blogje van dop V70 AWD. Hell yeah

Gestart door freefall, 27-11-2016 16:28:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

freefall

Citaat van: RoelNL op 25-01-2017 13:09:21
Er loopt nog geen olie uit de visco?
Nee, visco is kurkdroog, en ziet er zelfs redelijk nieuw uit. Zoektocht gaat door, zou alleen willen dat ik er effe de tijd voor kreeg...
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

freefall

Auto omhoog, onbelast ronddraaien geeft geen knoepgeluiden. Linker voorwiel vrij, dan kan ik het wiel draaien, maar met erg veel moeite. Kan een visco ook TE zwaar draaien? Lock is lock lijkt me...
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

freefall

#77
Aandrijfas weer gedemonteeerd en voorlopig maar even verder als dure fwd....

Volgende stap is de achterremmen los maken, kijken of de handremschoentjes wel goed zijn. Ik geloof niet dat dat de rare geluiden en het knoepen veroorzaakt, ik heb net een rondje gereden zonder de aandrijfas en geen geknoep meer. Al met al heeft het dus iets met het awd gebeuren van doen in mijn ogen....to be continued
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

UserID6342

Citaat van: freefall op 25-01-2017 15:23:16
Auto omhoog, onbelast ronddraaien geeft geen knoepgeluiden. Linker voorwiel vrij, dan kan ik het wiel draaien, maar met erg veel moeite. Kan een visco ook TE zwaar draaien? Lock is lock lijkt me...
Met de AWD hier eigenlijk idem... Als je hem, met as ertussen, op alle 4 de wielen opbokt draait LV beduidend zwaarder als zonder as.

Taranis

Mijn V70N had dit ook. Daar bleken 2 koppelingen van de tussenas gewoon verrot te zijn. En daardoor draaien je voorwielen ook zwaarder: de tussenas draait altijd. Nieuwe tussenas en het probleem was opgelost.

Nu je tussenas er van tussen ligt: probeer eens of de koppelingen in alle richtingen even soepel draaien. Wel beetje oppassen bij de voorste homokineet dat je die niet al te ver in een hoek trekt, dan druk je het vet er van tussen.

freefall

Citaat van: Taranis op 26-01-2017 08:57:23
Mijn V70N had dit ook. Daar bleken 2 koppelingen van de tussenas gewoon verrot te zijn. En daardoor draaien je voorwielen ook zwaarder: de tussenas draait altijd. Nieuwe tussenas en het probleem was opgelost.

Nu je tussenas er van tussen ligt: probeer eens of de koppelingen in alle richtingen even soepel draaien. Wel beetje oppassen bij de voorste homokineet dat je die niet al te ver in een hoek trekt, dan druk je het vet er van tussen.

Dat is ook mijn plan van aanpak. Ook al is de as onlangs uit elkaar geweest ga ik toch opnieuw kijken hoe het er inwendig bijstaat. Deel voor deel uitsluiten.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

freefall

Vandaag de aandrijfas weer eens uit elkaar. Gewoon niks te zien aan de kogels, kooi en glijgedeelten....blijft een wazig verhaal. De kruiskoppeling zit 0 speling in, geen vreemd gevoel erin. Nu zit ik te wachten op een mailtje van GKN wat de homokineten kosten. Misschien tegen beter weten in toch maar vernieuwen.

Wat me nu tegenstaat om zomaar die dingen te vervangen is dat Dirk hetzelfde probleem heeft, en daar al eens een as geruild heeft. Nou geeft dat natuurlijk ook niet meteen 100% zekerheid dat de vervangende as helemaal top is, maar enig verschil zou toch merkbaar moeten zijn. Hierover denkende kom ik uit bij het laatste in de aandrijflijn en dat is het diff achter....zou het kunnen zijn dat de sper er te makkelijk in komt met maken van een korte draai? Dat zou wel een beetje het wringen verklaren.

Nou nog uitvogelen hoe ik dat kan controleren...wederom, alle tips zijn meer dan welkom
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

KIM

Ik ga het volgen want ik heb geen idee.
Fijn he zo'n AWD...  :eusa_wall:

freefall

@KIM
Mwa, leuk is een groot woord, maar in mijn ogen, het is mechanisch dus te repareren. An sich vind ik zon speurtocht wel leuk, maar nu aan mn eigen auto wat minder ;D

1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Peultje

#84
Mijn gedachten over je knoepfenomeen:

Als ik het wel heb knoept de auto bij korte (scherpe) bochten als de cardanas naar de visco gemonteerd is. Zonder deze as knoept die niet. De bochten maak je met je voorwielen.

