik zit al op 2de hands stuurpomp nr2 en nr3 moet nog gebeuren. Ik heb last van een gejank dat van de stuurpomp afkomt als ik het stuur draai. Nou zal het niet het einde van de wereld zijn maar gezien er een nieuw stuurhuis in zit wil ik die liever niet slopen dus er moet wat mee gebeuren.

Vandaag had ik echter weer last van het probleem wat ik ongeveer eerder had. Ik reed vandaag weg van mijn stage, toen ik een beetje (vol) gas gaf en vervolgens afremde om en koppelde om een bocht te nemen sloeg de motor af. het toerental bleef even laag hangen met alle dash lampjes aan en toen uit. Toen ik hem wou starten was het weer super traag starten en pas toen ik gas gaf vuurde een aantal cilinders maar hij wou nog niet starten. Even de kap open gedaan slangen nagekeken en alles was ok. Na even (3-5 min) wachten startte hij weer en liep normaal. Alleen nog wel veel witte rook en volgens mij vocht uit de uitlaat sputteren.

Toen gewoon de snelweg opgegaan. Of het tussen de oren zit weet ik niet maar het voelde alsof de auto wat inhield na 3000 toeren maar heb niet veel gas gegeven. Op de snelweg deed hij het ok en na een tijd rustig rijden nog even geprobeerd of hij nog wel druk maakte en dat deed hij zonder problemen. Dus ook verder naar huis gereden zonder gezeur.

Hier thuis foutcodes uitgelezen maar komt niks uit...

Heeft iemand tips? Is dus al een soort van eerder voorgekomen maar niet precies gelijk. Is ook een beetje lastig te repliceren.



Ohja, heb wat weken ook nog een projectje opgehaald :). Een 2.4t met kapotte klep en 500000km-ish gelopen.






BRAAAAAAAP STUTUTU

Thijs T5

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 652
  • Geslacht: Man
  • No Guts No Glory...
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #167 Gepost op: 28-02-2018 21:38:03 »
Brandstoffilter dicht? Vooral omdat het net na hard optrekken is gebeurd en het moeilijk starten erna was.

Brandstofpomp levensmoe aan het worden?

Ikzelf zou deze eerst even controleren.

Groet,

jellejas

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #168 Gepost op: 28-02-2018 21:52:59 »
Brandstoffilter dicht? Vooral omdat het net na hard optrekken is gebeurd en het moeilijk starten erna was.

Brandstofpomp levensmoe aan het worden?

Ikzelf zou deze eerst even controleren.

Groet,

Bedankt
Filter ligt hier al een tijdje nieuw. Zal eens kijken wanneer ik die kan vervangen.
Ik zal eens kijken wat handig is qua pomp, of bosch of aftermarket. Er komt geen ali pomp in :P
BRAAAAAAAP STUTUTU

jellejas

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #169 Gepost op: 05-05-2018 14:26:58 »
Zijn wat hier en daar wat technische dingen gedaan maar ben eigenlijk al vergeten wat haha.

Mijn moeder en ik hebben ook een 2 deuren gepoleist alleen ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo veel verschil zie... Je kan wel voelen dat het gladder is maar ik zie er niks van. Ook nog een middeltje gekocht voor de bumpers maar dat heeft ook niet heel veel verschil gemaakt.

Maar ik maak eigenlijkt enkel deze post voor documentatie.

Bij aankoop was de kilometerstand ongeveer 240214

Op moment van schrijven is de uitgelezen kilometerstand 252113
BRAAAAAAAP STUTUTU

jellejas

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #170 Gepost op: 01-08-2018 23:10:56 »


Kleine teaser van wat er aan zit te komen :).

Ik heb ook al wat dingen gedaan zonder het in de blog te zetten, maar daar ga ik later nog wel een post over maken.

Is overigens ook nog niet alles bij elkaar. Er is nog een nieuwe Bosch TPS onderweg, nieuwe SKF korte aandrijfas, XC70 bumper, m4.4 ecu met step-up mod en nog meer grut.

Tegelijkertijd ben ik ook nog van plan mijn stuurpomp te vervangen door een elektrische variant uit een V50 en de batterij verhuizen naar de kofferbak.
BRAAAAAAAP STUTUTU

V70geRwin

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7415
  • Geslacht: Man
  • V70R automaat 426
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #171 Gepost op: 01-08-2018 23:23:04 »
Lekker bezig, altijd mooi  zo'n doos nieuwe parts  :eusa_clap:
Soms ben je gewoon uitgekwetst met elkaar.

The Volvoboy

  • Koen
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7905
  • Geslacht: Man
  • '98 - V70 2.3 T5 SE
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #172 Gepost op: 02-08-2018 09:44:46 »
Lekker, zo'n doos met goodies! :) Ben benieuwd wat jouw ervaring gaat worden met die SKF as. De laatste keer dat ik met een SKF as heb gereden, trilde die als een gek. Was niet onder m'n eigen auto overigens.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 603.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 345.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16" Perfo - 296.000km

V70geRwin

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7415
  • Geslacht: Man
  • V70R automaat 426
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #173 Gepost op: 02-08-2018 09:54:39 »
Lekker, zo'n doos met goodies! :) Ben benieuwd wat jouw ervaring gaat worden met die SKF as. De laatste keer dat ik met een SKF as heb gereden, trilde die als een gek. Was niet onder m'n eigen auto overigens.

Bij mij paste de lange ook voor geen meter, vrat de ABS ring weg in het lager en trilde ook.
Parts websites geven aan dat deze zou moeten passen maar klopt niet.
VK1372/3 nummer?

Als het nog kan zou ik hem terug sturen.
Als je perse nieuw wil dan eentje van skandix.de die passen perfect, daar heb ik toen de lange vandaan gehaald (imi).
Soms ben je gewoon uitgekwetst met elkaar.

The Volvoboy

  • Koen
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7905
  • Geslacht: Man
  • '98 - V70 2.3 T5 SE
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #174 Gepost op: 02-08-2018 09:58:25 »
Lekker, zo'n doos met goodies! :) Ben benieuwd wat jouw ervaring gaat worden met die SKF as. De laatste keer dat ik met een SKF as heb gereden, trilde die als een gek. Was niet onder m'n eigen auto overigens.

Bij mij paste de lange ook voor geen meter, vrat de ABS ring weg in het lager en trilde ook.
Parts websites geven aan dat deze zou moeten passen maar klopt niet.
VK1372/3 nummer?

Als het nog kan zou ik hem terug sturen.
Als je perse nieuw wil dan eentje van skandix.de die passen perfect, daar heb ik toen de lange vandaan gehaald (imi).

Goed om te weten, dat dat Skandix spul goed is. Ik heb zelf 2 nieuwe achterklauwen van Skandix (imi) en die zijn ook prima!
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 603.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 345.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16" Perfo - 296.000km

V70geRwin

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7415
  • Geslacht: Man
  • V70R automaat 426
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #175 Gepost op: 02-08-2018 10:02:48 »
Lekker, zo'n doos met goodies! :) Ben benieuwd wat jouw ervaring gaat worden met die SKF as. De laatste keer dat ik met een SKF as heb gereden, trilde die als een gek. Was niet onder m'n eigen auto overigens.

Bij mij paste de lange ook voor geen meter, vrat de ABS ring weg in het lager en trilde ook.
Parts websites geven aan dat deze zou moeten passen maar klopt niet.
VK1372/3 nummer?

Als het nog kan zou ik hem terug sturen.
Als je perse nieuw wil dan eentje van skandix.de die passen perfect, daar heb ik toen de lange vandaan gehaald (imi).

Goed om te weten, dat dat Skandix spul goed is. Ik heb zelf 2 nieuwe achterklauwen van Skandix (imi) en die zijn ook prima!

Volvo/Saab specialist, en terecht.
Alleen is die korte as nog duurder dan de lange zag ik  ::)

Of een goede 2de handse met nieuwe hoezen er onder zetten?
Soms ben je gewoon uitgekwetst met elkaar.

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9829
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #176 Gepost op: 02-08-2018 10:04:07 »
XC 70 bumper voor op een 850? ;D cool...

Hij ligt op dit moment in m'n kofferbak ;D samen met een ecu ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

jellejas

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #177 Gepost op: 02-08-2018 21:45:14 »
Lekker, zo'n doos met goodies! :) Ben benieuwd wat jouw ervaring gaat worden met die SKF as. De laatste keer dat ik met een SKF as heb gereden, trilde die als een gek. Was niet onder m'n eigen auto overigens.