Bij de V70 AWD splitst de aandrijving van de voor- en achterwielen na de versnellingsbak maar zijn wel tot de visco star met elkaar verbonden. De voorwielaandrijving geschiedt via een standaard differentieel waarvan het kroonwiel direct op de uitgaande as van de versnellingsbak zit. Dit is geen sper of limited slip differentieel. Volvo treedt op tegen slip met het standaard gemonteerde TRACS systeem.

De achterwielaandrijving gaat via de haakse overbrenging die ook star aan de uitgaande as van de versnellingsbak zit via de cardanas naar de visco en dan via het freewheel naar het limited slip achterdifferentieel. Vanuit dit differentieel worden de achterwielen aangedreven.

Omdat ie enkel knoept met gemonteerde cardanas lijkt het waarschijnlijk dat het knoepen in het achterwielaandrijfgedeelte zit.

Het limited slip differentieel stuurt gewoonlijk (in rechte lijn rijdend) beide uitgaande assen met hetzelfde toerental aan. Bij een slippend wiel neemt het toerental van dat wiel toe en het vermogen af en ook het koppel af. De satelliettandwielen in het LSD drukken dan het kegeltandwiel van de niet slippende kant naar buiten wat het platenpakket aan die kant doet samenknijpen waardoor er meer vermogen naar de niet slippende kant gaat. Het platenpakket aan de slippende kant ontspant en gaat meer slippen waardoor er minder vermogen naar het slippende wiel gaat. Zou me kunnen voorstellen dat dit systeem met speling tussen de satelliet en kegeltandwielen tot knoepen (overspringen van de tandwielen) kan leiden. Ik zou echter niet weten of er in een scherpe bocht een groot verschil in koppel zit tussen de twee achterwielen. Ik weet ook niet hoe je het kan controleren. Een prentje van het achterdifferentieel staat in mijn post over hetr olieverversen van de HO en achterdifferentieel

https://www.youtube.com/watch?v=WeLm7wHvdxQ

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

classicT5

Als je zorgt dat linksvoor en rechtsachter geen grip hebben, zouden rechtsvoor en linksachter asndrijving moeten krijgen. Gebeurt dat niet, dan werkt je slip diff niet goed.

Je kunt het idee in dit fimpje zien, waar de slip diff kapot is:

http://youtu.be/DjCDuXIQQYc

Peultje

Citaat van: classicT5 op 27-01-2017 19:49:33
Als je zorgt dat linksvoor en rechtsachter geen grip hebben, zouden rechtsvoor en linksachter asndrijving moeten krijgen. Gebeurt dat niet, dan werkt je slip diff niet goed.

Volgens mij kan je dat voor onze auto's zo niet stellen. De vooraandrijving heeft geen limited slip- of sperdifferentieel. Enkel een TRACS systeem dat volgens mij vermogen terugneemt als er een verschil in de uitgelezen ABS frequenties geconstateerd wordt (maar dit weet ik niet zeker).

Een slippend voorwiel heeft voor zover ik het kan bezien geen invloed op de aandrijving van de achterwielen. Het gemiddelde toerental voor en achter moet, daar beide star (op de slip in de visco en het LS differentieel achter na) met de uitgaande as van de versnellingsbak verbonden zijn, identiek zijn.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

classicT5

Ken het volvo systeem niet al te goed, maar een normaal 4wd systeem, bv a la audi quattro, heeft voor slippen juist wel effect, dan wordt meer vermogen naar achterwielen geleidt. Dan heb je variabele verhouding, bv standaard 90% fwd, in slip tot max 50/50 verdeling tussen voor achter. Dat is wat in de visco gebeurt.

Heeft dit volvo awd een vaste verhouding voor/achter?

@TS, hoop dat je dit geen topic vervuiling vind.

Peultje

Volgens mij op een analoge wijze. Als er niets aan de hand is 90% naar de voorwielen en de rest (10%) naar achteren. Bij toerenverschil tussen gemiddeld voor en gemiddeld achter wordt de siliconen olie in de visco heet en dus visceuzer. Visco slipt dan minder en de verbinding naar achteren wordt starrer wat normaliter (bij slippende voorwielen) meer vermogen naar de achterwielen stuurt. Als er een achterwiel slipt en de voorwielen niet komt volgens mij het freewheel in en wordt de boel achter enkel door het LS differentieel gecorrigeerd.

Daarbovenop is er nog het TRACS systeem.

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

classicT5

Dan lijkt me het slip diff testbaar is, voorwielen omhoog, dwz 100 slip. Dan gaat aandrijving naar achteren. Een van de achterwielen zorgen dat het geen grip heeft en ander wel. Als dan geen moment/aandrijving op het wiel met grip, is slip diff # m.i.