Lekker, zo'n doos met goodies! :) Ben benieuwd wat jouw ervaring gaat worden met die SKF as. De laatste keer dat ik met een SKF as heb gereden, trilde die als een gek. Was niet onder m'n eigen auto overigens.

Bij mij paste de lange ook voor geen meter, vrat de ABS ring weg in het lager en trilde ook.
Parts websites geven aan dat deze zou moeten passen maar klopt niet.
VK1372/3 nummer?

Als het nog kan zou ik hem terug sturen.
Als je perse nieuw wil dan eentje van skandix.de die passen perfect, daar heb ik toen de lange vandaan gehaald (imi).
Hmmm heeft er iemand ook ervaring met de korte as?

Ik kan bijna 2 SKF assen kopen voor 1 Skandix as. Heb ik niks aan als hij helemaal niet past maar zit toch een redelijk prijsverschil in. Ik ben in principe door mijn budget heen deze maand, maar ik kan heb 100 dagen zonder reden retourneren etc dus misschien dat ik nog van gedachte verander. En een 2de hands as wil ik er niet onder hebben.

Ik wil trouwens ook nog nieuwe achter klauwen bestellen dus wel handig om te weten dat Skandix goed is.

XC 70 bumper voor op een 850? ;D cool...

Hij ligt op dit moment in m'n kofferbak ;D samen met een ecu ;D
Hehe maar eens kijken of het passen wil.

Ik wil er eigenlijk de zelfde pro race velgen onder hebben als Sloeber alleen is dat een duur grapje. Die bumper is uberhaupt het eerste "uiterlijk" dingetje wat ik aan de auto heb gedaan.
BRAAAAAAAP STUTUTU

SB T-5R

  • BTC Volvo
  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 591
  • Geslacht: Man
  • 2319 cc
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #178 Gepost op: 02-08-2018 23:04:21 »
Heb 2 SKF assen onder een auto gehad. Kort en lang. Allebei na een jaar zo gaar dat je bovendek bijna door je voorruit stuitert als je optrekt.

jellejas

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
Re: Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995
« Reactie #179 Gepost op: 12-09-2018 20:24:09 »
Ik heb geluisterd naar jullie en de SKF as terug gestuurd en een besteld van Skandix. Ik had deze ook besteld met de veronderstelling dat die van GKN/SPIDAN/LOBRO zouden zijn dus dicht bij het origineel. Echter heb ik ODM 18-151041 assen ontvangen. Niet dat ik er verstand van heb maar ze zien er degelijk uit en voelen prima, maar ja daar heb ik dan het dubbele voor betaald, we gaan het zien.

Overigens zit ik nu al bijna op een maandsalaris aan onderdelen wat er op komt :). Heb er ook een achterlager setje bij gekocht omdat die van mij op zijn. Ook heb ik nu een 100w c70 versterker in de auto liggen. Aansluiten daarvan ging zonder problemen alleen is er van enige vorm van bass is altijd nog geen sprake dus daar moet ik nog wel mee bezig.

Alle onderdelen voor het verplaatsen van de batterij naar achter zijn ook al binnen, dat was ook een duur grapje. Ik ga een custom bakje naast het reserve wiel laten beunen door een vriend. De batterij krijgt een groundstrap voor grond. Voor plus gaat er een aantal meter kabel van achter naar voor bij de bestuurder en gaat het naar buiten bij het zijscherm dmv een bulkhead connector en dan door de oude gaten van het batterij bak ding weer naar binnen. In de motor ruimte gaat het naar een zekerings kastje met een 150amp voor naar de starter (Ik dacht dat ik 300amp had besteld... toch niet) en naar 4x 150amp voor kleinere grut. Alle connectoren gaan gesoldeerd worden en niet gekrimpt. Als ik dat voor mekaar heb kan ik ook verder met de elektrische stuurpomp.

Inmiddels zijn alle motorsteunen behalve de achterste vervangen, die ligt al klaar maar dat is een grotere klus. De oude voorste steun was zo ver te zien al wel goed op.


Moeders auto had last van een kapotte dynamo, maar is er toch mee gaan rijden. Toen moest het reddings voertuig maar komen  ;D.


Ik heb ook nog de schakelbussen op de bak vervangen met gelagerde van ET. Dat was een pittig gekloot... Een van de oude bussen was vast geroest en die hebben we kapot moeten slijpen.
BRAAAAAAAP STUTUTU